Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup van 9,5 maand en eentje van 11 weken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hazelrah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Sheltie' dwergkees
Aantal honden: 1

Re: pup van 9,5 maand en eentje van 11 weken

Ongelezen bericht door Hazelrah »

Klopt, heel sensitief :) stem verheffen is al indrukwekkend voor hem en hij reageert sterk op mijn gemoedstoestand. Veel honden doen dat, maar hij is hyperopmerkzaam zeg maar.
Weer herkenbaar, hard praten is al gauw teveel.
En dat valt me nu toch wel op.

Voorheen had ik een Mechel maar die wilde toch echt heel anders aangepakt worden.
Duidelijk, en juist wel met harde stem, vond ie mooi hoor.
Is even omschakelen nu met deze gevoelige appelbol.
En jij hebt nu deze 2 uiterste..
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die sensitiviteit zie je ook heel erg veel bij het markiesje. Elco is ook echt een enorme spiegel. Gait is iets minder heftig wat dat betreft, maar nog altijd gevoelig genoeg
Freya1979
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Keeshond/Markiesje
Mechelse/Duitse herder

Ongelezen bericht door Freya1979 »

Ja! Je kan de camera zo instellen dt je bij geluid en/of beweging een melding krijgt op je telefoon. Beweging is natuurlijk handig als je hem gebruikt voor slapende kleine kinderen, geluid bij de honden. En dan kan je via de camera terug praten en het werkte. Iig deze keer, dus hoop dat dat iets blijvends is. Heb ze geprezen toen ze stil waren en heel rustig tegen ze gepraat en de 20 minuten erna was het gewoon stil. Had een doekje over de camera (als ik hem niet gebruik, hij kan alleen helemaal uit als je de stekker eruit haalt en dan moet je hem opnieuw installeren) Was vergeten dat dochterlief even weg moest dus toen ik maar meldingen bleef krijgen dacht i: huh, whats going on.....oh ja! Op afstan privestand eraf gehaald, belfunctie aan en gepraat :)

Ik zeg altijd dat al mijn dieren een deel van mij persoonlijkheid vertegenwoordige :) Jayde mijn oudste kat va 16 is een onwijze knuffelkont maar ook mopperkont want die doet echt precies waar ze zelf zin in heeft en is megabrutaal en tolereert echt geen gezeik van de honden, gewoon niet mee fucken xD Alpha van 2 denkt dat hij een hond (speelt ook met Pretzel, echt grappig) is en loopt mee met de wandelingen, luid mauwend want het is een hele grote baby en eigenlijk vindt hij het heel eng, maar is wel een joekel van een kater haha. Pretzel is mijn sensitieve adhd kant, kan heel rustig zijn, maar hij is gewoon altijd enthousiast en iedereen is leuk en aardig en snapt niet zo goed dat niet iedereen hoe hij doet altijd even leuk vindt. Grappige is dat hij met alle honden kan. Baasjes die aangeven dat hun hond met geen andere hond kan, kan wel met Pretz. Of niet wil spelen, speelt wel met Pretz.
Beertje is onzeker. Ze is bang in het donker maar kan ook enorm van zich afbijten. Moet ook wel want ze was de kleinste uit het nest. Het verschil met haar en haar zusje Ivy is bijna 3 kilo!

Maar ze zijn allemaal gevoelig hier in huis en Pretz is heel erg sensitief. Nou, als HSP'er snap ik dat ;) en ik ben ook superlief en vriendelijk, begripvol en kalm, maar op een gegeven moment is de maat vol en dan heb je aan mij ook echt een verkeerde en dan ineens schrikken mensen ;) (maar stiekem wil ik ook gewoon het liefste dat iedereen gewoon happy en blij is en we allemaal kumbaya doen en ga ik heel ver om dat te bereiken, maar als het nodig is heb ik hele scherpe tanden en ik laat absoluut niet met me fucken)
If you can't be nice, at least be quiet.
Hazelrah
Vaste gebruiker

Die sensitiviteit zie je ook heel erg veel bij het markiesje. Elco is ook echt een enorme spiegel.
Grappig wat je zegt Fotogravinnetje, over het markiesje.
Ik heb me er niet echt in verdiept maar dit is wel een leuke aanleiding. :ok:
Hazelrah
Vaste gebruiker

