Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Friese Stabij opvoeden.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Powiesowie
nieuw lid
Mijn ras(sen): Friese Stabij
Aantal honden: 2

Friese Stabij opvoeden.

Ongelezen bericht door Powiesowie »

Hallo allemaal.

Wij zijn op dit moment ca. 8 maanden de tevreden eigenaar van twee Friese Stabijen. Dit zijn onze eerste honden en het is werkelijk een aanwinst voor ons gezin.

Wat ik echter lastig vind aan dit ras, ze zijn best gevoelig voor een afstraffing. Het heeft geen zin om ze echt te straffen als ze niet luisteren. Dit zou een tegenovergestelde uitwerking hebben. Tegelijk moet je ook niet toestaan dat ze een opdracht weigeren uit te voeren als je weet dat ze je heel goed begijpen. Als voorbeeld wil 1 van de twee slecht luisteren als ik verlang dat hij gaat zitten. Soms krijg ik het zonder behoorlijke stemverheffing of zelfs lichamelijke dwang, ik dwing hem dan met mijn hand in de zithouding, niet voor elkaar.

Hoe zien onze leden met ervaring met een dergelijk hondenras dit? Ik zou er erg mee geholpen zijn om een duidelijke en evenwichtige manier te hebben om deze verder heel lieve honden op te voeden.

Bedankt en een fijne avond.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Friese Stabij opvoeden.

Ongelezen bericht door ranetje »

Zijn je honden nu 8 maanden oud?
Weet je zeker dat ze je opdracht begrijpen?
Hoe heb je ze die opdrachten (commando's) geleerd?

Ben je met ze op cursus/hondenschool geweest?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Powiesowie
nieuw lid

ranetje schreef: 18 jan 2022 22:02 Zijn je honden nu 8 maanden oud?

Ze zijn nu bijna 10 maanden. In het begin zijn we naar een pupy cursus geweest. Ik heb geen reden om te denken dat het commando niet begrepen wordt. Als ik met de voerbak in de hand sta en ik vraag ze te zitten gaat het meteen. Tijdens het wandelen wordt doorgaans ook geluisterd als ik wil dat ze links naast me gaan lopen ("volg") of dat ze niet langer mogen snuffelen en door moeten lopen ("loop")
Het commando zit heb ik ze aangeleerd door met een hondenbrokje voor hun neus langzaam omhoog en boven hun hoofd naar achteren te gaan. Met brokje werkt het ook nu nog wel, maar ik wil ze niet iedere keer iets geven als ik gewoon verlang dat ze gaan zitten.

Dank voor je snelle reactie.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Powiesowie schreef: 18 jan 2022 22:18
ranetje schreef: 18 jan 2022 22:02 Zijn je honden nu 8 maanden oud?

Ze zijn nu bijna 10 maanden. In het begin zijn we naar een pupy cursus geweest. Ik heb geen reden om te denken dat het commando niet begrepen wordt. Als ik met de voerbak in de hand sta en ik vraag ze te zitten gaat het meteen. Tijdens het wandelen wordt doorgaans ook geluisterd als ik wil dat ze links naast me gaan lopen ("volg") of dat ze niet langer mogen snuffelen en door moeten lopen ("loop")
Het commando zit heb ik ze aangeleerd door met een hondenbrokje voor hun neus langzaam omhoog en boven hun hoofd naar achteren te gaan. Met brokje werkt het ook nu nog wel, maar ik wil ze niet iedere keer iets geven als ik gewoon verlang dat ze gaan zitten.

Dank voor je snelle reactie.
Een fout die (heel) veel nieuwe hondenbazen maken, is dat ze denken dat de hond precies weet wat de bedoeling is “omdat ie gisteren/vorige week/o.i.d ook deed wat ik vroeg”. Of in jouw geval - als je met de voerbak in de hand staat en je vraagt ze te zitten, doen ze het ook.

Resultaten in het verleden zijn - zeker met tien maanden - geen garantie voor succes in de toekomst.

Ikzelf denk bijvoorbeeld dat de hond het zitten aan de voerbak in je hand koppelt, en niet zozeer aan het zit-commando.

Het verschil zit em voor honden nogal in de details.

