Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volledig scharend gebit

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

SammyJo
nieuw lid
Mijn ras(sen): Staffie
Aantal honden: 1

Volledig scharend gebit

Ongelezen bericht door SammyJo »

De wisselperiode van mijn hond ging mega snel, alles ging er in een maand uit. Nu ze een jaar is en ik denk aan een show lopen, heb ik een probleempje denk ik. Een tandje is iets naar binnen gegroeid en nu is het gebit niet meer scharend. Voor de mensen die een show lopen, zou dit diskwalificatie zijn? (gok van wel haha)
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Volledig scharend gebit

Ongelezen bericht door Branka »

Het is alleen een diskwalificatie als in de rasstandaard staat dat een niet compleet scharend gebit een diskwalificerende fout is. Anders is het hooguit een lagere kwalificatie. Mijn ervaring uit een wat verder verleden was dat vooral Duitse keurmeesters een correct en compleet scharend gebit erg belangrijk vinden en sneller een lagere kwalificatie geven daarvoor dan b.v. Engelse keurmeesters.
Afbeelding
SammyJo
nieuw lid

Ja helaas: Sterke kaken. Grote tanden met een perfect, regelmatig en compleet schaargebit, d.w.z. de tanden in de bovenkaak staan vóór en nauwsluitend tegen die in de onderkaak De tanden dienen loodrecht in de kaak te staan.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

SammyJo schreef: 22 sep 2022 10:00 Ja helaas: Sterke kaken. Grote tanden met een perfect, regelmatig en compleet schaargebit, d.w.z. de tanden in de bovenkaak staan vóór en nauwsluitend tegen die in de onderkaak De tanden dienen loodrecht in de kaak te staan.
Je moet aan het einde kijken bij grote en diskwalificerende fouten, niet bij de beschrijving van wat het ideaal is
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zie bij de Stafford alleen agressief en overdreven verlegen gedrag en duidelijke lichamelijke of psychische afwijkingen als diskwalificerend staan. Die tand heeft dus inderdaad hoogstens invloed op de kwalificatie die je haalt, maar het zou geen diskwalificatie op moeten leveren
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Fotogravinnetje schreef: 22 sep 2022 12:39
SammyJo schreef: 22 sep 2022 10:00 Ja helaas: Sterke kaken. Grote tanden met een perfect, regelmatig en compleet schaargebit, d.w.z. de tanden in de bovenkaak staan vóór en nauwsluitend tegen die in de onderkaak De tanden dienen loodrecht in de kaak te staan.
Je moet aan het einde kijken bij grote en diskwalificerende fouten, niet bij de beschrijving van wat het ideaal is
Fotogravinnetje schreef: 22 sep 2022 12:43 Ik zie bij de Stafford alleen agressief en overdreven verlegen gedrag en duidelijke lichamelijke of psychische afwijkingen als diskwalificerend staan. Die tand heeft dus inderdaad hoogstens invloed op de kwalificatie die je haalt, maar het zou geen diskwalificatie op moeten leveren
Dit is precies wat ik bedoel. In de standaard staat het ideale beeld beschreven. Maar je moet bij diskwalificerende fouten kijken. Wat Fotogravinnetje zegt: staat er niet dat je ervoor wordt gediskwalificeerd, dan volgt er hooguit een lagere kwalificatie.
Afbeelding
SammyJo
nieuw lid

Dank je wel voor jullie reactie!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”