Super leuk je verhaal Freya hoe je jezelf herkend in de honden en poezen.
Als ik zo verder lees val ik van de ene verbazing in de andere eigenlijk want dit..
..Pretzel is mijn sensitieve adhd kant, kan heel rustig zijn, maar hij is gewoon altijd enthousiast en iedereen is leuk en aardig en snapt niet zo goed dat niet iedereen hoe hij doet altijd even leuk vindt. Grappige is dat hij met alle honden kan. Baasjes die aangeven dat hun hond met geen andere hond kan, kan wel met Pretz. Of niet wil spelen, speelt wel met Pretz...
Ja ja en ja zeg. :cheer:
Dat zie ik ook heel duidelijk bij Wayra. Alles leuk, iedere hond een feest maar heej.... waarom loopt die hond nou zo saai weg joehoe .. ? :roos:

Om vervolgens met goeie moed naar een andere hond te speren .
Hoi. :flower:

Eigenlijk heel lief.
Wat me wel puzzelt, en misschien herken jij dat ook, of Fotogravinnetje, is dat Wayra echt letterlijk minutenlang iets kan volgen.
Staat hij stil, zonder stress of spanning, lijn in een smiley gewoon turen.
En dat kan een plastic zak zijn, een glico, een wandelaar of een lampje, een helicopter of duiven op het dak van de buurman, de ganzen in de boom enz.
Zonder de intentie om er iets mee te doen, zo lijkt...
Ik ken dit helemaal niet van een van mijn eerdere honden.
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Pretz is meer zo van 'als het beweegt wil ik het pakken' Heel fijn met alle blaadjes die de wind weg blies :LOL:

Wat hij heel erg doet is op een hond af rennen en ongeveer 1.5 meter ervoor een grote draai maken en weer weg rennen en dan de hele tijd. Hij wil wel, maar vind het stiekem óók heel eng in het begin. En hij is dol op rennen maar heeft niks met de bal. Ja, afpakken van een ander en ermee wegrennen, dat is het spel :lol1:

Thuis kan hij wel eens ergens naar staren dat ik echt denk : wat zie je toch gozer?? :denken:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Hou je er rekening mee dat voor anderen het heel irritant kan zijn als een hond zo op hen af komt rennen? Formaat maakt wat dat betreft weinig uit. In feite is het onbeleefd gedrag. Ik heb deze week wat dat betreft 2 uitersten meegemaakt, waarvan de ene echt fout had kunnen gaan en de andere vooral heel plezierig was. Beide honden waren groot, zeker vergeleken met mijn jongens. De ene kwam van meters ver recht op onze jongens af denderen en luisterde totaal niet naar z'n baasjes. Elco was gelukkig iets te overdonderd om er echt op te reageren en Gait stond er als buffer tussen. Gelukkig respecteerde die hond op het laatste moment Gaits grenzen. Maar als Elco wel gereageerd had, of als die hond iets later was geweest met naar Gaits signalen luisteren, dan was Gait echt wel uitgevallen. Bij de volgende ontmoeting zag ik bij Elco de spanning alweer oplopen, maar konden weer voldoende afstand houden terwijl die andere hond nu wel goed vastgehouden werd. De andere hond die we ontmoetten, werd aangemoedigd door z'n baasje om kennis te gaan maken, maar was verstandiger dan dat. Als we die vaker tegen zouden gaan komen, zouden ze weleens dikke vrienden kunnen gaan worden
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Fotogravinnetje,

Mee eens, zoals het eruit ziet kan ik me voorstellen dat het irritant is voor andere honden. Ik doe het dan ook alleen in losloop gebied en daar denk ik vaak wel : ja Pretz, als je een keer de verkeerde tegenkomt heb je dat aan jezelf te danken. Ik zou namelijk niet weten hoe ik dat gedrag eruit krijg.