Het feit dat dat zitten met die voerbak wel al feilloos gaat, geeft wel aan dat je honden pienter genoeg zijn om vlot dingen op te pikken. :ok:

Je hebt wel hartstikke leuke honden te pakken. De stabij is heerlijk gezelschap. :I:

Als je enthousiast en geduldig bent komt het met die opvoeding helemaal goed. Twee tegelijk vraagt wellicht wat extra creativiteit maar het is ook extra gezellig.

Het is nu wat laat maar als je meer vragen hebt komen we daar vast met zkn allen nog op terug.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Met of zonder voedsel kan een enorm verschil maken en dan is het niet dat ze het niet WILLEN doen zonder eten, maar dat de handeling gekoppeld is aan het eten. Ik heb er hier ook eentje die enorm snel gaat zitten als ik wat eten in de hand heb en het commando zit geef, maar zonder eten snapt hij het commando niet. En ik ben te lui om het hem beter aan te leren. Zitten is eigenlijk zelden echt nodig. Wachten op commando kan hij uitstekend. Staand. Laat ik hem zitten en dan wachten, kan ik je garanderen dat hij meteen mijn kant op wil lopen. Hij heeft 'wacht' dus niet gekoppeld aan in dezelfde houding wachten, maar aan 'als je staat, blijf je op je plek staan wachten tot je een nieuwe aanwijzing krijgt'. En ik vind het niet belangrijk genoeg om die commando's echt strak aan te leren, omdat ik hem zoals het nu gaat gewoon veilig kan houden.

Kijk dus kritisch naar of een hond de commando's daadwerkelijk kent of alleen in heel specifieke situaties. En als een hond nooit graag gaat zitten, kan er een fysieke reden voor zijn. Zal in jouw geval niet aan de orde zijn omdat hij met voedsel wel heel snel gaat zitten.

Als je niet altijd met voer wilt belonen, zul je goed moeten nadenken over wat je dan wel als beloning doet/geeft en of dat inderdaad voldoende lonend voor je hond is. Gewoon doen omdat jij dat wilt en de baas bent is in ieder geval niet heel hondvriendelijk ;) Jij wordt tenslotte ook wel graag beloond voor het werk dat je doet, en bij voorkeur met geld, want dat heb je nodig om in je levensonderhoud te voorzien
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Buiten het beloningsgericht trainen, werkt het m.i. bij een hond voor een groot deel door conditionering, is bij paarden ook zo.

En dit klinkt alsof hetgene wat er aangeleerd werd nog niet bevestigd genoeg is.

Heb ik in de training aan de schapen soms ook met een jonge hond (en daar werk je geheel en al zonder beloningen die eetbaar zijn).
De enige mogelijkheid om dat goed op te lossen is voor mij dan een stapje terug naar de basis, en weer datgene trainen waar je van dacht dat je hond al kon.
Niet erg, soms is het 3 stappen vooruit, 2 terug...komt uiteindelijk altijd goed :ok:

Dus geduld hebben, geniet van je hondjes :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

:mrgreen: Onze Jol was een kruising stabij met een border collie.
Koppig, eigenzinnig en erg zelfstandig.
Zitten op commando ging nog net, maar daar wilde ze eigenlijk altijd liefst wel wat voor in de plaats.
Af laten gaan op commando is mij/ons nooit gelukt, ze deed het gewoon niet omdat ze de noodzaak er niet van inzag :pffff:
Het was haar van jongs af aan ook niet geleerd, en later wilde ze het gewoon niet doen :mann:

Zelf moest ik daar aan wennen, want met mijn herders was ik heel wat anders gewend.

Ik heb het geaccepteerd, want verder was het een gehoorzame makkelijke hond. Ze kwam als je riep, liep los mee deed haar eigen ding en was af en toe te porren voor een bal spel (dat was denk de border collie in haar :wink: )

Verder was ik wel consequent, als echt iets moest dan kon ze bokkig zijn en demonstratief maar zonder al te veel woorden er aan vuil te maken liet ik toch gebeuren wat moest.
En wat ik zeg, de belangrijkste dingen zoals bij je blijven en komen als je riep deed ze, dus vond ik het verder wel prima.
Toen ik het "drillen" wat los ben gaan laten werd onze band ook direct beter.
Ze was niet bij mij opgegroeid en kwam als oudere hond bij me te wonen.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Wanneer en hoe ben je aan het bestraffen?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

Ik zou zeggen neem wat lekkers in je hand en ze doen alles wat je vraagt. Wij hebben bullmastiff maar die moet je bijna 3x vragen om wat je van ze verlangd. Heb ik een snoepje in mijn hand dan kunnen ze alles high five, plot zitten liggen. Dus denk dat je misschien eens moet trainen met belonen. Ik ken het ras ,maar denk dat ze ook uitdaging moeten hebben geestelijk moe maken. ,wat dacht je van de pubertijd? Eerlijk denk ik ook dat je teveel van ze vraagt, maar misschien zie ik dat verkeerd
Afbeelding
GAIA
Powiesowie
nieuw lid

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het met veel aandacht gelezen en weer stof tot nadenken.

@Hazerijn: Mijn idee was dat aangeleerde commando's voor altijd duidelijk zijn. Bij nader inzien is dat een onredelijke verwachting. En ik was ook van mening dat het belangrijk is alles zo snel mogelijk aan te leren omdat de tijd om dingen aan te leren maar beperkt is. Wellicht zie ik dat verkeerd en kan ik beter de tijd nemen en mij richten op het goed aanleren van de commando's.

@Fotografinnetje: Begrijp ik het goed dat je meent dat een hond altijd voor alle commando's beloond zou moeten worden? Mijn idee was dat het voor de hond ook fijn is om te doen wat de "baas" vraagt, dat dat een voldaan gevoel geeft. In de natuur wordt worden ze ook niet beloond als er naar de leider geluisterd wordt Maar ik wil zeker niet hond onvriendelijk zijn, integendeel het zijn mijn vrienden.

@Sassy: Jij doet interessante dingen met jouw honden. Ik verwacht dat er een maximale samenwerking tussen hond en eigenaar nodig is om schapen te drijven. Heel interessant. Waaruit bestaat een niet eetbare beloning, als ik vragen mag? Ik ben voorstander van belonen met een klopje of een paar lieve woorden. Maar dat kan al snel onvoldoende aanvoelen voor de hond verwacht ik.

@Blondie: Mijn doel is om een goed luisterende hond te hebben voor het dagelijkse leven. Dan is leren zitten misschien ook wel het minst belangrijke van alle dingen. Lopen volgen stoppen en komen zijn dan wellicht de meest zinvolle dingen.

@Crescent: Ik spreek hem dan toe met een dwingende stem, of duw zijn achterste dan langzaam maar zeker naar de grond. Soms als hij echt dwars is pak ik hem in zijn nekvel. Nooit met het doel hem pijn te doen maar om hem te dwingen wat ik van hem vraag. Als het dan uiteindelijk wel gedaan wordt keer ik het weer om en beloon ik hem uitbundig.
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Qaatje »

Powiesowie schreef: 19 jan 2022 21:09 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het met veel aandacht gelezen en weer stof tot nadenken.

@Hazerijn: Mijn idee was dat aangeleerde commando's voor altijd duidelijk zijn. Bij nader inzien is dat een onredelijke verwachting. En ik was ook van mening dat het belangrijk is alles zo snel mogelijk aan te leren omdat de tijd om dingen aan te leren maar beperkt is. Wellicht zie ik dat verkeerd en kan ik beter de tijd nemen en mij richten op het goed aanleren van de commando's.

@Fotografinnetje: Begrijp ik het goed dat je meent dat een hond altijd voor alle commando's beloond zou moeten worden? Mijn idee was dat het voor de hond ook fijn is om te doen wat de "baas" vraagt, dat dat een voldaan gevoel geeft. In de natuur wordt worden ze ook niet beloond als er naar de leider geluisterd wordt Maar ik wil zeker niet hond onvriendelijk zijn, integendeel het zijn mijn vrienden.

@Sassy: Jij doet interessante dingen met jouw honden. Ik verwacht dat er een maximale samenwerking tussen hond en eigenaar nodig is om schapen te drijven. Heel interessant. Waaruit bestaat een niet eetbare beloning, als ik vragen mag? Ik ben voorstander van belonen met een klopje of een paar lieve woorden. Maar dat kan al snel onvoldoende aanvoelen voor de hond verwacht ik.

@Blondie: Mijn doel is om een goed luisterende hond te hebben voor het dagelijkse leven. Dan is leren zitten misschien ook wel het minst belangrijke van alle dingen. Lopen volgen stoppen en komen zijn dan wellicht de meest zinvolle dingen.

@Crescent: Ik spreek hem dan toe met een dwingende stem, of duw zijn achterste dan langzaam maar zeker naar de grond. Soms als hij echt dwars is pak ik hem in zijn nekvel. Nooit met het doel hem pijn te doen maar om hem te dwingen wat ik van hem vraag. Als het dan uiteindelijk wel gedaan wordt keer ik het weer om en beloon ik hem uitbundig.
Ik heb mijn honden nog nooit gestraft als ze een commando niet opvolgden. Ik denk: als mijn hond het snapt wat ik vraag, heb ik het niet goed aangeleerd. Soms moet je ook gewoon even iets langer wachten tot de hond doet wat je vraagt - even zelf laten nadenken wat het nou ook weer was wat je hem vraagt. En als het helemaal niet lukt, probeer je het op een ander moment nog een keer. Van in zijn nekvel grijpen leert een hond niet wat 'zit' betekent. Hij wordt er alleen maar zenuwachtig of recalcitrant van.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Beloningen (zolang ze door de hond als beloning ervaren worden!) versterken gedrag. Blijft de beloning uit, zal het gedrag ook uitdoven. Dus ja, een zekere beloning zal altijd nodig zijn als je het gewenste gedrag wilt behouden of versterken. Hier is het voor de honden altijd een verrassing wat ze als beloning krijgen: iets lekkers, een kriebel, een spelletje, een dansende/juichende baas, combinatie van dergelijke beloningen. Behalve als ik de clicker gebruik, dan is het altijd wat lekkers. Nou heb ik hondjes die heel veel doen voor een tevreden baas, dus lekkers is meestal niet nodig. Elco pakte als pup al regelmatig wel het lekkers aan, maar liet het vervolgens meteen vallen: eten boeide hem niet zo, een blije baas wel. Daarom zeg ik: kijk naar wat voor jouw hond een echte beloning is.
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Powiesowie schreef: 19 jan 2022 21:09 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het met veel aandacht gelezen en weer stof tot nadenken.

Dat is ook wel zo. Maar ik denk dat jij het commando nog niet hebt aangeleerd. Ik denk dat je hond nog niet weet dat zijn zitten bij jouw zit-commando hoort. Ik denk dat jouw hond denkt dat het bij de etensbak in je hand hoort :wink:

Aanleren van commando’s gaat het vlotst als je veel herhaalt. Elke dag, meerdere keren per dag tot het echt in alle situaties hetzelfde gedrag oplevert. En dan een volgend commando.

En ik zeg het wel vaker maar ik vind dat een hoop mensen veel te ongeduldig zijn. Waar ze vandaanhalen dat je er met een paar maanden wel bent weet ik niet, maar persoonlijk heb ik meestal pas het gevoel dat ik kan ‘lezen en schrijven’ met mijn honden als ze een jaar of drie zijn.

Er zijn hondenrassen met een grote “will-to-please”. De stabij hoort niet bij die rassen :lol1: Je kunt best met ze samenwerken maar mijn ervaring is dat stabijs niet iets doen uitsluitend voor de baas.
Het zijn bijvoorbeeld geen labradors die dwars door de bramenstruiken gaan, omdat de baas zegt ‘vooruit!’ Die stabij gaat dat apport ook wel halen, maar die heeft gezien dat je ook om die struik heen kunt, dus doet ie dat.

De stabij is één van de rassen die zelf vrij goed weten hoe ze zich moeten redden. Ze zijn ontzettend zelfstandig. Die zelfstandigheid maakt ook dat het soms lastig lijkt om ze iets te leren. Maar dat laatste is niet zo, ze leren prima alleen moet jij als baas zelf ook goed weten wat je wilt. Als je zelf niet overtuigd bent van het nut van een oefening of commando, dan peinst die stabij er al helemaal niet over om het uit te voeren of te leren. Tenzij ze er zelf groot voordeel bij hebben.

Ik vind het een van de meest pientere rassen die ik ken. Veel slimmer dan mijn bordercollie (of andere herders). Die collie leert makkelijker omdat het gewoon een hol vat is. Je kunt er alles instoppen, want van zichzelf kan ie niets. Een beetje zoals een computer. Daar zeggen sommige mensen ook van dat die slim zijn, maar die slimheid komt allemaal van de programmeurs.

Mijn stabijs (en die ik ken) kwamen al met eigen ‘wijsheid’ ter wereld. Ze zijn ondernemend en inventief en uitstekend in staat om zich de huisregels eigen te maken louter door observatie en meedoen. En omdat ze zichzelf zo goed kunnen redden moet je dus iets extra’s meebrengen als je ze iets wilt leren waar zij zelf niet meteen de noodzaak van inzien.

Ik vind het heerlijke honden. Ze passen mij als een handschoen. Ze passen mij veel beter dan de herder die ik ook heb. Ik houd van allebei, maar een herder komt er hier na deze niet meer :lol1: Ik ben geen mens voor die ‘kan ik nog wat voor je doen’ houding.

En ik ben slordig met commando’s, als in niet altijd consequent tot in de details, maar mijn stabij weet prima de grote lijn uit het verhaal te halen en heeft letterlijk aan een half woord genoeg om te weten wat ik van hem wil. Bij Mijn herder kom ik daar niet mee weg, die kijkt me dan met zijn Rataplan smoelwerk aan en heeft geen idee. Daarbij moet ik in de exacte woorden gebruiken zoals ie het heeft geleerd.
Honden zijn niet echt dwars. Ze doen geen dingen om jou te pesten. Dat nekvel pakken zou ik achterwege laten. Jouw doel is niet om hem pijn te doen, maar het is voor deze honden wel een enorme correctie. Vergelijkbaar met hem en lel voor z’n hoofd verkopen.

Aanleren gaat niet met correcties.
Opvoeden wel maar ook daarbij hoef je niet lichamelijk te worden. Een duidelijke Nee! op het juiste moment is zelfs voor honden van 10 maanden duidelijk.

Het komt echt wel goed, en hulp kun je hier prima krijgen. Blijf vragen en berichten, en een fotootje is ook leuk :cheer:
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Misschien zijn de reacties voor een eerste hondenbaas nog wat abstract. Dat je het allemaal leest en denkt ‘ja dat wil ik best doen maar hoe dan?’

Ik ben zelf helemaal niet goed in mijn opvoedkunde praktisch en stap voor stap omschrijven, maar ik weet dat er anderen zijn die dat wel kunnen. Of kunnen verwijzen naar topics waar hele praktische tips staan of hoe je oefeningen moet aanleren.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jol kon je domweg ook niet iets laten uitvoeren als ze het écht niet wilde. Kont duwen, of lichte neerwaartse druk om haar af te laten liggen, had allemaal geen resultaat.
Ja, dat ze me niet leuk vond. Ik kreeg dé blik dan van haar :hmmm: .

Nu was zij volwassen, maar ik gok dat mijn partner door zijn redelijk vrije manier van opvoeden/omgang domweg vanuit een vanzelfsprekendheid dat ze graag bij hem wilde zijn dingen die belangrijk waren wel opvolgde.
IN huis was ze echter wel enorm op zichzelf en trok zich regelmatig terug, ze was erg gevoelig.
Toen ik haar meer ging waarderen en ging zien hoe ze was, kon ik ook anders reageren en omgaan met haar.
Vanaf dat moment veranderde zij ook, kwam steun bij me zoeken, lag vaak bij mij in de buurt en ook buiten werd ze veel aanhankelijker en was oprecht blij als ik haar lief toesprak. Vanaf toen was ze ook meer welwillend om aan een verzoek van me te voldoen..
Op een of andere manier had ze een broertje dood aan "plicht", maar als ze het oprecht voor je wilde doen was dat anders :wink:

Jol was te paaien voor lekker eten, maar kon ook veel beloning halen uit een kriebel over de kop of ging glimmen van trots bij lovende woorden :I:

Ik zag dit bij andere échte stabijs trouwens ook. De niet angstige honden, deden gewoon hun eigen ding, vielen niemand lastig maar wilden zelf ook niet echt belast worden met anderen of vermoeidheden als een zit of af. De meeste eigenaren zeiden dat ook gewoon, lieve honden maar appél zoals een herder dat uit kan voeren hoef je niet van ze te verwachten en als ze geen zin in je hebben, dan hebben ze gewoon even geen zin in je :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 19 jan 2022 23:43 Misschien zijn de reacties voor een eerste hondenbaas nog wat abstract. Dat je het allemaal leest en denkt ‘ja dat wil ik best doen maar hoe dan?’

Ik ben zelf helemaal niet goed in mijn opvoedkunde praktisch en stap voor stap omschrijven, maar ik weet dat er anderen zijn die dat wel kunnen. Of kunnen verwijzen naar topics waar hele praktische tips staan of hoe je oefeningen moet aanleren.
Je hebt de stabij anders hartstikke goed beschreven :D
Of TS nog tips wil zullen we moeten afwachten.
Dat zien we wel bij zijn/jaar volgende reactie. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Een stabij met een eigen mening. Nooit van gehoord ;-)

Ik denk dat jullie enorm bewust bezig zijn, maar ik zou wel voorzichtig zijn met afdwingen. Dwingen werkt tijdelijk, maar geeft geen lange termijn resultaten. En het is niet leuk, voor zowel baasje als hond. Wat "dwars zijn" in dit geval inhoudt, ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb dwarse honden, maar dat wilde ik ook. Dat houdt in dat spelen (=trainen) doorgaans voor de lol is, en als er een resultaat komt is dat bijvangst. Ik lach nog elke dag om hun totale gebrek aan "will to please", en schaam me ook niet voor het willekeurige wel/niet luisteren van mijn honden. Dat staat los van het feit dat ze super sociaal en zacht zijn bij iedere hond. 100% betrouwbaar.

Maar in gebieden met veel wild kunnen ze absoluut niet los... en ik wist dat dat onderdeel was van het contract :violence-axechase:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Zo te lezen gaat het hartstikke goed, dat ze niet altijd doen wat je wilt hoort er ook een beetje bij en ze zijn ook nog jong, dus gun ze wat tijd. Een pup opvoeden is soms wel lastig en frustrerend, laat staan twee. Gewoon consequent blijven aangeven en op een dag zal je zien dat het er in zit. En blijf geduldig.

Heel goed ook om ze niet steeds te willen belonen, want als de brokjes op zijn moeten ze ook luisteren.
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Ik kwam filmpjes tegen. Twee honden voeren eenzelfde commando uit. De bedoeling is dat ze de bal zoeken en terugbrengen. Zelfde aanleermethode, zelfde baas. Verschillende interpretaties van de uitvoering :lol1:

De Fries (stabij)

De Fransman (border)
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Qaatje »

Hahaha die stabij! Ik hou er wel van, wetters hebben dat ook. Je moet geen haast hebben, dat is wel belangrijk, en verder - nou ja, je moet gewoon geen haast hebben.
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 24 jan 2022 18:49 Ik kwam filmpjes tegen. Twee honden voeren eenzelfde commando uit. De bedoeling is dat ze de bal zoeken en terugbrengen. Zelfde aanleermethode, zelfde baas. Verschillende interpretaties van de uitvoering :lol1:

De Fries (stabij)

De Fransman (border)
:LOL:
Dat is wel een heeeeeeeeeeeeeel verschillende interpretatie :mrgreen:
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: 24 jan 2022 19:07
:LOL:
Dat is wel een heeeeeeeeeeeeeel verschillende interpretatie :mrgreen:
Qaatje schreef: 24 jan 2022 18:57 Hahaha die stabij! Ik hou er wel van, wetters hebben dat ook. Je moet geen haast hebben, dat is wel belangrijk, en verder - nou ja, je moet gewoon geen haast hebben.
Ja lachen toch :D
Het is precies wat ik boven schreef.
Als je als baas niet zelf honderd procent achter de opdracht staat dan doet die stabij gewoon tot zover als hij het nog leuk vindt. En die bal zoeken vindt ie hartstikke leuk. Dat terugbrengen niet. Als ik wil dat ie hem nog een keer gaat zoeken, kom ik de bal maar bij hem halen :mrgreen:

Hij weet dat het mij niet zoveel kan schelen, ik hoef zo buiten geen kadaverdiscipline dus hij wacht daar op die muur rustig of ik over het vervolg nog harde wensen heb. En als ik met een ‘ahum’ laat merken dat ik die inderdaad heb dan maakt ie de oefening wel af. Op z’n gemak.

Ik zal eens kijken of ik daar ook beeld van heb.
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet op TS nog terugkomt, maar ik vond nog een mooi voorbeeld van het verschil tussen (mijn) stabij en een herder.

We zijn op een veld waar we eigenlijk elke middag zijn. De 'normale' routine is dat de honden muizen opsnuiven, rondscharrelen en/of in de rivier prutsen. Ik scharrel ook rond en bekijk al naar gelang het jaargetij de bloemen, de bomen, het waterleven of de honden.

affijn, op deze bewuste dag deed ik even een experimentje. even kijken of mijn stabij nog wel een stabij is en mijn herder nog een herder :mrgreen:
volledig 'zinloos' fluit ik de honden: zinloos omdat er geen enkele dreiging van gevaar is, geen andere mensen of honden waar ze van weg moeten blijven, geen wild, niks geen enkele noodzaak.

herder: komt meteen want, herder
stabij: kijkt op, bekijkt de situatie en dan zie je hem denken "waar slaat dit nou weer op" :piew:

twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Hahahaha herder komt gelijk vrolijk aan rennen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hazenrein schreef: 27 jan 2022 14:00 Ik weet niet op TS nog terugkomt, maar ik vond nog een mooi voorbeeld van het verschil tussen (mijn) stabij en een herder.

We zijn op een veld waar we eigenlijk elke middag zijn. De 'normale' routine is dat de honden muizen opsnuiven, rondscharrelen en/of in de rivier prutsen. Ik scharrel ook rond en bekijk al naar gelang het jaargetij de bloemen, de bomen, het waterleven of de honden.

affijn, op deze bewuste dag deed ik even een experimentje. even kijken of mijn stabij nog wel een stabij is en mijn herder nog een herder :mrgreen:
volledig 'zinloos' fluit ik de honden: zinloos omdat er geen enkele dreiging van gevaar is, geen andere mensen of honden waar ze van weg moeten blijven, geen wild, niks geen enkele noodzaak.

herder: komt meteen want, herder
stabij: kijkt op, bekijkt de situatie en dan zie je hem denken "waar slaat dit nou weer op" :piew:
haha wat herkenbaar :LOL:
Afbeelding
Powiesowie
nieuw lid

Ontzettend bedankt voor jullie reacties en uitleg.
De afgelopen tijd ben ik op een andere manier naar onze Káto en Jurre omgegaan. Met meer begrip voor hun gedrag ben ik minder dwingend en laat ze eerst zelf kiezen of ze willen reageren. :wachten: En naarmate de tijd verstrijkt merk ik dat ze meestal wel reageren op mijn commando's. Tenminste, zoals al opgemerkt, ze zelf het nut er ook van inzien.
Ik vind het ook een heel ontspannen gedachte dat er niet zo'n tijdsdruk op zit om ze iets aangeleerd te krijgen.
De stabij is een fijn ras. En als ik er bij stil sta is het ook precies een hond die bij ons past. Mijn instelling is sowieso één van, meegaan met de situatie in plaats van proberen af te dwingen wat ik wil.

Hier nog een foto van de twee vrienden waar ik het om gaat
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Leuk stel :ok:

Alleen al door er meer ontspannen mee om te gaan wordt het al zo'n stuk fijner samen met de honden, vind ik.
Afbeelding
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Leuk, een foto!
En goed om te horen dat jullie samen willen werken :ok:

Het zijn ook fijne leuke honden, maar niet voor elke baas geschikt.

Ik vind het zo bijzonder dat je er twee tegelijk hebt genomen :D zijn het broers, zussen, familie?

En Doe je nog meer foto’s? :mrgreen:
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Dat klinkt goed!
Iedere hond leert op zijn eigen manier en tempo, hou dat in gedachten.
Ik heb altijd wel in gedachten wat ik wel wil en niet wil van mijn honden en uiteindelijk kom je wel bij dat doel. Leren is geen mooie rechte lijn naar boven, maar hoge pieken en diepe dalen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”