Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Giardia
Moderator: moderatorteam
- Anrien88
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dwergkeeshond
- Aantal honden: 1
Giardia
Ik zit met een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij daar antwoord op kunnen geven....
Ons hondje heeft dus giardia. Na de eerste kuur is dit niet weggegaan. Nieuwe kuur gekregen en 2 dagen terug weer mee begonnen. Voor de eerste kuur had hij vaak diarree en misselijk en soms niet willen eten. Inmiddels wat ellende verder en overgestapt op nieuw voer (carnibest puppy) waarbij ik hem ook probiotica geef en hij is behoorlijk opgeknapt. Goeie ontlasting en hij is weer lekker vrolijk en energiek!
Nu ik weer bezig ben met de panacur merk ik toch dat het hem wel wat doet. Hij heeft weer minder eetlust etc.
Ik vraag mij dus af in hoeverre die giardia nu kwaad kan, omdat zijn ontlasting gewoon goed is? Want het is natuurlijk onwijs besmettelijk en mocht die giardia weggaan, dan kan hij zich buiten weer opnieuw besmetten...beetje dweilen met de kraan open??
En zijn er mensen die ervaringen hebben met diatomeeenaarde? Ik zou het fijn vinden om die parasiet gewoon natuurlijk aan te pakken, mits dat mogelijk is uiteraard
Ons hondje heeft dus giardia. Na de eerste kuur is dit niet weggegaan. Nieuwe kuur gekregen en 2 dagen terug weer mee begonnen. Voor de eerste kuur had hij vaak diarree en misselijk en soms niet willen eten. Inmiddels wat ellende verder en overgestapt op nieuw voer (carnibest puppy) waarbij ik hem ook probiotica geef en hij is behoorlijk opgeknapt. Goeie ontlasting en hij is weer lekker vrolijk en energiek!
Nu ik weer bezig ben met de panacur merk ik toch dat het hem wel wat doet. Hij heeft weer minder eetlust etc.
Ik vraag mij dus af in hoeverre die giardia nu kwaad kan, omdat zijn ontlasting gewoon goed is? Want het is natuurlijk onwijs besmettelijk en mocht die giardia weggaan, dan kan hij zich buiten weer opnieuw besmetten...beetje dweilen met de kraan open??
En zijn er mensen die ervaringen hebben met diatomeeenaarde? Ik zou het fijn vinden om die parasiet gewoon natuurlijk aan te pakken, mits dat mogelijk is uiteraard
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Giardia
Je moet heel steriel tewerk gaan alles zo heet mogelijk wassen en schoonmaken zo ook je kleren en je handen blijven wassen
Metrobac (AB) en Panacur 5 dagen achtereen dan 2 weken later herhalen met metrobac en panacur.
als je meer van de natuurlijke bent dan kun je dit proberen
https://www.huisdierendokter.nl/index.html
Metrobac (AB) en Panacur 5 dagen achtereen dan 2 weken later herhalen met metrobac en panacur.
- Anrien88
- Vaste gebruiker
Ik weet wat mij te doen staat, maar ik vroeg mij af of de giardia op dit moment kwaad kan, omdat zijn ontlasting enzo goed is en hij energiek en vrolijk is. Als zijn ontlasting goed is, kan het dan niet zo zijn dat hij het wel bij zich draagt, maar verder niks? Er zijn meer honden die dat hebben toch?yvon schreef: ↑09 dec 2021 07:56 Je moet heel steriel tewerk gaan alles zo heet mogelijk wassen en schoonmaken zo ook je kleren en je handen blijven wassen
Volgens mij is metrobactin een soort van antibiotica en daar wil ik liever (nog) niet aan. Ben net met de antibiotica gestopt vanwege kennelhoest en daar is hij flink ziek van geweest.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik ben een leek wat dit betreft maar wat ik wel weet is dat giardia overal zit en dat alles valt en staat bij een goede weerstand. En aan die weerstand zou ik werken maar daar ben je al mee bezig zo te lezen.

- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
maar je schtijft dat je hondje Gardia heeft? dan zou ik dus wel een AB kuur overwegen maar in overleg met je DAAnrien88 schreef: ↑09 dec 2021 09:05Ik weet wat mij te doen staat, maar ik vroeg mij af of de giardia op dit moment kwaad kan, omdat zijn ontlasting enzo goed is en hij energiek en vrolijk is. Als zijn ontlasting goed is, kan het dan niet zo zijn dat hij het wel bij zich draagt, maar verder niks? Er zijn meer honden die dat hebben toch?yvon schreef: ↑09 dec 2021 07:56 Je moet heel steriel tewerk gaan alles zo heet mogelijk wassen en schoonmaken zo ook je kleren en je handen blijven wassen
Volgens mij is metrobactin een soort van antibiotica en daar wil ik liever (nog) niet aan. Ben net met de antibiotica gestopt vanwege kennelhoest en daar is hij flink ziek van geweest.
Dat zijn allemaal keuzes die je moet gaan overwegen
We weten dat Gardia erg besmettelijk is ook voor de andere honden in je omgeving
ja klopt hij draagt het bij zich maar de vraag is dan wanneer breekt het uit
kijk als zijn ontlasting verder goed is zou ik niets meer geven.
maar wat zegt de DA
indd de Metrobac is een AB kuur dat staat er ook
- Anrien88
- Vaste gebruiker
Overheen gelezen
Maar de dierenarts wil liever ook nog niet aan de antibiotica. We zijn de afgelopen 2 maanden vaak bij de dierenarts geweest. Was het niet omdat hij misselijk was en niks binnen hield, dan was het wel voor de kennelhoest. Hij heeft wat dat aan gaat niet perse een hele goede start, maar goed. En ik geloof best dat zijn weerstand en darmflora door de giardia aardig in de war is gemaakt. Nu ik hem probiotica geef en ander KVV, ben ik voorzichtig positief. Hij heeft zich de afgelopen tijd nog niet zo goed gevoeld lijkt het alsmede zijn ontlasting. Vandaar mijn vragen! Ik ga de panacur zeker wel afmaken, moet nog 2 tabletten, maar het zal mij niks verbazen dat het bij de volgende controle nog gewoon aanwezig is. Blijf ik hem dan panacur geven totdat het weg is? Of laat ik het zo, omdat hij zich verder goed voelt??... Dat zijn inderdaad overwegingen die ik moet maken, maar vind het ook wel weer lastig. Ik ben hier ook een leek in..
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik ben ook een leek.
Bij mijn pup was er ook steeds Giardia te zien in de onderzoeken.
Na een paar keer panakuur ben ik er mee gestopt.|
Probiotica en goed voer (kvv) leverde prima drollen op.
Toen heb ik zelf maar besloten dat prima drollen en een actieve hond betekent dat er geen probleem is
De afgelopen 4 jaar geen probleem meer gehad.
Ik durf deze actie niet direct te adviseren, maar ik vertel wel wat ik zelf heb gedaan
Toen heb ik zelf maar besloten dat prima drollen en een actieve hond betekent dat er geen probleem is

Ik durf deze actie niet direct te adviseren, maar ik vertel wel wat ik zelf heb gedaan

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Het lijkt mij ook met mijn lekenverstand de meest simpele oplossingranetje schreef: ↑09 dec 2021 15:34 Ik ben ook een leek.
Toen heb ik zelf maar besloten dat prima drollen en een actieve hond betekent dat er geen probleem is![]()
Ik durf deze actie niet direct te adviseren, maar ik vertel wel wat ik zelf heb gedaan![]()

