Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik zou wel eens willen weten (honden)
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou wel eens willen weten (honden)
Soms zijn er van die dingetjes wat honden betreft die je jezelf al een tijdje afvraagt maar nooit eraan gedacht hebben de vraag ergens te stellen.
Misschien denk je dat een antwoordt niet mogelijk is maar het kan ook dat je denkt dat een ander de vraag misschien stom vindt. Laat je daardoor niet tegenhouden je vraag te stellen. Domme vragen bestaan niet.
Deze topic is bedoeld voor alle vragen en wie weet....misschien weet iemand een antwoord op jouw vraag.
Mijn vraag:
Peer is gek op knuffelen. Aaien buikje kriebelen en alles wat met het betere kroelwerk temaken heeft.
Hij mag zelf ook vreselijk graag zijn affectie tonen door zachtjes piepen en lebbertjes geven.
Soms geeft hij echt aan dat hij behoefte heeft aan een knuffelpartij.
Is zoiets terug te voeren op oer gedrag of is het iets wat een hond zelf leert?
Is het erfelijk en/of rasgebonden ?
Misschien denk je dat een antwoordt niet mogelijk is maar het kan ook dat je denkt dat een ander de vraag misschien stom vindt. Laat je daardoor niet tegenhouden je vraag te stellen. Domme vragen bestaan niet.
Deze topic is bedoeld voor alle vragen en wie weet....misschien weet iemand een antwoord op jouw vraag.
Mijn vraag:
Peer is gek op knuffelen. Aaien buikje kriebelen en alles wat met het betere kroelwerk temaken heeft.
Hij mag zelf ook vreselijk graag zijn affectie tonen door zachtjes piepen en lebbertjes geven.
Soms geeft hij echt aan dat hij behoefte heeft aan een knuffelpartij.
Is zoiets terug te voeren op oer gedrag of is het iets wat een hond zelf leert?
Is het erfelijk en/of rasgebonden ?
Re: Ik zou wel eens willen weten (honden)
Knuffelen/aai etc. lijkt me meer bij het karakter van de hond te horen. Ook niet erfelijk.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Maar echt erom vragen zie ik toch wel een beetje als claimgedrag. Maar het zal enorm schelen of je 1 of meerdere honden hebt.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zet me wel aan het denken. Aki is echt een hond die van genegenheid houdt, maar ook geeft. Erg verzorgend ingesteld ook naar de andere huisdieren in huis toe.
Voor een "stoere" herder is het een knuffelkont eerste klas eerlijk gezegd, hij kan zich ook vol overgave op zijn rug gooien en gooit de achterpoten wijdt open zodat we overal goed bij kunnen.
Chara idem, Bluf ook. Jol en Finn alleen bij mensen waar ze écht wat mee hadden, die gingen echt niet zomaar op hun rug liggen voor een ander ook niet voor eigen "genot".
Voor een "stoere" herder is het een knuffelkont eerste klas eerlijk gezegd, hij kan zich ook vol overgave op zijn rug gooien en gooit de achterpoten wijdt open zodat we overal goed bij kunnen.
Chara idem, Bluf ook. Jol en Finn alleen bij mensen waar ze écht wat mee hadden, die gingen echt niet zomaar op hun rug liggen voor een ander ook niet voor eigen "genot".
-
- Zeer actief
Wat ik me wel eens afvraag is de reu/teef verhouding binnen een huishouding.
Regelmatig las en lees ik dat de teven de broek aan hebben en dat reuen zich schikken.
Finn was echter niet zo, en Aki ook niet.
Ze laten zich veel welgevallen, maar als teven te ver gingen of er orde op zaken moest worden gesteld (gedonder met andere huisdieren o.a.) dan kwam Finn en komt Aki even orde op zaken stellen.
Ook als teven te ver gaan in hun ogen werd en wordt er echt wel even behoorlijk pittig wat van gezegd.
Wat Finn en Aki ook gemeen hebben, is het verzorgende. Finn verzorgde de vacht van de katten en ook van Bluf bijvoorbeeld, Aki doet dit nu ook en deed dit bij Jol ook al.
Maar in principe hebben de reuen die ik tot nu toe heb gehad eigenlijk de broek aan in huis. En tegelijkertijd ook van het verzorgende type.
Jol, Bluf of Chara zie en zag ik nooit zo verzorgend bezig, (oren wassen, vacht likken, en dan ook soms met een poot erop zodat de andere dieren het niet konden wagen om ervan weg te lopen, omdat ze vonden dat het moest gebeuren
Regelmatig las en lees ik dat de teven de broek aan hebben en dat reuen zich schikken.
Finn was echter niet zo, en Aki ook niet.
Ze laten zich veel welgevallen, maar als teven te ver gingen of er orde op zaken moest worden gesteld (gedonder met andere huisdieren o.a.) dan kwam Finn en komt Aki even orde op zaken stellen.
Ook als teven te ver gaan in hun ogen werd en wordt er echt wel even behoorlijk pittig wat van gezegd.
Wat Finn en Aki ook gemeen hebben, is het verzorgende. Finn verzorgde de vacht van de katten en ook van Bluf bijvoorbeeld, Aki doet dit nu ook en deed dit bij Jol ook al.
Maar in principe hebben de reuen die ik tot nu toe heb gehad eigenlijk de broek aan in huis. En tegelijkertijd ook van het verzorgende type.
Jol, Bluf of Chara zie en zag ik nooit zo verzorgend bezig, (oren wassen, vacht likken, en dan ook soms met een poot erop zodat de andere dieren het niet konden wagen om ervan weg te lopen, omdat ze vonden dat het moest gebeuren