Als je tips hebt zijn ze welkom :)
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Pretzel heeft ook nog geen enkele negatieve ervaring gehad. Is nog niet een keer door een andere hond op zijn plek gewezen, kan dat ermee te maken hebben en zou het veranderen als dat eens wel gebeurd?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Moeten andere honden jouw hond opvoeden? Of jij? Hij blijft de kans krijgen het ongewenste gedrag te vertonen en dus groeit hij daarin. Op z'n plek gewezen worden kan, zeker bij zo'n gevoelige hond, behoorlijke impact hebben en ervoor zorgen dat hij omslaat van gezellig bedoeld op andere honden af rennen naar van zich af schreeuwend op andere honden af rennen. En dat is nog veel irritanter voor andere honden (en hun baasjes). Het eenvoudigste is dus voorkomen dat hij kan groeien in dat gedrag. Elco gaat, als hij de kans krijgt, ook blaffend op andere honden af sinds hij 'op z'n plek gezet' is. Wordt door bijna geen hond serieus genomen, dus hij wordt ook nog eens bevestigd in dat gedrag. Ofwel ze doen hem niets en geven hem ruimte (blaffen heeft dus geholpen), ofwel ze negeren de grenzen die hij op die manier aangeeft (andere honden zijn dus inderdaad spannend, dus volgende keer blaft hij opnieuw in de hoop dat z'n grenzen duidelijk zijn). Wij zetten dus in op bij ons komen als er andere honden in zicht zijn, en zich op ons richten als we andere honden passeren. Met sommige honden is hij goede vriendjes, dus daar mag hij naar toe zolang hij niet blaft. Maar ook dan wil hij nog regelmatig opdringerig doen, dus dan halen wij hem toch weer weg.
Gait wordt wel serieus genomen, rent niet op alle honden af, respecteert meestal de grenzen die andere honden aangeven (en zo niet, dan halen wij hem uit de situatie ter wille van die andere hond). Ik had Elco als jonge hond dus echt meer moeten begrenzen in z'n gedrag naar andere honden, én hem meer in bescherming moeten nemen. Gevolg is dus dat hij bij vrijwel alle honden die we tegenkomen aan de lijn moet, omdat hij ontmoetingen te spannend vindt en helemaal veel spanning opbouwt als hij het zelf moet oplossen én daarbij negatieve ervaringen kan opdoen die de spanning alleen maar nog groter maken. Drukke losloopgebieden vermijden we dus
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Uiteraard is de het de bedoeling dat ik mijn hond opvoedt, maar ik heb ook altijd begrepen dat honden onderling dat ook doen bij elkaar en als ik buiten loop waar hij los mag lopen en hij trekt op afstand een sprintje is het niet zo dat ik hem dan terecht kan wijzen.

Ik begrijp wat je zegt over dat het verkeerd uit kan pakken als een andere hond dat doet. Aan de lange lijn houden dus zodat ik de controle hou.

Pretzel wil gewoon alleen maar spelen. Als hij het een paar keer heeft gedaan en ziet dat de andere hond oke is stopt hij ermee en gaat hij gewoon in contact, maar het lijkt zijn manier van de situatie aftasten. Enthousiast erop af, dan dichtbij is het toch wel heel spannend en weer weg, tot hij zich zekerder voelt.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik voed ook niet andermans kinderen op, maar zal wel m'n grenzen aangeven als een onopgevoed kind mij lastig valt. En desnoods inderdaad ook opvoedend optreden. Maar dat maakt de hele situatie nog niet normaal of prima. Met vriendjes onderling of binnen de eigen roedel is het ook weer anders dan tijdens ontmoetingen met onbekenden. Bovendien weet je van onbekende honden niet of ze proportioneel zullen reageren
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Fotogravinnetje, wil je me nou gewoon de hele tijd terecht wijzen of heb je ook advies voor me?

Ik kom hier voor hulp, oa omdat ik niet alles weet en ik krijg vooral commentaar van je maar vrij weinig hulp, waar is dat helpend?

Wat je zegt mag je best een beetje vriendelijker zeggen. Via beeld komen woorden al anders over omdat je geen lichaamstaal kan lezen of intonatie kan horen, maar begin het nu wel irritant te vinden.

Je geeft aan dat je andermans kinderen ook niet opvoed, heb je daar ook de hele tijd commentaar op dan want ik kan je vertellen dat dat ook niet door mensen gewaardeerd wordt en zeker niet als je mensen niet goed kent.

