Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Natuurbeheer en honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Natuurbeheer en honden

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Wat is het standpunt met betrekking tot honden van de natuurbeheerders van de gebieden in jullie buurt of waar jullie het liefst (zouden willen) lopen met de hond?

Ik heb namelijk het idee dat 'onze' natuurbeheerder redelijk uitzondering is met haar visie op honden. Ik zal proberen om in deze post bij te houden hoe de diverse organisaties er tegenover staan, zodat je mogelijk meer gericht op fijne wandelgebieden kunt zoeken in andere delen van het land, zonder steeds tegen 'verboden voor honden' aan te lopen.

Zuid-Hollands Landschap: https://www.zuidhollandslandschap.nl/ov ... ten/honden
Samenvatting: bijna overal toegestaan, mits aan de lijn (zelfs op routes door weilanden waarbij je over hekjes moet klimmen, dus niet altijd praktisch met een grote hond). Enkele losloopgebieden mits hond goed onder appèl en bij je in de buurt blijvend (en volgens mij ook meestal een maximum van 3 honden per begeleider). Er wordt daadwerkelijk op gehandhaafd

Nationaal Park Zuid-Kennemerland:
https://www.np-zuidkennemerland.nl/1329 ... iedsregels
Samenvatting: zeer beperkt toegestaan
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Natuurbeheer en honden

Ongelezen bericht door alm@ »

Bij jullie is het zeker ruim. Waar ik woon, is op een aantal uitzonderingen na, praktisch alles verboden voor honden, ook niet aangelijnd. Ik loop vanaf mijn huis zo de duinen in maar dat is allemaal verboden voor honden.
https://www.np-zuidkennemerland.nl/1329 ... ruimplicht.
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Voor zover ik weet mag je hier bijna overal met je hond komen mits aangelijnd. Echter dat is het probleem, want het gros laat z'n honden gewoon los lopen. Ik kom er al jaren niet meer, heb er geen zin in om een of andere rot joekel die op mijn hond afkomt. Toen met Tirsa was het nog fijn wandelen, maar dat is helemaal veranderd. Gelukkig is het hier in het dorp ook heerlijk wandelen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

In Delft zijn verschillende renvelden voor honden.
Op de renvelden mag uw hond loslopen.
U moet de poep van uw hond wel zelf opruimen.
Net als in de rest van de stad.
De renvelden staan met borden aangegeven.
En dat zijn er best wel wat die velden voor de rest mogen ze aangelijnd bijna overal
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

In Frankrijk is loslopen de norm. Aanlijnen de uitzondering.

Loslopen mag niet
- als je hond in de categorie gevaarlijke honden valt: bepaalde waak- en aanvalshonden en kruisingen daarvan
- als de hond niet onder controle van zijn baas staat (voor de franse wet valt daar ook buiten gehoorsafstand en meer dan 100 meter bij je vandaan)
- buiten de bospaden van 15 april tot en met 30 juni
- binnen de bebouwde kom als dat in de plaatselijke ‘apv’ staat
- in sommige stadsparken als dat aangegeven staat

Deze algemeen geldende regels staan op deze overheidssite.
Mag ik met een onaangelijnde hond wandelen?

In enkele van de elf nationale parken geldt soms een volledig verbod voor honden (ook niet in je rugtas of wandelwagentje), maar in het nationale park dat hier een kwartiertje vandaan begint gelden bijvoorbeeld gewoon de algemene franse regels.
Een totaal verbod van honden is meestal vanwege de aanwezigheid van kuddebewakers of extreem fragile flora of fauna.

En dan zijn er nog een stuk of honderd (of meer) Reserves Naturelles en Sites Proteges, maar daar gelden over het algemeen ook de algemene regels.
Basje41
Vaste gebruiker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Basje41 »

Ik woon in Belgie, de noorderkempen. In Belgie moet de hond overal aangeleind op wat losloopvelden na. Op de kalmhoutse heide is een stuk waar schapen lopen daar mogen honden niet komen. Hier in de buurt zijn de boetes, voor loslopende honden fors zo 250 euro per hond. Ik heb er 5 . Dus houd ze aan de lijn. Als ik ze echt wil loslaten rijd ik de grens over. Maar we hebben zelf 3 ha, dus ruimte genoeg voor ze. Maar op zich mogen ze aangeleind wel overal mee
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”