Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dagelijkse ditjes en datjes
Moderator: moderatorteam
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dagelijkse ditjes en datjes
Soms wil je een anekdote over je hond vertellen, zonder dat het helemaal een topic hoeft te worden. Dat mag hier!
Vannacht werd ik wakker door gepiep van beneden. Gewoonlijk is er dan wat, dus ik heb me uit bed gesleept. Een van beide bleek z'n avondeten eruit gegooid te hebben. Dat heb ik dus maar even opgeruimd en ik ben weer naar bed gegaan. Vanochtend bleek de ander hetzelfde gedaan te hebben, maar vervolgens had hij al het vlees weer opgegeten en de stukjes groente laten liggen. Ik had al zo'n vermoeden wie alles had laten liggen en wie z'n vlees opnieuw opgegeten had. En dat bleek te kloppen. Ik heb ze namelijk allebei nog maar even wat brokken voor gezet, en Gait had niet zo veel trek, terwijl Elco flink door at.
Wat mij dan eigenlijk vooral verbaast, is dat Gait Elco's vlees niet ook opgegeten heeft. Aan de andere kant: ik heb ze wel strak geleerd dat ze van het eten van de ander af moeten blijven, en ze eten dus ook echt alleen hun eigen bakje leeg. Dus mogelijk werkt dat hier gewoon door
Vannacht werd ik wakker door gepiep van beneden. Gewoonlijk is er dan wat, dus ik heb me uit bed gesleept. Een van beide bleek z'n avondeten eruit gegooid te hebben. Dat heb ik dus maar even opgeruimd en ik ben weer naar bed gegaan. Vanochtend bleek de ander hetzelfde gedaan te hebben, maar vervolgens had hij al het vlees weer opgegeten en de stukjes groente laten liggen. Ik had al zo'n vermoeden wie alles had laten liggen en wie z'n vlees opnieuw opgegeten had. En dat bleek te kloppen. Ik heb ze namelijk allebei nog maar even wat brokken voor gezet, en Gait had niet zo veel trek, terwijl Elco flink door at.
Wat mij dan eigenlijk vooral verbaast, is dat Gait Elco's vlees niet ook opgegeten heeft. Aan de andere kant: ik heb ze wel strak geleerd dat ze van het eten van de ander af moeten blijven, en ze eten dus ook echt alleen hun eigen bakje leeg. Dus mogelijk werkt dat hier gewoon door
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Dagelijkse ditjes en datjes
Je redenering zou kunnen kloppen.
Aan de andere kant, er heerst weer iets.
Claire heeft afgelopen zondag haar eten er uit gegooid en er was helemaal niets wat haar er toe zou kunnen bewegen om die dag ook maar iets te eten.
Ze was duidelijk straal misselijk alleen al bij de gedachte.
Dus dat Gait niet veel trek had kan ook komen omdat hij gewoon misselijk is?
Zomaar een gedachte
Claire heeft afgelopen zondag haar eten er uit gegooid en er was helemaal niets wat haar er toe zou kunnen bewegen om die dag ook maar iets te eten.
Zomaar een gedachte

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hij begon gewoon enthousiast, hoor. En de oorzaak was me ook duidelijk: de gedroogde groentemix had ik niet lang genoeg laten wellen
- ranetje
- Zeer actief
Fotogravinnetje schreef: ↑21 jan 2022 12:03 Hij begon gewoon enthousiast, hoor. En de oorzaak was me ook duidelijk: de gedroogde groentemix had ik niet lang genoeg laten wellen

Dan hebben ze kennelijk wel gevoelige magen?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn dagelijkse datje is dat ik elke dag momenten heb dat ik besef hoe zielsveel ik van Peertje hou.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Echt gevoelig zou ik het niet noemen, want dan zouden ze dit veel vaker hebben, maar ze hebben geen magen van beton, nee. En ze zijn dus ook niet erg van het door eten terwijl ze al een gevulde maag hebben. Dat vind ik ook wel fijn. Ook zijn ze niet bijzonder kieskeurig, maar ook zeker geen vuilnisbakkenranetje schreef: ↑21 jan 2022 12:12Fotogravinnetje schreef: ↑21 jan 2022 12:03 Hij begon gewoon enthousiast, hoor. En de oorzaak was me ook duidelijk: de gedroogde groentemix had ik niet lang genoeg laten wellen
Dan hebben ze kennelijk wel gevoelige magen?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
teckeltoos schreef: ↑21 jan 2022 12:53 Mijn dagelijkse datje is dat ik elke dag momenten heb dat ik besef hoe zielsveel ik van Peertje hou.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Gait krijgt 's nachts een pyjama aan. Hij heeft er 2. De ene is een simpel ding dat eigenlijk alleen de torso warm houdt. De andere gaat ook om z'n poten en heeft een lekkere col. Paar avonden geleden wilde Gait niets aan. Prima, ga dan maar een nachtje kou lijden. En inderdaad, de volgende avond kwam hij meteen weer met het simpele truitje aan toen ik hem vroeg om z'n pyjama. Hij had het toch wel koud gehad. Gisteravond begon hij eerst met: geen zin. En dan ga ik dus tegen hem praten van dat hij het dan waarschijnlijk wel weer koud gaat krijgen en dat hij blijkbaar van een paar nachten geleden vergeten was hoe het was? Toen besloot meneer om het simpele truitje aan de kant te duwen en de warme pyjama met lange mouwen te pakken
In hoeverre hij echt begrijpt wat je zegt? Hij had vanochtend in ieder geval weinig haast met z'n pyjama weer uit laten trekken en dat is ook weleens anders

- ranetje
- Zeer actief

Waarom heeft hij dat nodig?
Ik zou denken dat zijn vacht warm genoeg is?