Ik geef aan wat er gebeurd, dat ik niet alles weet, geef het aan als je ergens gelijk in hebt, wat moet ik nog meer doen om een beetje vriendelijk behandeld te worden?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Freya1979 schreef: 17 feb 2023 09:10 Uiteraard is de het de bedoeling dat ik mijn hond opvoedt, maar ik heb ook altijd begrepen dat honden onderling dat ook doen bij elkaar en als ik buiten loop waar hij los mag lopen en hij trekt op afstand een sprintje is het niet zo dat ik hem dan terecht kan wijzen.
Binnen het eigen roedel voeden honden elkaar inderdaad op. Wat dat betreft is het heerlijk om een stabiele goed opgevoede hond te hebben als je een nieuwe pup erbij krijgt. Onze eerste hond was bij de tweede ruim 2 jaar en heel stabiel. De tweede kreeg daar een heel fijn voorbeeld aan.
Freya1979 schreef: 17 feb 2023 09:10 Ik begrijp wat je zegt over dat het verkeerd uit kan pakken als een andere hond dat doet. Aan de lange lijn houden dus zodat ik de controle hou.
Mijn advies om hem aan die lijn te houden tot je hem goed kan ‘lezen’ en inschatten wanneer hij dat sprintje naar een andere/vreemde hond wil gaan trekken. Dan kan je het voor blijven en zijn aandacht op jou laten vestigen.
Er op af laten gaan en laten spelen moet je alleen toestaan als de eigenaar van de andere hond het ook goed vindt. Maar dan is het wel met jouw toestemming als baas. Niet Pretzel zijn eigen initiatief. Op die manier hou jij de regie, dat is tenslotte wat je wil.
Freya1979 schreef: 17 feb 2023 09:10 Pretzel wil gewoon alleen maar spelen. Als hij het een paar keer heeft gedaan en ziet dat de andere hond oke is stopt hij ermee en gaat hij gewoon in contact, maar het lijkt zijn manier van de situatie aftasten. Enthousiast erop af, dan dichtbij is het toch wel heel spannend en weer weg, tot hij zich zekerder voelt.
Je bedoelt het goed, maar ik lees hier wel een ergernis voor veel hondeneigenaren: een vreemde hond die druk op hun hond afkomt. Veel honden en hun eigenaren vinden dat vreselijk irritant gedrag. Als je geluk hebt vermijden ze Pretzel of trekken ze hooguit een lip op. Maar er zijn honden die dit soort lomp gedrag stevig corrigeren, dat moet je echt willen en proberen te voorkomen want zo’n correctie kan een hond voor de rest van zijn leven meedragen en zich daar naar gaan gedragen. En met nog wat meer pech kan je ook naar de dierenarts omdat Pretzel gewond is geraakt.
De opmerking dat hij alleen wil spelen kan wel waar zijn, maar veel andere honden willen dat niet.
Jij ziet misschien geen kwaad in zijn gedrag, maar het kan voor andere honden en hun eigenaar echt vervelend zijn.

Als ik jouw andere probleem lees over plakken/claimen en niet alleen kunnen zijn, dan zie ik wel paralellen met dit gedrag. In beide gevallen krijgt Pretzel de ruimte om zijn gang te gaan. Persoonlijk zou ik hem die ruimte niet meer geven en de grenzen bepalen en hem die duidelijk maken.
En voor jezelf bepalen wat je van hem als volwassen hond verwacht. Welk gedrag wil je wel en wat beslist niet. En dat nu ook al trainen. Belonen wat hij goed doet, waarschuwen als hij richting de grens gaat en corrigeren als hij erover gaat. Je zult hem echt duidelijk grenzen moeten geven anders gaat hij zelf op zoek waar die liggen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Sorry als ik je geen kant-en-klare antwoorden voorschotel, maar je juist zelf wil laten nadenken. Je niet als een klein kind wil behandelen maar juist als een zelfstandige volwassene. Ik denk namelijk dat je meer leert van zelf nadenken en dus ook verder nadenken dan de gevolgen op de korte termijn of de gevolgen voor alleen jou en jouw hond. Daarbij is de ene hond de andere niet en zul je naar je hond moeten kijken welke aanpak het beste werkt voor jullie samen. Leer de verbanden zien tussen het ene type gedrag in de ene context en het andere gedrag in de andere context. Honden zijn geen robots waar x erin stoppen altijd uitkomst y oplevert, of waar je voor uitkomst z a of b moet gebruiken. Leer het geheel zien, dan zie je ook wat jij kunt doen om voor bepaalde dingen te zorgen of bepaalde dingen juist te voorkomen. Want anders raak je helemaal in de war van de tegenstrijdige adviezen die je kunt krijgen: laat je hond loslopen, dan kunnen ze het samen uitzoeken en hun sociale gedrag laten zien, vs hou je hond aan de lijn om conflicten te voorkomen. Nooit je hond optillen vs til gerust je hond op om hem uit een onveilige situatie te houden of te halen. Er is meestal namelijk voor beide adviezen wel wat te zeggen. Dus denk na over de mogelijke gevolgen, voor jou, voor je eigen hond(en), voor de ander, voor de andere hond(en), en handel daarnaar. De ene keer laat ik Elco dus wel kennismaken, de andere keer neem ik hem mee, weer een andere keer draai ik om/neem een ander pad en nog weer een andere keer til ik hem op, terwijl ik voor Gait andere beslissingen kan nemen dan ik voor Elco doe en hem nog weleens als sociale buffer inzet. Alles vanuit dezelfde uitgangspunten: geen last bezorgen bij anderen, de stress bij mijn hond(en) niet te hoog op laten lopen, en veiligheid voor anderen, voor mijn honden, voor mij
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Branka,
Dankjewel voor je reactie. Ik wist niet dat je een hond ook niet in het losloopgebied zelf kan laten kijken. We hebben hier een soort veld met een plas water en heel veel kanaal. Veel honden die hier loslopen rennen en spelen allemaal met elkaar. Gaia, mijn vorige, had totaal geen interesse in andere honden of spelen en de 3 jaar dat ze hier geweest is was dat wat ik zag bij andere honden: gezellig samen spelen op het veld, vandaar dat ik hem dat ook liet doen. In aanlijngebied niet. Maar nu we het erover hebben begrijp ik dat dat natuurlijk niet zoveel zegt,er zijn genoeg mensen met nul komma nul verstand van een hond (op dit moment inclusief mezelf apparently....)

