Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Acute verlamming

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

jessicaB123
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mix
Aantal honden: 1

Acute verlamming

Ongelezen bericht door jessicaB123 »

Beste allemaal,

Wij hebben in februari 2021 een Griekse schone geadopteerd. Ze is op dit moment 2 1/2 jaar oud. Een schat van een hond die echt onderdeel is van ons kleine gezin (ik en een nu 6 jarige). Helaas ging het vorige week helemaal mis. Ik haalde haar op van de opvang (hondenbos, 2 hectare) en toen liep ze alsof ze dronken was. Ik ben direct door gegaan naar de dierenarts waar ze pijnstilling en prednison kreeg. Vermoeden was iets in de nek/rug maar ze had zoveel pijn dat er meteen iets moest. Eenmaal thuis ging ze achteruit. Enorm veel pijn en ze kon niet meer lopen. Weer naar de dierenarts waar ik werd verwezen naar de spoedkliniek met meer mogelijkheden. Midden in de nacht daar heen maar men kon op dat moment niet heel veel behalve het haar zo comfortabel mogelijk maken en dan de volgende verder voor onderzoek, een opname dus. De volgende dag was de pijn weg/minder maar nog steeds niet kunnen lopen, wel een soort van tijgeren. De neuroloog dacht aan een hernia, kneuzing/bloeding ruggenmerg. Op rontgenfoto's geen afwijkingen te zien (zoals verwacht), CT-scan was een optie maar de kans dat daarop niets te zien zou zijn was groot. Advies: MRI. En dat moest met een speciaal apparaat die alleen in Waalwijk, Utrecht of Arnhem staat (wij wonen in regio Amsterdam). Ik ging akkoord, helaas pas 4 dagen later plek (Arnhem). Jet was stabiel dus geen spoed meer... Dus met een verlamde hond met een katheter naar huis. 2 dagen later ging ze staan/lopen maar heel wiebelig, ook plassen en poepen deed ze zelf.
Afgelopen dinsdag was de MRI: ze hebben zeer uitgebreid gescand, ook hersenen mee genomen, conclusie: geen afwijkingen, zowel de neuroloog en radioloog konden niks vinden. WTF?! Lab: geen afwijkingen. We wachten nog op een bloeduitslag namelijk toxoplamose en neospora. Als die negatief zijn blijft het gissen naar de oorzaak en maar hopen dat ze opknapt. Vergiftiging is een mogelijkheid maar niet hard te maken of te achterhalen.
Stand van zaken is nu: een hele timide, lusteloze hond. Ze lijkt geen pijn te hebben. Ze kan max 10 minuten lopen. Ze eet en drinkt goed. Volgende week weer controle te Arnhem maar de moed zakt me in de schoenen als ik naar haar kijk. Jetje is van nature heel rustig maar buiten een raket, een jagertje. Daar is niks meer van over. Ik ga het tijd geven maar hoop toch wel verbetering te gaan zien want dit is geen leven.

Wat is er in Godsnaam aan de hand? Ik snap dat jullie het antwoord niet hebben maar herkent iemand dit?
Berven
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Teckel, de mooiste hondenras ter wereld

Re: Acute verlamming

Ongelezen bericht door Berven »

Verschrikkelijk en heel veel sterkte! Ik begrijp je ook goed, maar dit lijkt veel op rugklachten die veel voorkomt bij teckels. Zowel mogelijk iets met achterpoten of zoiets. Ik weet ook dat naast teckels ook andere hondenrassen hernia kunnen krijgen. Bij rug of herniaklachten bij kleine honden is noodzakelijk om snel geopereerd worden want als je toch besluit om niet te opereren blijft de hond voor de rest van het leven verlamd. Ik ben hoe dan ook echt geen dierenarts of zo, maar uit mijn ervaring kan het erg vervelend zijn voor elk hond zelf ervaart hoe zeer pijnlijk kan zijn met lopen of iets anders.
jessicaB123
nieuw lid

