Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Harzer Fuchs

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Harzer Fuchs

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Sinds gisteren heb ik een Harzer Fuchs, een type altdeutsche hutehund.

Is er iemand op het forum die deze hond kent?

Groeten, Sieneke
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Nee, alleen van vermelding op een forum en toen plaatjes gezocht op het internet.
Ik ben er wel nieuwsgierig naar!
Heb je een pup of een oudere hond.
Misschien kun je ons meer over het ras vertellen.
Aura
Vaste gebruiker

Re: Harzer Fuchs

Ongelezen bericht door Aura »

Bas Rouge schreef:Sinds gisteren heb ik een Harzer Fuchs, een type altdeutsche hutehund.

Is er iemand op het forum die deze hond kent?

Groeten, Sieneke
Ja, en het is een prachtig ras :ok: Jammer dat ik ze nog nooit in het echt heb gezien.
Groetjes Veerle
I love Angel and Blaithin

Afbeelding
SJIWAWA!
In memoriam: Aura ~31-03-1991~ ~18-02-2000~
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Lees ik net dit topic, zie ik een nest op de Marktplaats staan die pups aan biedt! Dit is de hond:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Ik ken wel een aantal honden ze gezien op wedstrijden en ik zou ze niemand aanraden. Over het algemeen een slecht karaktern onbetrouwbaar. Zeker geen hond voor mensen die dit type hond niet kennen eb er geen ervaring mee hebben

Jan
Jan
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Het is een type altdeutsche hutehund. De kleur van de hond bepaalt de naam van het "ras". Er komen zwarte (altdeutsche schwarze), black en tankleurige (gelbbacke) en rooie (harzer fuchse) voor. Ook honden zonder staart (stumper) en blue merle/arlequinachtige honden komen voor, deze laatsten worden Tiger genoemd. Het is dus geen erkend ras maar altdeutsche hutehund is een verzamelnaam voor honden die in Duitsland voorkomen en die geselecteerd worden om hun hoedkwaliteiten bij de kudde.

Het nest dat Scooby aanhaalt is inderdaad het nest waar ook mijn hondje uitkomt. De moeder is de hond van de foto.

Ik wilde graag een baasgerichte hond die veel beweging aankan met een vriendelijk uiterlijk. Bovendien ben ik de rashondenwereld -wellicht tijdelijk- behoorlijk beu.

Een kennis van mij heeft de moederhond en hij is erg tevreden over deze hond. De pups groeiden erg leuk op in dit gezin. Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op het enige black en tanhondje uit het nest, een teefje. Maar het reutje dat ik nu heb viel me erg op met 5 weken en dat bleef zo. Ik heb van het weekend gekozen en besloot te gaan voor het puppie waar ik me het meest toe aangetrokken voelde.
Ik heb hem Rein genoemd. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat uitgroeien.

Tot nu toe kan ik zeggen dat ik hem erg levendig vind en heel vocaal. Hij laat graag zijn stem horen, ook 's nachts. Verder volgt ie me letterlijk op de voet en vind ie "Rein, hier" het grootste feestje dat er bestaat. Ik heb niet eerder een pup gehad die zo blij uit zijn dak gaat van aandacht krijgen van mij.

Mijn twee andere honden vinden het niet een onverdeeld genoegen, zo'n luidruchtige druktemaker in huis. Bolke heeft 'm twee keer te kennen gegeven niet gediend te zijn van een pup die tegen 'm aanloopt. Terecht natuurlijk maar ik moet zeggen dat het gillen van zo'n pup me door merg en been gaat en ik de neiging in te grijpen echt moet onderdrukken. Zo'n opgewekt hummeltje met daarbovenop een ziedende Markies.

Janinca2002, van jouw bericht schrik ik wel een beetje hoor. Over wat voor wedstrijden heb je het dan? Slecht karakter en onbetrouwbaar? In wat voor opzicht, kun je concreter zijn?

Groeten, Sieneke
Bas Rouge
Zeer actief

Mocht trouwens iemand nieuwsgierig zijn naar meer foto's van harzer fuchsen dan kan ik de volgende site aanraden:
www.tierfotos-tierfotografie.de,

naar fotoalbum, hondenrassen en zo door naar harzer fuchs, het wijst zich vanzelf. Trouwens, uberhaupt een site met mooie hondenfoto's.

Groeten, Sieneke
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Bas Rouge schreef:Het is een type altdeutsche hutehund. De kleur van de hond bepaalt de naam van het "ras". Er komen zwarte (altdeutsche schwarze), black en tankleurige (gelbbacke) en rooie (harzer fuchse) voor. Ook honden zonder staart (stumper) en blue merle/arlequinachtige honden komen voor, deze laatsten worden Tiger genoemd. Het is dus geen erkend ras maar altdeutsche hutehund is een verzamelnaam voor honden die in Duitsland voorkomen en die geselecteerd worden om hun hoedkwaliteiten bij de kudde.

