Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Paringsdrift

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Aantal honden: 2
Contacteer:

Paringsdrift

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Geen klacht, geen probleem, geen jubelontdekking, geen onwaarschijnlijk gelukkie, gewoon een constatering en overpeinzing.

Ik heb twee reuen. Een Fries van bijna 12 en een Fransman van ruim 9. Die Fries is de vader van de Fransman, en dat was niet gepland. :lol1:

De Fries is gezegend met een enorme paringsdrift. Toen hij als 2,5 maand oude pup hier kwam wonen, woonden er zeker nog vijf volwassen en intacte teven in het dorp. En zo groot is dat dorp niet. Affijn, ik heb dat hele verhaal al eens tot in detail verteld op een ander forum dus dat doe ik hier niet weer, maar de Fries vertoonde op jonge leeftijd al alle symptomen tegelijk van reuen met luddevedu. Van niet eten, tot jammeren, tot weglopen en zelfs tunnels onder deuren door graven om op zoek te kunnen gaan naar “les femmes”. En dat ongeveer 30 weken per jaar.

Ik heb honden voor MIJN plezier, en een dergelijk hitsige reu gaf mij nauwelijks plezier. Maar meteen die ballen eraf vond ik dan wel weer erg ingrijpend. Misschien groeit ie er nog overheen dachten we, en dus probeerden we hitserigheid onderdrukkende middelen. Dat mocht echter allemaal niet baten.
Lang verhaal iets korter: net na z’n tweede verjaardag moest ie weer even ergens anders wezen, en een paar tellen later vonden we hem klemvast aan de bordercollie van de boer terug. Weer twee maanden later kwam de boer melden dat er puppies waren, en verantwoordelijk als we zijn hebben we een bastaardzoon van onze puber in huis genomen: de Fransman. De Fries hebben we na dit akkevietje wel gecastreerd. Eén ongepland kind in huis, soit, maar we zaten ook niet te wachten op een hele rits kids van onze schuinsmarcheerder.

De Fransman lijkt vooral op z’n moeder de bc. Hij heeft maar weinig van z’n vader. (Qua looks is dat een pré :D de Fransman is de meest oogverblindend mooie hond die ik ooit van dichtbij heb mogen meemaken.)
Ook de paringsdrift leek dik 9 jaar lang niet genetisch doorgegeven. Wat dat betreft leek ie als twee druppels water op onze eerste (intacte) stabijreu, dat was een pastoor als het op de dames aankwam. Geen enkele interesse, nooit. Kwamen bij de Fries op de hoogtijdagen van de dames de hormonen dwars door de castratie heen, de Fransman gaf geen krimp. Zijn focus lag altijd bij de baas, zoals het een herder betaamt. :mrgreen:

Tot afgelopen week.

In Augustus gaan alle Fransen op vakantie, en ook in ons dorp strijken dan Fransen van elders neer. In de huizen van hun ouders, grootouders of familie van de kouwe kant. Ze komen elk jaar en we kennen elkaar allemaal. Ook de meegebrachte honden zijn geen onbekenden. Niemand hier in huis keek dus op van de door het dorp scharrelende reebruine DSK teef. Na twee dagen zag ik aan de Fries dat mevrouw loops was of moest worden. (Want de scherpte is er na de castratie wel af, maar zoals gezegd, hij weet nog precies hoe het werkt. Hoe dat dan weer werkt is een ander topic waard). Navraag bevestigde ons vermoeden: “She is in season” zei de britse baas. En alhoewel ik niet zeker weet of dit de correcte vertaling voor ‘en chaleur’ is, begreep ik dat ze loops was.

En sindsdien zijn we de Fransman elke dag wel een keer of wat kwijt. Niet echt natuurlijk want hij staat dan gewoon 100 meter verderop bij haar in de voortuin het gras af te likken, maar sinds 2012 zijn we niet meer gewend aan het ‘letten op de hond’.

Het is ook geen probleem, want we kunnen het best, letten op de hond. Maar het verbaast me tot in de punten van mijn tenen dat een hond vele jarenlang geen enkele sjoege geeft om loopse teven en daar dan op middelbare leeftijd ineens mee lijkt te beginnen. :denken:

Is dat inderdaad verbazingwekkend of juist allesbehalve?
MoTsiTsi

Re: Paringsdrift

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Je zegt het al 'middelbare' leeftijd........ :)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk dat mogelijk je Fries eerder je Fransman op dat punt goed onder de duim hield en nu (vanwege z'n eigen leeftijd?) dat niet meer zo erg doet
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Fotogravinnetje schreef: 13 aug 2022 10:30 Ik denk dat mogelijk je Fries eerder je Fransman op dat punt goed onder de duim hield en nu (vanwege z'n eigen leeftijd?) dat niet meer zo erg doet
Dat is een mogelijkheid inderdaad :ok:
Een andere mogelijkheid is dat je Fransman een probleempje heeft met zijn prostaat.
Een dokterscontrole en een bloedonderzoekje kunnen uitwijzen of dat aan de hand is.

