Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe heb je de naam van je hond gekozen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Hoe heb je de naam van je hond gekozen?

Ongelezen bericht door Habibi »

Had hij de naam al?
Is het een afgeleide van zijn stamboeknaam?
Gewoon zo maar verzonnen?
Heeft het een speciale betekenis?

Ik ben benieuwd :mrgreen:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoe heb je de naam van je hond gekozen?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco kreeg z'n naam in het nest al van z'n fokker. Zijn stamboomnaam is De Schrijvertjes Elco Frits (waarbij Frits de roepnaam van z'n vader is). Het was al snel duidelijk dat wij Ekko, Elco of Epke zouden krijgen en dat vonden we allemaal prima namen om als roepnaam te gebruiken.
Toen we de knoop doorgehakt hadden dat we uit het nest van Elco en Ebby een pup wilden, hebben we aan de fokker gevraagd of we ook de stamboomnaam mochten verzinnen. Uiteraard stond de kennelnaam al vast, en ook de beginletter (gaat bij markiesjes per jaar; 2014 was de E aan de beurt, 2016 de G en dit jaar is het de L). En wij vonden het wel leuk om m'n schoonvader te vernoemen. Wel even gevraagd of hij dat ook zag zitten en hij vond ons idee geweldig. Zo stonden een deel van de stamboomnaam en de roepnaam al vast, maar ik wilde nog een ludiek voorvoegsel. Na wat brainstormen kwamen we met z'n allen uit op Gerse Gerrit v.d. Walewoefjes en roepnaam Gait. Gers is Rotterdams voor cool. En Gait is de dialectvorm van Gerrit uit de streek waar m'n schoonvader vandaan komt
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Geen stamboomnamen. Duc de Normandie bekt niet zo lekker :engel: Frodo vond ik gewoon een leuke naam, Gandalfje past daar natuurlijk bij en bij nummer 3 ben ik maar weer in de namenlijst van The Lord of the Rings gedoken. En dat is Sam(wise) geworden.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Blacky heette eigenlijk Jacky voor hij bij mij kwam wonen.
Maar ik heb al een hond gehad die Jacky heette dus ik vond dat niet fijn.
Maar omdat hij al 4 jaar die naam heeft gehad koos ik iets wat zo klonk dus het werd Blacky
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

• Pieter Bram. Het Pieter is erbij gekomen omdat de P erbij moest en die naam is zomaar uit de lucht geplukt. Bleek later dat de zoon van de fokker Pieter heet. Bram omdat het kort maar krachtig is en gewoon een leuke naam. Alternatieven: Brambo, Toetje, Ep
  • Akkathijs omdat ze in België niet aan twee namen deden, kan inmiddels veranderd zijn en zijn naam moest met een A beginnen. Akka komt uit Niels Holgerson: Akka van Kebnekajse, het is tevens een berg in Lapland waar we later met zijn allen nog geweest zijn en ook dat is ter plekke bedacht want de naam Thijs stond al vast. Thijs omdat het kort maar krachtig is en gewoon een leuke naam. Alternatieven: Binkie, Aal
AfbeeldingAfbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Keetje: Toen zij kwam zette ze mijn huis vaak op stelten waarop ik vaak zei 'lig je weer te keten', en toen moest ik haar van mijn kleindochter Keet noemen...
Bartje: Hij heette Bartolo toen hij kwam en heb daar met een knipoog 'Bartje' van gemaakt. Klinkt Hollands en paste bij Keetje...
Joep (opvanger): Heet eigenlijk Petros maar die naam vergat ik steeds, en omdat het een echte 'Joep' is heb ik hem dus zolang díe roepnaam gegeven...
Tina (opvanger): Heette zo toen ze kwam...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Loesje heette Berber. Dat vond ik niet bij haar passen. Moest een naam hebben die ook in het Spaans uit te spreken was en dat was Luz/Loes.
Ze is overigens vernoemd naar Loesje, het snoesje van de drummer van de band.

