Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oude hond teen amputatie
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Oude hond teen amputatie
Hallo,
Vandaag ben ik met onze hond, 12 jaar, naar de dierenarts geweest om naar een bult op zijn teen te laten kijken. De da denkt aan een tumor en heeft een biopt genomen, volgende week krijg ik de uitslag. Als het een tumor is zal de hele teen geamputeerd worden en daar schrok ik best van.
Mijn hond kwam amper uit het roesje wat ze hem hadden gegeven, zelfs na twee prikken om wakker te worden niet.
Ik zie er best tegen aan om hem zo'n heftige operatie aan te doen op deze leeftijd en vraag me af wat wijsheid is en hoe hij er weer uit komt.
Vandaag ben ik met onze hond, 12 jaar, naar de dierenarts geweest om naar een bult op zijn teen te laten kijken. De da denkt aan een tumor en heeft een biopt genomen, volgende week krijg ik de uitslag. Als het een tumor is zal de hele teen geamputeerd worden en daar schrok ik best van.
Mijn hond kwam amper uit het roesje wat ze hem hadden gegeven, zelfs na twee prikken om wakker te worden niet.
Ik zie er best tegen aan om hem zo'n heftige operatie aan te doen op deze leeftijd en vraag me af wat wijsheid is en hoe hij er weer uit komt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Oude hond teen amputatie
Eerst even afwachten wat het is.Musje67 schreef: ↑25 feb 2022 21:30 Hallo,
Geen paniek voor de tijd

Heeft je hond er pijn aan?
De DA zou een ander soort narcose kunnen gebruiken voor het geval dat nodig is.
En als hij dat niet weet, verwijzen naar een DA die dat wel kan
Ik heb bij een hond van bijna 13 een teen laten amputeren.
Mijn hond had pijn aan die teen, dus daarom laten verwijderen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Hopelijk is het goedaardig en heeft hij geen pijn zodat het kan blijven zitten
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wat wijsheid is, weet jij alleen. En ligt ook heel erg aan wat je met je hond doet, of wat de hond het liefst doet.
Saar van ons was denk ik 11 of 12 toen er een tumor ging groeien, precies op de plek waar de nagel eruit kwam. Ze had er geen last van. Tot het moment natuurlijk dat hij groeide en ze er op ging lopen. Maar nog steeds had ze er geen last van, want het was een wandelhond pür sang. Het ging ook tot bloedens toe, maar niets kon haar weerhouden van lopen. Tot het moment dat ik 's ochtends aan het wakker worden was en ze in de deuropening ging staan met haar pootje omhoog. Toen was ze dik 13. We hebben nog een laatste wandeling gemaakt met de hele roedel, en toen hebben we haar laten inslapen. Ze heeft 13 geweldige jaren gehad, en ik wilde haar een revalidatie van een paar weken echt niet aandoen.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

-
- Vaste gebruiker
Wie weet valt het idd ook mee maar de da was best ernstig over het feit dat de teen er af moest. Kwam voor mij ook onverwacht, ik dacht dat alleen de tumor verwijderd kon worden.
Ik had nog niet eens aan revalidatie gedacht ook, weet iemand hoe dat werkt en of dat niet belastend is voor een hond die toch af en toe al door zijn pootjes zakt? Ook zijn achterpoten trillen vaak bij het staan en af en toe zakt hij door zijn voorpoten.
Maar wat als je niet laat opereren, dan gaat het groeien en weet je dat hij niet lang meer zal leven. Ik hoop eigenlijk nog op een paar jaartjes.
Ik had nog niet eens aan revalidatie gedacht ook, weet iemand hoe dat werkt en of dat niet belastend is voor een hond die toch af en toe al door zijn pootjes zakt? Ook zijn achterpoten trillen vaak bij het staan en af en toe zakt hij door zijn voorpoten.
Maar wat als je niet laat opereren, dan gaat het groeien en weet je dat hij niet lang meer zal leven. Ik hoop eigenlijk nog op een paar jaartjes.