Het nest dat Scooby aanhaalt is inderdaad het nest waar ook mijn hondje uitkomt. De moeder is de hond van de foto.

Ik wilde graag een baasgerichte hond die veel beweging aankan met een vriendelijk uiterlijk. Bovendien ben ik de rashondenwereld -wellicht tijdelijk- behoorlijk beu.

Een kennis van mij heeft de moederhond en hij is erg tevreden over deze hond. De pups groeiden erg leuk op in dit gezin. Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op het enige black en tanhondje uit het nest, een teefje. Maar het reutje dat ik nu heb viel me erg op met 5 weken en dat bleef zo. Ik heb van het weekend gekozen en besloot te gaan voor het puppie waar ik me het meest toe aangetrokken voelde.
Ik heb hem Rein genoemd. Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat uitgroeien.

Tot nu toe kan ik zeggen dat ik hem erg levendig vind en heel vocaal. Hij laat graag zijn stem horen, ook 's nachts. Verder volgt ie me letterlijk op de voet en vind ie "Rein, hier" het grootste feestje dat er bestaat. Ik heb niet eerder een pup gehad die zo blij uit zijn dak gaat van aandacht krijgen van mij.

Mijn twee andere honden vinden het niet een onverdeeld genoegen, zo'n luidruchtige druktemaker in huis. Bolke heeft 'm twee keer te kennen gegeven niet gediend te zijn van een pup die tegen 'm aanloopt. Terecht natuurlijk maar ik moet zeggen dat het gillen van zo'n pup me door merg en been gaat en ik de neiging in te grijpen echt moet onderdrukken. Zo'n opgewekt hummeltje met daarbovenop een ziedende Markies.

Janinca2002, van jouw bericht schrik ik wel een beetje hoor. Over wat voor wedstrijden heb je het dan? Slecht karakter en onbetrouwbaar? In wat voor opzicht, kun je concreter zijn?

Groeten, Sieneke
Ik heb ze tijdens GG wedstrijden gezien, Ze vielen uit naar diverse honden zonder aanwijbare redenen. Ik heb dit gedrag van verschillende honden gezien, op verschillende wedstrijden

Jan
Jan
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Ja, dat venijnige uitvallen, daar heb ik inderdaad over gehoord. M.n. van teven heb ik dat gehoord. De fokker/eigenaar moederhond heeft dat inderdaad ook aangebracht. De moederhond heeft dat uitvallen niet, hij zegt daar wel echt aan gewerkt te hebben. Ook de vaderhond is onder meer gekozen op gemakkelijke omgang met andere honden.

Het is goed om te weten dat dat een aandachtspunt is.

Groet, Sieneke
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Ik ken het ras alleen van foto's, mooie honden inderdaad, maar geen makkelijke.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :ok:
Maar ik vraag me wel af waarom de fokker het nodig vindt op marktplaats te adverteren met zo'n bijzonder ras.
Ik zou zo denken dat je dat soort hondjes al bij voorbaat kwijt bent.
Nouja zomaar een opmerking hoor, ben verder ook niet zo bekend met dat soort dingen.
Afbeelding
Bas Rouge
Zeer actief

Dank je voor je felicitaties Roos. En marktplaats; ja ik ben geen fan van deze manier van pups aan de man brengen.
De eigenaar van de moederhond heeft er op enig moment toch voor gekozen ze daar te plaatsen. De animo voor de pups bleek kleiner dan hij verwacht had.

Ik kan me trouwens voorstellen dat het uiterlijk van de Fuchs jou bijzonder aanspreekt met je beide rooie dieren. Ik moet erg wennen aan de kleur, vind donker gekleurde honden over het algemeen mooier, vandaar ook mijn voorkeur voor het zwart/bruine teefje. Maar goed, een kleur is maar een kleur.

Wat is Roma voor kruising? en Scooby, is dat bekend?

Groet, Sieneke
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Bas Rouge schreef:Dank je voor je felicitaties Roos. En marktplaats; ja ik ben geen fan van deze manier van pups aan de man brengen.
De eigenaar van de moederhond heeft er op enig moment toch voor gekozen ze daar te plaatsen. De animo voor de pups bleek kleiner dan hij verwacht had.

Ik kan me trouwens voorstellen dat het uiterlijk van de Fuchs jou bijzonder aanspreekt met je beide rooie dieren. Ik moet erg wennen aan de kleur, vind donker gekleurde honden over het algemeen mooier, vandaar ook mijn voorkeur voor het zwart/bruine teefje. Maar goed, een kleur is maar een kleur.

