Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Krijg chip (vooralsnog) niet op naam
Moderator: moderatorteam
- ikbeninjo
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Berner Sennen
- Aantal honden: 1
Krijg chip (vooralsnog) niet op naam
Onlangs heb ik gepost over onze gezinsuitbreiding Echo, een Berner Sennen nu ruim 12 weken oud. Het gaat supergoed met hem en hij wordt lekker ondeugend, speels en probeert regelmatig uit hoe ver hij mag gaan met zijn ondeugendheid.
Aan de administratieve kant gaat het wat minder goed. Echo zijn chipje is ondanks herhaalde verzoeken nog steeds niet op onze naam gezet. Bovendien heeft de beste man een verkeerd paspoort boekje meegegeven. Ik heb deze netjes naar hem opgestuurd maar Echo zijn paspoort is tot op de dag van vandaag nog niet in ons bezit.
Waarschijnlijk ben ik gewoon ongeduldig en komt het vast allemaal goed, wil ik wel alvast op een rijtje hebben wat mij te wachten staat en welke stappen ik kan nemen mocht het onverhoopt niet vanzelf goed komen.
Kan iemand mij adviseren?
Alvast bedankt!
Aan de administratieve kant gaat het wat minder goed. Echo zijn chipje is ondanks herhaalde verzoeken nog steeds niet op onze naam gezet. Bovendien heeft de beste man een verkeerd paspoort boekje meegegeven. Ik heb deze netjes naar hem opgestuurd maar Echo zijn paspoort is tot op de dag van vandaag nog niet in ons bezit.
Waarschijnlijk ben ik gewoon ongeduldig en komt het vast allemaal goed, wil ik wel alvast op een rijtje hebben wat mij te wachten staat en welke stappen ik kan nemen mocht het onverhoopt niet vanzelf goed komen.
Kan iemand mij adviseren?
Alvast bedankt!
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Krijg chip (vooralsnog) niet op naam
mocht je het paspoort niet krijgen zou je het eventueel kunnen ophalen.
En als dat niet gaat zou je een nieuwe chip kunnen aanvragen. De pup is gechipt en dus geregistreerd
en zou bij de fokker terug gebracht worden als de pup ontsnapt is
En de kans is dan groot dat JIJ een UBN moet aanvragen voor een nieuw paspoort
https://www.knmvd.nl/app/uploads/2022/0 ... 220120.pdf
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egistreren
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... uwe-houder
En als dat niet gaat zou je een nieuwe chip kunnen aanvragen. De pup is gechipt en dus geregistreerd
en zou bij de fokker terug gebracht worden als de pup ontsnapt is
En de kans is dan groot dat JIJ een UBN moet aanvragen voor een nieuw paspoort
https://www.knmvd.nl/app/uploads/2022/0 ... 220120.pdf
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egistreren
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... uwe-houder
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik hoop het het je snel lukt maar ongeduldig vind ik je zeker niet
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een chipnummer moet je zelf op naam zetten.
Het paspoort zou ik ophalen.
Daarbij is het natuurlijk wel handig als de fokker dat paspoort heeft.
Want als jij de verkeerde hebt, heeft iemand anders ook een verkeerd paspoort.
Als die eigenaar dat paspoort niet terugstuurt kan de fokker jou dat goeie paspoort niet geven.
Het paspoort zou ik ophalen.
Daarbij is het natuurlijk wel handig als de fokker dat paspoort heeft.
Want als jij de verkeerde hebt, heeft iemand anders ook een verkeerd paspoort.
Als die eigenaar dat paspoort niet terugstuurt kan de fokker jou dat goeie paspoort niet geven.
- ikbeninjo
- geregistreerd lid
Dank voor de reacties en Yvon voor de links!
Het goede paspoort is inderdaad in bezit van een ander, dat had de fokker al aangegeven. Hij heeft beloofd dat ik het van de week binnen heb.
Ik heb die sites van Yvon allemaal doorgenomen en het is eigenlijk niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor het omzetten van eigenaar. Als jij weet hoe dat werkt kan je daar dan misschien wat meer duidelijkheid over geven?