Maar dat maakt het toch niet erfelijk of bij een ras behorend? Dan kan het nog claimgedrag zijn, maar van hetzelfde ras kan een hond dat wel doen en een ander niet. Want dan zouden alle puppen uit één nest exact hetzelfde karakter moeten hebben en dat is niet.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik heb toch niet gezegd dat het erfelijk of rastypisch is

Klopt.alm@ schreef: ↑07 jan 2022 22:13Ik heb toch niet gezegd dat het erfelijk of rastypisch is![]()
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Karakter is juist grotendeels genetisch bepaald
Waarom zijn honden dan zo verschillend? Als ik Yentle en Lotje vergelijk, van dezelfde fokker niet zelfde ouders, wel zelfde voorouders, die totaal tegenpolen van elkaar zijn?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Genetische component zal er zeker bij zitten.
Al denk ik dat dat niet alles is.
Rasgebonden lijkt het me ook niet helemaal, ook niet nestgebonden.
(niet dat iemand zegt dat het rasgebonden is, maar ik noem het alleen)
Al denk ik dat dat niet alles is.
Rasgebonden lijkt het me ook niet helemaal, ook niet nestgebonden.
(niet dat iemand zegt dat het rasgebonden is, maar ik noem het alleen)
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Omdat er veel verschillende genen meespelen, die samen met omgeving en ervaringen het karakter vormen. Als genetica niet zo'n grote invloed had op karakter, waren de verschillende rassen ook niet ontstaan.
Ik zie ook enorme verschillen tussen de nakomelingen van Elco, en toch kan ik van ongeveer allemaal wel aanwijzen van welke kant bepaalde karaktertrekjes komen. Gait lijkt qua karakter bijvoorbeeld heel sterk op z'n opa van moederszijde (maar is gelukkig iets minder intens). Z'n zus Keira is veel meer een combinatie van beide ouders, zus Lysha lijkt vooral heel erg op Elco en broer Sem is weer meer een mix van beide ouders, maar dan zo ongeveer de tegengestelde eigenschappen als Keira. Halfbroer Gijs lijkt heel erg op Elco, maar met het kalmere van zijn moeder. Die kalmte is dan weer nergens te bekennen bij een van de volle zussen van Gijs, Luna.
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Claimgedrag laat je als baas toe. Misschien omdat het je enige hond is?
Ik had best willen weten wat er in baby Teun omging toen ze met ons mee naar huis ging. Ik had er ook buikpijn over. De maandag ervoor wist ik welk teefje voor ons zou zijn, en ik had slapeloze nachten. "Wat doe ik dat kleine ding aan!"
En de vroege ochtend erop kreeg Sis al een aanval. Inclusief plas laten lopen. Ze vond het allemaal maar heel raar, maar ze deed het toch gewoon maar. En de laatste dag van Sis, had ze tig aanvallen. Bij de laatste ging ze ruggetje aan rug liggen. Alsof ze het wist en voelde. Wat ikzelf toen nog helemaal niet wist. Namelijk dat Sis haar laatste uurtjes waren ingegaan.
Ik had best willen weten wat er in baby Teun omging toen ze met ons mee naar huis ging. Ik had er ook buikpijn over. De maandag ervoor wist ik welk teefje voor ons zou zijn, en ik had slapeloze nachten. "Wat doe ik dat kleine ding aan!"
En de vroege ochtend erop kreeg Sis al een aanval. Inclusief plas laten lopen. Ze vond het allemaal maar heel raar, maar ze deed het toch gewoon maar. En de laatste dag van Sis, had ze tig aanvallen. Bij de laatste ging ze ruggetje aan rug liggen. Alsof ze het wist en voelde. Wat ikzelf toen nog helemaal niet wist. Namelijk dat Sis haar laatste uurtjes waren ingegaan.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- Marion.
- Zeer actief
Mijn beide zussen hebben ook de genen van mijn vader en moeder. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. En grotere verschillen tussen het karakter van mij en mijn kleine zus krijg je niet. Mijn zusje heeft heel duidelijke karaktertrekken van mijn moeder, maar ik ben echt een combi van beiden. Niet het karakter van mijn vader, niet van mijn moeder. Echt de combi.Fotogravinnetje schreef: ↑08 jan 2022 15:08Omdat er veel verschillende genen meespelen, die samen met omgeving en ervaringen het karakter vormen. Als genetica niet zo'n grote invloed had op karakter, waren de verschillende rassen ook niet ontstaan.
Ik zie ook enorme verschillen tussen de nakomelingen van Elco, en toch kan ik van ongeveer allemaal wel aanwijzen van welke kant bepaalde karaktertrekjes komen. Gait lijkt qua karakter bijvoorbeeld heel sterk op z'n opa van moederszijde (maar is gelukkig iets minder intens). Z'n zus Keira is veel meer een combinatie van beide ouders, zus Lysha lijkt vooral heel erg op Elco en broer Sem is weer meer een mix van beide ouders, maar dan zo ongeveer de tegengestelde eigenschappen als Keira. Halfbroer Gijs lijkt heel erg op Elco, maar met het kalmere van zijn moeder. Die kalmte is dan weer nergens te bekennen bij een van de volle zussen van Gijs, Luna.
Er is meer dan genetica, omgeving en ervaring.

