Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bult staart weghalen?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Bult staart weghalen?

Ongelezen bericht door schelsey »

Mila heeft een bult aan de staart in midden aan de onderkant
Deze is nu door da opengesneden en uitgespoeld. Antibiotica voor 2 weken omdat beetje ontstoken was
Nu stelt da voor om binnen 2 weken alles weg te snijden. Ze wil dan bult weg halen en bij te weinig huid ergens een flap weg snijden om te bedekken omdat staart erg moeilijk is om voldoende huid over te houden
Voor ik dit laat doen eerst toch ander da opinion horen want vind nogal drastisch voor een bult van 1.5 cm doorsnede. Die nu leeg is en kleiner maar zich wel na tijdje terug vult
Reden dat ze dit wil doen is omdat ik al 2 keer op 1 jaar die bult heb moeten laten leeg maken. Elke keer vult deze zich stilletjes aan met vocht en bloed
Maar de 1 ste da van die praktijk die paar maanden terug het heeft open gesneden zei eraf te blijven en als het zich vult open snijden. de andere da van praktijk zegt weg halen. 2 verschillende meningen dus
Wat is beste vinden jullie
Vind aan staart zoizo moeilijk. Ze schud zo veel met haar staart. Botst tegen meubels en muren ermee. Dus wond daarop zal niet goed beschermd kunnen worden. Mila is een berner
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Bult staart weghalen?

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zelf zou ik het laten zitten en mocht hij te snel weer rommelen dan weg laten halen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is heel moeilijk om een wond op een staart weer te sluiten.
Dat is met open maken al een klein risico, maar dat lijkt te lukken.
Wat is het voor soort bult?
Kan je dat nu na het open maken zelf elke dag uitspoelen, zodat de wond van binnenuit geneest?

Zo'n grote operatie waarbij huid ergens anders wordt weggehaald vind ik nogal wat eigenlijk.
Zou dat leeg maken steeds vaker moeten gebeuren dan zou je het kunnen overwegen.
Zeker eerst de opinie horen van de andere DA :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Hoe oud is Mila? Ik denk niet dat ik voor de optie weghalen zou kiezen, mij te gecompliceerd met een huidflap en als het zo af en toe leeggehaald moet worden dan is dat maar zo.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief

Mila is 6. Maar nog heel goed. Er is een punctie van genomen de1 ste keer en zou een talgklier zijn die zich vult. Op zich wel raar dat er dan bloed en vocht elke keer uit komt
Tis elke keer en klein sneetje. En ik maak het dan elke dag leeg tot het genezen is. Het blijft dan een tijdje leeg en begint dan terug stilletjesaan te vullen. De 1 ste dierenarts zei dat ik het zelf kan openen en legen maar durf dit niet. 1 ste keer was het niet ontstoken en had ze ook geen pijn. Nu met de ontsteking erop wel veel pijn
alm@
moderator

schelsey schreef: 28 jul 2022 13:56 Mila is 6. Maar nog heel goed. Er is een punctie van genomen de1 ste keer en zou een talgklier zijn die zich vult. Op zich wel raar dat er dan bloed en vocht elke keer uit komt
Tis elke keer en klein sneetje. En ik maak het dan elke dag leeg tot het genezen is. Het blijft dan een tijdje leeg en begint dan terug stilletjesaan te vullen. De 1 ste dierenarts zei dat ik het zelf kan openen en legen maar durf dit niet. 1 ste keer was het niet ontstoken en had ze ook geen pijn. Nu met de ontsteking erop wel veel pijn
Een talgklier die zich vult ken ik. Ik krabte altijd bij mijn (allang overleden) hondje het korstje eraf en drukte het leeg en dan bleef het weer een tijdje weg. Iemand anders in je omgeving die dat wel durft?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

alm@ schreef: 28 jul 2022 15:22
schelsey schreef: 28 jul 2022 13:56 Mila is 6. Maar nog heel goed. Er is een punctie van genomen de1 ste keer en zou een talgklier zijn die zich vult. Op zich wel raar dat er dan bloed en vocht elke keer uit komt
Een talgklier die zich vult ken ik. Ik krabte altijd bij mijn (allang overleden) hondje het korstje eraf en drukte het leeg en dan bleef het weer een tijdje weg. Iemand anders in je omgeving die dat wel durft?
Je weet niet hoe groot het is hé. Finn had ze vaak in de nek, maar dat waren bulten die soms zelf opensprongen en dan kon ik het er inderdaad zelf verder uitduwen en met afgekoeld heet water wat verder reinigen en deed ik verder niets aan.

Wat hij ook had, en ik heb het idee dat Mila dat dus dan ook heeft, was een vrij grote bult aan de onderkant van de staart. In zijn geval vlak bij de anus, maar gelukkig net te ver er vandaan om ongemak te geven.
Ook mijn DA heeft daar een biopt toen uitgehaald en aangegeven dat het een onschuldige talgklier was. Zij zei me destijds dat als hij ooit eens onder narcose zou moeten dat ze de bult dan wel zou weghalen.
Hij is nooit onder narcose geweest dus hij heeft jaren zonder problemen met die bobbel onder zijn staart dus gelopen.

Maar in geval van Finn raakte het niet ontoken of was er sprake van leeg moeten maken, dat ding werd op een bepaald moment ook niet groter of zo.

Voor het idee, het was best groot, iets groter dan pingpongbal formaat en net iets kleiner dan een tennisbal)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Oh het topic is er nog en zelfs nog foto erbij
viewtopic.php?p=5963197&hilit=klier+finn#p5963197
ranetje
Zeer actief

blondie schreef: 28 jul 2022 15:32
Je weet niet hoe groot het is hé. Finn had ze vaak in de nek, maar dat waren bulten die soms zelf opensprongen en dan kon ik het er inderdaad zelf verder uitduwen en met afgekoeld heet water wat verder reinigen en deed ik verder niets aan.
.............knip
een bult van 1.5 cm doorsnede
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
schelsey
Zeer actief

Uiteindelijk is de bult weggehaald, omdat deze zich weer heel snel vulde met vocht

Alles is goed gegaan en wonde is goed genezen, heeft wel 5 weken geduurd voor het helemaal dicht was

Heb dus 5 weken staan zalven en windelen elke dag

Weefsel is ook opgestuurd naar labo en was goedaardig

En beste van al, staart blijft mooi glad, dus alles is goed weggesneden

Dierenarts heeft goed werk geleverd
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Fijn dat het zo goed is gegaan
Afbeelding
alm@
moderator

Wat fijn dat het zo goed is afgelopen :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat een goed eindresultaat :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”