Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hormonen of puberteit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

meisie94
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 1

Hormonen of puberteit?

Ongelezen bericht door meisie94 »

Hi!

Wij lopen momenteel tegen een dingetje aan wat ik niet zo kan plaatsen, is het toch hormonen of puberteit...

Woody is de laatste paar weken veel onrustiger, minder diepe slapen overdag, wat pieperig, niet willen eten.. Hier is opzich wel mee te leven.. Ook al is het onwijs vervelend voor hem.. Hierdoor denk ik enerzijds aan overprikkeling maar kan hormonen zijn.. Hij heeft al een keer een loopse teef in de buurt gehad, maar daar keek hij niet naar op of om.. Maar er zit 1 gecastreerde reu bij de uitlaatservice daar is hij letterlijk verliefd op, niet meer naar huis willen gaan staan piepen voor de bus, niet van hem af ''kunnen'' blijven, in die mate dat ze hem vaak halverwege de wandeling echt moet aanlijnen om tot rust te komen.

Máár nu komt het.. We gaan 2x per week sporten met hem op woensdag is er frisbee en op vrijdag is er hoopers. Zodra wij bij de hoopers aankomen lijkt hij volledig overprikkeld, dit was voorheen niet en kon daar zelfs goed ''uit'' gaan.. Hij begint te rennen als een kip zonder kop, luisteren of kijken is er niet meer bij.. Ook als we nu wachten op onze beurt of even aan een rustmoment inplannen blijft hij in die drive zitten. Hier is ook bijgekomen dat hij gaat liggen piepen bij het wachten langs de lijn, maar ook in het parcours en enorm blaffen.

Voorbeeld 2 weken terug:
Hij gaat zo in ''dat'' enthousiasme dat hij afgelopen les bij het ''sjoelen'' alles als TUNNEL nam.. om de ton, tunnel, door de hooper, tunnel.. Tunnel op den duur plat gelegd en toen ging hij om de tunnel en over de tunnel :oohja:

Er is aan ons dagritme niks veranderd met eerder. Dezelfde wandeling (Zelfde route, die loopt hij ook als hij mag kiezen vind ie duidelijk prettig). Zelfde tijd sporten, groep is niet veranderd, al die tijd samen met agility geweest..

Nu ben ik vanwege die enorme ''drive'' vooral bezig met aandachtsoefeningen, gehoorzaamheid en rust inbouwen wat betekend dat ik nog geen 5min met hem kan hooperen en dat vind ik jammer we hebben er beide ontzettend plezier in. Hoopers doe ik al met hem vanaf een maand of 8 (de basis) en sinds afgelopen maart serieus werken naar parcoursen.

Iemand tip & tricks, is dat nou echt hormonen of puberteit?
Ik overweeg als het hormonen zijn om de scherpe randjes eraf te halen met hyperseks maar als het dat niet is heeft het natuurlijk weinig zin.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Hormonen of puberteit?

Ongelezen bericht door alm@ »

Klinkt als hormonen in de puberfase. Juist in de puberfase draaien de hormonen overuren. Je kunt hyperseks proberen (ik heb zelf 3 volle reuen maar dat niet gebruikt), je kunt ook afwachten en rustig doorgaan met opvoeden en begeleiden. Het gaat echt milder worden als de hormonen gestabiliseerd zijn. Hier was dat tussen de 2 en 3 jaar.
Afbeelding
meisie94
geregistreerd lid

alm@ schreef: 25 okt 2022 20:08 Klinkt als hormonen in de puberfase. Juist in de puberfase draaien de hormonen overuren. Je kunt hyperseks proberen (ik heb zelf 3 volle reuen maar dat niet gebruikt), je kunt ook afwachten en rustig doorgaan met opvoeden en begeleiden. Het gaat echt milder worden als de hormonen gestabiliseerd zijn. Hier was dat tussen de 2 en 3 jaar.
Haha een combinatie kan natuurlijk ook nog! Ik ben qua trainen alweer terug naar de basis, niet teveel verwachten. Kreeg advies om zelfs helemaal te stoppen, seizoen is al bijna aan het einde dus ik wil hem eigenlijk wel positief ''afronden'' en zit heel hard te denken of ik de wedstrijdlicentie voor nu ga verlengen of niet.