- Anrien88
- Vaste gebruiker
dat is dus ook wat ik overweeg. Ik kan mij ook wel voorstellen dat steeds die panacur ook niet echt lekker is voor de darmflora? En sinds wij geen KIVO meer geven, maar Carnibest, gaat het eigenlijk best goed!ranetje schreef: ↑09 dec 2021 15:34 Ik ben ook een leek.
Toen heb ik zelf maar besloten dat prima drollen en een actieve hond betekent dat er geen probleem is![]()
Ik durf deze actie niet direct te adviseren, maar ik vertel wel wat ik zelf heb gedaan![]()
Ik laat het nog wel testen, maar ik denk dat ik daarna maar eens diatomeeenaarde ga proberen. Ik lees daar toch wel goede verhalen over door het een week per maand door het voer te doen. Heb in ieder geval een stoomreiniger gekocht zodat ik zijn kleedjes en de plekken wat vaker kan stomen.
- ranetje
- Zeer actief
Dat zou mij ook niets verbazenalm@ schreef: ↑09 dec 2021 15:40Het lijkt mij ook met mijn lekenverstand de meest simpele oplossingranetje schreef: ↑09 dec 2021 15:34 Ik ben ook een leek.
het zou mij ook niks verbazen dat er bij veel honden giardia in de ontlasting wordt aangetroffen zonder dat er ook maar één ziekteverschijnsel is.

- Bowiesmom
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Cavapoo
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en vorige week mijn nu 11 weken Cavapoo pup Bowie mogen ophalen. Kort daarna bloed in ontlasting, diarree en slijm (met name in de ochtend) en middagen wel betere ontlasting. Nu ook een Panacur kuur ontvangen (heeft hij ook bij de fokker gekregen) en zelf probiotica opgevraagd (beiden in overleg met en van de dierenarts). Gelukkig eet hij prima en drinkt en speelt hij, maar was wel schrikken. Verder was ik nu dagelijks zijn speeltjes/man/kleedjes tot na de kuur, houd zijn achterkant schoon en ben als een malle met diervriendelijke schoonmaak bezig in huis en ook zijn ontlasting buiten verwijder ik met zakjes, heet water en reinigingsmiddelen (waaronder schoonmaakazijn).
Ik hoop dat het na deze kuur over is!! Arm beestje
Ik hoop dat het na deze kuur over is!! Arm beestje

Bowie
F1 Cavapoo
16/10/21
<3
F1 Cavapoo
16/10/21
<3
- ranetje
- Zeer actief
Naar is dat hé?
Daar hebben veel pupjes wel eens een probleem mee.
Heb je voor 5 dagen een kuur gekregen?
Het wil nog wel eens nodig zijn om die kuur te herhalen.
Mijn jongste had als pup ook giardia.
Dat was 2 x panacur voor 5 dagen met een periode er tussen van 7 dagen.
In die tussenperiode en na de laatste kuur probiotica gegeven.
Daarna ging het gelukkig goed.
Daar hebben veel pupjes wel eens een probleem mee.
Heb je voor 5 dagen een kuur gekregen?
Het wil nog wel eens nodig zijn om die kuur te herhalen.
Mijn jongste had als pup ook giardia.
Dat was 2 x panacur voor 5 dagen met een periode er tussen van 7 dagen.
In die tussenperiode en na de laatste kuur probiotica gegeven.
Daarna ging het gelukkig goed.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Giardia is gewoon vies maar vaak eet en drinkt de hond nog goed. Hels karwei om ervan af te komen.Bowiesmom schreef: ↑05 jan 2022 14:58 Hoi, ik ben nieuw op dit forum en vorige week mijn nu 11 weken Cavapoo pup Bowie mogen ophalen. Kort daarna bloed in ontlasting, diarree en slijm (met name in de ochtend) en middagen wel betere ontlasting. Nu ook een Panacur kuur ontvangen (heeft hij ook bij de fokker gekregen) en zelf probiotica opgevraagd (beiden in overleg met en van de dierenarts). Gelukkig eet hij prima en drinkt en speelt hij, maar was wel schrikken. Verder was ik nu dagelijks zijn speeltjes/man/kleedjes tot na de kuur, houd zijn achterkant schoon en ben als een malle met diervriendelijke schoonmaak bezig in huis en ook zijn ontlasting buiten verwijder ik met zakjes, heet water en reinigingsmiddelen (waaronder schoonmaakazijn).
Ik hoop dat het na deze kuur over is!! Arm beestje![]()
Daar was je inmiddels dus al achter gekomen.
Mag ik vragen bij welke fokker jouw hond weg komt ?
Ik heb geen idee wat een Cavapoo is.