Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kennelhoest (en het begin van kennelhoest)
Moderator: moderatorteam
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Kennelhoest (en het begin van kennelhoest)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie er ervaring hebben met kennelhoest.
Sinds vandaag kucht Pers af en toe lelijk. Met wat kokhalzen. Hij is iets rustiger dan normaal, maar verder beslist niet doodziek. Dus geen spoed dierenarts visite op zondag zeg maar.
Ik denk aan kennelhoest vanwege de diepe kuch, en het feit dat het in Tiel schijnt te heersen (waar ik train met Pers) ik heb wel bewust overal afstand gehouden trouwens, van andere honden, op de club.
Puppekop is geënt tegen kennelhoest overigens, dus ook als het daadwerkelijk kennelhoest is, hoop ik dat hij er relatief makkelijk doorheen komt.
Maar mijn vraag dus, wie hebben er ervaring met kennelhoest. En hoe toonde dat zich de eerste dagen?
En wat was het verloop?
Sinds vandaag kucht Pers af en toe lelijk. Met wat kokhalzen. Hij is iets rustiger dan normaal, maar verder beslist niet doodziek. Dus geen spoed dierenarts visite op zondag zeg maar.
Ik denk aan kennelhoest vanwege de diepe kuch, en het feit dat het in Tiel schijnt te heersen (waar ik train met Pers) ik heb wel bewust overal afstand gehouden trouwens, van andere honden, op de club.
Puppekop is geënt tegen kennelhoest overigens, dus ook als het daadwerkelijk kennelhoest is, hoop ik dat hij er relatief makkelijk doorheen komt.
Maar mijn vraag dus, wie hebben er ervaring met kennelhoest. En hoe toonde dat zich de eerste dagen?
En wat was het verloop?

- Patricia.
- moderator
- Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren - Aantal honden: 4
Re: Kennelhoest (en het begin van kennelhoest)
Hier een paar maanden terug alles kennelhoest gehad.
Begon met een kuchen af en toe met of er iets achter in de keel zat.
Ik heb standaard honing in huis dus alles ging 3x per dag aan de honing.
En was het met een 2 weken weer weg.
Alleen Pepper heeft een abkuurtje gehad omdat hij er koorts bij kreeg.
DA zei toen al dat het een vervelende was want het was toen een nieuwe variant waar niet voor geënt was
Begon met een kuchen af en toe met of er iets achter in de keel zat.
Ik heb standaard honing in huis dus alles ging 3x per dag aan de honing.
En was het met een 2 weken weer weg.
Alleen Pepper heeft een abkuurtje gehad omdat hij er koorts bij kreeg.
DA zei toen al dat het een vervelende was want het was toen een nieuwe variant waar niet voor geënt was

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik laat ze niet enten en ze lopen elk jaar wel een kennelhoestje op. Dat gaat altijd binnen 1 á 2 dagen over zonder dat ik er iets aan doe. Alleen Gandalfje begon er dit jaar bij te spugen. Dik wit spuug en dat hield niet op. Met hem ben ik wel naar de da gegaan. Ik weet alleen niet meer wat hij gehad heeft. Het was in elk geval met een dag over.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gait heeft nooit kennelhoest-enting gehad en heeft het opgelopen bij een van z'n eerste shows. Beetje hoesten, beetje snotneus. Heb kinderhoestdrank gegeven en na een dag of 5 was ook het hoesten weer helemaal over. Hij was toen net 9 maanden en verder gewoon tierig. Mogelijk inderdaad iets rustiger, maar dat verwachtte ik sowieso wel na zo'n dubbele show
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Mijn honden ent ik niet tegen kennelhoest omdat mijn ervaring was dat ze daarna kennelhoest kregen en goed ziek werden.
Sinds ik daar niet meer tegen ent hebben ze zelden een probleem.
Claire heeft toevallig vrij recent kennelhoest gehad.
Tijmsiroop of vloeibare honing helpt goed.
Of een kinderhoestdrankje (zonder kunstmatige zoetstoffen).
Claire kreeg er een lichte ontstekingsremmer (Rimadyl) bij.
Ze was er binnen een paar dagen vanaf.
Zo lang Percy niet sloom wordt en geen koorts krijgt kan je afwachten (met hulp van een hoestdrankje).
Veel frisse lucht geven helpt ook
Bij lusteloosheid en koorts zeer beslist een DA bezoeken om na te gaan of er geen longontsteking bij is gekomen.
Kennelhoest is overal.
Honden kunnen net zo goed in een park besmet worden als op een hondenschool, al is op die laatste plek de bron wat intensiever.
Zo lang Percy niet sloom wordt en geen koorts krijgt kan je afwachten (met hulp van een hoestdrankje).
Veel frisse lucht geven helpt ook

