Begon met Finn. Toen een jeugdvriendin ging samenwonen met iemand die 2 Duitse herders had ontmoette ik Finn voor het eerst. Hij was toen een jaar of 2,5 denk ik. Ik vond hem fantastisch. En ik weet nog dat ik bij een gemaakte foto deze had opgeslagen met "was hij maar van mij".
Toen hij 4 jaar was moest hij weg, hij wilde niet goed speuren en de baas had hem min of meer voor de sport dus werd hij verkocht.
Er was nog wel ter sprake gekomen of ik wellicht een optie zou zijn, maar de baas had hem verkocht omdat hij de sportdiploma's had en dat iemand met hem verder zou sporten.
Na ongeveer twee maanden kreeg ik een telefoontje of ik nog interesse had in een hondje. Finn bleek terug bij een handelaar te zijn gekomen, die toch nog de moeite had genomen zijn eerste baas dit te vertellen.
Zo kwam Finn toch nog bij mij terecht, sterk vermagerd en een schim van de hond die hij was.
Is goed gekomen, en we hadden een zeer hechte sterke band samen.
Met hem kwam ik in aanraking met de sport, en examens afgelegd op zijn niveau waar hij bijna volle bak aan speurpunten binnen haalde, wat heb ik toen gejankt van trotsheid.
Helaas bleek er medisch iets niet goed te zijn waardoor we moesten stoppen met sporten. Ik had toen contact met een fokster van Duitse Herders waar ik ook al eens te logeren was geweest en zij had Bluffie. Ook eens met kerst dacht ik, wat een grappige hond die zou ik ook wel willen hebben.
Toen de fokster hoorde van Finn zijn aandoening bood ze aan of ik Bluffie wilde hebben om mee te trainen, onder fokkersvoorwaarden.
Dat aanbod heb ik toen aangenomen, was wel pittig want we moesten in rap tempo de examens halen en ook de aankeuringen. Ze was toen al 2,5 jaar maar goed, ging niet altijd over rozen, was niet de gemakkelijkste hond om mee te trainen maar het lukte en ze heeft ook een nestje gekregen bij de fokker. Tot het nest heb ik ook enorm getwijfeld of ze wel op haar plek zat bij mij, maar zijzelf gaf aan dat ze bij mij en Finn wilde horen. En vanaf dat moment was het gewoon helder en na het nest werd Bluf van mij.
Sporten met haar en een juiste trainingsmethode vinden bleek lastig, dus ook met haar toen gestopt.
Maar zij en Finn waren en bijzonder duo in ieder geval.
Finn ging plots erg achteruit rond zijn elfde jaar. In die periode kwam mijn vriend ineens om de hoek kijken, met Jolly, de kruising stabij x border collie. Na de dood van Finn duurder het niet lang of mijn vriend kwam met Jol bij Bluf en mij wonen.
We wilden er toch graag een Duitse herder bij, ook mijn vriend was inmiddels overstag vanwege Finn en Bluf en toen zag ik een nestaankondiging van een reu die ik als pup ooit had gezien. Had met de eigenaresse wel wandelingen met haar andere honden gemaakt, zowel met Finn als later met Bluf alleen. Fokker benaderd en die was enthousiast en we mochten op de lijst.
Persoonlijk ging er echter hier e.e.a. mis, waardoor ik enorm twijfelde of het wel verstandig zou zijn om een pup te nemen. Dus heb ik zelfs nog een periode afgezegd.
Maar blijkbaar moest het toch zo zijn, want toen tij keerde en ik de filmpjes en de pups van het nest bleef volgen waarbij er telkens 1 eruit sprong voor mij, bleek dat die pup nog wel beschikbaar was.
We zijn toen in de auto gesprongen voor kennismaking, en daar kwam, zag en overwon Aki
Ben Angela (fokster) nog altijd dankbaar dat we Aki mochten kopen en dat ze zelfs hem zijn komen brengen toen Bluf plots overleed.
Bluf overleed onverwachts vlak voor zijn komst. En omdat Jol niet echt een hond was die veel huisgenoten toejuichte hebben we het maar zo gelaten.
Vorig jaar juni overleed Jol. En in november/december stond mijn vriend er voor open om te gaan kijken naar een andere hond. Ook omdat we merkten dat Aki toch echt wel een huisgenoot mistte, en wijzelf uiteraard ook.
We wisten niet precies wat we wilden, een kleiner maatje, toch weer een DH, pup of toch wat ouder.
Gezien de Corona lag het aanbod niet zo hoog, en toen mijn vriend er nog niet klaar voor was heb ik een nestaankondiging afgeslagen en een niet afgewacht... soms echt spijt van

Maar goed, alles heeft een reden denk ik dan
Paar keer gereageerd op Duitse herplaatsingen sites bij teven waarvan ik op basis van foto en omschrijving dacht dat het ook een goede match met Aki zou kunnen zijn, en telkens waren er zoveel gegadigden dat we buiten de boot vielen.
Maar daar stond ineens Chara op marktplaats. Jonge hond, en ze sprak me aan zo afgaande van de foto's. Ook mijn vriend zijn interesse was gewekt.
Contact gelegd met een Russische dame in Nederland, filmpjes toegestuurd gekregen en zelf ook filmpjes van onze omgeving, huis en omgang met Aki gestuurd en op basis daarvan zeiden wij ja, en zij ook. Vond het wel eng en vreemd, want op dat moment zat ze nog in Rusland.
Dat was in december, en Chara kwam eind januari naar Nederland. Niet zonder problemen, maar daar is een ander topic over (geweest).
Is gelukkig goed gekomen, en dat wat ik dacht te zien aan de hand van de foto's en filmpjes is eigenlijk wel uitgekomen. Chara past hier, is een enorm leuke combi met Aki, die twee zijn net als Finn en Bluffie vroeger aan elkaar gewaagd maar hebben ook een goede band samen, en zij ook met ons.