Hé dat is zo'n robot van Boston Dynamics.
Die werd drie dagen geleden nog getest door studenten op verzoek van de NS
https://www.nu.nl/290265/video/robothon ... traal.html
Een paar jaar geleden circuleerde er een filmpje waarbij deze robots door diverse mensen getrapt werden om ze uit balans te brengen. Ondanks dat het een robot zonder gevoelens betrof waren de reacties vol verontwaardiging. De robots wekte weldegelijk sympathie bij de mens op: mensen vonden de robot zielig. Een interessant fenomeen.
Er is onderzoek gedaan naar de band die kinderen met een robothond kunnen vormen. Ik kan me herinneren dat Japanse kinderen een emotionele band met de robot vormden in tegenstelling tot westerse kinderen. Cultuur lijkt dus een factor.
Om terug te komen op de vraag "Wat vinden jullie?"
De toepassing als vervanging voor een hond als huisdier: Nee, en zeker niet in deze vorm.
De toepassing als "speurhond" voor inspectiewerk zoals bij het onderzoek op verzoek van NS, Ja, maar dan zie ik het nog steeds als robot en niet als hond.
Deze robot wekt ook wel enigzins sympathie op als zijn sensortjes bedekt zijn door de blaadjes en het enthousiaste getrappel als 'het baasje' terug komt van het toiletbezoek. Ze hebben het filmpje knap doordacht gemaakt en goed gekeken naar de reacties van echte honden.