Doet me nog steeds denken aan het filmpje wat ik ooit heb geplaatst van een kleine hond in park die de boel altijd bij elkaar ging blaffen als hij mijn honden spotte.
Kind bleef FOOEI, FOEIII neee FOEIII gillen achter de hond aan die inmiddels uit de tuin leek te ontsnappen.
Hielp niets, chaos werd alleen maar groter daardoor, iedereen ging kijken en zich ermee bemoeien en zagen mij als aanstichter

nu kan ik er om lachen maar toen absoluut niet.
Als het nodig is zeg ik "Nee" en probeer gewenst gedrag dan wel direct te belonen.
Bij dingen willen eten van straat benoem ik "Vies!" en dan is Vies negatief woord, dus bij aanleren van vies, en negeren van het vieze zit wel een bepaalde druk, en bij negeren op Vies, een positieve beloning van mij uit dan weer.
Snappen ze in ieder geval beter dat vies negatief is. En het negeren van Vies positief is. * snappen jullie het nog

*
En ik denk dat ik ipv foei ook wel uhuh

zeg, maar die tonatie levert vaak oogcontact op. Gebruik ik als ik zie dat ze iets van plan zijn maar ik nog net niet hoef te verbieden met een ferm NEE. UHUH, is meer om ze met stem op een andere gedachte te brengen