Bij lusteloosheid en koorts zeer beslist een DA bezoeken om na te gaan of er geen longontsteking bij is gekomen.
Kennelhoest is overal.
Honden kunnen net zo goed in een park besmet worden als op een hondenschool, al is op die laatste plek de bron wat intensiever.
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Wij enten ook bewust niet meer tegen kennelhoest omdat de enting erger was dan de kwaal.ranetje schreef: ↑14 nov 2021 15:33 Mijn honden ent ik niet tegen kennelhoest omdat mijn ervaring was dat ze daarna kennelhoest kregen en goed ziek werden.
Veel frisse lucht geven helpt ook![]()
Kennelhoest is overal.
Moet zeggen mijn honden hebben daar (zonder enting) relatief weinig last van gehad, ik doe het net als Ranetje, hoestdrankje, en in de gaten houden. Maar we maken het dus ook niet vaak mee.
Bizar genoeg heeft een van mijn honden de laatste keer kennelhoest opgelopen bij de DA notabene, was iemand met een grote hond aan een heel losse lijn in de wachtruimte die aan het rochelen en kuchen was, en die *piep** (censureer mezelf maar even, is niet zo netjes wat ik van ze dacht)...die lieten dus die hond waar duidelijk iets aan mankeerde op hun ooie dooie overal naar toe banjeren, ik Ted meteen achter me getrokken, en ze eens vies aangekeken, daarop haalden ze hun hond terug naar hun toe.
Maar het leed was al geschied, een paar dagen later onze Ted ziek, en uiteraard kort daarna de andere 5 helaas ook, de een iets meer als de ander

- Habibi
- Zeer actief
Ik weet niet eens 100% zeker of het kennelhoest is op dit moment.
Ik vermoed het, dat wel.
Hij is gewoon levendig (ietsje rustiger dan anders) wil gewoon eten, net buiten ineens een spoortje volgen zelfs, lijkt geen koorts te hebben.
Alleen dat vreemde kuchen, beetje alsof het een combinatie is tussen verslikken en kokhalzen, alsof hij iets uit zijn luchtpijp probeert te kuchen ongeveer.
Het klinkt niet fijn, zeg maar.
Maar om nou op zondag met een verder prima fitte pup -die terwijl ik dit typ loopt te spelen met een flostouw- naar de dierenarts te gaan vind ik op dit moment wat onzinnig.
Check het uiteraard wel steeds.
(Alert ja nee, koorts ja nee, benauwd ja nee)
Klinkt die manier van kuchen bekend voor jullie?
Ik heb zelf nooit eerder een hond met kennelhoest gehad.
Ik vermoed het, dat wel.
Hij is gewoon levendig (ietsje rustiger dan anders) wil gewoon eten, net buiten ineens een spoortje volgen zelfs, lijkt geen koorts te hebben.
Alleen dat vreemde kuchen, beetje alsof het een combinatie is tussen verslikken en kokhalzen, alsof hij iets uit zijn luchtpijp probeert te kuchen ongeveer.
Het klinkt niet fijn, zeg maar.
Maar om nou op zondag met een verder prima fitte pup -die terwijl ik dit typ loopt te spelen met een flostouw- naar de dierenarts te gaan vind ik op dit moment wat onzinnig.
Check het uiteraard wel steeds.
(Alert ja nee, koorts ja nee, benauwd ja nee)
Klinkt die manier van kuchen bekend voor jullie?
Ik heb zelf nooit eerder een hond met kennelhoest gehad.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Kennelhoest kuchen/hoesten heb je in verschillende gradaties. Wat jij beschrijft herken ik wel. Ik zou bij een pup wel de temperatuur in de gaten houden maar dat doe je al.