Taaf heette al Taaf en blijft zo heten.
Groetjes, Terry
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Toen ik Vusi kreeg gaf ik haar eerst de naam Rexy.... maar ik vond dat toch niet bij haar passen, toen had ik een CD in m´n handen van Vusi Mahlasela, een zanger van Z.Afrika, OK en zo werd het Vusi :ok:

Lady: omdat ze uit het asiel kwam, daarvoor heeft ze op straat geleefd. Ze verdiende gewoon een mooie naam :J:
en Alex...... hij is naar Willem Alexander vernoemd :wink: we dachten dat hij naar een koning vernoemd moest worden....... NL had toen nog Beatrix (2005) en Noorwegen had Haakon (Hokon) nou niet echt een naam voor een hond :LOL:
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Ik maak lijstjes. Ik check namensites.
Een naam moet in theorie het liefst:
- uit twee lettergrepen bestaan
- vriendelijk, vrolijk, beetje stoer is ook leuk.
- niet met een "G" beginnen i.v.m. mijn eigen zachte G.
- geen Joep /youp, alle Joepen die ik ken (diverse rassen) zijn ontieglijke viespeuken
- niet al te veel voorkomend bij de diverse honden in de reguliere wandelgebieden
- niet al te veel voorkomend in de kennissenkring/buren etcetera (overbuurjongetje heeft leuke naam, :hmmm: , maar die kunnen we dus niet meer gebruiken)
- diepere/ achterliggende betekenis is leuk maar geen vereiste.
- ras afhankelijk voor de poedel niet te tuttig, voor een terrier niet te fel.

Maar ondanks alle voorbereiding hebben we de naam Sam uiteindelijk bepaald op de heenweg naar de fokker toen we hem gingen ophalen. Gewoon simpel, toegankelijk, geen pretenties, niet (poedel)tuttig. De naam Oscar hadden we voor Oscar ook op een lijstje staan, eigenlijk vonden we de naam gewoon passen. Tot nu toe pas één andere Oscar tegen gekomen. Als mensen zijn naam horen, krijgen we vaak het commentaar "hij ziet er ook uit als een Oscar".

Volgend jaar komt hier waarschijnlijk een pup bij dus er ligt nu al een lijstje, maar waarschijnlijk wordt het ondanks voorbereiding weer een last minute besluit.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

mosquito1980 schreef: 08 nov 2021 16:09 Toen ik Vusi kreeg gaf ik haar eerst de naam Rexy....
De hond van de buren heette zo. Alle honden. De één na de ander :hmmm:
AfbeeldingAfbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Eerste hond was een herplaatser, haar naam was Pukkie, dat is Lucky geworden.
De tweede hond kwam uit het asiel en zijn naam was Buddy, die naam hebben we zo gelaten, hoorde echt bij hem.
De derde hond was een pup en kreeg van ons de naam Yla. (uitspreken als Aila)
En nu hebben we Ari, ook een herplaatster, zijn eerdere naam was Ernie, maar daar luisterde hij voor geen meter naar. :LOL:
Afbeelding
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Ze hadden allemaal hun naam al.
En kon veranderen maar past gewoon bij hun.

Alleen Blits heb ik veranderd die heete eigenlijk Frits leuke naam maar ik had het idee dat ik de hele dag mijn vader riep🙈
Afbeelding
Sam!
Zeer actief

Alle honden. De één na de ander 
Hahaha, heel herkenbaar alle honden van mijn opa: "Piko", van Drentsche Patrijs tot bull terrier en allerhande mixen uit het asiel.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kasper kwam uit een K nest
Eigenlijk zou ik een pup uit het J nest krijgen en daar had ik de naam Jasper voor gekozen.
Toen een pup uit het K nest me beter beviel werd de J een K :tongue:
Norbert (N nest) naar een politicus omdat de pup wat glad uitgevallen was voor een ruwhaar :mrgreen:
Gregor heb ik vernoemd naar zijn grootvader.
Rana was de afkorting van een naam die ik was tegen gekomen op een lijst van een hondenshow waar een hond Arana heette.
Ita was zo genoemd door de vorige baas die haar na 24 uur al terug bracht naar de fokker. Ik vond de naam wel voor haar passen dus die heb ik zo gelaten.
Claire was de naam die mijn man opeens noemde en dat vond ik prima. De stamboomnaam (Fresia) vond ik niet zo geschikt om mijn hond te roepen :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Patricia. schreef: 08 nov 2021 17:30 Ze hadden allemaal hun naam al.
En kon veranderen maar past gewoon bij hun.