Zoals vermeld is dat het niet... Dat heeft de MRI uitgewezen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

jessicaB123 schreef: 27 aug 2022 16:38 Zoals vermeld is dat het niet... Dat heeft de MRI uitgewezen.
Nee ik herken dit niet, wel een acute hernia bij een teckel. Wat een narigheid vooral omdat onderzoeken niks uitwijzen. Ik denk dat je alleen af kunt wachten en het haar zo comfortabel mogelijk maken. Hopelijk knapt ze met rust weer helemaal op.
Afbeelding
alm@
moderator

Berven schreef: 27 aug 2022 16:36 Verschrikkelijk en heel veel sterkte! Ik begrijp je ook goed, maar dit lijkt veel op rugklachten die veel voorkomt bij teckels. Zowel mogelijk iets met achterpoten of zoiets. Ik weet ook dat naast teckels ook andere hondenrassen hernia kunnen krijgen. Bij rug of herniaklachten bij kleine honden is noodzakelijk om snel geopereerd worden want als je toch besluit om niet te opereren blijft de hond voor de rest van het leven verlamd. Ik ben hoe dan ook echt geen dierenarts of zo, maar uit mijn ervaring kan het erg vervelend zijn voor elk hond zelf ervaart hoe zeer pijnlijk kan zijn met lopen of iets anders.
Nee dat klopt niet. Ik had een teckel met op 3 plaatsen een hernia (verlamd en incontinent) en die was na een behandeling door een orthomanueel dierenarts binnen 2 maanden weer helemaal opgeknapt. Een operatie bij een hernia is echt niet altijd nodig, sterker nog in de meeste gevallen niet.
Afbeelding
jessicaB123
nieuw lid

alm@ schreef: 27 aug 2022 16:42
jessicaB123 schreef: 27 aug 2022 16:38 Zoals vermeld is dat het niet... Dat heeft de MRI uitgewezen.
Nee ik herken dit niet, wel een acute hernia bij een teckel. Wat een narigheid vooral omdat onderzoeken niks uitwijzen. Ik denk dat je alleen af kunt wachten en het haar zo comfortabel mogelijk maken. Hopelijk knapt ze met rust weer helemaal op.
Nou ja, niks uitwijzen. Er is een hoop uitgesloten natuurlijk dat is op zich ook fijn (ik probeer positief te blijven).
Berven
Vaste gebruiker

alm@ schreef: 27 aug 2022 16:46
Berven schreef: 27 aug 2022 16:36 Verschrikkelijk en heel veel sterkte! Ik begrijp je ook goed, maar dit lijkt veel op rugklachten die veel voorkomt bij teckels. Zowel mogelijk iets met achterpoten of zoiets. Ik weet ook dat naast teckels ook andere hondenrassen hernia kunnen krijgen. Bij rug of herniaklachten bij kleine honden is noodzakelijk om snel geopereerd worden want als je toch besluit om niet te opereren blijft de hond voor de rest van het leven verlamd. Ik ben hoe dan ook echt geen dierenarts of zo, maar uit mijn ervaring kan het erg vervelend zijn voor elk hond zelf ervaart hoe zeer pijnlijk kan zijn met lopen of iets anders.
Nee dat klopt niet. Ik had een teckel met op 3 plaatsen een hernia (verlamd en incontinent) en die was na een behandeling door een orthomanueel dierenarts binnen 2 maanden weer helemaal opgeknapt. Een operatie bij een hernia is echt niet altijd nodig, sterker nog in de meeste gevallen niet.
Met eventueel medicijnen en veel rust kan een teckel opgeknapt worden
Berven
Vaste gebruiker

alm@ schreef: 27 aug 2022 16:46
Met eventueel medicijnen en veel rust kan een teckel opgeknapt worden
alm@
moderator

jessicaB123 schreef: 27 aug 2022 16:48
Nou ja, niks uitwijzen. Er is een hoop uitgesloten natuurlijk dat is op zich ook fijn (ik probeer positief te blijven).
Alleen nog wachten op de uitslag van het bloedonderzoek toch? Hopelijk komt daar iets uit wat dit verklaart en wat goed te behandelen is.
Afbeelding
jessicaB123
nieuw lid

alm@ schreef: 27 aug 2022 17:00
jessicaB123 schreef: 27 aug 2022 16:48
Alleen nog wachten op de uitslag van het bloedonderzoek toch? Hopelijk komt daar iets uit wat dit verklaart en wat goed te behandelen is.
Bloed was goed, voor de zekerheid toxoplasmose en neospora getest.
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Er is hier op het forum een hond Alfil die - polyradiculoneuritis / Guillain-Barré heeft gehad, ook hij had verlammingsverschijnselen. Net als bij jullie ook een hele zoektocht waarbij een hernia werd uitgesloten.

