Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoeveel voer bij diarree?
Moderator: moderatorteam
- Truus01
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): mix
- Aantal honden: 1
Hoeveel voer bij diarree?
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw en heb me nog niet voorgesteld, ga zo meteen even doen.
Mijn hond heeft (dunne darm) diarree. Al bijna 2 weken. Ik ben er al mee naar de DA geweest, in de eerste week. Ze heeft toen twee spuitjes gekregen en Diarsanyl. Die dag werd d'r ontlasting wel iets vaster (brijig), maar daarna werd het weer water. Ik had voordat ik naar de DA ging rijst met kip gevoerd, wat niet geholpen had.
De DA gaf ook aan dat de meeste rijst die tegenwoordig in de winkels ligt ook niet goed is. Beter was aardappelpuree, dus dat heb ik twee dagen gegeven.
Toen het bleef heb ik een dag vasten geprobeerd. Werkte goed, helemaal geen ontlasting. Met weer wat (eigen) voer toch gelijk weer spuitpoep. Daarna Norit geprobeerd, maar ook dat heeft niet geholpen.
Ze heeft dus nog steeds diarree en toen ik vrijdag de DA belde was die niet aanwezig, kan ik maandag weer bellen en vanaf dinsdag is die anderhalve week op vakantie.
Ik wil dus toch zelf weer wat proberen.
Oh ja, ze heeft dus diarree, maar drinkt goed, eet goed (alles wat ik voorzet gaat gewoon naar binnen als altijd), heeft geen uitdrogingsverschijnselen, en is redelijk in normale doen. Ze is alleen wat minder actief, maar dat lijkt me logisch als je weinig voedingstoffen binnenkrijgt. En ze is ook wel al iets afgevallen, maar niet extreem.
Oh en ze is een jaar of 13.
Nu mijn vraag. Ik wil niet weer vasten, want dan valt ze nog meer af, en de Norit moet nog 'verwerkt' worden. Wel wil ik langzaam licht verteerbaar eten opbouwen. Want met d'r gewone brokken en gewone hoeveelheid heeft ze dus nog steeds diarree en ik denk dat ik de vorige keer na de dag vasten te snel heb opgebouwd.
Vandaag heb ik haar alleen maar 3 eieren gegeven, verdeeld over de dag. Misschien dat ik haar er straks nog een geef, maar ik denk het niet. (D'r ontlasting zojuist was eerst weer dun (en zwart), maar op het einde kwam het er (eindelijk) toch weer wat brijig uit.)
Morgen wil ik weer met aardappelpuree beginnen. En deze keer gewoon van aardappelen (krieltjes) en wat water, niet uit een pakje zoals de vorige keer (al kon dat gewoon, volgens de DA).
En nu echt de vraag... Hoeveel moet ik d'r geven?
Ik wil het verdelen over de dag, waarschijnlijk 3 of 4 keer: 's Morgens rond een uur of 7, 's middags rond 13:00, 's avonds rond 18:00 en dan misschien nog een laatste keer rond 22:00.
Ik heb uitgerekend (https://www.voerwijzer.com/hoeveel-voer ... alculator/) dat met het gewicht van mijn hond, 30 Kg, en volgende de voedingswaarde van aardappelen (820 Kcal/Kg (https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... ramsanchor), ze normaal gesproken 1485 gr/dag mag. Zeg dat ik nu de helft zou nemen, is dan nog dik 700gr. Ik vind dat nogal veel.
Ik zit daarom te denken aan 300gr (en dat dus te verdelen over de dag).
Wat vinden jullie?
Iemand ervaring met hoeveelheden voer om weer op te bouwen?
Andere tips, ook ivm de diarree zijn welkom.
Ik ben nieuw en heb me nog niet voorgesteld, ga zo meteen even doen.
Mijn hond heeft (dunne darm) diarree. Al bijna 2 weken. Ik ben er al mee naar de DA geweest, in de eerste week. Ze heeft toen twee spuitjes gekregen en Diarsanyl. Die dag werd d'r ontlasting wel iets vaster (brijig), maar daarna werd het weer water. Ik had voordat ik naar de DA ging rijst met kip gevoerd, wat niet geholpen had.
De DA gaf ook aan dat de meeste rijst die tegenwoordig in de winkels ligt ook niet goed is. Beter was aardappelpuree, dus dat heb ik twee dagen gegeven.
Toen het bleef heb ik een dag vasten geprobeerd. Werkte goed, helemaal geen ontlasting. Met weer wat (eigen) voer toch gelijk weer spuitpoep. Daarna Norit geprobeerd, maar ook dat heeft niet geholpen.
Ze heeft dus nog steeds diarree en toen ik vrijdag de DA belde was die niet aanwezig, kan ik maandag weer bellen en vanaf dinsdag is die anderhalve week op vakantie.
Ik wil dus toch zelf weer wat proberen.
