Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vijf dingen die je als hondenbaasje nog niet over jezelf wist

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Vijf dingen die je als hondenbaasje nog niet over jezelf wist

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ik kwam een leuk artikel tegen op de site van Quest
Waarom kies je voor een hond als huisdier?
Die voorliefde voor honden is deels genetisch bepaald. En nog vier dingen die hondenbaasjes over zichzelf moeten weten.

1. Het zit in je genen
Of je een hond hebt, dank je voor een deel aan je genen.
Wetenschappers van Uppsala universitet in Zweden ontdekten in 2019 dat eeneiige tweelingen vaker allebei een hond als huisdier hebben dan twee-eiige tweelingen.
Eeneiige tweelingen hebben precies hetzelfde DNA.
Twee-eiige tweelingen delen net als gewone broers en zussen de helft van hun genen. De onderzoekers berekenden dat je genen voor iets meer dan vijftig procent bepalen of je een hondenbaasje bent of niet.

2. Je kunt je eigen hond herkennen aan zijn geur
Jij herkent je eigen viervoeter natuurlijk uit duizenden. Maar het zou je waarschijnlijk ook lukken als je hem niet kunt zien en horen, maar alleen ruiken.
Dieronderzoekers van de Czech University of Life Sciences Prague lieten 53 hondeneigenaren in 2021 steeds aan zes geursamples ruiken: één van hun eigen hond en vijf van andere honden.
Ze wezen in 71 procent van de gevallen de goede geur aan als die van hun eigen trouwe viervoeter.
Hoe minder vaak baasjes hun hond wasten, hoe beter ze hierin waren. Mannen (89 procent) herkenden de geur van hun eigen hond iets beter dan vrouwen (65 procent)

3. De persoonlijkheid van je hond lijkt op die van jou
Is jouw hond net zo leuk als jij? Natuurlijk! Niet zo gek, want jullie lijken op elkaar.
Psychologen van Michigan State University lieten hondeneigenaren in 2019 een persoonlijkheidsvragenlijst invullen over zichzelf én over hun viervoeter. Hun karakter bleek vaak verrassend dicht bij elkaar te liggen. Zo hadden extraverte baasjes vaker drukkere honden. En de honden van emotioneel negatieve baasjes (die bijvoorbeeld vaak chagrijnig zijn) waren vaker angstig.
Dat kan komen omdat baasjes graag hun persoonlijkheid op hun hond projecteren.
Maar uit verschillende eerdere onderzoeken blijken baasjes en andere mensen die de hond kennen (zoals vrienden, familie of de hondenuitlaatdienst) de persoonlijkheid van de hond behoorlijk hetzelfde in te schatten.
De psychologen denken dat een baasje zijn hond uitzoekt op persoonlijkheid. Maar ook dat de persoonlijkheid van de hond zich aanpast aan die van het baasje.
Een hond die veel met zijn extraverte baasje naar vrienden gaat, wordt bijvoorbeeld vanzelf socialer.

4. Jouw gezicht lijkt op dat van je hond
Je lijkt ook in je uiterlijk op je hond. En niet alleen als jullie dezelfde haardracht hebben of matchende kleding dragen.
Iets in jullie gezicht maakt dat andere mensen kunnen zien dat jullie een setje zijn.
Volgens de Japanse psycholoog Sadahiko Nakajima van de Kwansei Gakuin University zit de gelijkenis in jullie ogen.
Hij liet 500 proefpersonen steeds twee setjes van baasje-met-hond zien.
Bij het ene hoorden hond en baasje echt bij elkaar en bij het andere niet.

Bij welk van de twee duo's leken hond en baasje het meest op elkaar?
In tachtig procent van de gevallen kozen ze het echte hond-baasduo. Daarna plakte de onderzoeker de mond en de ogen van hond of baas af met een zwart balkje.
De proefpersonen zagen de gelijkenis alleen nog als de oogregio van hond en baasje te zien was.

