Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zieke stamboom hond
Moderator: moderatorteam
- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 1
Zieke stamboom hond
Zoals jullie weten is onze hond vorige week gediagnosticeerd met diabetes type 1. Vanaf pup is hij al vaak ziek en toen hij net 1 was werd derma atopie vastgesteld. Dit hebben we niet gemeld aan de fokker aangezien we toch niet met hem wilden fokken en er nu eenmaal atopie voorkomt bij labradors. (Dikke pech)
Echter toen vorige week de diagnose diabetes type 1 werd vastgesteld besloten we dit eerst aan de fokker te melden alvorens dit te doen bij raad van beheer.
Aangezien de dierenKosten inmiddels in zijn hondenleven ruim 10.000 gekost heeft (echt ik overdrijf niet) besloot ik de fokker ook te melden dat hij ernstige atopie heeft. (Met ernstig bedoel ik zeker 9 hotspots per jaar, bulten, open leggers enz)
Als reactie kreeg ik dat ze dit erg vond, en volgens haar geen hond van zijn nest zo ziek is al de onze. Dat ze het vervelend vond dat hij zo ziek is maar atopie vaak voorkomt bij labradors. Dat hij nu diabetes heeft heeft niks te maken met de manier en lijnen waar hij vanuit komt. Tevens was ze verbaasd aangezien ik enkel een dag na het kopen van de pup haar gemaild had dat het goed met hem ging en daarna niks. Ik hoef volgens haar dan ook niks te verwachten en sterkte verder.
Echter belde ik haar over de diabetes wat ze in haar mail vluchtig af doet. Sterker nog na een paar dagen van de diagnose diabetes heb ik haar op de hoogte gebracht. En ik belde haar niet voor de atopie maar melde dit samen met de diabetes erbij omdat ik benieuwd was naar de broers en zussen van onze hond of zij hetzelfde hadden.
Mijn vraag is? Kan dit zomaar? Ik verwacht echt geen duizenden euro’s van haar maar een symbolisch bedrag ofzo om tegemoet te komen van de vele hoge kosten voor onze hond.
Of is dit gewoon trekken aan een dood paard?
Echter toen vorige week de diagnose diabetes type 1 werd vastgesteld besloten we dit eerst aan de fokker te melden alvorens dit te doen bij raad van beheer.
Aangezien de dierenKosten inmiddels in zijn hondenleven ruim 10.000 gekost heeft (echt ik overdrijf niet) besloot ik de fokker ook te melden dat hij ernstige atopie heeft. (Met ernstig bedoel ik zeker 9 hotspots per jaar, bulten, open leggers enz)
Als reactie kreeg ik dat ze dit erg vond, en volgens haar geen hond van zijn nest zo ziek is al de onze. Dat ze het vervelend vond dat hij zo ziek is maar atopie vaak voorkomt bij labradors. Dat hij nu diabetes heeft heeft niks te maken met de manier en lijnen waar hij vanuit komt. Tevens was ze verbaasd aangezien ik enkel een dag na het kopen van de pup haar gemaild had dat het goed met hem ging en daarna niks. Ik hoef volgens haar dan ook niks te verwachten en sterkte verder.
Echter belde ik haar over de diabetes wat ze in haar mail vluchtig af doet. Sterker nog na een paar dagen van de diagnose diabetes heb ik haar op de hoogte gebracht. En ik belde haar niet voor de atopie maar melde dit samen met de diabetes erbij omdat ik benieuwd was naar de broers en zussen van onze hond of zij hetzelfde hadden.
Mijn vraag is? Kan dit zomaar? Ik verwacht echt geen duizenden euro’s van haar maar een symbolisch bedrag ofzo om tegemoet te komen van de vele hoge kosten voor onze hond.
Leg de lat, op jouw hoogte
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Zieke stamboom hond
De atopie was een risico dat je vooraf wist, en de diabetes kan door zoveel verschillende factoren ontstaan dat dat ook niet verwijtbaar is aan de fokker. Je hebt dus naar mijn idee juridisch gezien geen ondeugdelijk product ontvangen en dus inderdaad geen poot om op te staan richting de fokker
Helemaal eens met Fotogravinnetje. Je hebt gewoon pech. Het zijn levende wezens, die net zoals wij, van alles kunnen krijgen waar niemand schuld aan heeft.