- Marion.
- Zeer actief
Is het een grote hond of een mini? Alleen een teen eraf is natuurlijk niet zo ingrijpend. Maar als hij al door zijn poten zakt, dan vraag ik me af of je dit nog moet doen. Je noemt hem zelf al oud, hij heeft al kwaaltjes... ik vraag me af hoeveel tijd je er met een operatie bij gaat krijgen.Musje67 schreef: ↑27 feb 2022 15:09 Wie weet valt het idd ook mee maar de da was best ernstig over het feit dat de teen er af moest. Kwam voor mij ook onverwacht, ik dacht dat alleen de tumor verwijderd kon worden.
Alleen de tumor wegsnijden doen ze natuurlijk nooit, het weefsel moet er ruim omheen ook weggehaald worden. Ik heb misschien 5 seconden nagedacht over een pootamputatie, en toen besloten dat ik dat mijn wandelhond niet ging aandoen.

- ranetje
- Zeer actief
Bij een teen is er geen huid over om te hechten als de tumor alleen wordt weggehaald.Musje67 schreef: ↑27 feb 2022 15:09 Wie weet valt het idd ook mee maar de da was best ernstig over het feit dat de teen er af moest. Kwam voor mij ook onverwacht, ik dacht dat alleen de tumor verwijderd kon worden.
Een hond kan trouwens prima verder met een teen minder.
Dat is het punt niet.
Maar als hij er geen last van heeft kan je ook afwachten hoe het zich verder ontwikkelt.
Als ik je goed begrijp is de conditie van je hond ook niet meer zo geweldig?
Leeftijd zegt niet zo veel, conditie wel.
-
- Vaste gebruiker
Het is een middelgrote hond, zoiets als een toller retriever.
Tja zijn conditie is ook niet meer je van het en hij heeft er wel last van, likt er steeds aan. We gaan het gewoon maar doen als het nodig is en hopen er maar het beste van. Wie weet is ie er zo weer bovenop.
Tja zijn conditie is ook niet meer je van het en hij heeft er wel last van, likt er steeds aan. We gaan het gewoon maar doen als het nodig is en hopen er maar het beste van. Wie weet is ie er zo weer bovenop.
- ranetje
- Zeer actief
Succes! 
Ik zal voor hem/jullie duimen

Ik zal voor hem/jullie duimen
-
- Vaste gebruiker
-
- Vaste gebruiker
De uitslag is binnen en het is niet goed, een agressieve tumor die er zsm af moet. De hond gaat er ook heel veel last van krijgen nadenken de da maar laten zitten is geen optie.
Ik vind het zo naar dat hij dit op oudere leeftijd nog moet ondergaan, hopelijk zijn er geen uitzaaiingen, al ben ik daar wel bang voor.
Ik vind het zo naar dat hij dit op oudere leeftijd nog moet ondergaan, hopelijk zijn er geen uitzaaiingen, al ben ik daar wel bang voor.
-
- Vaste gebruiker
Ergens denk ik ook wel, is het niet beter om hem in te laten slapen?
Hij is de laatste jaren wel slechter geworden en loopt ook al moeilijk en nog maar korte rondjes, waarbij hij ontzettend hijgt en af en toe rochelt en hoest. Ik weet niet of hij dit allemaal nog wel aan kan eerlijk gezegd..
Hij is de laatste jaren wel slechter geworden en loopt ook al moeilijk en nog maar korte rondjes, waarbij hij ontzettend hijgt en af en toe rochelt en hoest. Ik weet niet of hij dit allemaal nog wel aan kan eerlijk gezegd..
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Met wat je nu schrijft, dat er meerdere andere gezondheidsproblemen zijn is het ineens een ander verhaal voor mij. Je hond is op leeftijd, heeft al van alles én dan nu nog die amputatie erbovenop. Ik zou er denk ik niet voor kiezen. Geef hem nog een mooie tijd zolang het kan en geef hem dan zijn verdiende rust.Musje67 schreef: ↑01 mar 2022 17:30 Ergens denk ik ook wel, is het niet beter om hem in te laten slapen?
