Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezoek aan zwitserse witte herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ikbeninjo
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1

Bezoek aan zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door ikbeninjo »

Dus vandaag even een bezoekje gebracht aan wat mogelijk een pup voor ons kan zijn.

Eerste wat mij opviel was dat mama heel mak was (als in, lusteloos, beetje depri). Ze liep continue met haar oren plat als ze bij mij kwam (onderdanig) en kwam wel even snuffelen maar keek niet bepaald opgewekt uit haar ogen. Toen ik (op zich heel rustig) uit hurkstand opstond, dook ze ook even in elkaar, kop naar beneden en keek ze met een schuin oog mijn kant op.

Dit is maar een indruk van misschien 10 minuten. Nu is het ook zo dat pas 2 weken geleden bevallen is van maar liefst 10 pups en daar heeft ze het druk mee. Misschien is ze gewoon moe. Ik weet het niet maar viel me wel op.

De mensen waren verder heel erg aardig en kwamen eerlijk en oprecht over. Een andere hondje dat daar rondliep was heel vrolijk, nieuwsgierig en opgewekt. Alles was netjes, verzorgd en schoon.

Hoe bepalend is het gedrag van de ouders op de pups en hoeveel moet ik me aantrekken van de indruk die ik heb opgedaan?

Zelf heb ik sterk dat wanneer ik twijfel, ik het niet moet doen.
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Re: Bezoek aan zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Patricia. »

Je laatste alinea zegt het zelf al
Afbeelding
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

How waren de pups?
Was de moeder mager?
Zaten de pups goed in hun doen en hun vacht niet de tedun stond er eten en drinken
Hoe voelt het contact met de fokker
Vraag of je regelmatig mag langs komen

moeders zijn vaak compleet uit geput en zijn eindelijk wel klaar met de pups als ze een week of 4 zijn en vaak beschermend naar hun kroost
Er zijn uitzonderingen die van mij liet de pups nog drinken met 14 week maar zijn had maar 1 x pups en 1x 2 pups

Vind dat je weinig kunt zeggen als je een verhaal schrijft en op basis daarvan een antwoord kunt geven
Afbeelding
GAIA
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je hebt twijfels. Dus niet nu beslissen, maar later nog eens kijken.
Niet vreemd als de moederhond een beetje moeizaam deed.
De pups zijn nog heel jong, dus daar kan je nog weinig over zeggen denk ik.
Ga over twee weken nog eens kijken.
Als het goed is worden de pups dan al een beetje bijgevoerd.
Kijk dan nog eens naar de moeder met deze eerste ervaring in gedachten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Met 2 weken al kijken bij een nest? Persoonlijk vind ik dat erg vroeg. De oogjes zijn of gaan dan net open en de pups reageren eigenlijk nog nauwelijks op hun omgeving. Dat gaan ze pas met 3 tot 4 weken doen. De fokker van onze laatste hond had daarom de werpkist met pups de eerste 3 weken op de slaapkamer staan. Alleen zij en haar man en de moeder van de pups kwamen er bij. Pas daarna ging de werpkist met pups naar beneden waar een ren in de kamer stond en de rest van het roedel kennis kon maken met de pups. Wel op afstand want ze mochten niet in de puppyren. Dat mocht alleen de moeder.

Verder sluit ik mij aan bij Ranetje haar reactie. Nu zeker niet besluiten, maar over paar weken weer heen en kijken of de teef anders is. Twijfel je dan nog steeds, dan niet doen.
Bij twijfel niet oversteken zeg ik altijd.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik zou ook later nog eens kijken en als je dat nog twijfelt niet doen
Afbeelding
ikbeninjo
geregistreerd lid

Dank voor de reacties. Ik weet dat ik nu niets hoef te beslissen en dat was ik ook niet van plan.

We waren de eerste die kwamen kijken en de fokker gaf ook aan dat het erg vroeg was.

De pups zitten in een eigen ruime kamer in een bench. Pups waren opgewekt, beweeglijk en zagen er heel erg mooi en gezond uit. Moeder zag er ook gewoon goed uit. Er stond voldoende eten en drinken.

Wat dat betreft was alles eigenlijk heel positief.

Maar omdat ik hier geen ervaring mee heb vroeg ik me toch af wat anderen zouden vinden als ze een dergelijk gedrag van de moeder ervaren? Ik weet dat het maar een kort moment was, maar moe is denk ik wat anders dan schichtig en heel onderdanig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

ikbeninjo schreef: 14 jan 2023 11:34 Dank voor de reacties. Ik weet dat ik nu niets hoef te beslissen en dat was ik ook niet van plan.

We waren de eerste die kwamen kijken en de fokker gaf ook aan dat het erg vroeg was.

De pups zitten in een eigen ruime kamer in een bench. Pups waren opgewekt, beweeglijk en zagen er heel erg mooi en gezond uit. Moeder zag er ook gewoon goed uit. Er stond voldoende eten en drinken.

Wat dat betreft was alles eigenlijk heel positief.

Maar omdat ik hier geen ervaring mee heb vroeg ik me toch af wat anderen zouden vinden als ze een dergelijk gedrag van de moeder ervaren? Ik weet dat het maar een kort moment was, maar moe is denk ik wat anders dan schichtig en heel onderdanig.
Dat is ook zo, maar dat kan over twee weken anders zijn.
Juist omdat de pups nog erg jong waren.
Daarom zou ik over twee weken nog eens gaan kijken en dan proberen wat langer te blijven.
Dan kan je de moeder ook wat langer observeren.

In wat voor bench lagen de pups?
Was die bench open en kon de moeder er gewoon bij?
Kijk over twee weken ook of de pups niet nog steeds alleen die kamer hebben, maar ook contact hebben met de familie en misschien al naar buiten gaan (of dat er plannen zijn om de pups ook buiten te laten komen).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ikbeninjo
geregistreerd lid

Ja, de bench had een laag deel waar de moeder in- en uit kon stappen, maar te hoog voor de pups.

Wat ik begreep is dat op dit moment de familie er af en toe bij komt, maar niet te veel om de pups niet te overprikkelen.

We gaan over twee weken nog eens kijken, ik denk dat dat inderdaad het beste is wat we kunnen doen, en dan ook wat langer tijd besteden met de moeder om te zien hoe ze zich dan gedraagt.

Dank! :D
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

O ze zaten in een werpkist, lijkt me een leuk gezicht 10 kleine witte bolletjes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”