Duvel schreef:Mol,
heb je enig idee of een knik net als HD 'er uit te fokken' is? Ik bedoel, STEL: in een nest van bv 10 pups er 5 honden C worden geröntgend, en 3 B en 2 A.. En je gaat verder met alleen die A honden, is het dan 1) mogelijk om idd HD eruit te fokken?
En geldt dit dan misschien ook voor een knik? Ik dacht altijd dat op deze manier HD uit de rassen gefokt werd, maar ik kan het zeer goed altijd fout gedacht hebben.
nou HD is niet alleen erfelijk maar ook omgeving en voer gevoelig
en ras verschillen in mijn ogen,ik bedoel dus de mollossers kan je niet vergelijken met de border collie enz enz
maar teoreties klop het wel door selectatie puur op de heupen alleen is dit mogelijk op papier,in praktijk nee omdat daar ook ander factoren mee spelen zoals wat ik net al zij en waar is de hond gerongent.
en is het mogelijk met knikstaart? weet ik niet er is toch niet echt bijzonder veel over bekent en de meningen er over erg verdeelt
ik ben van meening geworden na dat ik her en der wat gehoord gezien en gelezen heb dat het geen optie is om er mee te fokken
de verborgen gebreken die het oplevert in een nest van zo hond is niet voor spelbaar ,1 pup hoef noot wat te hebben en de ander heet plas problemen of groei problemen of gebits problemen of ademhaling of nier problemen en ga zo maar door
maar ik ben ook van meening dat als er 1 knikstaart in het nest zit niet gelijk heel het nest niet geschikt is voor de fok om dat spontanen mutatie niet uitsluitbaar is.
dus ook door dit laatste zou het altijd terug kunnen komen .
.[/quote]
Duvel schreef:
En als de basis klein is zoals dus bij de Dobbers, heb je dan veel keus?
Want dit zou de basis nog kleiner maken.
tja dat is dan jammer hadden ze maar wat gedult moeten hebben en niet zo voor uitstreven willen zijn hier met het anticouper beleid.
als je niet uitkijkt nu word er straks een ras opzich gefokt inplaats van een dober man de Genepole word zo eenzijdig dat dit teoreties mogelijk is
mol