Het goede paspoort is inderdaad in bezit van een ander, dat had de fokker al aangegeven. Hij heeft beloofd dat ik het van de week binnen heb.
Zo heb ik dat niet begrepen, het zou dan ook wel heel makkelijk zijn een om weggelopen hond op te vangen en op je naam te zetten (stelen, dus eigenlijk). Tenzij er een soort tenaamstellingscode nodig is zoals bij een kenteken op naam zetten met een motorvoertuig.
Ik heb die sites van Yvon allemaal doorgenomen en het is eigenlijk niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor het omzetten van eigenaar. Als jij weet hoe dat werkt kan je daar dan misschien wat meer duidelijkheid over geven?
- yvon
- Zeer actief
- Contacteer:
De fokker is de verantwoordelijke hij/zij moet de pup uitschrijven hij/zij heeft een ubn nummer namelijk zolang hij/zij de pup niet uitschrijft blijft het eigendom van de fokker.ikbeninjo schreef: ↑07 feb 2023 06:39 Dank voor de reacties en Yvon voor de links!
Zo heb ik dat niet begrepen, het zou dan ook wel heel makkelijk zijn een om weggelopen hond op te vangen en op je naam te zetten (stelen, dus eigenlijk). Tenzij er een soort tenaamstellingscode nodig is zoals bij een kenteken op naam zetten met een motorvoertuig.
1 fokker moet jou het juiste paspoort geven
2 fokker moet de pup uitschrijven bij het geregistreerde databank
3 dan kun je tegen betaling de pup aanmelden daarvoor het jij geen UBN nummer nodig als je de pup van uit het zelfde land als de fokker hebt gekocht
https://ndg.nl/nieuwe-eisen-voor-honden/
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Of de chip is nooit op naam gezet. Ik vermoed dat Echo een stamboomloze Berner is? Hier in de buurt ook een dierenarts die wel de chip zet, maar daarna mag je hem zelf inschrijven bij de NDG. Dat hebben we met de streepjescode ernaast dus met de kat van mijn schoonmoeder gedaan.

- ranetje
- Zeer actief
De fokker moet het chipnummer op zijn adres uitschrijven en jij kan tegen betaling dan zelf de pup op jouw naam inschrijven.ikbeninjo schreef: ↑07 feb 2023 06:39 Dank voor de reacties en Yvon voor de links!
Daar betaal je een klein bedrag voor (bij de site waar je de pup registreert, niet bij de fokker).
Hoe dat werkt als het niet om een stamboompup gaat weet ik niet.
Redenerend op dezelfde manier zou de dierenarts (?) of fokker het nummer moeten uitschrijven op zijn adres/naam en jij kan je hond inschrijven.
(als de fokker die pups tenminste heeft geregistreerd toen ze nog bij hem waren.
Anders gaat het helemaal niet op en kan je sowieso gewoon registreren.)
Dat moet volgens mij altijd mogelijk zijn.
- ikbeninjo
- geregistreerd lid
OKe, duidelijk Ranetje!
Boekje is zojuist binnen gekomen!
Boekje is zojuist binnen gekomen!

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- yvon
- Zeer actief
- Contacteer:
super nu kun je als de fokker de pup heeft uit geschreven jou maatje registreren
- twinkeltje
- moderator
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
uitschrijven hoef je als fokker niet. Wel moet de koper zelf de pup op naam zetten. Als het goed is heeft de fokker je daar een formulier voor mee gegeven van de databank waar de pups bij zijn aangemeld. Hierop staat ook een safe code die je moet gebruiken om de pup op jouw naam te zetten. Heb je dit allemaal niet gehad dan is dat in combinatie met het verkeerde paspoort erg raar.yvon schreef: ↑07 feb 2023 07:56De fokker is de verantwoordelijke hij/zij moet de pup uitschrijven hij/zij heeft een ubn nummer namelijk zolang hij/zij de pup niet uitschrijft blijft het eigendom van de fokker.ikbeninjo schreef: ↑07 feb 2023 06:39 Dank voor de reacties en Yvon voor de links!