Zie topic waar je de zoektocht naar de oorzaak en de weg naar herstel kunt lezen:
viewtopic.php?p=8466658&hilit=Verlamming#p8466658

Misschien zijn er overeenkomsten?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik moest inderdaad ook meteen aan Alfil denken, juist omdat er niets uit de onderzoeken gekomen is
jessicaB123
nieuw lid

Fotogravinnetje schreef: 27 aug 2022 19:05 Ik moest inderdaad ook meteen aan Alfil denken, juist omdat er niets uit de onderzoeken gekomen is
Ik ben idd druk bezig met lezen... Heb wel vertrouwen in de artsen maar een beetje onderzoek en meedenken kan geen kwaad.
Laatst gewijzigd door jessicaB123 op 27 aug 2022 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het genoemde topic van Alfil zat ik ook aan te denken.
Of een ruggenmerginfarct.
Het feit dat de hond alweer wat kan lopen na het toedienen van medicatie zou wel in die richting kunnen wijzen.
Maar dat zou te zien moeten zijn op een MRI dacht ik
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jessicaB123
nieuw lid

ranetje schreef: 27 aug 2022 20:57 Het genoemde topic van Alfil zat ik ook aan te denken.
Het feit dat de hond alweer wat kan lopen na het toedienen van medicatie zou wel in die richting kunnen wijzen.
Ruggenmerg infarct stond idd op het lijstje maar is uitgesloten door MRI. Ook bloeding, trombos, embolie, kneuzing, tumor zijn uitgesloten. Het lijkt zoeken naar een speld in een hooiberg :(
ranetje
Zeer actief

jessicaB123 schreef: 27 aug 2022 21:06
ranetje schreef: 27 aug 2022 20:57 Het genoemde topic van Alfil zat ik ook aan te denken.
Ruggenmerg infarct stond idd op het lijstje maar is uitgesloten door MRI. Ook bloeding, trombos, embolie, kneuzing, tumor zijn uitgesloten. Het lijkt zoeken naar een speld in een hooiberg :(
Zou het mogelijk zijn dat een infarct in het ruggenmerg gemist is omdat na 4 dagen de zwelling alweer weg was?
Die MRI is pas laat gemaakt.
In de tussentijd heeft ze vermoedelijk ook prednison gehad?

Als er niets te vinden is, ook niet in het bloed, lijkt me dat je met fysiotherapie je hond weer goed op de poten kunt krijgen?

Het is ontzettend rot die onduidelijkheid. :(:
Ik heb zelf een pup met een ruggenmerginfarct gehad.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jessicaB123
nieuw lid

Na ruim 2 weken onzekerheid hebben we eindelijk een diagnose. Jetje heeft neuropathie (sensorisch en motorisch), agv bacteriele of chemische toxines, dit is niet te achterhalen. De prognose is goed, en ze knapt ook al langzaam op. Ze is er nog lang niet en we geven het tijd.
Bedankt voor het mee denken!
ranetje
Zeer actief

Fijn dat ze al wat opknapt.
Het zelfde probleem dus als Alfil had

Fysiotherapie kan daar dus heel goed bij helpen.
Afbeelding
kathy
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kathy »

Gelukkig weet je nu wat er aan de hand is en gaat het stap voor stap steeds beter. Zoals ranetje zegt, fysiotherapie lijkt mij ook wel een goede ondersteuning.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Fijn dat je weet wat ze heeft zodat ze de juiste behandeling kunnen geven
Afbeelding
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Fijn dat er een diagnose is en dat ze wat opknapt, beterschap!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”