Wens je in elk geval sterkte.

- twinkeltje
- moderator
Moeilijk ik heb een aantal jaar terug zelf gekozen om mijn hondje in te laten slapen wanneer pillen niet meer zouden werken ze had lymfklierkanker en kon wel voor chemo maar dan moest ze van huis weg dagen lang een aantal keer. ik wist dat ze dat heel naar zou vinden
Maar hoe moeilijk de keus ook is je zal zelf moeten kijken jij kent je hondje het beste, heel veel sterkte
Maar hoe moeilijk de keus ook is je zal zelf moeten kijken jij kent je hondje het beste, heel veel sterkte
- Marion.
- Zeer actief
Honden leven met de dag, en hij zal het best aankunnen. Ik zou het zelf denk ik voor mijn oudere hond niet meer willen. Maar alleen jij kent je hond, dus wij kunnen daar eigenlijk niets zinnigs over zeggen. SterkteMusje67 schreef: ↑01 mar 2022 17:30 Ergens denk ik ook wel, is het niet beter om hem in te laten slapen?

- ranetje
- Zeer actief
Dat zou voor mij de afweging ook anders maken net als Thom schrijft.Musje67 schreef: ↑01 mar 2022 17:30 Ergens denk ik ook wel, is het niet beter om hem in te laten slapen?
Misschien goede pijnstilling tot het niet meer verder kan?
-
- Vaste gebruiker
Ik zit er steeds sterker aan te denken hem dot niet meer aan te doen en hem nog een fijne laatste tijd te geven. Het is ook geen hond die goed tegen een stootje kan en zich ws heel zielig gaat voelen. En idd medicijnen tegen de pijn, die krijgt hij nu ook en dan kijken wanneer het tijd is.
Alleen is mijn gezin het er niet zo mee eens en willen hem wel laten opereren. We hebben nog een weekje gelukkig voor het zover is maar alles in mij zegt dat het ws niet het beste voor hem is. Hij zal een behoorlijke tijd moeten herstellen terwijl hij nu verder vrolijk is.
Ik weet het niet..
Alleen is mijn gezin het er niet zo mee eens en willen hem wel laten opereren. We hebben nog een weekje gelukkig voor het zover is maar alles in mij zegt dat het ws niet het beste voor hem is. Hij zal een behoorlijke tijd moeten herstellen terwijl hij nu verder vrolijk is.
Ik weet het niet..
- flatcoatjrt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox - Aantal honden: 1
Bij onze Oudduitse herder zijn destijds meerdere tenen geamputeerd 1 linksvoor 2 rechtsachter of andersom.. hij was 10 bij de eerste operatie, 10,5 bij de 2e operatie.
Dusdanige ontstekingen aan zijn nagelbed dat zelfs het bot was aangetast. Autoimuun afwijking.
Maar hij was beide keren na 3 zware weken weer volledig opgeknapt. Zwaar voor ons omdat we hem echt elk uur in de gaten moesten houden bij het herstel. Zwaar voor hem omdat hij niets mocht en vanalles wilde. Alleen onze hond was verder helemaal gezond, zo leek het althans, want hij ging tot vlak voor de 2e amputatie nog 5km mee hardlopen zonder ook maar 1x te maken.. niemand kan die keus voor je maken. Mijn hond had er na het herstel van de wonden geen problemen mee. Moest even leren om zijn evenwicht anders te verdelen bij het plassen. En lopen op kleine steentjes vond hij onplezierig.
Dusdanige ontstekingen aan zijn nagelbed dat zelfs het bot was aangetast. Autoimuun afwijking.