De ook aanwezige optie zou kunnen zijn dat de bekende teven in het dorp een beetje zijn uitgeloopst :tongue:
Niet of minder interessant zijn, misschien minder geur bij zich dragen.
En dat deze teef buitengewoon geurig is.

Mijn laatste teckelreu werd op 11 jarige leeftijd "hitsig"
Eerdere loopsheden van teven van vriendinnen waren aan hem niet besteed.
Zelfs als ze hun kont uitnodigend naar hem toedraaiden ging hij bij de kop vragen wat of er nou eigenlijk de bedoeling was :mrgreen: :LOL:
En toen ........................ kwam er een teef in huis wonen.
En die werd loops.
Hij was opeens heel vriendelijk tegen haar, maar verder niks aan het handje, tot het moment waarop die teef (Rana) in haar vruchtbare dagen kwam.
Vanaf dat moment heeft hij 24 uur per dag huilend/brullend/krijsend zijn best gedaan om bij haar te kunnen komen.
11 JAAR OUD!! :80:
Hij is toen even uit logeren geweest, want hij ging er bijna letterlijk kapot aan.

Toch kan dat bij jouw Fransman niet direct aan de orde zijn denk ik?
Deze teef is niet dichter bij dan al die andere loopse teven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

ranetje schreef: 13 aug 2022 12:39
Fotogravinnetje schreef: 13 aug 2022 10:30 Ik denk dat mogelijk je Fries eerder je Fransman op dat punt goed onder de duim hield en nu (vanwege z'n eigen leeftijd?) dat niet meer zo erg doet
Dat is een mogelijkheid inderdaad :ok:
De Fries is er de hond niet naar om wie dan ook onder de duim te houden. Dus dat is echt niet aan de hand.
Een andere mogelijkheid is dat je Fransman een probleempje heeft met zijn prostaat.
Een dokterscontrole en een bloedonderzoekje kunnen uitwijzen of dat aan de hand is.
Daar heb ik nog geen seconde aan gedacht. We moeten binnenkort weer een nieuwe rabiës enting en dan laat ik dat meteen nakijken. Dank :ok:
De ook aanwezige optie zou kunnen zijn dat de bekende teven in het dorp een beetje zijn uitgeloopst :tongue:
Niet of minder interessant zijn, misschien minder geur bij zich dragen.
En dat deze teef buitengewoon geurig is.
Die ‘oude’ teven zijn de afgelopen jaren allemaal gesneuveld. Maar als het bestaat dat de ene teef meer geurt dan de ander dan kan dat natuurlijk een optie zijn. Ik weet niets van teven, ik heb mijn hele leven alleen maar reuen :lol1:

Mijn laatste teckelreu werd op 11 jarige leeftijd "hitsig"
Eerdere loopsheden van teven van vriendinnen waren aan hem niet besteed.
Zelfs als ze hun kont uitnodigend naar hem toedraaiden ging hij bij de kop vragen wat of er nou eigenlijk de bedoeling was :mrgreen: :LOL:
En toen ........................ kwam er een teef in huis wonen.
En die werd loops.
Hij was opeens heel vriendelijk tegen haar, maar verder niks aan het handje, tot het moment waarop die teef (Rana) in haar vruchtbare dagen kwam.
Vanaf dat moment heeft hij 24 uur per dag huilend/brullend/krijsend zijn best gedaan om bij haar te kunnen komen.
11 JAAR OUD!! :80:
Hij is toen even uit logeren geweest, want hij ging er bijna letterlijk kapot aan.

Toch kan dat bij jouw Fransman niet direct aan de orde zijn denk ik?
Deze teef is niet dichter bij dan al die andere loopse teven.
Nee, inderdaad. Maar gezien jouw oude teckel gebeurt het dus toch wel meer.
Ja, ze kunnen er echt last van hebben hè. De Fries was ook echt doodongelukkig z’n eerste jaren :ugh:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Die ‘oude’ teven zijn de afgelopen jaren allemaal gesneuveld. Maar als het bestaat dat de ene teef meer geurt dan de ander dan kan dat natuurlijk een optie zijn. Ik weet niets van teven, ik heb mijn hele leven alleen maar reuen :lol1:
De ene teef ruikt zeer zeker meer/lekkerder dan de andere voor reuen, dus het kan.

Mijn laatste reu had in zijn hele leven nog nooit zo'n "bombardement" aan geuren gehad.
Dat krijg je niet als die teven niet met je samenwonen.
Hij was misschien wel veel eerder zo dol geweest als ik er eerder een teef bij had gehad.
Of niet, als ze niet lekker genoeg had geroken :tongue:

In wezen is deze lekkere teef niet anders dan de vorige loopse teven bij jou in de buurt.
En daar reageerde je Fransman niet op.

Hoe ouwer hoe gekker kan vast ook bij honden :engel: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”