Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstelling

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

JonasanOniem
nieuw lid
Mijn ras(sen): Een witte Portugese Podengo en een karamelkleurige Spaanse Podenco. 2 teefjes van 11 en 5 jaar oud.
Aantal honden: 2

Voorstelling

Ongelezen bericht door JonasanOniem »

Hallo,

Ik heb twee honden uit mijn vorige relatie. Eerst deden we maand-maand-co-ouderschap, maar sinds 2 maanden zijn ze permanent bij mij. Ze gedogen elkaar, maar zijn niet echte vrienden. Mikka, de eerste, is wel sociaal, maar Lupé, de tweede, is altijd jaloers en zou liever alleen bij mij zijn. Ik vrees dat ze niet goed haar plaats kent.

Een eerste inleiding in hun geschiedenis:

Mikka was eerst bij ons, zo’n 2 à 3 jaar. Zij komt uit Portugal, meegenomen door een vriendin omdat zij verwaarloosd en ondervoed was. Zij had al een kleinere hond die dominant was en Mikka luisterde naar die hond, zij lijkt van nature onderdanig (of zeker volgzaam, ze doe meestal andere honden na). Mikka kent geen spelen, een bal of een stok doen niets voor haar. Heel af en toe heeft ze eens een klik met een andere hond en dan draait ze vrolijk in een rondje, een beetje een dansje. Dat doet ze ook als Lupé weg geweest is en terugkomt. Samen spelen doen ze nooit.

Lupé komt van Spanje via een organisatie voor podenco’s. Zij komt van de straat daar en was in een asiel tot wij hem kozen. Ze is blind aan één kant door een ontsteking. Ze is heel bang op straat, van grote voorwerpen en mensen. Ook in de natuur loopt ze in een boog rond mensen als ze kan. Honden mijdt ze soms, ze is nieuwsgierig maar ook bang, waardoor ze soms toenadering zoekt, maar dan weer afstand neemt. Heel soms “speelt” ze met een hond, door achter elkaar aan te lopen. Maar ik heb de indruk dat ze op zo’n moment ook bang is, want haar haar staat wat naar boven en ze bijt snel van zich af als de ander te dicht komt. Lupé loopt graag achter stokken, brengt die en vindt het leuk om er dan in te bijten en aan te rukken terwijl ik ‘m vast houdt.

Op advies van de organisatie behandelden we Mikka als nummer één: ze krijgt eerst eten en wordt eerst aangelijnd voor het wandelen.

Mikka is wat kleiner en minder sterk, Lupé is een sterke en actieve hond. Daarom vroegen we ons altijd af of we geen tegen-natuurlijke hiërarchie instelden. Maar over het algemeen respecteert Lupé Mikka, bijvoorbeeld als Mikka ergens ligt, zal ze haar ruimte niet betreden. Mikka heeft hier ooit al eens misbruik van gemaakt, helemaal in het begin dat Lupé er bij was. Lupé mocht in de ganse living niet in én ze pakte haar beentje af. Toen is Lupé kwaad geworden, is er gevochten en moest Mikka genaaid worden. Ik heb ze uit elkaar gehaald en ben tussen hen gebleven. Ik ben met beide honden naar de dierenarts gereden, alletwee achter in de auto. Ik dacht: als Lupé denkt dat ik nu met Mikka ga wandelen en zij niet mee mag, schept dat nog meer ongelijkheid (en denkt Mikka misschien nog meer dat zij privileges heeft). Dat is toen goed gegaan, ze hebben elkaar niet meer aangevallen. Ook daarna was er geen spanning. Toen ik ze uit elkaar haalde, probeerden ze allebei wel om terug aan te vallen, het duurde even voordat ze gekalmeerd waren.

Ik heb al wat gelezen op het forum en best wat geleerd. Blijkbaar zijn er wel wat mensen met geredde honden die een bagage meedragen. Fijn dat er zoveel honden-liefhebbers zijn en dat we ervaringen kunnen uitwisselen!
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Voorstelling

Ongelezen bericht door Habibi »

Welkom Jonas
Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Welkom hier en veel plezier...

