Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vragen: schimmelinfectie huid bij berner van 11 maanden
Moderator: moderatorteam
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
- Aantal honden: 2
Vragen: schimmelinfectie huid bij berner van 11 maanden
Mijn Berner van 11 maanden heeft een schimmelinfectie van de huid: een grote plek op de borst en meerdere kleinere plekjes op de rug.
Heeft even geduurd voordat de diagnose gesteld was maar kweek heeft uitsluitsel gegeven. Op het randje van haar neus, daar waar de 'dop' aansluit op de behaarde snuit, heeft ze ook wat schilfering gekregen.
We hebben nu Imaverol® gekregen om de hond mee te wassen. Vanwege haar enorme dichte vacht hebben we het advies gekregen haar te scheren tot op de huid, dit hebben we gedaan ruim om de borstplek heen of de gehele rug tot halverwege de zijkanten. De enige manier om te zorgen dat de Imaverol® komt waar het zijn moet. Ik weet dat omgeving ook aangepakt moet worden.
-Is wassen met Imaverol® om de drie dagen, 4 keer totaal, als behandeling genoeg, of kan/moet dit gecombineerd worden met bijvoorbeeld miconazol creme? De neusrand behandel ik sowieso met de miconazol creme.
-Zijn er tips en trics om de behandeling te ondersteunen/herinfectie te voorkomen (iets met tea-tree? En hoe dan, puur of...?) Of iets met appelazijn? Andere smeerseltjes, lotionnetjes etc. Ik roep maar wat, het zijn juist die onverwachte tips die ik zoek.
-Ik heb het idee dat het komt omdat ze superlang nat blijft na het zwemmen, en daar is ze gek op. De volgende dag ruikt ze dan nog muf alsof de was te lang in de machine is blijven zitten, zeg maar. We hebben inmiddels een waterblazer aangeschaft maar voorlopig laten we haar uit in een gebied zonder water en onder de bomen in de schaduw omdat ze nu 'bloot' is natuurlijk. Kan het zijn dat lang nat blijven een rol speelt bij het ontstaan van de schimmel?
-Wie heeft in het algemeen nog tips om haar weerstand te verhogen. Het is een gevoelig hondje, dan weer eens een dag diarree, dan weer soep-oogjes. Iets van echinacea? Probiotica?
Heeft even geduurd voordat de diagnose gesteld was maar kweek heeft uitsluitsel gegeven. Op het randje van haar neus, daar waar de 'dop' aansluit op de behaarde snuit, heeft ze ook wat schilfering gekregen.
We hebben nu Imaverol® gekregen om de hond mee te wassen. Vanwege haar enorme dichte vacht hebben we het advies gekregen haar te scheren tot op de huid, dit hebben we gedaan ruim om de borstplek heen of de gehele rug tot halverwege de zijkanten. De enige manier om te zorgen dat de Imaverol® komt waar het zijn moet. Ik weet dat omgeving ook aangepakt moet worden.
-Is wassen met Imaverol® om de drie dagen, 4 keer totaal, als behandeling genoeg, of kan/moet dit gecombineerd worden met bijvoorbeeld miconazol creme? De neusrand behandel ik sowieso met de miconazol creme.
-Zijn er tips en trics om de behandeling te ondersteunen/herinfectie te voorkomen (iets met tea-tree? En hoe dan, puur of...?) Of iets met appelazijn? Andere smeerseltjes, lotionnetjes etc. Ik roep maar wat, het zijn juist die onverwachte tips die ik zoek.
-Ik heb het idee dat het komt omdat ze superlang nat blijft na het zwemmen, en daar is ze gek op. De volgende dag ruikt ze dan nog muf alsof de was te lang in de machine is blijven zitten, zeg maar. We hebben inmiddels een waterblazer aangeschaft maar voorlopig laten we haar uit in een gebied zonder water en onder de bomen in de schaduw omdat ze nu 'bloot' is natuurlijk. Kan het zijn dat lang nat blijven een rol speelt bij het ontstaan van de schimmel?
-Wie heeft in het algemeen nog tips om haar weerstand te verhogen. Het is een gevoelig hondje, dan weer eens een dag diarree, dan weer soep-oogjes. Iets van echinacea? Probiotica?
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Re: Vragen: schimmelinfectie huid bij berner van 11 maanden
Ik heb er geen verstand van maar kan me voorstellen dat een lang nat blijvende vacht niet goed is op de huid
Hopelijk heeft iemand nog goede tipi en knapt ze snel op
Hopelijk heeft iemand nog goede tipi en knapt ze snel op
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Een lang nat blijvende vacht is sowieso een probleem als de hond er huidproblemen van krijgt.
Dus goed droogblazen is belangrijk.
Plus regelmatig overtollig haar laten verwijderen door een trimmer, of zelf doen als je weet hoe dat moet.
Misschien zinvol om te kijken naar mogelijke allergieën in verband met haar prutoogjes en diarree?
Probiotica is trouwens misschien geen gek idee.
Heb je de ontlasting als eens laten nakijken vanwege regelmatig een dagje aan de dunne?
Dus goed droogblazen is belangrijk.
Plus regelmatig overtollig haar laten verwijderen door een trimmer, of zelf doen als je weet hoe dat moet.
Misschien zinvol om te kijken naar mogelijke allergieën in verband met haar prutoogjes en diarree?
Probiotica is trouwens misschien geen gek idee.
Heb je de ontlasting als eens laten nakijken vanwege regelmatig een dagje aan de dunne?
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Wordt regelmatig ontwormd. Giardia-testen heb ik huis, doe af en toe een serie van 3. Tot op heden negatief gelukkig.
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik weet van een hondje met een schimmel die heel wat vaker gewassen moest worden. Zal even kijken hoe vaak en met welke frequentie hij gewassen werd. Hij is er gelukkig wel helemaal van af gekomen op die manier
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
10 weken lang, 2 keer per week. En uiteraard ook de omgeving: 2 keer per week alle mandjes en kleedjes wassen, elke dag grondig stofzuigen.
Dus 4 keer wassen met die shampoo lijkt mij veel te weinig
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Is cbd een optie? Dat versterkt de weerstand
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Dat wassen met Imaverol ken ik nog van de paarden vroeger, mee eens, die 4 keer is te weinig.Fotogravinnetje schreef: ↑12 sep 2022 10:35 10 weken lang, 2 keer per week. En uiteraard ook de omgeving: 2 keer per week alle mandjes en kleedjes wassen, elke dag grondig stofzuigen.
Heel besmettelijk ook, pas ook op je zelf op, best met wegwerphandschoenen.
Heb je het vermoeden van nog een plek, het beste ook meteen scheren om goed te kunnen behandelen.
Wachten met laten zwemmen tot het helemaal genezen is lijkt mij ook het beste.
Wat iemand hier ook al zegt, zulke vachten blijven te lang nat, dat is voor een huidschimmel nu niet bepaald bevorderend.
Moest het mijn hond zijn dan zou ik inwendig propolis tinctuur geven.