Dus vraagje

Hoe dik is de vacht van jouw honden?
Ik denk dat honden best iets begrijpen van wat je zegt, al zal het zeker niet alles zijn.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Elco's vacht is inderdaad warm genoeg. Maar Gait krijgt het gewoon serieus koud. Ik kleed geen honden aan voor de leuk (behalve stropdasje/vlinderdasje). Maar ze hoeven van mij ook geen kou te lijden als dat eenvoudig te voorkomen is
Elco heeft weliswaar geen heel erg dikke vacht, maar hij heeft iets van ondervacht en daarmee een prima functionele vacht. Gait heeft gewoon geen ondervacht (is dus ook zo gekamd met maar weinig haren die in de kam achterblijven, terwijl Elco meer werk is en bijna een halve hond aan losse haren oplevert) en blijkt maar een beperkt isolerende vacht te hebben. Elco loopt zeg maar met een gevoerde fleece-jas, Gait lijkt dezelfde jas te hebben om te zien, maar bij hem ontbreekt de voering die hem wat langer droog houdt, de wind buiten houdt en een fijn luchtlaagje ter isolering biedt. De vacht van Gait is dus lang niet zo functioneel als die van Elco
- ranetje
- Zeer actief
Het was geen kritiek hoor
Ik ben gewoon nieuwsgierig
Dank voor de uitleg

Ik ben gewoon nieuwsgierig

Dank voor de uitleg

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Had het ook niet als kritiek opgevat. Ik weet dat veel mensen denken dat elke vacht in principe isoleert en dus voldoende zou moeten zijn. Maar niet elke vacht is hetzelfde, en er is dus en kleine groep honden waarbij de vacht niet voldoende isoleert, en dat heeft weinig tot niets met de lengte van de vacht te maken, maar alles met de structuur en hoeveel lucht die vast kan houden. Dus leg ik het maar elke keer weer uit. Fijne is dat ik er dus twee heb die enorm op elkaar lijken, ook nog eens vader en zoon zijn, waarvan de ene inderdaad geen jas of pyjama nodig heeft in de meeste gevallen, maar eentje het wel nodig heeft. Een kou-lijdende Gait is een chagrijnige, grommende hond die niets van z'n vader kan velen (heeft even geduurd voor ik die link legde). Als ie comfortabel is, kan Elco tegen hem tekeer gaan en Gait negeert het gewoon. Dat is één van de duidelijk verschillen tussen met of zonder jas/pyjama
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Vanochtend liepen we weer eens de kleine ronde over De Zaag. We lopen dan over de zomerdijk, en als we daar aan het eind de bocht om gaan, komen we op 1 van Elco's favoriete plekken. Elco liep dan ook een heel eind voor ons uit. Omdat we natuurlijk niet kunnen zien wat er om die bocht gebeurt, riep ik Elco bij me. Helemaal blij kwam hij naar ons toe rennen. En toen ging Gait. Nee, niet zo ver als Elco, want dat doet hij eigenlijk nooit. Maar toch een meter of 15 voor ons uit en vervolgens met verwachtingsvolle blik naar ons kijken. Blijkbaar wilde hij net zo vrolijk geroepen worden als Elco
Hij deed het nog een paar keer. En dan sprankelend van de pret weer naar ons toe, en met diezelfde energie weer voor ons uit, omdraaien en wachten op onze roep. Heerlijk!

-
- Zeer actief
Fotogravinnetje schreef: ↑28 jan 2022 11:56 Vanochtend liepen we weer eens de kleine ronde over De Zaag. We lopen dan over de zomerdijk, en als we daar aan het eind de bocht om gaan, komen we op 1 van Elco's favoriete plekken. Elco liep dan ook een heel eind voor ons uit. Omdat we natuurlijk niet kunnen zien wat er om die bocht gebeurt, riep ik Elco bij me. Helemaal blij kwam hij naar ons toe rennen. En toen ging Gait. Nee, niet zo ver als Elco, want dat doet hij eigenlijk nooit. Maar toch een meter of 15 voor ons uit en vervolgens met verwachtingsvolle blik naar ons kijken. Blijkbaar wilde hij net zo vrolijk geroepen worden als ElcoHij deed het nog een paar keer. En dan sprankelend van de pret weer naar ons toe, en met diezelfde energie weer voor ons uit, omdraaien en wachten op onze roep. Heerlijk!