- Sassy
- moderator
Ja, hoe jij de geluiden beschrijft herken ik ook wel.
Temperatuur in de gaten houden, en kijken of ie niet lusteloos is doe je inderdaad al.
Dus nee, daar zou ik ook niet op een zondagavond halsoverkop mee naar een DA gaan, maar even aankijken.
Temperatuur in de gaten houden, en kijken of ie niet lusteloos is doe je inderdaad al.
Dus nee, daar zou ik ook niet op een zondagavond halsoverkop mee naar een DA gaan, maar even aankijken.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad kennelhoest te zijn.
Opletten en onder controle houden doe je al.
Meer kan je niet doen
Opletten en onder controle houden doe je al.

Meer kan je niet doen
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Sancho had precies zo'n kuchje dus ik dacht in eerste instantie meteen aan kennelhoest.
Ik ben nog met hem naar de dierenarts geweest omdat het maar bleef duren en kreeg thijmsiroop mee al klonken de longen schoon.
Maar achteraf bleek het zijn hartklep te zijn of liever het ontbreken daarvan dus ik zou het niet te lang aankijken.
Al is de kans dat het kennelhoest is natuurlijk wel het grootst
Ik ben nog met hem naar de dierenarts geweest omdat het maar bleef duren en kreeg thijmsiroop mee al klonken de longen schoon.
Maar achteraf bleek het zijn hartklep te zijn of liever het ontbreken daarvan dus ik zou het niet te lang aankijken.
Al is de kans dat het kennelhoest is natuurlijk wel het grootst

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Friese stijbij/bordercollie
Jaimy heeft het vorige week gehad, ze heeft toen wel onstekingremmers gehad omdat ze goede verhoging had maar toen de verhoging weg was alleen maar kuchen en hoesten als ze te druk deed. Na een week was ze pas weer helemaal top. Volgens mijn DA heerst het ook bij mij in de bij mij in de buurt.
- MirjamV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog
- Aantal honden: 2
Nog nooit kennelhoest meegemaakt bij een hond, en ook nog nooit laten enten tegen kennelhoest. Ik hoor wel vaak van mensen die hun hond wel hebben laten enten juist wel kennelhoest hebben gekregen...
- Habibi
- Zeer actief
Ik heb eigenlijk altijd laten enten, omdat ik met Habibi overal heen ging, wedstrijden. En ze ging ook mee naar het buitenland enzo.
Pers is ook geënt, neusenting, week of 4 terug.
De buurhond is vandaag bij de dierenarts geweest.. geconstateerde kennelhoest, dus ik durf wel met zekerheid te zeggen dat dat het bij Perseus ook is
Hij doet het gelukkig goed, vandaag maar een keer of 6 hoestbui, en vrij kort
Nog steeds fit en tierig zat gelukkig.
Alleen training sla ik wel even over vanavond.
Pers is ook geënt, neusenting, week of 4 terug.
De buurhond is vandaag bij de dierenarts geweest.. geconstateerde kennelhoest, dus ik durf wel met zekerheid te zeggen dat dat het bij Perseus ook is
Hij doet het gelukkig goed, vandaag maar een keer of 6 hoestbui, en vrij kort
Nog steeds fit en tierig zat gelukkig.
Alleen training sla ik wel even over vanavond.

