Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoesten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Bilbo427
nieuw lid
Mijn ras(sen): cavalier king charles
Aantal honden: 1

hoesten

Ongelezen bericht door Bilbo427 »

Billy is een cavalier king charles van 13 jaar en half.Hij heeft reeds van zijn geboorte hartruis,die doorheen de jaren altijd gelijk is gebleven.Hij neemt hier dan ook geen medicatie voor.Billy is zeer actief,gaat graag wandelen,dat is allemaal niet veranderd.Van voor kerstmis is Billy zo wat beginnen kuchen,niet echt hoesten vanuit de borstkas,maar eerder zo een rochel vanuit de keel,alsof hij iets wil ophoesten,vaak hoor je dat zo precies slijm in z'n keeltje,als hij daarna enkele keren slikt,is het weer over.Hij heeft dit vooral nadat hij gedronken heeft.Ook wanneer hij juist wakker word.Wanneer hij een lange wandeling gaat doen door het bos dan horen we dit nooit.Toen Billy hier juist kwam wonen heeft hij eens kennelhoest gehad.
Z'n gedrag is niets veranderd,hij is knuffelig,attent,eet en drinkt goed.Ontlasting,plas:allemaal normaal.De hoest(??)lijkt echter niet te beteren/overgaan.We hebben al eens geprobeerd om drie maal daags een nipje honing te geven,dat leek z'n keeltje wat te verzachten.Omdat het maar bleef duren en we niet weten of honing zo goed is,qua suiker zijn we vorige week naar de dierenarts geweest met hem.Z'n hartruis was er uiteraard nog steeds,er was geen vocht te horen op z'n longen(wat toch al goed is).Wanneer de dierenarts aan z'n keeltje ging,dan maakte Billy dat geluid(rochel,kokhals)blijkbaar teken van kennelhoest,z'n keeltje was ook wat gezwollen.Vermoeden dierenarts:kennelhoest.We konden kiezen tussen een inspuiting met antibiotica en(denk ook ontstekingsremmer) of dagelijks een pilletje.Dierenarts(en ikzelf ook)was van oordeel dat spuit wel zwaarder was,maar ook vlugger en beter zou werken.Dus heeft Billy een inspuiting gekregen en moet hij ook dagelijks twee maal siroop nemen:fendiresp (2 keer 2 ml daags):dit geven we hem bij z'n vleesje 's morgens en 's avonds.
Omdat Billy ook hartruis heeft is het niet 100% uit te sluiten dat het met z'n hartje te maken heeft.Dus moest het niet over zijn nà 14 dagen dan zou hij een foto van z'n hart(longen)moeten hebben om te bekijken of de oorzaak daar niet ligt.
Ondertussen zijn we dus de zesde dag na de spuit:soms denken we dat het beter begint te gaan:we hebben de indruk dat hij vooral minder luid kucht,minder druk zet.Ook het aantal keer per beurt is wel wat afgenomen:goede beurt:2 keer.Bij slechte beurt:zo'n 8 keer na mekaar vooraleer het over is.
Omdat we vermoeden dat tussen ochtendsiroop en avondsiroop de tijd wat lang is,geven we hem sinds gister terug tussenin een vingerpuntje honing.
Is er iemand die nog goede tips heeft of ervaring met andere hulpmiddeltjes?Alvast bedankt ook namens billy
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: hoesten

Ongelezen bericht door twinkeltje »

13 en een half al wat een hoge leeftijd, je zegt dat het lijkt of het wat verbeterd, misschien inderdaad afwachten.
Misschien dat iemand nog een goude tip heeft hopelijk knapt hij heel snel op
Afbeelding
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

haal maar even een hoestdrankje ( voor kinderen) dat verzacht de keel voor je maatje dan zal het een stuk fijner aanvoelen
https://www.kruidvat.nl/bisolvon-2-in-1 ... /p/4227000
Afbeelding
GAIA
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je zou toch denken dat het ook met zijn hartje te maken heeft.
Hoeft niet, maar kan wel.
Misschien toch nog eens laten controleren door de DA?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

ranetje schreef: 06 feb 2022 12:25 Je zou toch denken dat het ook met zijn hartje te maken heeft.
Hoeft niet, maar kan wel.
Misschien toch nog eens laten controleren door de DA?
dat vermoeden had ik ook
mijn ouders zijn hondje was ook bekend met hartruis, niets bijzonders zij de DA 2 week later weer naar de DA oja er zit allemaal vocht na we geven maar even wat pilletjes. beetje is helaas 4 weken later overleden
je moet als eigenaar enorm op je strepen staan. vraag een hart echo aan om tezien of er vocht bij het hartje zit en of de longen
beestje is op leeftijd en de meeste DA's denken at de eigenaar er weinig tot niets meer aan willen doen
Afbeelding
GAIA
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het kon Sancho's verhaal zijn. We dachten toen ook aan kennelhoest en hij kreeg hoestsiroop mee, die leek wat te helpen maar uiteindelijk was het toch door dat hartruisje, dat werd pas duidelijk toen we naar een echocentrum zijn gegaan. Met 3 soorten medicatie leeft hij nu al weer 2 jaar langer , en hoe! maar anders was hij er niet meer geweest. Wacht niet te lang :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb een hond op leeftijd gehad (2 jaar geleden overleden) bij wie een hoestje een lekke hartklep bleek te zijn. Ik zou toch een echo van het hart laten maken.
Afbeelding
Anrien88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dwergkeeshond

Ongelezen bericht door Anrien88 »

Mocht het toch echt kennelhoest zijn (zou echt eerst z'n hartje laten nakijken), dan kan het nog wel even duren hoor. Bij ons heeft het zowat 2 weken geduurd voordat het echt helemaal weg was!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho's keel is ook gevoelig bij aanraken en zijn longen waren gelukkig ook schoon, daarom zijn we even op het verkeerde been gezet.
Pas bij de echo bleek dat het hartruisje wel degelijk levensbedreigend was; hij had namelijk bijna geen mitralisklep, waarschijnlijk een geboortedefect. Het vocht in de bloedvaten begon op zijn longen te drukken en daardoor kreeg hij het benauwd.
De medicijnen leken wel een wondermiddel, na een dag kenden we hem al niet meer terug.
Het is dus hoe dan ook goed te behandelen maar de diagnose moet wel kloppen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”