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wetterhoun
Wij hoorden ook dat er wat heerst, en Qaat was ook ziek, gisteravond begon ze weer op te knappen.ranetje schreef: ↑21 jan 2022 11:52 Je redenering zou kunnen kloppen.
Zomaar een gedachte![]()
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Vanochtend zijn we lekker nat geregend, dus bij thuiskomst kregen Elco en Gait hun badjasjes aan. Als Elco vindt dat hij hem lang genoeg aan gehad heeft, trekt hij hem gewoon zelf uit
En Gait heeft graag na het uittrekken van de badjas nog even een uurtje een truitje aan, anders is de overgang zo groot

- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat ik zo ontzettend trots ben op hoe Teun het doet. Zo'n stabiel hondje. Ze zijn bij ons zelden alleen maar toen we in juni onverwacht Sis moesten laten inslapen (na een hectische dag) was ze ook heel ineens helemaal alleen in huis. Een half jaar oud. Ze deed het gewoon.
En gisteren was ze 6 uur alleen, geen centje pijn. Knap kind is het

En gisteren was ze 6 uur alleen, geen centje pijn. Knap kind is het

Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- ranetje
- Zeer actief
Wat fijn dat Teun het zo goed doet.Marion. schreef: ↑02 feb 2022 17:34 Dat ik zo ontzettend trots ben op hoe Teun het doet. Zo'n stabiel hondje. Ze zijn bij ons zelden alleen maar toen we in juni onverwacht Sis moesten laten inslapen (na een hectische dag) was ze ook heel ineens helemaal alleen in huis. Een half jaar oud. Ze deed het gewoon.
En gisteren was ze 6 uur alleen, geen centje pijn. Knap kind is het![]()
![]()
![]()
Iets om heel blij mee te zijn.
Trots op je hondje

-
- Zeer actief
De liefde spat van mijn scherm Marion. 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Elco vindt eigenlijk alles wel best als het gaat om wandelen. Gait is wat uitgesprokener in z'n mening (hoewel hij die niet zal proberen door te zetten als ik anders beslis dan hij graag wil). Na de wandeling van gisteren had Gait nu blijkbaar weinig zin in wandelen. Als we echt kort gaan wandelen, lopen we gewoonlijk over een paadje langs de rand van de wijk. De normale wandeling is naar links, voor 'achterlangs' zoals wij dat noemen, moet je rechtdoor. Gait wilde graag rechtdoor. Prima, doen we dat. En eigenlijk zodra ze allebei hun behoeften gedaan hadden, draaide Gait zich in de richting van terug naar huis en keek mij aan. Dus ik vraag: wil je naar huis? Reactie: een kwispel en de eerste stappen in de richting van huis. Oke, dan lopen we nu in totaal maar een halve kilometer
Na gisteren mag dat uiteraard gewoon

- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
Met Casper ben ik begonnen met hetzelfde online programma dat ik met Tom ook gevolgd heb, Handling 360 connect van Susan Garrett en hij is een potje fanatiek.
We zijn deze week begonnen met het onderdeel Flatwork, dat bestaat uit een heleboel verschillende spellen in voorbereiding op agility. Er komt nog geen sprong of ander toestel aan te pas, het is puur basis (maar wel een hele belangrijke basis heb ik met Tom al gemerkt).
Crate games zijn een belangrijk onderdeel, de bench wordt veel gebruikt vooral om de hond te leren focussen zonder meteen afgeleid te worden (het is ook heel fijn om je hond te leren dat een bench leuk is, heeft bij beide echt goed gewerkt).
Filmpje is van de focus vooruit leren (daar heeft Cas weinig moeite mee), hij krijgt pas zijn "release" als hij naar het speeltje kijkt.
We zijn deze week begonnen met het onderdeel Flatwork, dat bestaat uit een heleboel verschillende spellen in voorbereiding op agility. Er komt nog geen sprong of ander toestel aan te pas, het is puur basis (maar wel een hele belangrijke basis heb ik met Tom al gemerkt).
Crate games zijn een belangrijk onderdeel, de bench wordt veel gebruikt vooral om de hond te leren focussen zonder meteen afgeleid te worden (het is ook heel fijn om je hond te leren dat een bench leuk is, heeft bij beide echt goed gewerkt).
Filmpje is van de focus vooruit leren (daar heeft Cas weinig moeite mee), hij krijgt pas zijn "release" als hij naar het speeltje kijkt.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Hij is inderdaad heel fanatiek, Welshwitch. Leuk!
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
aahh Casper is leuk, kleine fanatiekeling
HAP (kak).... nee, ophouden met die klapkaken

HAP (kak).... nee, ophouden met die klapkaken

- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
Hij klapt ook letterlijk zn tanden op elkaar, echt een klapkaak.mosquito1980 schreef: ↑10 feb 2022 11:57 aahh Casper is leuk, kleine fanatiekeling![]()
HAP (kak).... nee, ophouden met die klapkaken![]()

- ranetje
- Zeer actief
Leuk!
Zo'n trekspelletje daarna is dan ook wel heel erg fijn
Zo'n trekspelletje daarna is dan ook wel heel erg fijn
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever