Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mag jouw hond een prooi opeten dat hij zelf gevangen heeft ?

Hier mag je polls plaatsen die hond-gerelateerd zijn

Moderator: moderatorteam

Mag jouw hond opeten wat hij vangt ?

Ja hoor. Puur natuur
4
17%
Mijn hond zou wel doden maar laat het daarna gewoon liggen.
2
9%
Hangt er een beetje vanaf wat voor dier het is.
1
4%
Ik krijg geen kans om het af te pakken.
0
Geen stemmen
Ik heb de hond geleerd een prooi naar mij toe te brengen
0
Geen stemmen
Mijn hond brengt de prooi naar me toe of ik de veren/vacht er even af wil halen.
0
Geen stemmen
Mijn hond mag van mij niet jagen.
9
39%
Mijn hond vermoeit zichzelf niet met dat soort bezigheden
1
4%
Ik heb geen idee wat mijn hond zou doen
3
13%
Anders n.l.
3
13%

Totaal aantal stemmen: 23
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Mag jouw hond een prooi opeten dat hij zelf gevangen heeft ?

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Peer heeft ooit eigentandig een muis vermoord nadat hij het beestje uitgegraven had.
Afbeelding
Muisje was eerst geschud en toen met luchtreis gestuurd.
Ik kon de muis toen nog net voor zijn neus weggrissen want hij had zijn servet al omgedaan Afbeelding
Ik zag het niet zo zitten dat hij het diertje opvrat en heb het het riet in geslingerd

Mag jouw hond opvreten wat hij eventueel zelf gevangen heeft ?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Mag jouw hond een prooi opeten dat hij zelf gevangen heeft ?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ze mogen van mij in principe niet jagen. Ik heb dan ook geen idee wat ze zouden doen. Maar als ze zelf iets zouden vangen, zouden ze het van mij wel mogen opeten.

Gait heeft nog weleens een al dode muis gevonden die hij graag wilde opeten. Met wat aandringen geeft hij het gelukkig wel af. Tenslotte weet je niet waar die muis aan is overleden, en wat eventueel gif aan kan richten bij een kleine hond als de mijne
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Geen flauw idee wat Lotje zou doen. Ze jaagt de ratten/muizen wel de tuin uit, maar of ze zou vangen of kunnen vangen geen flauw idee. Die beesten zijn zo weg (gelukkig).
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Nee, dat heet stropen ;-)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
teckeltoos
Zeer actief

Crescent schreef: 23 jan 2022 16:18 Nee, dat heet stropen ;-)
muizen en ratten ook ?
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Nee, ratten en muizen lijkt me geen gezond dieet!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een uitgegraven muizennest gaat hier naar binnen bij de honden.
Alle andere zaken worden bij mij ingeleverd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Crescent
Zeer actief

teckeltoos schreef: 23 jan 2022 16:24
muizen en ratten ook ?
Hoe dat wettelijk zit weet ik niet. Ik zou wel zorgen dat de lepto up to date is. Wetgeving voor plaagdieren bestrijden binnenshuis staat wel eea. In maar actief laten jagen op knaagdieren in de buitenlucht..?

Kan me zomaar voorstellen dat er verschil zit tussen een huismuis en een veldmuis.
-Nothing but the rain…
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Ja, graag zelfs. :lol1:

Helaas is het meestal niet het geval. Een veld- of huismuisje willen ze nog wel opvreten, maar de vleesetende spitsmuizen, de zwarte of bruine ratten, de beverratten en de mollen worden alleen maar gedood. En dan mag ik het opruimen. :roll:

Verder vangen ze niets, omdat ze in principe niet zelfstandig jagen.
In de afgelopen twaalf jaar hebben mijn honden twee keer een haas gevangen. Daar begonnen ze niet eens aan, maar ze kwamen ‘em ook niet brengen, omdat ze dat niet geleerd is denk ik. De hazen waren allebei dood toen ik bij de hond(en) arriveerde. Ik heb beide hazen aan de buurman gegeven - die heeft er heerlijke pate van gemaakt.
MoTsiTsi

Crescent schreef: 23 jan 2022 16:52
muizen en ratten ook ?
Hoe dat wettelijk zit weet ik niet. Ik zou wel zorgen dat de lepto up to date is. Wetgeving voor plaagdieren bestrijden binnenshuis staat wel eea. In maar actief laten jagen op knaagdieren in de buitenlucht..?

Kan me zomaar voorstellen dat er verschil zit tussen een huismuis en een veldmuis.
Er is hier wel iemand geweest die met z'n jack russellachtig iets achter de ratten aan ging, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Gelukkig gaan we deel uit maken aan een proef om die beesten weg te krijgen. Hoe ze het gaan doen, hebben ze nog niet verteld. Het heeft hier weinig nut als ik 1 rat in mijn tuin dood en 100 meter verder bij de vijver tig ratten zitten.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ja mits het zelf gedood is. De teckels graven nog wel eens naar muizen en als ze die levend te pakker krijgen mogen ze die opeten. Ik heb in het verleden meegemaakt dat de ene herder zijn poot optilde tegen de struiken en waarschijnlijk op een haas pieste. Haas ging er vandoor en liep recht in de bek van de andere herder. Mocht ze van mij ook opeten toen ik het eerst geïnspecteerd had, haas zag er gezond uit. Het verbaasde mij trouwens hoe snel die haas opgevreten was. Kadavers moeten ze laten liggen.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

MoTsiTsi schreef: 23 jan 2022 19:27
muizen en ratten ook ?

Er is hier wel iemand geweest die met z'n jack russellachtig iets achter de ratten aan ging, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Gelukkig gaan we deel uit maken aan een proef om die beesten weg te krijgen. Hoe ze het gaan doen, hebben ze nog niet verteld. Het heeft hier weinig nut als ik 1 rat in mijn tuin dood en 100 meter verder bij de vijver tig ratten zitten.
Hond icm met fret geeft wel resultaat voor zover ik weet.
-Nothing but the rain…
MoTsiTsi

Crescent schreef: 23 jan 2022 20:47
MoTsiTsi schreef: 23 jan 2022 19:27

muizen en ratten ook ?

Hond icm met fret geeft wel resultaat voor zover ik weet.
Er is nog niet bekend gemaakt hoe ze het gaan doen en wanneer. Dit loopt al 'n jaar of 2 en het gebied van de rattenplaag wordt groter en groter.
Crescent
Zeer actief

Nu er geen bestrijding met gif meer is toegestaan (gelukkig) zal er naar andere manieren moeten worden uitgeweken. Ook vangkuilen mogen alleen met vergunning.

Het is niet leuk maar ik vind het wel heel bijzonder om de ratters te zien werken, na sluitingstijd in NY in panden. Als je dan in ogenschouw neemt dat doden met gif altijd in de biotoop terechtkomt en meer schade doet. Of wat je niet ziet en hartstikke illegaal: een langzame dood op een lijmplankje, als ze al niet hun poot hebben afgeknaagd.

Muizengif wordt per volgend jaar verboden.
-Nothing but the rain…
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Teuntje graaft ook naar muizen en heeft wel eens bingo. Dan wil ze met muisje spelen, alleen die zijn zo snel stuk. Ze heeft er nog nooit eentje gegeten, maar dat mag wel. Verder dan muizen graven heeft ze nog niet gedaan, en dat wil ik graag zo houden.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Wij liepen eens langs een maisveld en toen kwam er een jong fazantje uitgetippeld die bijna zelf in Jurek's bek liep. Die mocht hij houden van mij en hij heeft het opgegeten ook omdat de andere twee stonden te loeren.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

onze dame heeft vorig jaar een rat gevangen die ons al een week uit ins slaap hielt door de gipsmuren heen aan het vreten was mijn aardappelen steelde. Nu hadden wij alleen maar muizen gif liggen dus daar hebben we heel wat van neer gelegd op plekken waar de rat veel langs liep (onder de cv ketel had hij/zij een gat gemaakt dus dat was de in en uit gang.
na een wandeling kwamen we weer thuis lieten de honden los in de tuin en kwam onze dame met de rat aanzetten heel voorzichtig liet ze het los en de rat was omsingelt door 3 Bullmastiff's helemaal verstijfd bleef het staan.
we hebben de rat dood gemaakt. en nee onze honden mogen niet de prooi op eten, zeker ook omdat wij weten dat er gif gevreten was door de rat. we hebben in ieder geval een roofvogel gered die de rat niet op at
Afbeelding
GAIA
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik heb nog ergens een filmpje van Tom die een muis tegenkwam (beestje liep wat traag en zag er niet heel florissant uit), er aan snuffelde, zich omdraaide en wegliep. Graven in molshopen is leuk, maar daadwerkelijk jagen doet hij niet.
Bij Casper stimuleer ik het niet, maar ik denk dat die meer jager is dan Tom.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nee, onze honden mochten nooit jagen en in hun jonge jaren, als er al eens iets in hun bek liep, dan moesten ze het loslaten.
Sancho jaagt niet maar ik zou dat ook niet vertrouwen met alle ziektes die wild kan overdragen.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Hier is Keetje (Lurcher) de enige die 'wild' (muizen) daadwerkelijk pakt. Konijnen/hazen interesseren haar niet. Ze eet ze vervolgens niet op maar laat ze liggen voor Bartje, die vreet ze dan op... Tina (die nog steeds hier zit) vangt helemaal niks maar jaagd er wel achteraan.
Ratten worden alleen gekild, nooit gegeten.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Mijn stabij aan het werk. Vrijwilligerswerk dan. Van mij hoeft het niet maar hij vindt het leuk.
Overigens is het een op de tien keer raak. Meestal vluchten die lafaards diep in hun holletjes.
Op deze dag was het raak, maar volgens mij is het geen veldmuis - die bijten meestal niet zo heftig terug en daarvoor hoef ik hem niet aan te sporen het karweitje af te maken. Plus die worden eigenlijk altijd na de vangst opgegeten.

teckeltoos
Zeer actief

Hazenrein schreef: 27 jan 2022 17:12 Mijn stabij aan het werk. Vrijwilligerswerk dan. Van mij hoeft het niet maar hij vindt het leuk.
Overigens is het een op de tien keer raak. Meestal vluchten die lafaards diep in hun holletjes.
Op deze dag was het raak, maar volgens mij is het geen veldmuis - die bijten meestal niet zo heftig terug en daarvoor hoef ik hem niet aan te sporen het karweitje af te maken. Plus die worden eigenlijk altijd na de vangst opgegeten.

Geweldig. Die kop "Heb ik goed gedaan of niet soms "
Hazenrein
Zeer actief
Contacteer:

Tis niet echt makkelijk werk, dat verdelgingswerk. Het gaat vaker wel dan niet mis :lol1:

Die hechtingen op het eind, zijn van een jaar later, toen het ook mis ging maar op een andere manier. De ragondin vocht terug maar de Fries liet zich niet kennen. Je ziet er maar twee, maar hij had 8 hechtingen in zijn lip - die was op twee plaatsen van onder tot boven gescheurd :schrik:

Ik ben tien jaar filmpjes aan het opruimen, editen en weggooien. Vandaar dat ik al dat beeldmateriaal bij de hand heb. :lol1:
Plaats reactie

Terug naar “Polls (hond-gerelateerd)”