Maar hij was beide keren na 3 zware weken weer volledig opgeknapt. Zwaar voor ons omdat we hem echt elk uur in de gaten moesten houden bij het herstel. Zwaar voor hem omdat hij niets mocht en vanalles wilde. Alleen onze hond was verder helemaal gezond, zo leek het althans, want hij ging tot vlak voor de 2e amputatie nog 5km mee hardlopen zonder ook maar 1x te maken.. niemand kan die keus voor je maken. Mijn hond had er na het herstel van de wonden geen problemen mee. Moest even leren om zijn evenwicht anders te verdelen bij het plassen. En lopen op kleine steentjes vond hij onplezierig.
- flatcoatjrt
- Zeer actief
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Ik kan foto's voor je opzoeken als je wil weten wat je te wachten staat.
-
- Vaste gebruiker
Graagflatcoatjrt schreef: ↑01 mar 2022 20:10 Ik kan foto's voor je opzoeken als je wil weten wat je te wachten staat.
3 weken herstel dat vind ik nog wel meevallen, ik had eerder maanden in mijn hoofd zitten toen de da dat zei. Jou hond is er dus weer helemaal bovenop gekomen?
- flatcoatjrt
- Zeer actief
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Ja hij is goed hersteld van beide operaties. Wel is hij alsnog ingeslapen op 11jaar en 1 maand. Tengevolge van een slokdarmtumor. Ik ga de foto,'s even opzoeken en hieronder de linken plaatsen zodat niemand ze hoeft te zien de ze niet wil zien.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Heb je dat hoesten ook al goed laten uitzoeken? Als hij al uitzaaiingen in z'n longen zou hebben, zou ik namelijk absoluut niet meer opereren, maar hem een paar dagen fors verwennen en dan laten gaan
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Moeilijk. Bij een hond die niet meer zo vitaal is zou ik zelf waarschijnlijk niet verder gaan. Je bent vaker te laat dan te vroeg en een hond weet niet of hij morgen nog leeft. Na een mooi leven een einde zonder afzien, mooier kan het toch niet?
- flatcoatjrt
- Zeer actief
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
-
- Vaste gebruiker
Dat hebben we al eerder gedaan, ging toen ineens heel snel, te snel voor mij maar je moet idd aan je hond denken. Het lijkt ook ineens of hij steeds slechter wordt, zakt door zijn pootjes, heel moe en hijgen tijdens en na de wandelingetjes..Marie-Josée schreef: ↑02 mar 2022 10:58 Moeilijk. Bij een hond die niet meer zo vitaal is zou ik zelf waarschijnlijk niet verder gaan. Je bent vaker te laat dan te vroeg en een hond weet niet of hij morgen nog leeft. Na een mooi leven een einde zonder afzien, mooier kan het toch niet?
Ik ga morgen even bellen met de da.
-
- Vaste gebruiker
Dankjewel, het ziet er helemaal niet gek uit, ik had erger verwacht.flatcoatjrt schreef: ↑02 mar 2022 18:06 https://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com ... /i-jpXmHtz
https://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com ... /i-pkKvx8L
https://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com ... /i-27zdf7D
https://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com ... /i-XfbXBLX
https://mgvdvelden-schrumpf.smugmug.com ... /i-rsRG287
-
- Vaste gebruiker
Dat was ik van plan maar toen raakte het een beetje naar de achtergrond door dit. Dacht eigenlijk dat het gewoon ouderdom was. Ga morgen even bellen.Fotogravinnetje schreef: ↑01 mar 2022 21:53 Heb je dat hoesten ook al goed laten uitzoeken? Als hij al uitzaaiingen in z'n longen zou hebben, zou ik namelijk absoluut niet meer opereren, maar hem een paar dagen fors verwennen en dan laten gaan
- flatcoatjrt
- Zeer actief
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
-
- Vaste gebruiker
We gaan het toch doen, we zien het niet zitten een hond die nog zo blij en vrolijk is in te laten slapen hierom. Vind het wel heel spannend maar wie weet hebben we zo nog een paar jaar plezier van hem.
- twinkeltje
- moderator
Ik ga duimen voor jullie dat het goed komt en hoop dat hij nog jaren bij je is