Ik weet dat opgevoede honden binnen een gezin elkaar kunnen corrigeren en pups meehelpen opvoeden, ik wist gewoon niet van het kwaad wat er kan zitten in andere honden buiten en iedereen die ik spreek zegt altijd: dat zoeken ze onderling wel uit..... Dankjewel, ik weet nu beter :)

Ik ben direct begonnen met hem mij in huis niet meer overal laten volgen en het gaat best redelijk. Ook niet de hele tijd bij mij mogen komen als ik Beertje roep. Niet dat het ineens allemaal goed gaat, maar ik zie wel degelijk verbetering.

Er is gewoon duidelijk verschil in luisteren als hij wel of niet zijn energie kwijt kan. En hij heeft zoveel energie dat hij eigenlijk moet rennen om dat kwijt te kunnen. Als hij gerend heeft luistert hij vele malen beter en kan ik hem ook stukjes naast me laten volgen zonder lijn bv. Alleen omdat ik nu Beertje heb en hij besloten heeft nu wel te puberen en niet te luisteren, wat hij voorheen dus niet deed, kan hij niet meer los EN ik kan geen grote stukken want Beertje kan dat niet.

Maar ik denk dat ik wel een oplossing weet daarvoor bedenk ik me net!
Anyway, dankjewel!
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Fotogravinnetje,

Ik denk dat niet iedereen dezelfde aanpak prettig vind. Ik vind juist dat je me behandeld als een klein kind door me op die manier toe te spreken en het helpt me zo niet om zelf na te denken.

Ik begrijp je motivatie erachter en idd, er zijn massa's adviezen en allemaal tegenstrijdig en wat voor de ene hond werkt zal wellicht niet voor de andere hond werken, net als bij mensen ;)

Ik doe gewoon onwijs veel op gevoel. Gaia was een ongeveer vijfjarige honduit Rusland met een afgrijselijk verleden. Toen ze bij me kwam wist ze helemaal niet hoe ze hond moest zijn. Ze was letterlijk overal bang voor en zo bang en onderdanig dat ongeveer elke hond, welk formaat ook, agressief tegen haar deed als we langskwamen. Terwijl Gaia qua postuur en uiterlijk er zo uit zag dat mensen bang van haar waren.

IK had een hele speciale band met haar en ze liep vanaf 2 weken los bij me, bepaalde zelf waar ze wel en niet bij wilde kijken (liep in de eerste maanden met een grote boog om alle honden en mensen heen) wilde ze wel snuffelen, was dat oke. Stond ik met mensen te praten en had zij niks met de hond, liet ze me dat duidelijk merken en liepen we door. Die hond was zo waanzinnig aan mij gehecht (hadden een bijzondere ervaring in de eerste week dat ze hier was die ons enorm gebond heeft) ze was niet getraind, maar eindeloos loyaal.