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
hier kan een fokker in mijn ogen niet veel aandoen
het is gewoon dikke pech
beterschap met je hondje
het is gewoon dikke pech
beterschap met je hondje
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik heb even teruggezocht hou oud jullie hond is. Als ik het goed begrijp hebben jullie de afgelopen 5 jaar geen contact gehad? Dat vind ik van beide kanten vreemd maar wellicht hebben jullie daar beide geen behoefte aan gehad.Oliver Bommel schreef: ↑27 nov 2021 00:36 Zoals jullie weten is onze hond vorige week gediagnosticeerd met diabetes type 1. Vanaf pup is hij al vaak ziek en toen hij net 1 was werd derma atopie vastgesteld. Dit hebben we niet gemeld aan de fokker aangezien we toch niet met hem wilden fokken en er nu eenmaal atopie voorkomt bij labradors. (Dikke pech)
De fokker is jullie na 5 jaar niks verschuldigd omdat, heel lullig en zakelijk gezegd, de garantie is verlopen.
Wat doet de Raad van Beheer trouwens met jullie melding?

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Zou "mijn" fokker niet zijn, maar ja. Vind het ook een lauwe reactie van haar sowieso. Denk ook dat je er weinig aan kan doen.
Ook vreemd: dat de fokker zelf nooit contact op nam, typisch een geval verkocht is verkocht en verder geen gezeik. Ik vind dat vreemd, heb met al mijn pupeigenaren contact gehouden tot aan dood van de honden, Wilde weten hoe en wat, hoe het ging, alles... zodat ik wist wat er in de lijnen zat, je fokt toch niet verder als je geen moer weet wat je op de wereld hebt gezet? Elke pup was zeer belangrijk voor mij, is geen pak suiker wat je verkoopt.
Makkelijk: wie niet weet.... Ook al zou het niet erfelijk zijn, je kan als fokker je pupkopers wel begeleiden. Natuurlijk ben je zelf ook verantwoordelijk voor het contact. Maar na 1 dag, als fokker te zeggen het gaat goed, vind ik wel vreemd. Heb geen idee verder hoe het zit met diabetes en erfelijkheid. Daarom wil je dat als fokker ook weten, juist ook die dingen.
Maar ja was, ben denk ik een van de weinigen die er zo over denkt, mijn pups zijn er allang niet meer, fokkerij is niet mijn ding, denk ik. Ben veel te betrokken.
Ook vreemd: dat de fokker zelf nooit contact op nam, typisch een geval verkocht is verkocht en verder geen gezeik. Ik vind dat vreemd, heb met al mijn pupeigenaren contact gehouden tot aan dood van de honden, Wilde weten hoe en wat, hoe het ging, alles... zodat ik wist wat er in de lijnen zat, je fokt toch niet verder als je geen moer weet wat je op de wereld hebt gezet? Elke pup was zeer belangrijk voor mij, is geen pak suiker wat je verkoopt.
Makkelijk: wie niet weet.... Ook al zou het niet erfelijk zijn, je kan als fokker je pupkopers wel begeleiden. Natuurlijk ben je zelf ook verantwoordelijk voor het contact. Maar na 1 dag, als fokker te zeggen het gaat goed, vind ik wel vreemd. Heb geen idee verder hoe het zit met diabetes en erfelijkheid. Daarom wil je dat als fokker ook weten, juist ook die dingen.
Maar ja was, ben denk ik een van de weinigen die er zo over denkt, mijn pups zijn er allang niet meer, fokkerij is niet mijn ding, denk ik. Ben veel te betrokken.
- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Wilma schreef: ↑27 nov 2021 16:25Ik heb even teruggezocht hou oud jullie hond is. Als ik het goed begrijp hebben jullie de afgelopen 5 jaar geen contact gehad? Dat vind ik van beide kanten vreemd maar wellicht hebben jullie daar beide geen behoefte aan gehad.Oliver Bommel schreef: ↑27 nov 2021 00:36 Zoals jullie weten is onze hond vorige week gediagnosticeerd met diabetes type 1. Vanaf pup is hij al vaak ziek en toen hij net 1 was werd derma atopie vastgesteld. Dit hebben we niet gemeld aan de fokker aangezien we toch niet met hem wilden fokken en er nu eenmaal atopie voorkomt bij labradors. (Dikke pech)
De fokker is jullie na 5 jaar niks verschuldigd omdat, heel lullig en zakelijk gezegd, de garantie is verlopen.
Wat doet de Raad van Beheer trouwens met jullie melding?