Alleen Blits heb ik veranderd die heete eigenlijk Frits leuke naam maar ik had het idee dat ik de hele dag mijn vader riep🙈
Sam heette Teddy. Echt niet dat ik met een hondje ga lopen die Teddy heet :schrik: :LOL:
Afbeelding
MoTsiTsi

Ongelezen bericht door MoTsiTsi »

Bij Tirsa (Franse bulldog) moest de naam eigenlijk met een y beginnen, maar omdat dat niet de makkelijkste letter is voor een voornaam had de fokker al bedacht dat alle stamboomnamen met 'Your' zouden beginnen en dan kon je dus de door jou gekozen naar er achter plakken. De naam had ik uit een tentoonstellingsboekje. Was gewoon door alle namen van de teven gegaan.

Bij Yentle (Tibetaanse terrier) was het eigenlijk een j, op haar stamboom staat dus Jentle. Yentle naar de film van Barbra Streisand, ok, film is zonder 3.

En Lotje, zat gewoon in mijn hoofd, mijn volgende hond moest Lotje heten. De fokker heeft de stamboomnaam uitgezocht en dat is Mo Tsi Tsi. Tsi Tsi is muis in het chinees en Lotje was een ini mini pupje, de helft van haar broertjes en zusjes. Leuk is dat mijn buren (uit Taiwan) haar dus bij die naam noemen, is makkelijke voor hun dan Lotje.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mijn moeder heeft en aantal jaar in Zwitserland gewoond en daar heette de Berner Sennenhond Tagor. Vond ze een mooie naam en ze had fijne herinneringen aan die tijd. Dus onze eerste hond werd zo genoemd.
Jari werd vernoemd naar een voetballer. Net zoals heel veel jongetjes destijds.

Finn vonden mijn moeder en ik wel een mooie en makkelijk te roepen naam. Mijn vader had iets als Boris in gedachte. Weet niet meer precies wat, maar het was een dikke nee voor mijn moeder en mij. Om mijn vader mee te krijgen met Finn hebben we toen Venice Finn voorgesteld. Venice is een band die mijn vader erg goed vond. Dat kon op zijn instemming rekenen. Alleen bleek de fokster aan haat G-nest toe te zijn ondanks ze de naam wel mooi vond. We wilden niet in de clichés als Golden of Good terecht komen, maar de naam was al vrij lang. Daarom bedachten we Go erbij als een soort aanmoediging. Dus zijn stamboomnaam werd Pearl Drift Go Venice Finn, roepnaam Finn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pearl Drift?
Dan heb je een hond van Patricia :D
Mooie stamboomnaam zo :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