En tot de dag dat ze stierf maakte ze nog stappen. Van de hond die ik kreeg, die geen hond was, naar een echte hond met plezier in het leven en die niet meer door andere honden 'gepest' werd. Ze luisterde vanaf de dag dat we echt de connectie gemaakt hebben en hadden echt een samenwerking en een pup was voor mij toch wel weer heel erg lang geleden en ben te veel op mijn gevoel af gegaan met Pretzel en heb te veel gekeken naar hoe het met Gaia ging. Veel is heel goed gegaan, maar ik begrijp door hier te komen ook dat zeker niet alles goed is gegaan en in hindsight ook heel logisch want een pup is geen volwassen rescue.
Ik hoefde met Pretz geen volledig afgerichte hond, ik wil wel een hond die luistert naar me.

Ik vind het ook niet erg om te werken, integendeel. Alleen als ik niet weet wat ik moet doen word ik onzeker, en dat voelen de honden ook en dat werkt niet. Dus ik vind het juist fijn als mensen zeggen: je kan dit of dat proberen, of, dit werkte voor mijn hond.

Ik heb ook altijd geleerd dat je een hond niet op moet pakken, maar door hier te komen leer ik dat je dat soms wel moet doen.

Iig bedankt voor alle mensen die reageren en de moeite nemen. Ik wil hetzelfde als wat we allemaal willen, goede opgevoede honden die geen last zijn tot anderen zodat ze zelf (en de andere honden) veilig zijn)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb ook altijd hier en daar tips mee genomen maar vooral op gevoel alles gedaan en dat werkte altijd prima
Afbeelding
Hazelrah
Vaste gebruiker

..Pretz is meer zo van 'als het beweegt wil ik het pakken' Heel fijn met alle blaadjes die de wind weg blies :LOL:..
Haha ja dat heb ik Wayra hier ook vaak zien doen. :lol1:
Of achter een hommel aan, een vliegje vangen allemaal best subtiel eigenlijk.
Pretz klinkt me toch als echt een vrolijk hondje wat geniet van het leven en volgens mij best kan aangeven wat ze wel of niet wil..?

Wayra had trouwens in het begin hetzelfde; op een hond afstormen wat ik te enthousiast vond.
Ik heb dat even aangekeken eerst, gewoon om te zien wat er gebeurd.
Nou heb ik zelf geen ervaring gehad met boze bazen wat dit betreft en misschien heb ik geluk hoor, weet ik niet.
Maar ik merk intussen dat hij zo super veel aan het leren is van de reacties van andere honden.
Hij is intussen een stuk voorzichtiger en heeft het nu meteen in de gaten als een hond geen interesse heeft of hem terugwijst.
Dat was wel even verbazing in het begin maar ik krijg de indruk dat hij er steeds beter mee overweg kan.
Dus ja wat jij zegt, veel op gevoel doen ja, dat doe ik ook. Meer dan commando`s of allerlei aanleren of zoiets.
En het bevalt me wel zal ik zeggen.

Overigens is de policy hier in losloopgebied ( een ongeschreven wet eigenlijk) als je je hond los laat lopen is het risico voor jou. En tuurlijk heb ik het dan niet over agressieve honden of zoiets maar er wordt wel regelmatig gebotst en niemand doet daar moeilijk over eigenlijk. Er wordt maar zelden ingegrepen of we overleggen met elkaar mocht dat nodig zijn. En tuurlijk gaat er wel eens iets mis ergens, is een hond te enthousiast of te groot voor een kleintje enz. Mijn ervaring daarin is dat er meer dan genoeg ruimte is voor de honden om een andere weg te kiezen, of een andere hond.

Prachtig verhaal wat je verteld over Gaia. Dat moet echt wel een uitdaging geweest zijn. :E:
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi twinkeltje,

Ik probeer idd te kijken naar mijn hond, maar maak uiteraard net als dat ik dat bij mijn kinderen heb gedaan, wel eens een inschattingsfout .....

Ik heb wel gezien dat Pretzel gewoon meer zijn koppie moet gebruiken, dus die ben ik ook begonnen met een trucje leren en dat vindt hij ook leuk en het helpt idd hem rustiger te houden, yay!