We moeten dit nog melden bij raad van beheer (we wachten op brief van de dierenarts)
Wbt contact met de fokker… dat was er zeker wel hoor
We waren lid van diverse fb groepen en spraken daar met trots over. Echter liet de fokker steeds negatieve reacties achter
In de zin van wat lees ik nou? Dit doe je verkeerd etc als we foto plaatsen van onze pup regeerde ze direct dat onze pup op laminaat zat en dit echt niet mocht echter lag het hele huis met vloerbedekking speciaal voor hem en enkel zijn drink en voerbak hadden dit niet en meneer lag altijd met zijn voorpoten in zijn drinkbak te slapen je begrijpt misschien dat we er een beetje klaar me waren. Onze hond is zeker geen inpulsaankoop geweest we hebben ruim 8 maanden op diverse wachtplaatsen gestaan en ons huis geheel aangepast voor hem. Toen onze hond wat kleine mankementen kreeg zaten we er boven op en kwamen we er achter dat de fokker negatieve recenties weghaalde, niet een kleinschalige fokker was zoals beweerd maar zeker 8 nestjes per jaar(wel meerdere teven hoor alles volgens de foklijnen. Dit laatste merkte we ook toen ik haar afgelopen week belde met dit nieuws ze wist niet eens wie we waren en over welk nest we het hadden. Inmiddels begrijpen we dat ze een grote naam heeft in labrador kring en het lijkt (met nadruk op lijkt want dit is mijn interpretatie) alsof iedereen een beetje buigt onder groterheid (zoveel honden kampioen met show)
Maar het is mijn bedoeling helemaal niet om hier over te procederen hoor we zijn nu immers druk met de waardes van onze hond goed te krijgen.
Maar ik vroeg me gewoon af of het normaal is dat een fokker zo doet en of we niet ergens recht op hadden. Inmiddels begrijp ik ook dat haar niks te verwijten valt en dat doen we ook oprecht niet, maar we wilden graag een goed en zuiver ras en dat is alles behAlve wat we gekregen hebben en als je als fokker je naam groot maakt door juist een zuiver ras te kweken , dan vind ik persoonlijk haar houding onprofessioneel en bovendien erg harteloos.
Mochten we ooit weer een pup kopen gaan we zeer zeker zoeken naar een meer betrokken fokker. Maar nogmaals dit hield ze ons ook voor maar is alles behalve dat…
-
- Zeer actief
Het is normaal dat je na zoveel jaar geen aanspraak kan maken op geld.
Zeker niet als het zoals in dit geval gaat om iets wat zeldzaam is. Maar ook bij erfelijke gebreken heb je niet eeuwig 'garantie'
Jammer dat het contact zo slecht is
De raad van beheer kan weinig met zo'n melding
Is ze lid van de lkn of nlv?
De nlv publiceert sowieso alle ziekmeldingen
Vraag is alleen wat je hiermee bereikt, voor het bijhouden van ziekten onder labradors kan het voor de nlv wel heel interessant zijn, wat dat betreft zou ik een ziektemelding doen.
Zeker niet als het zoals in dit geval gaat om iets wat zeldzaam is. Maar ook bij erfelijke gebreken heb je niet eeuwig 'garantie'
Vraag is alleen wat je hiermee bereikt, voor het bijhouden van ziekten onder labradors kan het voor de nlv wel heel interessant zijn, wat dat betreft zou ik een ziektemelding doen.
- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
We gaan ook een melding doen hoor, al is het maar om op te sporen of er in de lijnen van onze lab meerdere honden zijn die iets hebben.jome schreef: ↑28 nov 2021 19:14 Het is normaal dat je na zoveel jaar geen aanspraak kan maken op geld.
Hopelijk kunnen we deze mutatie dan stoppen. Al is het een lastig iets
Maar ziektes worden toch helemaal niet bij de Raad van Beheer genoteerd? Wat zou die ermee moeten doen. Als je met je hond fokt, moet je verplichte onderzoeken doorgeven, meer niet.Oliver Bommel schreef: ↑28 nov 2021 19:24We gaan ook een melding doen hoor, al is het maar om op te sporen of er in de lijnen van onze lab meerdere honden zijn die iets hebben.jome schreef: ↑28 nov 2021 19:14 Het is normaal dat je na zoveel jaar geen aanspraak kan maken op geld.
- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Ik heb contact opgenomen met raad van beheer maar het klopt idd wat je zei, dit moet worden gemeld bij de in ons geval NLVMoTsiTsi schreef: ↑28 nov 2021 21:38Maar ziektes worden toch helemaal niet bij de Raad van Beheer genoteerd? Wat zou die ermee moeten doen. Als je met je hond fokt, moet je verplichte onderzoeken doorgeven, meer niet.Oliver Bommel schreef: ↑28 nov 2021 19:24We gaan ook een melding doen hoor, al is het maar om op te sporen of er in de lijnen van onze lab meerdere honden zijn die iets hebben.jome schreef: ↑28 nov 2021 19:14 Het is normaal dat je na zoveel jaar geen aanspraak kan maken op geld.
We hebben inmiddels alle papieren die gaan we inscannen en daar naartoe mailen!