-
- Zeer actief
Peer mag wat knuffelen aangaat claimen zoveel hij wil. Als ik nee zeg accepteert hij het maar meestal laat ik me het lekker aanleunen.Marion. schreef: ↑08 jan 2022 21:39 Claimgedrag laat je als baas toe. Misschien omdat het je enige hond is?

Het kan je soms verbazen hoe goed honden iets kunnen aanvoelen; zowel bij andere dieren als bij de mens.
Sarah heeft mij tot 3 x toe wakker gemaakt door fanatiek mijn gezicht te likken toen ik behoorlijk diepe hypo's had.
Peer heeft een heel vriendelijke uitstraling. Hij weet vaak ook meteen als we een hond tegen komen hoe hij moet reageren. Bij hem onbekende honden weet hij meestal precies hoe hij de ander kan benaderen en ook wanneer hij de hond beter links kan laten liggen.
Hij heeft zelfs een blinde hond die wat timide was tot een kwispel weten te verleiden. Puur door zijn voorzichtige benadering en hoe hij stil bleef staan om zich te laten besnuffelen. Op een keer bleef Peer maar snuffelen bij een oor van zijn vriendje poedelmixje Nero snuffelen. Later hoorde ik dat Nero een oorontsteking had.
Bij mij weet Peer precies wanneer ik niet lekker in mijn vel zit. Dan komt hij bij me en drukt zich tegen mij aan. Heel anders dan de wilde knuffelpartijen waar hij ook wel eens voor komt.
Ik ben ervan overtuigd dat elk wezen energie uitstraalt en dieren zijn vaak gevoeliger daarvoor dan mensen omdat dieren het niet relativeren. Ze voelen het gewoon. Ik denk dat Teuntje bij Sis gevoeld heeft dat haar energie zwakker werd en heeft geprobeerd de balans van Sis haar energie weer te herstellen.
Klinkt misschien zweverig maar het is zoals ik het zie.
- Hammetime
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Mijn herderteef is dol op knuffelen en springt soms bovenop me als ik op de bank zit voor een knuffelpartij. Dat ziet ze de poes wel eens doen dus moet zij dat ook mogen natuurlijk! Als ik het zou toelaten waste ze me meteen de oren even. 
In het begin moest ik haar wel leren dat ze niet op schoot sprong terwijl poes er lag. Maar dat had ze gauw door. Ze springt en gaat bovenop me liggen als een kat. Vind het enorm grappig en aandoenlijk ook. Maar likken vind ik minder en dat probeert ze nog wel eens.