Mbt tot het gegeven advies, ik persoonlijk vind dat ook wat tegenstrijdig. Dus je moet de 'lagere' helpen om hogerop te komen, en de 'dominante' om pas op de plaats te maken terwijl dat geheel tegennatuurlijk is, vind ik dan. :mann:
Ik heb ook zo'n situatie gehad (met Keetje). Waar Keet eerst zat (voorheen door andere mensen geadopteerd) was nog een (onderdanig) hondje maar omdat Keet vanaf de bank de ander telkens klop gaf moest Keet van de bank af, en de onderdanige erop... Dat werkte uiteindelijk dus niet, integendeel zelfs.
Ik zou dus altijd min of meer de positie van de 'hogere' bevestigen, maar ook van de 'lagere' zodoende snappen de honden het veel beter (want natuurlijk gedrag), en keert de rust vaak heel snel weer terug (dat was ook het geval met Keetje).

Nu 1,5 jaar later laat Keet inmiddels binnen 24 uur andere honden naast zich liggen op de bank... Zonder enig probleem.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Welkom, lekker uitgebreide intro, ik heb ook twee resques en mijn teef heeft ook de nodige issues, buiten, binnen is het geen probleem ik vind het fijn datje het forum hebt gevonden en hopelijk is er ergens een begin van een oplossing te vinden
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Welkom Jonas, vaak heeft alles geduld en tijd nodig dan komt het meestal wel redelijk goed
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Welkom, Jonas.

Hier mogen ze onderling best veel zelf regelen. Maar als het gaat om eten of speeltjes accepteer ik geen gedoe onderling. En ik bepaal wie ik wanneer hoeveel aandacht geef. Met kluiven hou ik ze dus gescheiden, ze weten dat ze niet bij elkaars etensbak mogen. En als ik de een aan het knuffelen ben, heeft de ander zich maar te gedragen
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Welkom, succes met het zoeken van een oplossing, zal vast lukken.
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Welkom hier Jonas.

Wij doen het ook zoals fotogravinnetje, wij bepalen wie er mag komen knuffelen, soms is dat ook een groepsknuffel, en bij iets lekkers gedragen ze zich, iedereen gaat zitten en krijgt om de beurt iets.
Etensbakken hoef ik eigenlijk niet te zeggen, dat weten ze dat ieder zijn eigen eten heeft.
Duidelijkheid daarin geeft rust...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Welkom op het forum.

Het is soms niet eenvoudig om "hoger" en "lager" te onderscheiden en daarnaar te handelen.
Voor zover er een hoger en lager is tussen de honden.

In ieder geval kan je niet zonder meer denken dat een grotere sterkere hond dus hoger is, want dat hoeft zeer zeker niet het geval te zijn.
Ik heb als combinatie thuis een teckel en een Griffon Korthals gehad.
Geloof maar niet dat die grote Griffon de baas was :wink:

Eigenlijk hoort dit verder in "gedrag" thuis, maar toch ook even een opmerking hier in het voorstel topic :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bassyrenco
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door bassyrenco »

welkom hier
Afbeelding
JonasanOniem
nieuw lid
Mijn ras(sen): Een witte Portugese Podengo en een karamelkleurige Spaanse Podenco. 2 teefjes van 11 en 5 jaar oud.

Tony schreef: 05 nov 2021 23:01 Mbt tot het gegeven advies, ik persoonlijk vind dat ook wat tegenstrijdig. Dus je moet de 'lagere' helpen om hogerop te komen, en de 'dominante' om pas op de plaats te maken terwijl dat geheel tegennatuurlijk is, vind ik dan. :mann:
Ik heb ook zo'n situatie gehad (met Keetje). Waar Keet eerst zat (voorheen door andere mensen geadopteerd) was nog een (onderdanig) hondje maar omdat Keet vanaf de bank de ander telkens klop gaf moest Keet van de bank af, en de onderdanige erop... Dat werkte uiteindelijk dus niet, integendeel zelfs.
Ik zou dus altijd min of meer de positie van de 'hogere' bevestigen, maar ook van de 'lagere' zodoende snappen de honden het veel beter (want natuurlijk gedrag), en keert de rust vaak heel snel weer terug (dat was ook het geval met Keetje).
Bedankt Tony! Ik kreeg geen meldingen van de reacties, ik dacht dat ik niet aanvaard was of zo! Nu pas zie ik alle antwoorden...
JonasanOniem
nieuw lid

