Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras is geschikt voor ons?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Michelle.
Vaste gebruiker

Welk ras is geschikt voor ons?

Ongelezen bericht door Michelle. »

Hoi allemaal,

Graag zou ik advies aan jullie vragen over een eventuele raskeuze. Wij wonen met ons gezin (2 jonge kinderen) sinds kort op een plekje middenin de natuur, met veel ruimte om ons huis. Heel langzaam zijn wij aan het nadenken of we misschien een pup willen over ongeveer een jaar. Dat trekt wel erg, maar we zijn nog wat aan het wikken en wegen :-).

Wat we zoeken:
- Mega sociale hond. Eentje die niet per ongeluk toch een hapje uit een bezoeker neemt, gewoon nooit. Ons vertrouwen in honden is op dat punt door eerdere honden heel gering en we (vooral ik) brengen die spanning zeker over op een hond die ergens zo’n scherp randje in zich heeft. Alle mensen en kinderen moeten hier vrolijk ontvangen kunnen worden. ‘Gewoon’ trainen lukt prima, maar scherpe randjes ombuigen blijk ik niet te kunnen :-).
- Gezellige gezinshond die graag mee het bos in gaat en op eigen terrein scharrelt. Er zullen goede losloopwandelingen mee gemaakt worden maar liefst geen zeer actieve hond waar echt mee gesport moet worden.
- Liefst geen erge jager gezien het wild dat ook op eigen terrein kan komen (uiteraard tot op zekere hoogte, maar in elk geval niet een hond die bekend staat om jagen)

Qua uiterlijk: liever niet te groot, allerliefst middelmaat (40 cm ofzo). Ik heb minder een voorkeur voor langharige honden.

Ik kom zelf vooral op een Golden, ik denk dat dat de perfecte gezinshond voor ons zou kunnen zijn. Ik zoek alleen eigenlijk een Golden in mini verpakking 😁, ze zijn voor het mooie net wat groter dan we zouden willen. Zeker niet onoverkomelijk dus als dat nou eenmaal het best passende ras is, dan prima. Maar ik ben heel benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben! Alvast erg bedankt voor het meedenken.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Welk ras is geschikt voor ons?

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Je begint gewoon met een pupje golden die zijn heel mini, die groeit langzaam tot groot
Dan ben je er al zo aan gewend en heb je niet eens door dat hij groot is
Aangezien je ruimte genoeg hebt
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Er zijn ook doodles waar Golden retriever in zit. Misschien is dat wat.
Afbeelding
Michelle.
Vaste gebruiker

twinkeltje schreef: 05 okt 2022 08:46 Je begint gewoon met een pupje golden die zijn heel mini, die groeit langzaam tot groot
Dan ben je er al zo aan gewend en heb je niet eens door dat hij groot is
Aangezien je ruimte genoeg hebt
Haha! Dat is ook helemaal waar.

En Alm@, een doodle met Golden erin klinkt ook zeker als een optie. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

je keus is gemaakt
succes met het vinden van een golden
Afbeelding
GAIA
alm@
moderator

Michelle. schreef: 05 okt 2022 10:23

En Alm@, een doodle met Golden erin klinkt ook zeker als een optie. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Hopelijk meldt zich iemand. Ik zou wel heel zorgvuldig op zoek gaan en goed de ouderdieren bekijken. Er lopen veel van die kruisingen hier in het bos en een aantal vind ik vrij angstig.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Je zou ook kunnen kiezen voor een leuke kruising.
Afbeelding
alm@
moderator

thom schreef: 05 okt 2022 18:19 Je zou ook kunnen kiezen voor een leuke kruising.
Een labradinges is toch een kruising?
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

alm@ schreef: 05 okt 2022 18:34
thom schreef: 05 okt 2022 18:19 Je zou ook kunnen kiezen voor een leuke kruising.
Heb je de gezichten van de eigenaars al gezien als je dat zegt?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MoTsiTsi schreef: 05 okt 2022 18:47
:lol1: :mrgreen:

Als je op zoek gaat naar een Golden, Michelle, neem dan in ieder geval geen Golden uit werklijnen.
Dat gaat je flink tegenvallen, heel veel activiteit nodig.
Als je een heel gemakkelijk hondje wilt zou een Hongaarse Puli zeker ook een optie kunnen zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Neemt een Hongaarse Puli niet het hele bos mee naar binnen dan? wand daar moet je ook maar tegen kunnen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

twinkeltje schreef: 06 okt 2022 08:28 Neemt een Hongaarse Puli niet het hele bos mee naar binnen dan? wand daar moet je ook maar tegen kunnen
Dat wel ja :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
MoTsiTsi

ranetje schreef: 06 okt 2022 11:53
twinkeltje schreef: 06 okt 2022 08:28 Neemt een Hongaarse Puli niet het hele bos mee naar binnen dan? wand daar moet je ook maar tegen kunnen
Maar je kunt ze toch ook gewoon kort houden? Sinds Lotje kort staat, komt hier ook veel minder zooi mee naar binnen.
alm@
moderator