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Op Branco na hebben al mijn honden het wel eens gehad. Je herkent het aan de rokers-achtige schraaphoest en het kokhalzen. Honing helpt inderdaad vaak, je kan er medicatie voor krijgen.
Rhodi kreeg het een keer zo heftig dat hij meerdere antibioticakuren nodig had om er bovenop te komen. Waarschijnlijk was dat overgegaan in longontsteking, ondanks dat we er vroeg bij waren. Die hond was ZO, ZO benauwd, echt akelig. Hij lag het liefste languit op de bank met de kop op de leuning omhoog, om beter te ademen, en gierde erover. Op het slechtste moment wou hij niet meer eten omdat het zeer deed. Gelukkig hielp wat natvoer en KVV toen goed. Dat was echt heel sneu en akelig, gelukkig kwam hij weer erbovenop.
Kyuubi kreeg het recent ineens, en aangezien die al twee keer bronchitis heeft gehad was dat dus meteen richting ome Dierenarts. Ik vreesde namelijk opnieuw voor bronchitis, maar gelukkig dus slechts een onschuldige kennelhoest. Omdat hij de honing heel lekker vond (en dat goed hielp tegen de ergste hoestbuien) mochten we daarmee doorgaan, maar hij kreeg wel een weekje medicatie mee. Die medicatie sloeg super aan, na twee dagen waren de symptomen over, maar uiteraard wel de kuur afgemaakt.
Kennelhoest KAN soms heel akelig verlopen, meestal blijft het bij een ''hondengriep''.
Rhodi kreeg het een keer zo heftig dat hij meerdere antibioticakuren nodig had om er bovenop te komen. Waarschijnlijk was dat overgegaan in longontsteking, ondanks dat we er vroeg bij waren. Die hond was ZO, ZO benauwd, echt akelig. Hij lag het liefste languit op de bank met de kop op de leuning omhoog, om beter te ademen, en gierde erover. Op het slechtste moment wou hij niet meer eten omdat het zeer deed. Gelukkig hielp wat natvoer en KVV toen goed. Dat was echt heel sneu en akelig, gelukkig kwam hij weer erbovenop.
Kyuubi kreeg het recent ineens, en aangezien die al twee keer bronchitis heeft gehad was dat dus meteen richting ome Dierenarts. Ik vreesde namelijk opnieuw voor bronchitis, maar gelukkig dus slechts een onschuldige kennelhoest. Omdat hij de honing heel lekker vond (en dat goed hielp tegen de ergste hoestbuien) mochten we daarmee doorgaan, maar hij kreeg wel een weekje medicatie mee. Die medicatie sloeg super aan, na twee dagen waren de symptomen over, maar uiteraard wel de kuur afgemaakt.
Kennelhoest KAN soms heel akelig verlopen, meestal blijft het bij een ''hondengriep''.

- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Hier ook wel ervaring met kennelhoest.
Wij deden vroeger op de club collectief enten, echter nooit met kennelhoest erbij.
Het laatste jaar dat we collectief deden enten wel de neusspray erbij gedaan en... bijna alle 50 honden (of zoiets) liepen vervolgens 2 weken te kuchen en te steunen. Hier dus ook nooit meer die enting erbij.
Als ze het krijgen gaat het ook vanzelf weer over, is gewoon een soort van griep wat wij ook krijgen (in vergelijking dan). Het hoort zich idd vaak wat akelig aan maar niks om je zorgen over te maken... (Let wel, ténzij je merkt dat de hond er echt ziek van is dan kan bezoekje DA wel nuttig zijn. Antibiotica zou ik echt alleen laten geven als er sprake van een luchtweginfectie is. Er zijn voor honden trouwens ook hoestdrankjes wat de luchtweg wat verzachten in de handel.)
Maar ik zelf heb nog nooit een kennelhoest laten behandelen, dat gaat eigenlijk altijd vanzelf weer over...
Wij deden vroeger op de club collectief enten, echter nooit met kennelhoest erbij.
Het laatste jaar dat we collectief deden enten wel de neusspray erbij gedaan en... bijna alle 50 honden (of zoiets) liepen vervolgens 2 weken te kuchen en te steunen. Hier dus ook nooit meer die enting erbij.
Als ze het krijgen gaat het ook vanzelf weer over, is gewoon een soort van griep wat wij ook krijgen (in vergelijking dan). Het hoort zich idd vaak wat akelig aan maar niks om je zorgen over te maken... (Let wel, ténzij je merkt dat de hond er echt ziek van is dan kan bezoekje DA wel nuttig zijn. Antibiotica zou ik echt alleen laten geven als er sprake van een luchtweginfectie is. Er zijn voor honden trouwens ook hoestdrankjes wat de luchtweg wat verzachten in de handel.)
Maar ik zelf heb nog nooit een kennelhoest laten behandelen, dat gaat eigenlijk altijd vanzelf weer over...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
- Sassy
- moderator
- Habibi
- Zeer actief
Prima.
Ben er nagenoeg zéker van dat het kennelhoest geweest is.
Buurhond liep ook te blaffen en te kuchen, maar die was er beroerder van en is wel bij de dierenarts geweest. Die dus ook echt kennelhoest diagnostiseerde.
Maar Perseke heeft er nauwelijks last van gehad. Afgelopen twee dagen nog 1 x even hoestbui, toen hij van buiten naar binnen kwam.
Maar hoestbui is groot woord. Twee keer kuchen, 1x zo'n typische kokhalsbeweging, en dat was dan ook de totale 'hoestbui'.
Ik denk eigenlijk ook niet dat hij nog besmettelijk is, maar ik doe wel nog even een paar dagen geen hondencontacten voor de zekerheid.
Op zijn allerslechtste dag heeft hij misschien 6x een hoesbui gehad, en dat bleef dan ook bij een keer of 5 kuchen en 1 of 2 x kokhalsbeweging.
Hij is misschien 1 dag wat rustig geweest, verder gewoon de gebruikelijke Duracell batterij pup
Ik heb uiteindelijk helemaal níets gedaan.
Zelfs geen honing of hoestdrank.
Vooral omdat hij er geen moment echt last van van leek te hebben.
Dan ga ik ook niet lopen rommelen zeg maar.
Ik heb wél netjes in de buurtapp even laten weten dat Pers kennelhoest heeft (en de buurvrouw meldde het ook van haar hond) dus echt netjes hond contact vermeden.
En die ene dag dat hij geen Duracell batterijen had, maar gewoon simpele varta, heb ik niet teveel gedaan met hem.
Kortom, het moet haast zeker kennelhoest geweest zijn. Maar in zéér milde vorm waar geen ondersteuning nodig was.
(Eigenlijk vrijwel ideaal dus, als het erom gaat)
Ben er nagenoeg zéker van dat het kennelhoest geweest is.
Buurhond liep ook te blaffen en te kuchen, maar die was er beroerder van en is wel bij de dierenarts geweest. Die dus ook echt kennelhoest diagnostiseerde.
Maar Perseke heeft er nauwelijks last van gehad. Afgelopen twee dagen nog 1 x even hoestbui, toen hij van buiten naar binnen kwam.
Maar hoestbui is groot woord. Twee keer kuchen, 1x zo'n typische kokhalsbeweging, en dat was dan ook de totale 'hoestbui'.
Ik denk eigenlijk ook niet dat hij nog besmettelijk is, maar ik doe wel nog even een paar dagen geen hondencontacten voor de zekerheid.
Op zijn allerslechtste dag heeft hij misschien 6x een hoesbui gehad, en dat bleef dan ook bij een keer of 5 kuchen en 1 of 2 x kokhalsbeweging.
Hij is misschien 1 dag wat rustig geweest, verder gewoon de gebruikelijke Duracell batterij pup

Ik heb uiteindelijk helemaal níets gedaan.
Zelfs geen honing of hoestdrank.
Vooral omdat hij er geen moment echt last van van leek te hebben.
Dan ga ik ook niet lopen rommelen zeg maar.
Ik heb wél netjes in de buurtapp even laten weten dat Pers kennelhoest heeft (en de buurvrouw meldde het ook van haar hond) dus echt netjes hond contact vermeden.
En die ene dag dat hij geen Duracell batterijen had, maar gewoon simpele varta, heb ik niet teveel gedaan met hem.
Kortom, het moet haast zeker kennelhoest geweest zijn. Maar in zéér milde vorm waar geen ondersteuning nodig was.
(Eigenlijk vrijwel ideaal dus, als het erom gaat)