Afgelopen jaar 2 wedstrijden gelopen dat ging ook goed! (oké spanningen en we zijn nog niet 100% met training daar maar was ook mooie training opzich) ondanks alle diskwalificaties leuke rondjes gelopen!

Hij word 8 november 2 jaar.
Zou het hem helpen als hij tijdelijk niet met uitlaatservice mee gaat i.v.m zijn liefde zeg maar. haha..
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

meisie94 schreef: 25 okt 2022 20:13

Hij word 8 november 2 jaar.
Zou het hem helpen als hij tijdelijk niet met uitlaatservice mee gaat i.v.m zijn liefde zeg maar. haha..
Dus wel volwassen of bijna volwassen. Ik dacht dat hij jonger was. Ik zou hem wel mee laten gaan. Hij moet toch leren dat het lastigvallen van een gecastreerde reu niet de bedoeling is. Zo te lezen doet de begeleider het goed, aanlijnen en je koest houden. Het kan soms drama zijn met gecastreerde reuen. Mijn oudste teckel is ook totaal van de leg als we in het bos een bepaalde castraat tegenkomen, totaal niet meer voor rede vatbaar. En dan is aanlijnen het enige wat ik kan doen want hij zou hem hitsig achtervolgen tot huis (om je dood te schamen haha).
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Ik zou op die leeftijd ook eens eerst een pas terug doen in de training.

Zeker een border collie heeft zo’n grote Will to Please dat ze zich soms zelf voorbij rennen.
Beetje strebers die je wel eens moet afremmen 😉

Wat ik wel al eens zie dat die honden dusdanig snel leren en alles op een presenteerblaadje lijken aan te bieden, dat jij als handler wellicht niet in de gaten hebt als zijn koppie vol zit…

Mentaal te veel, ik heb borders in de wedstrijdsport gezien die met 3 jaar totaal opgebrand waren.
Nu zeg ik niet dat dit bij jullie ook het geval is, maar afgaande op wat je zelf aangeeft gewoon even een versnelling lager.
En dan even aankijken hoe dat gaat?
Afbeelding
meisie94
geregistreerd lid

Sassy schreef: 25 okt 2022 20:31 Ik zou op die leeftijd ook eens eerst een pas terug doen in de training.

Zeker een border collie heeft zo’n grote Will to Please dat ze zich soms zelf voorbij rennen.
Beetje strebers die je wel eens moet afremmen 😉

Wat ik wel al eens zie dat die honden dusdanig snel leren en alles op een presenteerblaadje lijken aan te bieden, dat jij als handler wellicht niet in de gaten hebt als zijn koppie vol zit…

Mentaal te veel, ik heb borders in de wedstrijdsport gezien die met 3 jaar totaal opgebrand waren.
Nu zeg ik niet dat dit bij jullie ook het geval is, maar afgaande op wat je zelf aangeeft gewoon even een versnelling lager.
En dan even aankijken hoe dat gaat?
Yep die will to please is heel erg aanwezig. Het liefst is hij de hele dag samen bezig. Vandaar dat ik ook echt terug naar basis ben gegaan. Rust, gewoon eens liggen/zitten kijken. Geen hele parcoursen maar 1/2 hoopers en klaar of een keer de tunnel en that's it. Verder bied ik hem wel lekker een snuffelspoortje aan (maar ook dit gaat met snelheid 100 zeg maar) of gewoon lekker kroelen (Daar geniet hij uitgebreid van met de pootjes in de lucht haha).

Vanaf maart ben ik ook gestopt met nog thuis trainen, dus echt enkel nog op de vereniging om hem ook niet te overvragen. Ik heb wel het idee dat dit ook meer geworden is ná de zomerstop, zowel frisbee als hoopers hebben een week of 4-6 ''plat'' gelegen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”