Groet, Sieneke
Ja ik val wel op rood :mrgreen:
Roma is een kruising schotse herder en Scooby een kruising mechelaar.
Roma lijkt in de verte best wel op een fuchs :-D

Heb je foto's van je pup?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Een poos terug heeft er een artikel in de Hondenwereld gestaan over de Harzer Fuchs dacht ik. Ik heb de foto's toen gezien en vond ze qua uiterlijk wel wat hebben. Verder ken ik het ras niet dus ik kan geen oordeel geven over het karakter.

Jij heel veel plezier van en met je puppie, gefeliciteerd! :ok:
Bas Rouge
Zeer actief

Hoi Suzanne,

Dank! Jij met je nestje. Het lijkt me super als je de tijd en de plek hebt, zo'n huis vol opgroeiende dieren.
Ik ga met belangstelling je verhalen lezen.

Ik zal trouwens binnenkort proberen foto's te plaatsen van het puppie.

Groet, Sieneke
Bas Rouge
Zeer actief

Roos schreef:
Bas Rouge schreef:Dank je voor je felicitaties Roos. En marktplaats; ja ik ben geen fan van deze manier van pups aan de man brengen.

Groet, Sieneke
Ja ik val wel op rood :mrgreen:
Roma is een kruising schotse herder en Scooby een kruising mechelaar.
Roma lijkt in de verte best wel op een fuchs :-D

Heb je foto's van je pup?

Ja, Roma heeft er zeker wat van weg, ze heeft een wat spitsere snuit denk ik maar da's niet raar als ze een kruising Schotse Herder is.

Trouwens, de foto's, daar ga ik mijn best voor doen, om ze hier te plaatsen bedoel ik.

Groet, Sieneke
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik "ken" iemand die vol goede moed een pup van dit ras hadden aangeschaft, ondanks de inzet die zij heeft getoond bleek het hondje niet genoeg te hebben aan een leven als gezinshond en hond om mee te trainen. De hond is toen ze ongeveer een jaar oud was herplaatst bij de eigenaar van de vaderhond geloof ik, die er ook mee werkt bij de schapen.
Geen gemakkelijk ras dus. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bas Rouge schreef:Hoi Suzanne,

Dank! Jij met je nestje. Het lijkt me super als je de tijd en de plek hebt, zo'n huis vol opgroeiende dieren.
Ik ga met belangstelling je verhalen lezen.

Ik zal trouwens binnenkort proberen foto's te plaatsen van het puppie.

Groet, Sieneke
Het is ook geweldig hoor, zo'n nestje. Tenminste, tot nu toe! Wacht maar totdat ze wat groter zijn en lekker flink aan het poepen gaan! ;)
En er zijn natuurlijk ook veel dingen die niet zo leuk zijn, zoals de zorgen over je teef na de bevalling, of het verliezen van een puppy...
dommel
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door dommel »

janinca2002 schreef:Ik ken wel een aantal honden ze gezien op wedstrijden en ik zou ze niemand aanraden. Over het algemeen een slecht karaktern onbetrouwbaar. Zeker geen hond voor mensen die dit type hond niet kennen eb er geen ervaring mee hebben

Jan
Ik ben het voor een deel met je eens. Je moet zeker goed weten waar je aan begint met je eerste Altdeutsche en het is inderdaad geen hond voor iedereen.
Maar de Altdeutsche zoals ik die ken, (ik ben denk ik degene over wie Inge het had ;)), is een sociale hond, mits hij een duidelijke baas boven zich heeft staan. Ik was dat niet, maar ik heb Dommel, mijn Hollander, wél goed onder mij staan en met haar heb ik geen problemen. De Altdeutsche is dus gewoon een hond die een hele duidelijke leiding nodig heeft. Hera (die eerder dus van mij was) is nu van iemand die dat heeft over al zijn 6 betrouwbare Altdeutschen die stuk voor stuk een goed karakter hebben. De honden worden gebruikt voor schapenhoeden waar ze oorspronkelijk voor zijn gefokt. Ze moeten zeker wat te doen hebben, het zijn echte werkertjes.

Sieneke, heel veel plezier met je pup! Dat vocale herken ik wel, daar had Hera ook wel een handje van! De eerste 100 meter van een wandeling was ze altijd heerlijk aan het jammeren. 's Nachts kon ze er ook wat van, maar op een gegeven moment hield ze zich dan ook wel stil. Ook het goede luisteren herken ik heel erg. Apporteren hield ze trouwens ook van, dat was d'r lust en d'r leven! :p:
Ze was (is) altijd dolenthousiast en een echte knuffelkont, heel aanhankelijk.
Mag ik vragen wie de ouders zijn van je pup?
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Leuk een hond die niet zo vaak voorkomt enn niet erkend is. Zelf heb ik ook twee drijvers een working kelpie en een border collie. Heel consequent zijn en jij bepaalt wanneer er wel en niet gedreven wordt. Net als met andere dingen, dan wordt het zeker een prima hond!! Succes ermee. Ik ken de honden niet persoonlijk alleen van het internet...
AfbeeldingAfbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik bedoelde jou inderdaad Laura ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Bas Rouge
Zeer actief

Een working Kelpie had ook heel best gekund hoor. Ik wilde of nog een beauceron, of iets gezond en fysiek belastbaars, bij voorkeur herder en niet zo zwaar als een beauceron. Ik heb het er van af laten hangen, waar ik het eerst tegenaan zou lopen. En dat was dit nestje altdeutschen.
Hoe kom jij aan je Kelpie en uberhaupt bij dat ras dan?

Dommel, dank voor je reactie. De ouders van mijn pup zijn Hannes en Kay. Een broertje van Rein gaat overigens naar Stichting Hulphond.

Hoe heb jij Hera ervaren? Als je daar meer over kwijt wil natuurlijk.

Ik ben wel nieuwsgierig naar degene die 6 altdeutschen heeft en waar Hera nu zit. Heeft die allemaal fuchsen of ook andere types?
Ja, dat schreeuwen bij de wandeling doet Rein inderdaad ook. Hij is bijzonder levendig en kwikzilverachtig.

Ik ga de kleine man goed in de gaten houden. Ik vind het ontroerend om zo'n jong dier de wereld voor te stellen. Ik ben trouwens niet echt een puppyfreak. Ik ben blij wanneer ze volgroeid zijn en sterke jonge honden geworden zijn. Ik vind de verantwoordelijkheid voor zo'n beginnend leven groot en zal opgelucht ademhalen wanneer Rein door de eerste kwetsbare weken/maanden heen is.

Groet, Sieneke
dommel
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door dommel »

Ik heb Hera ervaren als een heel lief dier. Ik kon echt lang met 'r op schoot in de achtertuin zitten, lekker kroelen. Ze is ook heel leergierig, ik had 'r altijd zo wat geleerd. Ze was verder heel druk en altijd wou ze bezig zijn. Buitenshuis viel ze uit naar vrijwel elke hond. Ik heb echt nog vanalles geprobeerd om mn meissie bij me te houden, maar toen ik te horen kreeg dat ze bij een kudde schapen kon gaan werken vond ik eigenlijk dat ik 'r niet meer mocht houden. Daar kon ze gelukkig worden, en dat is ze nu ook. Echt geweldig om haar nu te zien.
Hera en haar nieuwe roedel kun je eigenlijk niet echt indelen in slagen. Allemaal hebben ze wel iets weg van die slag, en ook wel van die... Hera bijvoorbeeld vond ik op het eerste oog een Gelbbacke, maar haar geel valt niet echt meer op, en ze heeft flaporen, dus zou je 'r ook Schwarze kunnen noemen.

Dat schreeuwen bij de wandeling ging bij Hera wel over. Op een gegeven moment wordt alles gewoon. Maar als ik ze dan eens allebei meenam (met Dommel dus), dan ging ze weer...

Als ze los kon waren de problemen een stuk minder. Ze heeft nooit gebeten, geen mensen en ook geen honden. Ze accepteerde het als een hond boven haar stond. Zo kwamen we wel eens een labrador tegen, daarmee kon ze vanaf de allereerste kennismaking al goed mee overweg.

Groetjes Laura
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Bas Rouge schreef:Een working Kelpie had ook heel best gekund hoor. Ik wilde of nog een beauceron, of iets gezond en fysiek belastbaars, bij voorkeur herder en niet zo zwaar als een beauceron. Ik heb het er van af laten hangen, waar ik het eerst tegenaan zou lopen. En dat was dit nestje altdeutschen.
Hoe kom jij aan je Kelpie en uberhaupt bij dat ras dan?

Dommel, dank voor je reactie. De ouders van mijn pup zijn Hannes en Kay. Een broertje van Rein gaat overigens naar Stichting Hulphond.

Hoe heb jij Hera ervaren? Als je daar meer over kwijt wil natuurlijk.

Ik ben wel nieuwsgierig naar degene die 6 altdeutschen heeft en waar Hera nu zit. Heeft die allemaal fuchsen of ook andere types?
Ja, dat schreeuwen bij de wandeling doet Rein inderdaad ook. Hij is bijzonder levendig en kwikzilverachtig.

Ik ga de kleine man goed in de gaten houden. Ik vind het ontroerend om zo'n jong dier de wereld voor te stellen. Ik ben trouwens niet echt een puppyfreak. Ik ben blij wanneer ze volgroeid zijn en sterke jonge honden geworden zijn. Ik vind de verantwoordelijkheid voor zo'n beginnend leven groot en zal opgelucht ademhalen wanneer Rein door de eerste kwetsbare weken/maanden heen is.

Groet, Sieneke
working kelpie in de zoekmachine gooien er zijhn fokkers van in Nederland

Jan
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”