Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Diabetes type 1
Moderator: moderatorteam
- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 1
Diabetes type 1
Onze reuze kleuter heeft vrijdag de diagnose diabetes type 1 gekregen, hij pot dikkie net vijf jaar.
We zijn na de eerste schrik als een gek online gaan zoeken, over behandeling en prognose.
Wat denk je valt weinig over te vinden.
Onze dorpsdokter heeft slechts 1 hond in zijn praktijk met diabetes type 1.
Dit is aan alles te merken, geen begeleiding, althans gauw eenheden bereken drie dagen spuiten in de ochtend en dan terug om te meten.
Dit kan anders lazen we van de weinige info.
We hebben een afspraak gemaakt met het dierenziekenhuis, we hebben een sensor gekocht en we willen hem zo monitoren. Hij eet rauw vlees en enkel biofarm lekkers.
Zijn juiste eten was een ware zoektocht daar hij ook ernstige atopie heeft. Hopelijk kan hij dan ook op rauw vlees blijven.
Is er iemand bekend met een hond die diabetes type 1 heeft? En met name jonge honden. Want elk rondje vast lopen gaat natuurlijk niet lukken. Onze reuze kleuter is elke wandeling op ontdekking sn speelt heel graag met zijn vele vriendjes.
Wat zijn jullie do’s en don’s? Hoe zijn jullie begeleid? Wat werkte hierbij? Qua wandelen en voeding?
We zijn na de eerste schrik als een gek online gaan zoeken, over behandeling en prognose.
Wat denk je valt weinig over te vinden.
Onze dorpsdokter heeft slechts 1 hond in zijn praktijk met diabetes type 1.
Dit is aan alles te merken, geen begeleiding, althans gauw eenheden bereken drie dagen spuiten in de ochtend en dan terug om te meten.
Dit kan anders lazen we van de weinige info.
We hebben een afspraak gemaakt met het dierenziekenhuis, we hebben een sensor gekocht en we willen hem zo monitoren. Hij eet rauw vlees en enkel biofarm lekkers.
Zijn juiste eten was een ware zoektocht daar hij ook ernstige atopie heeft. Hopelijk kan hij dan ook op rauw vlees blijven.
Is er iemand bekend met een hond die diabetes type 1 heeft? En met name jonge honden. Want elk rondje vast lopen gaat natuurlijk niet lukken. Onze reuze kleuter is elke wandeling op ontdekking sn speelt heel graag met zijn vele vriendjes.
Wat zijn jullie do’s en don’s? Hoe zijn jullie begeleid? Wat werkte hierbij? Qua wandelen en voeding?
Leg de lat, op jouw hoogte
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Diabetes type 1
Je hoort het inderdaad weinig bij katten hoor je het vaker, ik hoop dat er mensen komen met ervaring waar je wat aan hebt
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik heb het ooit, vrij langgeleden meegekregen via een kennis. Zelf gelukkig geen ervaring.
Was oook een labrador trouwens. Die hadden ze redelijk goed ingesteld qua medicatie, maar helemaal 100% kregen ze dat niet voor elkaar.
Volgens mij testten zij heel regematig thuis (iedere dag? 2 x per dag?) en konden daar dan ook op ingrijpen.
Was een oudere hond, die wel ook stevige gezchtsproblemen had. Maar ze hadden nog twee honden, en dat ouwetje met diabetes (en het was volgens mij wel echt type 1, hij had het ook al jaren) trok zich heel erg op aan één van die andere twee honden.
Die liepen haast letterlijk zij aan zij vaak, mogelijk deels vanwege het slechte zicht van de bruine lab.
Ik weet wel dat die hond er dus erg oud mee is geworden, ik kende hem toen hij een jaar of 12 a 13 was, en echt al járen bekend was met dat suikerprobleem.
Veel meer kan ik helaas niet zeggen over diabetes 1. Behalve dat het me wel even een zorg lijkt. Je wi tenslotte alles graag zo goed mogelijk doen voor je dier.
Was oook een labrador trouwens. Die hadden ze redelijk goed ingesteld qua medicatie, maar helemaal 100% kregen ze dat niet voor elkaar.
Volgens mij testten zij heel regematig thuis (iedere dag? 2 x per dag?) en konden daar dan ook op ingrijpen.
Was een oudere hond, die wel ook stevige gezchtsproblemen had. Maar ze hadden nog twee honden, en dat ouwetje met diabetes (en het was volgens mij wel echt type 1, hij had het ook al jaren) trok zich heel erg op aan één van die andere twee honden.
Die liepen haast letterlijk zij aan zij vaak, mogelijk deels vanwege het slechte zicht van de bruine lab.
Ik weet wel dat die hond er dus erg oud mee is geworden, ik kende hem toen hij een jaar of 12 a 13 was, en echt al járen bekend was met dat suikerprobleem.
Veel meer kan ik helaas niet zeggen over diabetes 1. Behalve dat het me wel even een zorg lijkt. Je wi tenslotte alles graag zo goed mogelijk doen voor je dier.

- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Habibi schreef: ↑10 nov 2021 11:18 Ik heb het ooit, vrij langgeleden meegekregen via een kennis. Zelf gelukkig geen ervaring.
We zijn zojuist terug van het dierenziekenhuis en hij heeft een sensor gekregen, die hebben we dan zelf beter gefixeerd met een sportsjaal van de action. De dierenarts zei dat het heel zeldzaam was dat een labrador reu dit op zo’n jonge leeftijd krijgt.

- twinkeltje
- moderator
O dan kan de waarde aflezen en net als bij mensen daar op reageren zeker
Wat handig ik hoop dat het jullie gaat helpen
Wat handig ik hoop dat het jullie gaat helpen
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruising Border colli / Mechelse scheper
Is het de bedoeling dat hij voor de rest van zijn leven met een sensor rond moet lopen? Of is dit tijdelijk?
- Habibi
- Zeer actief
Zo'n sensor ken ik wel bij mensen, en ik weet dat die er doorgaans blij mee zijn.
Ik wist niet dat ze al zo ver waren bij dieren.
Wel fijn.
Ik hoop dat het jullie een hoop duidelijkheid geeft en helpt bij het stabiliseren van de diabetes.
Ik wist niet dat ze al zo ver waren bij dieren.
Wel fijn.
Ik hoop dat het jullie een hoop duidelijkheid geeft en helpt bij het stabiliseren van de diabetes.

- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
In ieder geval om hem te monitoren en goed in te stellen. Olle zit gemiddeld tussen 18 en 28 wat eigenlijk 6-8 moet zijn.
Dit is de freestyle libre 2 die ze ook bij mensen gebruiken. De type 1 is vergelijkbaar met dat van een mens, alleen een mens, meet-prikt en eet en een hond eet-meet en spuit.
Dit ding is heel handig om te kunnen zien wanneer hij daalt of stijgt, qua eten of bewegingen.
En voorkomt onnodig stress voor hem, anders moet hij meerdere keren per dag in zijn toch al gevoelige oren geprikt worden om te meten. Nu kan ik de telefoon er tegen houden en geen gedoe, alleen enkel na het eten een half uur insuline spuiten.
Als hij eenmaal is ingesteld hoeft de sensor niet meer en zal dit meer onderhoud zijn eens in de drie maanden.
Met deze sensor kunnen we ook zelf signalen opvangen, we meten bv hoog hoe gedraagt hij zich dan enz. Op een gegeven moment moet het routine worden.
Een sensor gaat 2 weken mee ook bij mensen, en kost 60 euro, we doen er dan ook alles aan dat de sensor blijft zitten (dus een sportsjaaltje van de action prachtig op maat geknipt die kosten een droppie dus iedere dag vrij goedkoop te vervangen ook omdat anders Zijn atopie op gaat spelen) eenmaal los doet hij het niet meer en de ohra vergoed ze niet omdat dit volgens hen een experimentele fase is, echter werken heel veel dierenartsen ermee. Deze senor kan hij veel sneller en beter worden ingesteld, wat complicaties verminderd en waarvoor hij lekker gewoon thuis kan blijven.
Maar gelukkig zijn we voor alle andere dingen wel verzekerd en dat neemt al heel veel zorg weg.

- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Ter verduidelijking een screenshot van de app gemaakt, je kan er extra notities onder zetten, bv eten, beweging enz, en kan bovendien met 1 druk op de knop gemaild worden naar de dierenarts

- Habibi
- Zeer actief
Oh wauw wat mooi overzichtelijk zo. Ik kan me voorstellen dat dit een enorme hulp is nu, tijdens deze instelfase.
Handig met dat sjaaltje. En als dat niet voldoend eblijft zitten kan een honden-rompertje misschien ook nog uitkoomst bieden.
Handig met dat sjaaltje. En als dat niet voldoend eblijft zitten kan een honden-rompertje misschien ook nog uitkoomst bieden.

- Crescent
- Zeer actief
Lees hier vanaf het begin met grote interesse mee. DT1 bij jonge honden is voor mij onbekend terrein, en heb aardig wat vragen...
Bijzonder dat jullie ervoor hebben gekozen de sensor te plaatsen. Is de houdbaarheid van zo'n sensor standaard twee weken? Is het zinnig dat de sensor ook na het instellen blijft?
Waren er signalen die ervoor zorgden dat jullie aan de bel trokken wat betreft zijn gezondheid? En zo ja, welke?
Hoe spelen jullie in op de metingen van de sensor? Ik begrijp dat bloed prikken niet noodzakelijk is, maar ik neem aan dat insuline toedienen dat wel is?
Hopelijk voelt het ventje zich snel beter. De huid rondom de sensor ziet er mooi rustig uit in elk geval. Een diepe buiging dat jullie dit traject aangaan.
Bijzonder dat jullie ervoor hebben gekozen de sensor te plaatsen. Is de houdbaarheid van zo'n sensor standaard twee weken? Is het zinnig dat de sensor ook na het instellen blijft?
Waren er signalen die ervoor zorgden dat jullie aan de bel trokken wat betreft zijn gezondheid? En zo ja, welke?
Hoe spelen jullie in op de metingen van de sensor? Ik begrijp dat bloed prikken niet noodzakelijk is, maar ik neem aan dat insuline toedienen dat wel is?
Hopelijk voelt het ventje zich snel beter. De huid rondom de sensor ziet er mooi rustig uit in elk geval. Een diepe buiging dat jullie dit traject aangaan.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- twinkeltje
- moderator
Ik vind het fijn te zien dat ze dit dus ook op deze manier kunnen doen veel mensen hebben er ook baat mee zo meter.
Maar het is ook wel een hele zoete hond die keurig zijn vestje aanlaat, ik duim dat jullie snel goed zijn ingesteld
Maar het is ook wel een hele zoete hond die keurig zijn vestje aanlaat, ik duim dat jullie snel goed zijn ingesteld
- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Klopt idd, de sensor mits hij goed op zijn plek blijft zitten kan 2 weken mee, dan is de sensor op en werkt hij simpel niet meer, de instel periode kan lang of kort duren dat weten we nog niet, onze keuze is tot hij ingesteld is en wij hem kunnen lezen hem met de sensor te meten.Crescent schreef: ↑12 nov 2021 03:22 Lees hier vanaf het begin met grote interesse mee. DT1 bij jonge honden is voor mij onbekend terrein, en heb aardig wat vragen...
We zijn hiervoor in behandeling bij een dierenziekenhuis.
De meeste honden moeten 2 keer per gespoten worden de hoeveelheid wat er met de dierenarts is afgesproken en een half uur na het eten. Verder moet je hem in de gaten houden voor hypo’s (te lage suiker) als hij dit vertoont (ook in gedrag) direct druivensuiker in de bek en spoed naar de dierenarts.
We krijgen een voedingsdeskundige zodat we hem stabiel in zijn meting kunnen houden. Als hij geen sensor meer heeft en hij vertoont gedrag van hypo of hyper zal er met een kleine prik in de oor een druppel bloed afgenomen waardoor we zijn gehalte kunnen meten en afhankelijk daarvan kijken wat we doen.
Hoe kwamen we erachter? Zoiezo is hij vanaf pup heel ziek, dus we zitten er altijd bovenop en een vaste klant bij de dierenarts. Vanwege zijn atopie, heeft hij veel hotspots, vorige week had hij er 1 op zijn poot, direct kaalgeschoren, gewassen met betadineshampoo, carporaal gegeven en kap om, echter bleef hij hijgen, en zijn hotspot werd met het uur groter. Dus een nachtelijk bezoek aan de dierenarts die extra onstekingsmiddel met de spuit
gaf. Een week later was het nog niet over, dat gaf al een signaal aan ons dat dit vreemd was, en plots kreeg hij enorme drink behoefte en moest veel en lang plassen zelf zo dat ik er snachts uit moest. Er is toen ochtenbloed geprikt en ochtendurine getest. Waar de meting uit kwam, dat zijn lever en nierwaarden te hoog waren. En zijn suiker.
Maandagochtend wederom bloed nuchter geprikt bij DA en weer suiker te hoog. Waardoor diabetes type 1 vastgesteld werd. Verder was hij in een week 3 kilo aangekomen dat laatste was vreemd je zal verwachten dat hij juist afgevallen was.
Nu we weer een week verder zijn zien we wel echt een zieke hond, ondanks zijn insuline spuiten (logisch hij is nog niet goed in gesteld)
Maar hij is heel moe, sloom, staat wat moeilijk op.
Ik kan geen filmpje toevoegen maar elke plas om de drie uur duurde gemiddeld ruim een minuut, de plas was bovendien helder wit, en hij had een bolle buik.
Wel foto toegevoegd van de hotspot waarbij je ziet dat zijn duim heel dik werd.

- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Goed idee! Maar daar piest ie overheen! Het is een reu he? Met uitlaten moet hij het ook aan!

- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
Sensor 2 is vandaag geplaatst een sensor gaat maar twee weken mee. olle is lastig te pijlen nog en daarom gaan we hem testen op cushing. Olle zelf is heel moe, en moet erg wennen aan zijn vaste eetschema. (11.00 en 23.00 eten en spuiten) die moeten we steeds uit een diepe slaap halen waarna hij volgens schema eet en gespoten word en hij dan niet kan slapen en het hele huis op stelten zet. Je begrijpt misschien… vrouwtjes zijn doodmoee 

- twinkeltje
- moderator
- Habibi
- Zeer actief
Klinkt inderdaad niet alsof hij al helemaal goed ingesteld is.
Maar dat zal wel even tijd kosten.
Wat hebben jullie verder nog aan adviezen en tios meegekregen?
Voeding/dieet/actiefvsrust schema?
Of eigenlijk vooral de sensor en insuline voorlopig?
Maar dat zal wel even tijd kosten.
Wat hebben jullie verder nog aan adviezen en tios meegekregen?
Voeding/dieet/actiefvsrust schema?
Of eigenlijk vooral de sensor en insuline voorlopig?

- Oliver Bommel
- Vaste gebruiker
We hebben een vast eetschema, 11.00 eten en spuiten en 23.00 eten en spuiten. Qua bewegen ook zoveel mogelijk proberen zelfse tijden en tijdsduur.
Rond 16 uur gaat hij altijd naar het bos ( hij is geloof ik best verwend
We gaven hem altijd al biofarm botten en zelf gedroogde koekjes van de slager. Dit is vrijwel koolhydraat arm dus dat hoeft niet anders.
Als hij eenmaal goed is ingesteld gaan we nog wel kijken naar extra voeding, omdat hij zo een paar belangrijke voeding mist. Wat door de diabetes meer word.
We gaan hem ook testen op cushing dat gaat maandag naar Utrecht
Verder enige uitleg wat te doeb bij een hypo maar hij zit nu zo hoog dat dit voorlopig niet aan de orde is