Bedankt S@ndr@, Twinkeltje, MoTsiTsi en bassyrenco ook!
JonasanOniem
nieuw lid

Fotogravinnetje schreef: 06 nov 2021 08:56 Hier mogen ze onderling best veel zelf regelen.
Ondanks een paar stress-momenten (doorheen de jaren, niet eens wekelijks of maandelijks of zo!!), eten zij naast elkaar een vers been. Ze blijven meestal van elkaars eten af, heel af en toe eet de een de ander haar bak leeg, maar dat is uitzonderlijk.
Mikka vindt beentjes sowieso maar lekker zolang ze aan de vulling kan of de eerste smaak er af gegeten heeft, daarna raakt ze die niet meer aan. Terwijl Lupé weken aan een been kan bijten. Bij haar is het trouwens ook een stress-reactie heb ik de indruk, soms gaat ze er nogal neurotisch op zitten kauwen als het druk is.
Maar een vers been zal ik nooit onbeheerd geven, er wordt ook al eens gegromd en als er een afgeleid is, zal de ander zeker het been vlug gaan pikken. Ik ga niet wachten tot daar brokken van komen :-)
JonasanOniem
nieuw lid

ranetje schreef: 06 nov 2021 13:14 Welkom op het forum.

Het is soms niet eenvoudig om "hoger" en "lager" te onderscheiden en daarnaar te handelen.

In ieder geval kan je niet zonder meer denken dat een grotere sterkere hond dus hoger is, want dat hoeft zeer zeker niet het geval te zijn.

Eigenlijk hoort dit verder in "gedrag" thuis, maar toch ook even een opmerking hier in het voorstel topic :ok:
Ik merk inderdaad dat het moeilijk is om dat onderscheid te kunnen maken, omdat het op verschillende terreinen en momenten anders lijkt te zijn. Ik hoor ook van mensen die het hoger en lager onzin vinden.

Ik zal het volgende keer in de juiste categorie posten, bedankt!
JonasanOniem
nieuw lid

Sassy schreef: 06 nov 2021 09:02 Welkom hier Jonas.

soms is dat ook een groepsknuffel, en bij iets lekkers gedragen ze zich, iedereen gaat zitten en krijgt om de
Ik knuffel ze links en rechts, "groeps" zou niet goed gaan, dat is één van die momenten dat Lupé dan met haar lichaamshouding "overheerst" door er dicht langs te lopen en haar de pas af te snijden, ook met en gespannen starende blik.

Sinds het laatste incident oefen ik meer met commando's, ik leer ze die nu met gebaren aan, omdat Mikka ook doof aan het worden is. Was lastig om te ontdekken, want ze was altijd al Oostindisch doof (als die uitdrukking in Nederland ook gebruikt wordt?)
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

Welkom
Afbeelding
GAIA
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Handgebaren voor commando's hebben we vroeger gedaan met onze aussie, die had men al getraind toen ze op een leeftijd van haast 5 jaar naar ons kwam, en die hebben we bijgehouden, leuk om in verder te trainen, met een klicker ook.

Nee gelukkig is ons roedel verdraagzaam onder elkaar, ook al zitten er een paar met best een rugzakje ertussen.
Wat ze wel doen als ze heel dicht bij me zijn, is "handjes stelen" dus als het ware hun hoofd onder je hand duwen en er zo voor proberen te zorgen dat je hun aait ipv de collega.
Bij 5 honden kom je wel eens handen te kort :mrgreen:

Het gedrag wat jij beschrijft, dat staren om zo invloed op de ander te hebben probeert onze Joe wel eens, ik noem dat regelneef willen spelen, wordt hier niet geaccepteerd. Pas afsnijden al helemaal niet.
Een eheh is wel genoeg, dan weet ie het weer.

Joe heeft natuurlijk tot bijna 8 jaar alleen in huis/buiten geleefd, ik zeg altijd "enig kind" geweest, en niet leren delen of spelen. Die durft pas sind een jaar of twee ook eens een bal te pakken.
Maar als de rest met elkaar speelt word ie daar nog steeds wat oncomfortabel van.
Dan moet ik hem er af en toe aan herinneren dat hij dat niet hoeft te regelen, dat ik dat wel doe.

Ik ben vast ook niet altijd consequent genoeg, ze mogen van mij heel veel, ik ben niet zo van het rond commanderen, ze mogen veel zelf regelen, enkel bepaalde dingen gewoon niet.

Simpele basisregel bij ons is geen claimen van mens of voer, en dat gewoon nooit niet!
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Welkom.
Leuk dat je de honden ook aan ons voorgesteld hebt.
Kan niet wachten op meer foto's.
Veel lees en schrijf plezier op het forum
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”