In het begin moest ik haar wel leren dat ze niet op schoot sprong terwijl poes er lag. Maar dat had ze gauw door. Ze springt en gaat bovenop me liggen als een kat. Vind het enorm grappig en aandoenlijk ook. Maar likken vind ik minder en dat probeert ze nog wel eens.
- Marion.
- Zeer actief
Haha, dat leer ik iedere hond. "Kus!"

-
- Zeer actief
Heb ik nog een vraag.
Bij katten zie je wel eens dat een nestje kittens van meerdere katers hebben.
Kan er bij honden ook in een nestje pups van meerdere reuen zitten ?
- ranetje
- Zeer actief
Ja dat kan.teckeltoos schreef: ↑14 jan 2022 12:10 Heb ik nog een vraag.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
O dat heb ik altijd al gedacht in het nestje van Ruby leek geen van de broers op haar maar ze leken ook geen van alle op de moeder, ik heb altijd gedacht dat ze van een andere vader zou zijn
-
- Zeer actief
Hoeveel tijd kan er dan tussen 2 dekkingen in zitten ?ranetje schreef: ↑14 jan 2022 12:20Ja dat kan.teckeltoos schreef: ↑14 jan 2022 12:10 Heb ik nog een vraag.
- ranetje
- Zeer actief
Geen idee.teckeltoos schreef: ↑14 jan 2022 16:30Hoeveel tijd kan er dan tussen 2 dekkingen in zitten ?ranetje schreef: ↑14 jan 2022 12:20Ja dat kan.teckeltoos schreef: ↑14 jan 2022 12:10 Heb ik nog een vraag.
Er wordt over het algemeen gesteld dat een teef slechts enkele dagen vruchtbaar is.
Dus enkele dagen lijkt me dan het goede antwoord

- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
Wat ik nou wel eens zou willen weten is waarom zoveel mensen betaalde hondenopvang nodig hebben?
Ik heb dat in de tientallen jaren dat ik honden heb nog nooit nodig gehad. Ik heb vrienden en kennissen met honden of die van honden houden, dus in het heel enkele geval dat ik een paar uur, een hele dag of zelfs enkele dagen ergens heen moet of wil zonder hond, dan gaan ze logeren bij die vrienden. En dat is gratis omdat het ruilhandel is. Wij hebben de honden van die vrienden of kennissen namelijk ook wel eens te logeren. En niemand houdt bij of de teller gelijk staat.
Ik vind het de normaalste zaak van de wereld. Ken persoonlijk ook niemand die haar hond(en) naar betaalde opvang doet. Maar op al die hondenfora waar ik jaren rondhang, is er altijd behoorlijke behoefte aan betaalde opvang.
Hoe komt dat? Hebben die mensen geen vrienden die erop willen passen? Of hebben die er nog nooit aan gedacht dat je dat ook onder elkaar kunt oplossen? Of hebben ze allemaal verwende rothonden die nergens anders dan bij de eigen baas gedijen?
Ik heb dat in de tientallen jaren dat ik honden heb nog nooit nodig gehad. Ik heb vrienden en kennissen met honden of die van honden houden, dus in het heel enkele geval dat ik een paar uur, een hele dag of zelfs enkele dagen ergens heen moet of wil zonder hond, dan gaan ze logeren bij die vrienden. En dat is gratis omdat het ruilhandel is. Wij hebben de honden van die vrienden of kennissen namelijk ook wel eens te logeren. En niemand houdt bij of de teller gelijk staat.
Ik vind het de normaalste zaak van de wereld. Ken persoonlijk ook niemand die haar hond(en) naar betaalde opvang doet. Maar op al die hondenfora waar ik jaren rondhang, is er altijd behoorlijke behoefte aan betaalde opvang.
Hoe komt dat? Hebben die mensen geen vrienden die erop willen passen? Of hebben die er nog nooit aan gedacht dat je dat ook onder elkaar kunt oplossen? Of hebben ze allemaal verwende rothonden die nergens anders dan bij de eigen baas gedijen?
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Wetterhoun
Bij ons lossen de meesten dat onder elkaar op, of ze nemen de hond gewoon mee. Maar wat ik echt heel erg raar vind: er zijn er ook een paar die hun hond naar de opvang doen terwijl ze zelf thuis zijn. Omdat ze een paar dagen in de week rust willen hebben.Hazenrein schreef: ↑14 jan 2022 17:50 Wat ik nou wel eens zou willen weten is waarom zoveel mensen betaalde hondenopvang nodig hebben?
- Crescent
- Zeer actief
Hoe en wanneer honden het orgaan van Jacobson gebruiken, en wat de functie is van de vioolklier.
Hoe dubbele wolfsklauwen zijn gekomen.
Of ze daadwerkelijk ultraviolet licht kunnen waarnemen. En waarom ze dichtbij minder- en ver weg (mits bewegend) beter kunnen zien.
Hoe dubbele wolfsklauwen zijn gekomen.
Of ze daadwerkelijk ultraviolet licht kunnen waarnemen. En waarom ze dichtbij minder- en ver weg (mits bewegend) beter kunnen zien.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- ranetje
- Zeer actief
Het orgaan van Jacobson wordt altijd gebruikt volgens mij?