MoTsiTsi schreef: 06 okt 2022 16:26
Maar je kunt ze toch ook gewoon kort houden? Sinds Lotje kort staat, komt hier ook veel minder zooi mee naar binnen.
Ik vind dat zonde. Mijn 3 langharen blijven mooi lang. Dan maar wat zooi naar binnen.
Afbeelding
MoTsiTsi

alm@ schreef: 06 okt 2022 16:31
MoTsiTsi schreef: 06 okt 2022 16:26
Ik vind dat zonde. Mijn 3 langharen blijven mooi lang. Dan maar wat zooi naar binnen.
Zo kort staat Lotje ook niet, die brengt ook nog steeds zooi binnen. Behalve nu. Ze kwam nl. net uit bad, toen ze haar kniebanden scheurde en heb haar dus niet kunnen uitborstelen en drogen en het was een grote klitboel geworden. Ik ben gewoon begonnen alles er uit te knippen, maar dat was pas 2 weken later en kon ze alleen liggen op tafel. Ze kan nog steeds niet zo lang staan. Ze waar ik heb kunnen scheren is het kort, alleen poten en buik zitten nog klitten in. Over 2 maanden naar de trimmer in de hoop dat ze dan lang genoeg kan staan en gaat ze helemaal kort. Groeit vanzelf weer aan.
Michelle.
Vaste gebruiker

yvon schreef: 05 okt 2022 12:05 je keus is gemaakt
succes met het vinden van een golden
Nog niet eigenlijk hoor, al komt dat blijkbaar zo over :F: . Ik ken veel rassen niet dus ik ben vooral benieuwd of er ook andere rassen zijn die passen bij ons.

@Ranetje, dankjewel voor het meedenken! Ik zal eens gaan lezen over dit ras, al is het haar inderdaad een ding hier :-).
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

ranetje schreef: 05 okt 2022 21:58

Als je op zoek gaat naar een Golden, Michelle, neem dan in ieder geval geen Golden uit werklijnen.

Van het weekeinde inderdaad ook een mevrouw gesproken, die zich daar toch wel een beetje aan mispakt had :wink:
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Michelle. schreef: 04 okt 2022 22:25

Wat we zoeken:
- Mega sociale hond. Eentje die niet per ongeluk toch een hapje uit een bezoeker neemt, gewoon nooit. Ons vertrouwen in honden is op dat punt door eerdere honden heel gering en we (vooral ik) brengen die spanning zeker over op een hond die ergens zo’n scherp randje in zich heeft. Alle mensen en kinderen moeten hier vrolijk ontvangen kunnen worden. ‘Gewoon’ trainen lukt prima, maar scherpe randjes ombuigen blijk ik niet te kunnen :-).
- Gezellige gezinshond die graag mee het bos in gaat en op eigen terrein scharrelt. Er zullen goede losloopwandelingen mee gemaakt worden maar liefst geen zeer actieve hond waar echt mee gesport moet worden.
- Liefst geen erge jager gezien het wild dat ook op eigen terrein kan komen (uiteraard tot op zekere hoogte, maar in elk geval niet een hond die bekend staat om jagen)

Qua uiterlijk: liever niet te groot, allerliefst middelmaat (40 cm ofzo). Ik heb minder een voorkeur voor langharige honden.

Ik kom zelf vooral op een Golden, ik denk dat dat de perfecte gezinshond voor ons zou kunnen zijn. Ik zoek alleen eigenlijk een Golden in mini verpakking 😁, ze zijn voor het mooie net wat groter dan we zouden willen. Zeker niet onoverkomelijk dus als dat nou eenmaal het best passende ras is, dan prima. Maar ik ben heel benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben! Alvast erg bedankt voor het meedenken.
Je zoekt een stabij. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sassy schreef: 06 okt 2022 19:50
ranetje schreef: 05 okt 2022 21:58

Van het weekeinde inderdaad ook een mevrouw gesproken, die zich daar toch wel een beetje aan mispakt had :wink:
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen als je een "standaard" Golden in gedachten had. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”