Hi allemaal.
Wij hebben een labrador pup gekocht. Hij is inmiddels 11 weken.
Ik heb me goed ingelezen op wat voor ras we wouden in verband met onze 6 jarige dochter. Het is echt een schat maar er zijn wel een paar dingetjes waar ik advies over zou willen inwinnen.
Hij is erg bijterig. Nu ben ik er van bewust dat dat puppy gedrag is maar ik heb wel grenzen en omdat we een dochter van 6 hebben rondlopen vind ik het echt een must dat dit niet mee gaat naar “ok” gedrag. Ik heb hem “leave it” geleerd en het verbaasd me hoe goed het werkt elke keer als hij weer is een schoen te pakken heeft zeg ik leave it en hij laat het gelijk vallen. Ook als hij aan je hand wil knabbelen of je tenen, bij leave it stopt hij gelijk. Nu is wel mijn vraag. Is dit eigenlijk wel effectief? Ik ben me ervan bewust dat ik een trucje heb geleerd. Niet het gedrag heb afgeleerd, want als ik even niet oplet pakt hij zo weer een nieuwe schoen. Is er een manier om echt het gedrag af te leren of gaat hij door krijgen dat handen en voeten knabbelen altijd leave it is?
Onze dochter is 6, autistisch met een verstandelijke beperking. Ze kan praten maar begrip zit ergens op de lijn van een 2/3 jarige. Ze vind de hond leuk maar is toch erg bang dat hij haar bijt, begrijpelijk want die tandjes van hem zijn hardstikke scherp. Ik houd hem altijd goed in de gaten maar ik vraag me af of er een manier is om hem te leren om haar space te geven. Of komt dat vanzelf wanneer ik elke keer de space claim? Hij vind het hardstikke leuk om naast haar te liggen slapen maar mij dochter vind het niets want zij is bang dat hij gaat happen. Ik kan haar niet uitleggen hoe ze zich moet gedragen of want de hond wil want ze begrijpt dat niet, echter vind ik zelf ook niet dat het haar taak is. Ook als ze gewoon ergens heen loopt wilt hij gelijk met haar spelen, nou dat moet ze al helemaal niet hebben want dan begint hij te springen. Maar wanneer hij al ergens slaapt dan komt ze hem altijd aaien en tegen hem praten. Ik wil dus eigenlijk een soort van “laat haar maar dan komt ze vanzelf” situatie creëren maar ik weet niet of dit echt reël is ?
Bedankt voor het lezen!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe pup
Moderator: moderatorteam
- Cleanta
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising tussen een pitbull en een stafford
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Nieuwe pup.
In de puppy-tijd moet je heel veel managen. Vooral ongewenst gedrag voorkomen. Dus schoenen goed opruimen. Pup verplichte rust geven, zodat hij niet vanuit overprikkeling gaat lopen happen (uiteraard wel voldoende uitdaging blijven geven!). Maar ook je kind leren: hond in z'n mand moet je met rust laten. Slapende hond laat je met rust. Pup elke keer wakker maken op z'n plaats is namelijk ook recept voor een overprikkelde hond. En pup moet je dus leren dat het feit dat je dochter rond gaat lopen niet betekent dat hij er achteraan mag. Dus veel meer het contact tussen je kind en je hond managen, zodat de rust en grenzen van beide gerespecteerd worden
- Cleanta
- Vaste gebruiker
Bedankt voor je reactie! Oei dat wist ik niet. Ik dacht altijd dat het geen probleem was om de pup te aaien wanneer hij slaapt maar eigenlijk is dat best logisch, wij willen ook niet gestoord worden als we slapen! Wel heb ik een vraagje over het verplicht slapen. Dat doe ik namelijk ook niet maar hoe zou ik dat moeten implementeren? Bij mij ziet de dag er een beetje zo uit, uitlaten , eten geven , spelen , dan gaat hij meestal slapen of gewoon ergens liggen. Dan weer uitlaten dan weer spelen, dan training (een commando of oppakken) dan ga ik weer m’n eigen ding doen, dan komt weer uitlaten en spelen . Eigenlijk moet je het zien als hij wordt 8 keer per dag uitgelaten (nog bezig met zindelijkheid) en “bijna” altijd daarna komt spelen. En 2 keer per dag training. Maar zou ik hem in de bench moeten doen om verplicht te slapen? En wanneer doe ik dat dan en hoevaak per dag? Bedankt!Fotogravinnetje schreef: ↑31 dec 2022 08:59 In de puppy-tijd moet je heel veel managen. Vooral ongewenst gedrag voorkomen. Dus schoenen goed opruimen. Pup verplichte rust geven, zodat hij niet vanuit overprikkeling gaat lopen happen (uiteraard wel voldoende uitdaging blijven geven!). Maar ook je kind leren: hond in z'n mand moet je met rust laten. Slapende hond laat je met rust. Pup elke keer wakker maken op z'n plaats is namelijk ook recept voor een overprikkelde hond. En pup moet je dus leren dat het feit dat je dochter rond gaat lopen niet betekent dat hij er achteraan mag. Dus veel meer het contact tussen je kind en je hond managen, zodat de rust en grenzen van beide gerespecteerd worden

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als hij zelf voldoende rust pakt, gaat het natuurlijk goed. Maar als hij steeds achter je dochter aan wil lopen als zij in beweging komt, moet je dat natuurlijk wel zien te voorkomen. En als hij erg happerig wordt (is vaak eind van de dag), dan kan even verplichte rust (in z'n mand of eventueel in een bench) helpen. Is net als een kind dat vervelend wordt van vermoeidheid en dan druk gaat lopen doen
- Cleanta
- Vaste gebruiker
Ja zo klinkt t wel want het is inderdaad aan het eind van de dag een beetje. Bedankt voor de tips. Ik heb hem nu in de bench gedaan en hij is gelijk in slaap gevallen dus ik denk dat je gelijk had want normaal gesproken na het spelen loopt hij maar een beetje achter me aan en gaat hij liggen maar dan staat hij weer op wanneer ik weer ergens anders heen ga. Ik denk dat hij gewoon moe was elke keer maar niet wou slapen.