1 fokker moet jou het juiste paspoort geven
2 fokker moet de pup uitschrijven bij het geregistreerde databank
3 dan kun je tegen betaling de pup aanmelden daarvoor het jij geen UBN nummer nodig als je de pup van uit het zelfde land als de fokker hebt gekocht
https://ndg.nl/nieuwe-eisen-voor-honden/
- blacky
- Zeer actief
Dit mag niet meer. Voor het aanvragen van een paspoort moet de dierenarts het ubn nummer van de fokker hebben en de dierenarts meld dan ook de paspoorten aan bij de databank. Daarna krijg je bericht als fokker met voor elke pup een formulier waarop de safecode staat deze moet je aan de pup koper meegeven.Branka schreef: ↑07 feb 2023 09:50 Of de chip is nooit op naam gezet. Ik vermoed dat Echo een stamboomloze Berner is? Hier in de buurt ook een dierenarts die wel de chip zet, maar daarna mag je hem zelf inschrijven bij de NDG. Dat hebben we met de streepjescode ernaast dus met de kat van mijn schoonmoeder gedaan.
- ranetje
- Zeer actief
Geldt dat ook voor stamboomloze honden (en voor katten)?blacky schreef: ↑08 feb 2023 22:01Dit mag niet meer. Voor het aanvragen van een paspoort moet de dierenarts het ubn nummer van de fokker hebben en de dierenarts meld dan ook de paspoorten aan bij de databank. Daarna krijg je bericht als fokker met voor elke pup een formulier waarop de safecode staat deze moet je aan de pup koper meegeven.Branka schreef: ↑07 feb 2023 09:50 Of de chip is nooit op naam gezet. Ik vermoed dat Echo een stamboomloze Berner is? Hier in de buurt ook een dierenarts die wel de chip zet, maar daarna mag je hem zelf inschrijven bij de NDG. Dat hebben we met de streepjescode ernaast dus met de kat van mijn schoonmoeder gedaan.
Heeft ook die fokker een ubn nummer?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ja, dat geldt voor iedereen die een nestje heeftranetje schreef: ↑09 feb 2023 12:14Geldt dat ook voor stamboomloze honden (en voor katten)?blacky schreef: ↑08 feb 2023 22:01Dit mag niet meer. Voor het aanvragen van een paspoort moet de dierenarts het ubn nummer van de fokker hebben en de dierenarts meld dan ook de paspoorten aan bij de databank. Daarna krijg je bericht als fokker met voor elke pup een formulier waarop de safecode staat deze moet je aan de pup koper meegeven.Branka schreef: ↑07 feb 2023 09:50 Of de chip is nooit op naam gezet. Ik vermoed dat Echo een stamboomloze Berner is? Hier in de buurt ook een dierenarts die wel de chip zet, maar daarna mag je hem zelf inschrijven bij de NDG. Dat hebben we met de streepjescode ernaast dus met de kat van mijn schoonmoeder gedaan.
- ranetje
- Zeer actief
Ok dank je 

- blacky
- Zeer actief
ja dit geldt ook voor stamboomloos, broodfok enz.ranetje schreef: ↑09 feb 2023 12:14Geldt dat ook voor stamboomloze honden (en voor katten)?blacky schreef: ↑08 feb 2023 22:01Dit mag niet meer. Voor het aanvragen van een paspoort moet de dierenarts het ubn nummer van de fokker hebben en de dierenarts meld dan ook de paspoorten aan bij de databank. Daarna krijg je bericht als fokker met voor elke pup een formulier waarop de safecode staat deze moet je aan de pup koper meegeven.Branka schreef: ↑07 feb 2023 09:50 Of de chip is nooit op naam gezet. Ik vermoed dat Echo een stamboomloze Berner is? Hier in de buurt ook een dierenarts die wel de chip zet, maar daarna mag je hem zelf inschrijven bij de NDG. Dat hebben we met de streepjescode ernaast dus met de kat van mijn schoonmoeder gedaan.
Katten die zijn nog net verplicht gechipt
- twinkeltje
- moderator
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Katten hoeven nog niet verplicht gechipt te worden, maar dat gaat wel komen.

- twinkeltje
- moderator
- ikbeninjo
- geregistreerd lid
De registratie is ook eindelijk gelukt en het pasje is onderweg.
- twinkeltje
- moderator