Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En ineens was ik Chara kwijt

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

En ineens was ik Chara kwijt

Ongelezen bericht door blondie »

Gisteren, dan is ze bijna een jaar bij ons en ineens kom je heel even in een (gelukkig van korte duur) nachtmerrie terecht.

Was gaan lopen met vriendin en haar hond. Op een plek waar je rechts duin in kan, maar verder is het een smal pad met aan de linkerkant een hek. Chara was helemaal in haar element, dit was de 2de wandeling daar.
Ontzettend veel honden, en ik moet zeggen dat ze enorm sociaal is. Van klein naar groot, van reu naar teef ze heeft feilloos door wat voor vlees ze in de kuip heeft en ze krijgt ook bijna iedere hond mee in een renspelletje, maar is ook wel weer goed mee of terug te roepen.

Tot we dus duingebied voor het eerst een stukje in liepen. Niet geheel de duinen in, maar vlak voor de echte duinen beginnen is ook een open terrein. Ze stond wat in het veld muizenholen te bekijken, en ik liep verder. Draai me om, zie haar nog naar me kijken (in ieder geval onze richting op kijken.) Ik pak mijn telefoon omdat ik haar wil roepen en een foto wil maken, kijk weer en ze is weg :80:

Draai nog om mijn as terwijl ik roep omdat ze ook vaak als een idioot rondjes kan gaan rennen, maar gewoon helemaal niets.. gewoon WEG..

En waarheen... we kwamen van links, dat was een pad... pad naar rechts leidde naar de échte duinen.
Roepen, teruglopen mijn vriendin vroeg mensen of ze een hond hadden zien rennen maar nee..
Zij liep toen maar richting de plek op het open veld. Mensen erachter vroegen mij vervolgens hoe ze er dan uit zag..
"Beetje Duitse herder achtig qua kleur met een enorme pluimstaart.."
Die mensen hadden haar zien rennen, want mevrouw dacht dat ze keihard tegen haar op zou gaan springen en schrok er al van, maar ze bleef keihard doorrennen in de richting dus waarvan we waren gekomen.

Ben toen nog harder gaan roepen, en ik had de piepbal bij me waar ik in ben gaan knijpen.
Maar ze is zo enorm snel dat ik echt nu het gevoel had dat ze vast al op het oude pad liep en de weg terug zou nemen :jank:

En ineens zag ik in de verte haar flappers wapperen, als een speer langs mensen en honden heen in een streep kwam ze richting mij :cheer:

Maar mijn hemel wat kneep ik hem toen ik haar dus kwijt was. Denk toch echt dat ze ineens ons niet zag en als een speer terug is gerend...

Dat stukje duin hebben we verder maar niet gepakt, we zijn weer teruggelopen naar "veilig" gebied. Ze bleef nu wel continue inchecken trouwens. Telkens de neus in mijn hand, dan weer even weg en als ik riep kwam ze als een speer weer bij me. Denk dat ze er zelf ook van was geschrokken.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: En ineens was ik Chara kwijt

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Koop een rol behang en een pakje perfax en laat haar dat maar zien en leg uit wat je ermee van plan bent als ze je dat weer flikt. :pffff:

Maar alle gekheid op een stokje. Zo bezorgen ze je wel grijze haren. :roll:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Oei, daar krijg je grijs haar van :ugh:
Fijn dat ze naar je toe rende :cheer:

Vusi heeft dat ook een keer gedaan.... je gaat meteen van alles denken, de weg oversteken, achter een eng beest aan, door een slang gebeten worden, ergens vast zitten ...... :blauwoog: en dan helemaal blij als ze eindelijk weer terug is helemaal buiten adem :love:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Grijze haren krijg je daar van :schrik:
Gelukkig is het goed afgelopen en is ze weer veilig bij je :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Nou ik had echt de doemscenarios van Nicky voor me, hond vermist in duin.. Nu is Chara geenszins een angstige wegloper, niet bang/terughoudend naar honden en ook niet naar mensen. Maar toch hé :blauwoog: :ugh:

Ik was wel heel blij dat het 2de stel dus zelf naar omschrijving vroeg.. wist ik in ieder geval welke kant ze op was gegaan.

Ze was in ieder geval zelf ook heel blij dat ze in mijn armen kon kruipen, dus ik gok echt dat ze niet bewust de kuierlatten had genomen.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Soms kan je ze wel eens, maar de blijdschap van het terug vinden zal overheersen wat een muts
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Soms word je 10 jaar ouder en ineens grijzer van die honden. Fijn dat het goed is afgelopen.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja schrikken zijn dat soort dingen .
Gelukkig goed afgelopen :wink:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Zeker schrikken, om die reden heb ik mijn herder zelden los.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Fijn dat het goed afgelopen is!
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Hartkleppentest, verschrikkelijk, daar moet je toch niet aan denken?
Ik kan me wel voorstellen hoe jij je gevoeld moet hebben, gelukkig goed afgelopen!
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Hammetime schreef: 10 jan 2022 22:22 Zeker schrikken, om die reden heb ik mijn herder zelden los.
Dat heb ik dan weer niet, want ik heb haar toen ze terug bij me was niet aangelijnd eerlijk gezegd. Puur omdat mijn gevoel zei dat ze niet zelf heel bewust van me was weggelopen.
Mijn/ons streven is eigenlijk dat iedere hond die we hebben betrouwbaar genoeg is om los te kunnen lopen, daarbij ga ik niet over 1 nacht ijs.
Dus ook bij Chara hebben we goed gelet op haar gedrag naar honden, naar andere mensen en dieren en ook zeker veel geoefend op betrouwbaar luisteren.
In begin was ze daarin nog niet getraind, waren bepaalde dieren nog triggers om heen te vliegen. Dus toen deden we haar domweg niet los.
Na verloop van tijd steeds meer korte stukjes oefenen, en op strand zien hoe ze zich los zou gedragen etc..

Onze herder loopt ook veel los, maar die roep ik wel terug als er in een park vreemde honden aan komen bijvoorbeeld en met spitsuur gaan we met hem niet naar drukke plekken waar veel honden met elkaar spelen, daar is het domweg het type niet voor.
Ook bij hem hebben we van jongs af aan geoefend op betrouwbaar terug komen, geen dieren opjagen niet patsend op andere honden af gaan en ons in de gaten houden.
En komt er een hond te dichtbij, dan is er ook eigenlijk niet veel aan de hand als de hond normaal doet.

Maar ik schrok uiteraard wel, maar nogmaals gewoon los verder gelopen en 's avonds met mijn vriend ook gewoon weer los samen met Aak.
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Hammetime »

Ik oefen ook wel met terugroepen maar ik durf mijn herder alleen los te laten als er nagenoeg niemand is en ook dan moet ik goed opletten. Het is een enorm felle teef maar wel een schatje hoor!
blondie
Zeer actief

Hammetime schreef: 12 jan 2022 14:17 Ik oefen ook wel met terugroepen maar ik durf mijn herder alleen los te laten als er nagenoeg niemand is en ook dan moet ik goed opletten. Het is een enorm felle teef maar wel een schatje hoor!
Dan snap ik je hoor! Met bepaalde honden moet je ook geen risico willen nemen. Met mijn vorige herders, en ook nu als we met beide honden lopen laat ik op drukke momenten ook niet loslopen.
Uitvallende patsers of kuitenbijtende honden is mijn herder ook niet zo van gediend, dan heb ik hem liever onder controle aan de lijn :wink: en Chara ook want dan raakt ook zij geïrriteerd.
Al gok ik dat zij minder venijnig zal reageren, maar ik wil dat helemaal niet afwachten of uitproberen :engel:

Maar zeker bij onze herder reu zit het er eigenlijk van jongs af aan al ingebakken dat hij terug bij ons komt als we roepen en hem aanlijnen als er andere honden aan komen zetten. Automatisme.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dame er nu uitziet? Wil je eens een foto van haar posten?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”