Ik heb toen ik mijn tweede hond had, dat was een Oud Duitse met stamboom, de cursus (weer) gedaan) maar dat is best lang geleden en met Pret wilde ik het aankijken om te zien of ik nog genoeg wist of weer op cursus moest. Maar wat ik van hem verwachtte deed hij gewoon.

Vandaag met een vriendin en haar hond en Beertje en Pretzel een stuk gewandeld en Beertje regelmatig in een rugzak vanwege de afstand. Lange lijn mee en gelukkig waren er weinig honden dus Pretz kon even lekker los en als er wel een hond aankwam riep ik hem en deed ik hem aan de lijn. Niet (meteen) luisteren was direct weer aan de lijn. Het viel me niet tegen :)
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi hazalrah,

Die policy hebben wij hier ook, los lopen is altijd op eigen verantwoordelijkheid. Ik heb ook gewoon geen zin overal beren te zien, dat is niet hoe ik in elkaar zit. Zelfs als je voorzichtig bent ka er altijd wat gebeuren en ik probeer idd de hond en de baas in te schatten, maar de meesten hier ken ik ondertussen allemaal wel. Sommigen zijn heel relaxed, er zijn er een aantal....nah jah, niet aan mij om te (ver)oordelen....;)

Gaia was echt de liefde van mijn leven, die hond.......
Zwaar cptss en zo vreselijk beschadigd en wat was het mooi haar te zien opbloeien. Altijd als ik aan haar denk of over haar praat word ik nog steeds net zo blij als toen ze er nog was. Wat een geweldig dier en wat een fenomenale band hadden we samen. Het wad dus eigenlijk geen werk met haar. We deden alles samen en waren vanaf ons bondingsmoment bijna 1. Ik kon met haar lezen en schrijven <3

Ze deed geen vlieg kwaad, maar 1 x was ik erg overstuur en toen ging ze rondjes om me heen rennen en er mocht werkelijk niemand in mijn buurt komen. Terwijl dat dus normaal een hond was waarbij je bij wijze van spreke nietjes in haar oren had kunnen schieten en ze had nog niks gedaan. heb dan ook erg veel verdriet gehad van de zinloze manier waardoor ze aan haar einde is gekomen. Durfde ook geen hond meer uit het buitenland na die vreselijke ervaring, heel jammer. Maar goed, over honden uit het buitenland is qua broodfok ook genoeg te zeggen, dus wanneer doe je het goed?
Lizfun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stijbij/bordercollie

Ongelezen bericht door Lizfun »

Heb zelf een dwergkees kruising. Ook al is ze klein 8 kg,ze moet duidelijke regels krijgen van mij. Zitten ook op decetie en gaan op sport en fun. Als ze goed beziggehouden wordt met sporten enz dan ligt ze thuis heerlijk te slapen. Maar ze heeft wel een duidelijke opvoeding nodig.
Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Lizfun,

Grappig, ze lijkt op pinda. Kruising dwergkees/chiuahuawa van mijn dochter, alleen is pinda zwarter :)

Wat is decetie? Of bedoel je detectie? Ik weet niet eens of dat een ding is trouwens....

Pinda vindt de bal helemaal het einde. Niks leuker dan daarachteraan rennen en ik denk dat ze zo'n parcours lopen ook heel erg leuk zou vinden. Pinda kwam bij ons met 2.5 en luistert ook hele goed. Niet getraind, wel luisteren. Die kan ook heel goed los lopen.

Wat dat betreft zijn het net mensen, allemaal een eigen karakter en zelfs als de ouders hetzelfde zijn kunnen ze nog enorm verschillen, en tgt hebben ze zeker een stuk vanuit hun ras mee en óók is het zo dat bv niet elke golden graag wil zwemmen. Pinda is echt heel erg waaks bvs, en in pretz zit kees maar die is totaal niet waaks.
Maakt ze allemaal heerlijk uniek :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk inderdaad dat Lizfun detectie bedoelt.

@Freya1979 https://www.detectiebond.nl/wat-is-dete ... -sport.php
Heel erg leuk om te doen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lizfun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stijbij/bordercollie

Ongelezen bericht door Lizfun »

Ja inderdaad iets te snel geschreven
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Ah, dank je :) dat ziet er leuk uit! Mij lijkt behendigheid heel erg leuk en ik vind pakwerk machtig mooi.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”