Oh ja, ze heeft dus diarree, maar drinkt goed, eet goed (alles wat ik voorzet gaat gewoon naar binnen als altijd), heeft geen uitdrogingsverschijnselen, en is redelijk in normale doen. Ze is alleen wat minder actief, maar dat lijkt me logisch als je weinig voedingstoffen binnenkrijgt. En ze is ook wel al iets afgevallen, maar niet extreem.
Oh en ze is een jaar of 13.
Nu mijn vraag. Ik wil niet weer vasten, want dan valt ze nog meer af, en de Norit moet nog 'verwerkt' worden. Wel wil ik langzaam licht verteerbaar eten opbouwen. Want met d'r gewone brokken en gewone hoeveelheid heeft ze dus nog steeds diarree en ik denk dat ik de vorige keer na de dag vasten te snel heb opgebouwd.
Vandaag heb ik haar alleen maar 3 eieren gegeven, verdeeld over de dag. Misschien dat ik haar er straks nog een geef, maar ik denk het niet. (D'r ontlasting zojuist was eerst weer dun (en zwart), maar op het einde kwam het er (eindelijk) toch weer wat brijig uit.)
Morgen wil ik weer met aardappelpuree beginnen. En deze keer gewoon van aardappelen (krieltjes) en wat water, niet uit een pakje zoals de vorige keer (al kon dat gewoon, volgens de DA).
En nu echt de vraag... Hoeveel moet ik d'r geven?
Ik wil het verdelen over de dag, waarschijnlijk 3 of 4 keer: 's Morgens rond een uur of 7, 's middags rond 13:00, 's avonds rond 18:00 en dan misschien nog een laatste keer rond 22:00.
Ik heb uitgerekend (https://www.voerwijzer.com/hoeveel-voer ... alculator/) dat met het gewicht van mijn hond, 30 Kg, en volgende de voedingswaarde van aardappelen (820 Kcal/Kg (https://www.voedingswaardetabel.nl/voed ... ramsanchor), ze normaal gesproken 1485 gr/dag mag. Zeg dat ik nu de helft zou nemen, is dan nog dik 700gr. Ik vind dat nogal veel.
Ik zit daarom te denken aan 300gr (en dat dus te verdelen over de dag).
Wat vinden jullie?
Iemand ervaring met hoeveelheden voer om weer op te bouwen?
Andere tips, ook ivm de diarree zijn welkom.
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Hoeveel voer bij diarree?
Tegen diarree
Kleine beetjes geven en licht verteerbaar voedsel.
Je mag je hond ook zacht gekookte wortleen geven of stukjes pompoen
Wil je brok blijven geven doe het dan ik kleine porties
Kleine beetjes geven en licht verteerbaar voedsel.
Je mag je hond ook zacht gekookte wortleen geven of stukjes pompoen
Wil je brok blijven geven doe het dan ik kleine porties
- Truus01
- geregistreerd lid
Hoi Yvon, dank je voor je reactie.
Ik wil dus aardappelpuree geven (licht verteerbaar) en vraag me dus af, hoeveel.
Hoe klein is een kleine portie? (En in vergelijk met de normale brok.)
Ik wil dus aardappelpuree geven (licht verteerbaar) en vraag me dus af, hoeveel.
Hoe klein is een kleine portie? (En in vergelijk met de normale brok.)
- yvon
- Zeer actief
- Contacteer:
Even uitproberen van hoeveel. Dat zie je eigenlijk wel aan het ontlasting als dat gaat indikken.
Ik ken het niet van de aardappelen heb goede resultaten gelezen over de wortel en pompoen.
Ik heb het nooit hoeven gebruiken, is haar ontlasting wel onderzocht op parasieten
Ik ken het niet van de aardappelen heb goede resultaten gelezen over de wortel en pompoen.
Ik heb het nooit hoeven gebruiken, is haar ontlasting wel onderzocht op parasieten
- yvon
- Zeer actief
- Contacteer:
- Truus01
- geregistreerd lid
Ik ben nu begonnen met zo'n 300gr, en wil dat verdelen over de dag.
Ze heeft dus net zo'n 100gr gehad.
Ze heeft dus net zo'n 100gr gehad.
- yvon
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ze het er goed op doet kun je toevoegen met zacht gekookte wortel of pompoen.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik zou niet zelf gaan rommelen bij langdurige diarree. Ik zou eerst willen weten waardoor dat veroorzaakt wordt en dan in samenspraak met een dierenarts een plan opstellen. Is de dierenarts op vakantie dan zou ik naar een plaatsvervanger of een ander gaan.

- Truus01
- geregistreerd lid
Morgen bel ik weer met de DA. Maar ik had graag geweten hoeveel voer ik had moeten voeren, tot die tijd.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Dat begrijp ik maar dat moet je een beetje op gevoel doen, je kunt er weinig kwaad mee en de ene hond is de andere niet.
Heel donkere ontlasting kan wijzen op bloed, misschien door een chronische darminfectie maar daar is de dierenarts voor.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Is die ontlasting getest op parasieten?
- yvon
- Zeer actief
- Contacteer: