Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laten wennen aan rollator/rolstoel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pikakoeka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boerenfox, sheltie, poedel.
Aantal honden: 0

Laten wennen aan rollator/rolstoel

Ongelezen bericht door Pikakoeka »

Hey allemaal,
Ik maak gebruik van zowel wandelstok, als van een rollator en rolstoel. Ik heb 2 oppashonden (van goede vrienden) die ik beiden (los van elkaar) 1 a 2x per maand zie. De rollator is inmiddels niet meer echt eng (ze weten dat ik niet over hun pootjes rijd). De wandelstok is machtig mooi, met "zal ik die voor je dragen?"-blikken. Maar met de rolstoel uitlaten vind ik nog té spannend. Dus meestal pak ik de rollator of wandelstok.

Mijn vragen:
-wie heeft er ervaring met honden laten wennen aan hulpmiddelen?
-waar laat je de hondenlijn bij een handbewogen rolstoel?
-hoe zorg je dat je niet over pootjes rijd met de rolstoel?
-en hoe overleg je dat met de baasjes?
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Re: Laten wennen aan rollator/rolstoel

Ongelezen bericht door Sassy »

Goeie vraag, ik ben tijdens mijn werk als herder op een openlucht museum vaker mensen in rolstoel tegen gekomen.
Die lopen daar gewoon los naast, als ik een stukje met iemand mee opliep, en als iemand stil staat ermee moest ik oppassen dat ze niet op schoot wilden.

Verder geen ervaringen mee, ik heb wel een vriendin die ooit haar achillespees scheurde, die heeft ook een heel aantal border collies, en was aan het trainen voor wedstrijden op hoog nivo ook toen dat gebeurde.
Die heeft haar honden met een scootmobiel meegenomen het bos in, maar dat zijn allemaal heel goed klaar getrainde honden, en dat was dus vanaf begin bospad allemaal los.

Een handbewogen rolstoel lijkt me dan nog een hele uitdaging wat hondenlijn betreft.
Waar laat je die? Of heel erg los, zodat de hond geen ruk krijgt, dus laten doorhangen?

Dat de hond een goeie basis gehoorzaamheid heeft lijkt me een eerste vereiste. Een goeie band met je uitlaathonden ook uiteraard, maar dat zal wel goed zitten.
Over de pootjes rijden, nu als je een oplettende hond hebt lijkt me dat nog een van de minste uitdagingen.

Ik hoop dat er hier nog iemand bruikbare tips voor je heeft.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco's fokker is afhankelijk van een scootmobiel. Die leert de honden er naast lopen met behulp van een stuk pijp om de lijn heen, zodat de hond niet te dicht naast de scoot KAN lopen en ook niet voldoende lijn heeft om voor de wielen te komen. En dan verder rustig opbouwen en leren reageren op stem-commando's voor waar te lopen. Handbewogen rolstoel lijkt me lastiger omdat je dan geen hand vrij hebt om de hond fysiek te begeleiden. Maar ook dan is een afstandshouder denk ik wel heel nuttig. Geen idee alleen hoe je die goed kunt bevestigen aan de rolstoel
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Wat me net nog te binnen schoot, handig een goed stop commando aan te leren, voor het geval je dat een keer nodig hebt, dat geeft je net die paar seconden die je wel eens nodig zou kunnen hebben, als een lijn een keer ergens belandt waar je dat niet wil :mrgreen:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Fotogravinnetje schreef: 07 nov 2021 13:05 Elco's fokker is afhankelijk van een scootmobiel. Die leert de honden er naast lopen met behulp van een stuk pijp om de lijn heen, zodat de hond niet te dicht naast de scoot KAN lopen en ook niet voldoende lijn heeft om voor de wielen te komen. En dan verder rustig opbouwen en leren reageren op stem-commando's voor waar te lopen. Handbewogen rolstoel lijkt me lastiger omdat je dan geen hand vrij hebt om de hond fysiek te begeleiden. Maar ook dan is een afstandshouder denk ik wel heel nuttig. Geen idee alleen hoe je die goed kunt bevestigen aan de rolstoel
Als ik dit lees moet ik denken aan het leren lopen naast de fiers wat veel mensen doen. En daar wordt vaak een Springer of variant daarop bij gebruikt om de hond te leten op afstand te lopen. Ik denk dat zoiets wel aan het frame van een rolstoel is te bevestigen.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

De meeste honden wennen snel ik rijd scootmobiel normaal gesproken en mijn honden toen vonden dat gelijk oke.
Blacky daar in tegen vind iedereen oké op een scootmobiel behalve ik
Dan begint hij werkelijk de drama Quinuit te hangen, maar meestal is het gelijk oke
soms snoepjes mee als extra stimulans
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Mijn vorige hondje ging gelijk van dag 1 dat ik de scootmobiel had zo mee gewoon gelijk goed
Afbeelding
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Als ze goed gehoorzaam zijn en dan vooral op het commando "kom hier" kun je ze gewoon meenemen en waar ze vast moeten aan een ceintuur om je middel vastmaken of waar dan ook aan je rolstoel. Laat ze het zelf uitzoeken. Honden zijn daar slim genoeg voor.
Marielle hier
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marielle hier »

Als ze gewoon rustig aan de lijn lopen dan is naast de rolstoel maar een kleine stap.

Ik knoop de riem aan mijn stabilisatiestang (achter), en dan kort genoeg dat er niks op de grond hangt of tussen het wiel kan komen.

Andere opties zijn om je middel, of een bevestiging maken aan de voorkant/zijkant (waar de stang omlaag gaat naar je voeten), bijvoorbeeld een karabiner met wat tie-wraps.

Aanleren doe je gewoon hetzelfde als bij normaal naast lopen. Eerst korte stukjes, veel belonen, en even oefenen op van richting veranderen. Als ze de rolstoel niet kennen dan eerst goed de kans geven om het ding te verkennen en er vertrouwd mee te raken (zonder iemand erin).

En verder:
- sommigen rijden met spaakbeschermers (ik niet, maar voor sommige honden wel nodig)
- de meeste hulphonden lopen standaard rechts, ivm veiligheid als je over een fietspad moet
Marielle hier
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marielle hier »

Fotootje om je een indruk te geven (met Maeko).

Afbeelding
Pikakoeka
Vaste gebruiker

Superbedankt allemaal, hier heb ik superveel aan! En weet nu in ieder geval wat de opties zijn.

Ik zal eens kijken of ik de riem om mijn middel kan vastmaken (zonder dat hij over de grond sleept).

Daarnaast even vlug gekeken, maar zo'n fietsbeugel lijkt aan mijn rolstoel te kunnen worden vastgemaakt, maar even kijken of dat de moeite waard is, of dat het ook zonder kan.

En t.z.t. maar even met de baasjes/vrienden overleggen en oefenen.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Ik ben zelf ook bezig mijn honden te laten wennen aan een scootmobiel, omdat auto-rijden, brommer rijden wn fietsen van de baan is, heb ik een acootmobiel aangevraagd, voor nu heb ik er een te leen. Ik ben begonnen met het commando rechts. Is sowieso handig omdat links onder mijn zicht weg is en ikanders over ze struikel. Daarna naast de rolstoel laten lopen werd geduwd, en dat ging goed, daarna werst Spetter naast de scoot, aan een korte lijn zodat ze er niet voor kon gaan lioen.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
twinkeltje
moderator

Ik ging echt alleen op slakken gang met mijn scootmobiel
en had ook een haak aan mijn stuur met band
Afbeelding
En de husky van mijn dochter liep ook gelijk de eerste keer braaf mee die was het ook niet gewend
Dus ik denk dat de meeste honden geen probleem hebben
Afbeelding
Afbeelding
twinkeltje
moderator

die haak is alleen voor de ukies hoor
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:Ik ging echt alleen op slakken gang met mijn scootmobiel
en had ook een haak aan mijn stuur met band
Afbeelding
En de husky van mijn dochter liep ook gelijk de eerste keer braaf mee die was het ook niet gewend
Afbeelding
Die iknu te leen hebt gaat ook al zo langzaam maar om de honden te laten wennen is het wel goed.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
twinkeltje
moderator

O ik kan wel snel hoor maar doe ik nooit met honden of ik gooi ze los en ze rennen een eind vooruit
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:O ik kan wel snel hoor maar doe ik nooit met honden of ik gooi ze los en ze rennen een eind vooruit
Dat is hier ook de bedoeling maar zover gaat de accu nog niet. Ding heeft 2 jaar stilgestaan dus die zijn we aan het uitproberen.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
twinkeltje
moderator

o dat is wel erg lang ja, waarschijnlijk heb je nieuwe accu's nodig dan
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Contacteer:

twinkeltje schreef:o dat is wel erg lang ja, waarschijnlijk heb je nieuwe accu's nodig dan
Zijn we ook bang voor. Morgen laten we ernaar kijken
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
twinkeltje
moderator

Ja wie weet kunnen hun nog wat voor de acu's de mijne hebben ze ooit een soort booster gegeven was ze wel even kwijt, maar dat viel toen nog in de garantie
Afbeelding
Pikakoeka
Vaste gebruiker

twinkeltje schreef: 07 nov 2021 18:14 en had ook een haak aan mijn stuur met band
Wat een slimme oplossing, ziet er ook gaaf uit!
Oh, dan komt het vast wel goed met mijn oppashonden.
Pikakoeka
Vaste gebruiker

Ramiek schreef: 07 nov 2021 18:05 Ik ben zelf ook bezig mijn honden te laten wennen aan een scootmobiel, omdat auto-rijden, brommer rijden wn fietsen van de baan is, heb ik een acootmobiel aangevraagd, voor nu heb ik er een te leen. Ik ben begonnen met het commando rechts. Is sowieso handig omdat links onder mijn zicht weg is en ikanders over ze struikel. Daarna naast de rolstoel laten lopen werd geduwd, en dat ging goed, daarna werst Spetter naast de scoot, aan een korte lijn zodat ze er niet voor kon gaan lopen.
Dat is een handige tip, gewoon rechts laten lopen, ook i.v.m. fietspaden/verkeer inderdaad. En inderdaad aan een korte lijn, want anders wordt het sowieso niets.
Pikakoeka
Vaste gebruiker

teckeltoos schreef: 07 nov 2021 15:05 Als ze goed gehoorzaam zijn en dan vooral op het commando "kom hier" kun je ze gewoon meenemen en waar ze vast moeten aan een ceintuur om je middel vastmaken of waar dan ook aan je rolstoel. Laat ze het zelf uitzoeken. Honden zijn daar slim genoeg voor.
O ja, honden in het algemeen zijn inderdaad wel superslim! En deze 2 gelukkig ook. :wink:
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Toevallig hebben we (ik heb geholpen) nog niet zo lang geleden Hannah, een van de honden van onze wandelgroep aan de scootmobiel laten wennen.
Lijn kort vast aan de beugel van de armsteun en dan dusdanige lengte zodat de hond niet voor of achter de scoot kan komen.
Daarna gewoon rijden en hond negeren, meestal lopen ze na een paar meter al mee. Ik reed een paar x zijdelings tegen de hond aan (opletten op de pootjes !) en toen wist ze ook meteen dat ze zelf daarmee rekening moest houden.
Het commando 'wachten' of 'rustig' kan daarbij zeer handig zijn.
Vaak moet je het gewoon doen, de honden pakken het meestal veel sneller op dan wat je zou verwachten vooral als je gewoon doet alsof het zo hoort zonder daar te veel aandacht aan te besteden.
Succes ermee... :ok:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Pikakoeka
Vaste gebruiker

Tony schreef: 20 nov 2021 21:24 Toevallig hebben we (ik heb geholpen) nog niet zo lang geleden Hannah, een van de honden van onze wandelgroep aan de scootmobiel laten wennen.
Lijn kort vast aan de beugel van de armsteun en dan dusdanige lengte zodat de hond niet voor of achter de scoot kan komen.
Daarna gewoon rijden en hond negeren, meestal lopen ze na een paar meter al mee. Ik reed een paar x zijdelings tegen de hond aan (opletten op de pootjes !) en toen wist ze ook meteen dat ze zelf daarmee rekening moest houden.
Het commando 'wachten' of 'rustig' kan daarbij zeer handig zijn.
Vaak moet je het gewoon doen, de honden pakken het meestal veel sneller op dan wat je zou verwachten vooral als je gewoon doet alsof het zo hoort zonder daar te veel aandacht aan te besteden.
Succes ermee... :ok:
Dankjewel, ik ga het binnenkort inderdaad gewoon uitproberen. Maar lijn korthouden scheelt ongetwijfeld veel. En tof dat Hannah aan de scootmobiel gewend is geraakt. Zijdelings aanrijden (zonder overreden pootjes) is inderdaad niet zo erg.
Pikakoeka
Vaste gebruiker

Afbeelding

De eerste oefening met de 6 maanden oude pup naast de rolstoel. Hij was natuurlijk nergens van onder de indruk, en wilde gewoon "gaan met die banaan". Maar hij bleef redelijk netjes bij me, was niet bang voor de rolstoel en ging niet in zijn tuigje hangen. En bovenal bleef hij netjes links lopen. Wat een topper is het toch ook!

Ik was vooral aan het stuntelen met waar ik in vredesnaam de twee lijnen moest laten (vanwege vuurwerk in de verte dubbele zekering). Maar daarna ging het eigenlijk wel prima. Viel me reuze mee. En geen idee meer wie het hier ookweer zei, maar het klopt dat het wennen aan de rolstoel zo gebeurd was.

Mijn andere leen/oppashond was van de week ook totaal niet onder de indruk van de rolstoel, die vond mijn rollator véél enger (want die rammelt meer).
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

T ding is ook broodnuchter.

En hij vindt jou zónder rolstoel al heel erg leuk, dus of je nou zit, rolt, staat of met rollator loopt scheelt hem volgens mij heel weinig, hij 'ziet' alleen maar aandacht en leukleukleuk 😆
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Ik dacht ook bijna in alle gevallen is het geen probleem zeker niet met een pup toch fijn dan kunnen jullie samen op pad
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hé wat mooi dat het zo lekker gaat :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pikakoeka
Vaste gebruiker

Dank jullie wel!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”