Moderator: moderatorteam
Ik noem het bij de foto voorstaan, maar eigenlijk klopt dat niet helemaal.Hazenrein schreef: ↑18 nov 2022 20:13 Hoe werkt dat voorstaan? Dat voorstaan is ingebakken bij het ras, maar train je haar zó dat ze leert alleen nog maar voor te staan op veerwild, ipv ook haarwild? En ‘horen’ jachthonden die op veerwild getraind worden onderscheid te kunnen maken tussen de gewenste veerwild soorten en de ongewenste?
Dank, leuk om te lezen en wat op te stekenranetje schreef: ↑18 nov 2022 22:14Ik noem het bij de foto voorstaan, maar eigenlijk klopt dat niet helemaal.Hazenrein schreef: ↑18 nov 2022 20:13 Hoe werkt dat voorstaan? Dat voorstaan is ingebakken bij het ras, maar train je haar zó dat ze leert alleen nog maar voor te staan op veerwild, ipv ook haarwild? En ‘horen’ jachthonden die op veerwild getraind worden onderscheid te kunnen maken tussen de gewenste veerwild soorten en de ongewenste?
Claire staat hier voor op zicht (ze ziet de duif).
Het echte voorstaan, doet de hond op geur.
Dat kan veerwild zijn of haarwild.
Het blijven voorstaan en (als je dat wenst) alleen opstoten als de baas dat zegt moet je doorgaans trainen.
Door ervaring gaan veel honden wel onderscheid maken tussen haar - en veerwild.
Soms is dan ook aan de houding van de hond en het al dan niet bewegen van de staart te zien waar hij op voorstaat.
Stille strakke staart bij veerwild en nog wel eens een kleine kwispel als het haarwild betreft zie ik bij Claire.
Dat zal weer per hond verschillen dus ik beweer niet dat het zo hoort![]()
Bij wedstrijden veldwerk mag een hond alleen voorstaan op veerwild (fazant, patrijs).
Op jacht is het helemaal niet erg als de hond ook een haas aanwijst.
Ik train Claire niet voor wedstrijden, dus van mij mag ze ook op haarwild voorstaan.
Voorstaan op "gewenst" veerwild (wild dat geschoten wordt) is denk ik vooral een kwestie van ervaring.
Voorstaan en opstoten is mooi, de grootste beloning is als het wild wordt geschoten en de hond mag apporteren.
Dat apport als afsluiting is meestal wel een hele grote beloning.