Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artrose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Selmajasp
nieuw lid
Mijn ras(sen): Engelse stafford
Aantal honden: 1

Artrose

Ongelezen bericht door Selmajasp »

Hoi hoi, ik heb een vraag. Onze stafford is 10 en staat nog volop in het leven. Nu moet zij geopereerd worden aan haar knieschijf die niet meer op de juiste plek zit. Maar ook haar kraakbeen is ook volledig weg. We weten niet zo goed wat we hier mee. aan moeten. Heeft iemand ervaring met volledig hersteld? We willen haar nog ee fijn leven geven en daar hoort ook rennen en loslopen bij. De vraag is of ze dat nog kan straks. Wat zouden jullie doen
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Artrose

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Heeft zij Pathella luxatie? Dat is bij mijn ras een veelvoorkomend iets. Bij grotere rassen niet echt. Artrose natuurlijk wel.

Bij een grote hond vind ik dat best een enorme ingreep en best lang herstel zou ik van uit gaan. Bij ukkies gaat dat snel die hebben zo weinig gewicht. Ik zou het goed doorspreeken met de orthopeed. En vooral over wat ze de eerste 6 weken of misschien wel 3 maanden niet mag en dat is dus echt een ding, als je hond bijv op de bank mag, dat kan dan niet. Springen is echt uit den boze.

Onze Toots is destijds volledig hersteld maaaar die woog 3,6 kg.

Iig succes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Heeft je hond last van die knieschijf? Patella luxatie heb je in allerlei gradaties. Bij niet zoveel last zou ik op deze leeftijd niet meer opereren maar kijken wat pijnstilling doet. Zou ik sowieso eerst proberen.
Afbeelding
Selmajasp
nieuw lid

Ze heeft er zeker last van want ze loopt niet meer op die poot en heeft pijnstillers. Overdag gaat het redelijk maar savonds is het weer mis. Haar knieschijf willen ze verplaatsen. Dd artrose is behoorlijk ernstig, totaal geen kraakbeen meer. Het is een hond van 11 kg en houdt van rennen en lange wandelingen. Nu is ze al ruim een maand aan de lijn. Donderdag heb ik een belafspraak met de chirurg. Jullie horen nog hie het verder gaat. Bedankt voor jullie antwoord
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Oooh op de één of andere manier dacht ik aan een zwaardere hond.

De knieschijf doen ze altijd verplaatsen als die niet meer op zijn plaats ligt. Bij onze Toots was de kom versleten door het verschuiven. Waarschijnlijk willen ze bij jou hond een zelfde constructie gaan maken. Hij is er heel goed van opgeknapt. Maar hij was 3 :wink:

Ik heb nu een hondje met PL1 en ga pas laten opereren als het echt moet en als hij 10+ zou zijn zou ik daar ook nog echt goed over na denken. Maar hangt natuurlijk alles af van de hond. Ik denk niet dat je veel aan mijn reactie hebt zo.

Iig bij niet te zware honden gaat het revalideren makkelijker en sneller :wink:

Nog een extra tip. Wij hadden een deel van de kamer afgezet met renpanelen en daar vloerbedekking gelegd. Wij hadden een gladde vloer. Bijkomend voordeel was daar kon Toots niet springen. De eerste week hadden we er een bench van gemaakt iets groter dan een gewone bench en daarna had hij de halve woonkamer om toch te kunnen lopen. Dat blijven lopen is eigenlijk ook belangrijk. Maar rennen en vooral springen kan niet natuurlijk.
Succes.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Selmajasp
nieuw lid

Eigenlijk weet ik niet of ze pijn heeft door de knieschijf of dd artrose. Morgen hoop ik meer te horen en dan maar beslissen. Gezond zou ze denk ik nog een jaar of 5 mee kunnen dus misschien toch de moeite waard. Jullie horen de uitslag
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

Selmajasp schreef: 04 mei 2022 22:05 Eigenlijk weet ik niet of ze pijn heeft door de knieschijf of dd artrose. Morgen hoop ik meer te horen en dan maar beslissen. Gezond zou ze denk ik nog een jaar of 5 mee kunnen dus misschien toch de moeite waard. Jullie horen de uitslag
weet je al meer
beterschap met je maatje
artrose is niet fijn en moeilijk te verhelpen want artrose niet verhelpen omdat het toch terug komt
Afbeelding
GAIA
Selmajasp
nieuw lid

Nou Avril is geopereerd, het bleek erger dan ze dachten. Knieschijf bijna helemaal naast haar onderpoot waardoor er veel bot is weggesleten en haar kruisband ingescheurd. Ze hebben van alles gedaan. De artrose is ook best pittig. Dus op speciaal voer. Nu een zielige jankende hond die nog half verdoofd is. Maar we hebben er vertrouwen in dat ze straks weer de oude wordt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Knieschijf helemaal naast haar onderpoot? :80:
Was dat op de foto niet te zien? :denken:

In ieder geval hopelijk nu zo goed mogelijk hersteld.
Sterkte bij de revalidatie en heel veel beterschap!
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Hopelijk is de pijn snel weg
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”