5. Je bent gelukkiger dan een kattenbaasje
Jij hebt het goed voor elkaar als hondenbaasje. Vergeleken met kattenbaasjes althans.
Volgens onderzoek uit 2016 van psychologen van Manhattanville College in New York zijn hondenbaasjes tevredener met hun leven en gelukkiger dan mensen die een kat hebben.
Ook ervaren ze meer positieve emoties.
Ter geruststelling van kattenmensen: uit hetzelfde onderzoek blijkt dat mensen met wat voor huisdier dan ook tevredener met hun leven zijn dan mensen zonder huisdier.
Bron
Quest
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Vijf dingen die je als hondenbaasje nog niet over jezelf wist

Ongelezen bericht door blondie »

Met punt 3 ben ik het niet geheel eens.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

blondie schreef: 04 jan 2022 20:05 Met punt 3 ben ik het niet geheel eens.
En dat ben ik met jou eens.
Ik geloof niet dat baasjes graag hun persoonlijkheid op hun hond projecteren.
Is het niet zo dat een hond een gemoedstoestand van een baasje "oppikt" en dan of zelf kopieert of probeert
het baasje kalmerende signalen te geven.
Ik zie toch bij Cesar Milan het meest gevallen waar een hond agressief is geworden doordat ze hun hond verkeerd begrepen en/of helemaal niet begrepen. Als je dan ziet hoe verdrietig de eigenaren daarom kunnen zijn kan je niet zeggen dat ze dat graag deden.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik ook niet. Ik heb 3 totaal verschillende honden. Maar misschien moet ik het anders interpreteren en heb ik 3 verschillende persoonlijkheden :idea:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef: 04 jan 2022 20:43
Ik ook niet. Ik heb 3 totaal verschillende honden. Maar misschien moet ik het anders interpreteren en heb ik 3 verschillende persoonlijkheden :idea:
Mijn honden hebben allemaal een totaal ander karakter.
Dan heb ik kennelijk 6 persoonlijkheden :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

1, 2, 3, en 4 geen flauw idee, maar je bent zeer zeker niet gelukkiger dan een kattenbaasje. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik kan totaal niet zeggen dat ik nu gelukkiger ben als toen ik katten had en ik heb langer katten gehad dan honden.
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

ranetje schreef: 04 jan 2022 21:12
alm@ schreef: 04 jan 2022 20:43
Mijn honden hebben allemaal een totaal ander karakter.
Dan heb ik kennelijk 6 persoonlijkheden :mrgreen:
Ik 4 dan haha
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

1. Het zit in je genen
Of je een hond hebt, dank je voor een deel aan je genen.

Ik liep elke dag te wandelen en te kroelen met de hondjes in de wijk. Gratis uitlaatservice voor herders, keeshonden en boxers.
Tot m'n 25e heb ik van koningspoedel tot franse bull te logeren gehad. En ik kon mijzelf nog even voor de gek houden, dat hondloos prima was... maar ik functioneer niet zonder ze :mrgreen:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

1 zou misschien zo kunnen zijn de rest ben ik het oneens.
Ik lijk totaal gelukkig niet op de hond karakter en uiterlijk niet
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb 3 heel verschillende honden en 2 katten ,..hoe zouden die op mij of andersom lijken dan? tenzij in een in 3 en gespleten persoonlijkheid heb..
In mijn geval is het duidelijk damaged goods.. de honden thuis vroeger was eigenlijk het enige waar ik me echt goed bij voelde, veilige bij voelde en waar ik dus heel vaal bij te vinden was, want die zaten in de schuur en ik dus ook als ik thuis was vaak ( ik kom uit een druk gezin en ik hou echt niet van drukte en gedoe) ..Ik kan best prima met mensen hoor, maar ik maak heel wat makkelijker intuïtief contact met honden, katten of andere dieren..
Qaatje
Actief
Mijn ras(sen): Wetterhoun
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Qaatje »

MoTsiTsi schreef: 04 jan 2022 21:35 1, 2, 3, en 4 geen flauw idee, maar je bent zeer zeker niet gelukkiger dan een kattenbaasje. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik kan totaal niet zeggen dat ik nu gelukkiger ben als toen ik katten had en ik heb langer katten gehad dan honden.
Dat geldt voor mij ook. Ik word zowel van honden als van katten heel gelukkig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”