De hubertusklauw of wolfsklauw was bedoeld om meer grip te hebben op ongelijke bodem
Ze zijn eigenlijk niet neer functioneel, want ze zitten niet meer vast aan bot.
Waarom sommige rassen er twee hebben?
Geen flauw idee
Ultraviolet (blauw)licht kan een hond zien/onderscheiden omdat het een van de weinige kleuren (geel en blauw) is die een hond kan zien. Dat heeft te maken met het aantal kegeltjes en staafjes in het oog.
Nog niet wetenschappelijk bewezen trouwens dat honden ultraviolet licht kunnen zien
En een leuke uitleg over het zien van beweging door honden
KLIK
De vioolklierHet “Vomeronasaal orgaan” (ook wel orgaan van Jacobson) heeft een belangrijke functie voor het geurbeeld van de hond. Geurmoleculen die via de bek binnen komen, worden daar immers mede-gedetecteerd. Het orgaan van Jacobson bevindt zich in de bek van de hond, achter de bovenhoektanden in de neusbodem
Die klier is dus niet altijd in gebruikDe viool, vioolklier of wolfsklier is een kliertje dat voorkomt bij katachtigen en bepaalde hondachtigen. Het bevindt zich op de dorsale zijde van de staartaanzet en produceert feromonen die een rol spelen bij de voortplanting

De hubertusklauw of wolfsklauw was bedoeld om meer grip te hebben op ongelijke bodem
Ze zijn eigenlijk niet neer functioneel, want ze zitten niet meer vast aan bot.
Waarom sommige rassen er twee hebben?
Geen flauw idee

Ultraviolet (blauw)licht kan een hond zien/onderscheiden omdat het een van de weinige kleuren (geel en blauw) is die een hond kan zien. Dat heeft te maken met het aantal kegeltjes en staafjes in het oog.
Nog niet wetenschappelijk bewezen trouwens dat honden ultraviolet licht kunnen zien

En een leuke uitleg over het zien van beweging door honden
KLIK
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Ik ben ook een tegenpool van mijn zus dus niks raars lijkt meMoTsiTsi schreef:Waarom zijn honden dan zo verschillend? Als ik Yentle en Lotje vergelijk, van dezelfde fokker niet zelfde ouders, wel zelfde voorouders, die totaal tegenpolen van elkaar zijn?
- Crescent
- Zeer actief
Of ze (en dat zijn ze;) honden werkzaam bij het KCT. Antwoord is na te luisteren op ong. 40 minuten
https://www.instagram.com/korpscommando ... nel/?hl=en
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- ranetje
- Zeer actief
Daarvoor schijn ik op instagram ingelogd te moeten zijn.Crescent schreef: ↑20 jan 2022 22:50 Of ze (en dat zijn ze;) honden werkzaam bij het KCT. Antwoord is na te luisteren op ong. 40 minuten
En ik heb daar geen account

-
- Zeer actief
Ik kijk op tv wel eens naar dierenarts programma's. Daar zie je honden die net geopereerd of ernstig ziek zijn in kennels zitten. Vraag ik me af wat ze doen wat plassen en poepen aangaat van de honden die te zwak zijn om naar buiten te gaan ?
Ik las op het forum dat bij sommige dierenartspraktijken er 's nachts niemand aanwezig is.
Blijven de dieren dan in hun uitwerpselen liggen tot de ochtend ?
Ik las op het forum dat bij sommige dierenartspraktijken er 's nachts niemand aanwezig is.
Blijven de dieren dan in hun uitwerpselen liggen tot de ochtend ?