ranetje schreef: 08 nov 2021 20:55 Pearl Drift?
Dan heb je een hond van Patricia :D
Mooie stamboomnaam zo :ok:
Klopt! Finn was door haar gefokt. Zelfde nest als Stone, die ze zelf had aangehouden.
Afbeelding
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Een naam die je niet op elk veldje hoorde, dat wilde ik.
Eerste hond werd Ramses. Vernoemd na de zanger.
Tweede was Lotus, had die naam gekregen. Kwam bij ons met 1,5 jaar, dus zo gelaten.
Nu Hippie, vond ik leuk.
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Mijn 1e Beagle heette "Gamelands Fancy"op de stamboom, maar die kreeg ik pas na 3/4 jaar later en had haar al Dyane genoemd. Toen kwam mijn 1e Hamilton Stövare heette ( Trojadalens) "Skott"op de stamboom maar ik heb hem Nils genoemd.
Weer een Beagle en omdat ik alleen mannen in huis had werd het "Sergeant Pepper's lady Lill Jänta"als stamboomnaam,Lady omdat de moeder zo heette en Lill Jänta is klein meisje op z'n zweeds.
Volgende Hamilton kreeg een heel doordachte naam Svear Nels Svensk Dröm from Tedandi. Tedandi is de kennelnaam, Svear is historisch, : het rijk van koning Svear= Svear rike waar later Sverige uit ontstaan is. ( de rest van de stamboomnaam zegt genoeg ;-) )
Toen ik Svear nog had kwam er een 2e Hamilton bij en dat werd "Meillion Nels Lillanandra" Andra dus en dat betekend "tweede"in het zweeds. Lillan moest aan haar naam geplakt worden want er bestond al een engelse kennelnaam Andra en dat mocht dus niet.
En de 4e Hamilton is gewoon een samenvoeging van de 3 eerdere Hammies, stamboom"Flixtonia Born to Run"werd NI(ls)SV(ear)AN(dra) oftewel Nisvan, ook wel bekent als Nisse( kabouter) of Nixtervan
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Bij de meeste van mijn honden heb ik de naam niet gekozen, en veelal ook niet veranderd.
Soms een afkorting van een langere stamboeknaam.

Alleen Easy, die heette op papier Aegir, dat roept niet zo fijn, en die hond was zo gemakkelijk in alles, dat was heel snel Easy.

En Scotty heb ik zelf zijn naam gegeven. De fokker meteen "scotty beam me up"...hoezo trekkie fan :hmmm:
Zijn vrouw vertelde later dat ie zelfs een hond mr. Spock of Uhura had willen noemen, mocht niet van haar :LOL:
Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Sam! schreef: 08 nov 2021 16:15 - geen Joep /youp, alle Joepen die ik ken (diverse rassen) zijn ontieglijke viespeuken
Nou, dan kan 'mijn' Joep zich bij dat rijtje aansluiten... Die vetklep spoort af en toe niet... :E:

Maar hij is wel lief...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Sam!
Zeer actief

Tony schreef: 11 nov 2021 03:37
Sam! schreef: 08 nov 2021 16:15 - geen Joep /youp, alle Joepen die ik ken (diverse rassen) zijn ontieglijke viespeuken
Nou, dan kan 'mijn' Joep zich bij dat rijtje aansluiten... Die vetklep spoort af en toe niet... :E:

Maar hij is wel lief...
Ik wist het: er is een verband!
:D
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Leeloo
Mijn eerste BC x Stabij heb ik Leeloo genoemd, naar Leeloominaï Lekatariba Lamina-Tchaï Ekbat De Sebat van de Fifth Element. Even knap, slim, grappig en beweeglijk.

Doc
Rescue DH x Groenendaeler had de naam "Nanny McFee" gekregen in het shelter. Ze regelde - herder eigen - de boel daar nogal keurig. In mijn zoektocht naar een naam met 1 lettergreep werd dat "Doc".

Oscar
De vanuit Griekenland ongeplande (maar niet minder welkom) meegesnorde Coonhound kruising Oscar heette al zo, en dat paste perfect. De Oscar die mijn werkhandschoenen stiekem door het hekwerk heen confisceerde en erop sabbelde terwijl ik (verplicht) pauze had van het beton gieten en een liter water wegjankte. En de hond ging uiteraard mee naar huis. Werkhandschoenen tot op de dag van vandaag spoorloos.

Loulou
Het driekleur meisje dat via dezelfde contacten bij me kwam wonen heette al Loulou, eveneens prima.

Chianti
En toen mochten we volrashond Chianti in ons leven verwelkomen.

Namen zoals Stip, Vlek, Bles, Boef, Woest, Stout en Koekje komen niet meer aan de beurt geloof ik. Evenals Dean Moriarty, Siobhan, Gwydd, Edgar (Allan Poe) of Berengaria :mrgreen:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn had de roepnaam al bij zijn vorige baas, zijn stamboomnaam was Erfinn
Regelmatig noemde ik hem Finnskapinski

Bluf, had ook die naam al bij de vorige bazin, haar stamboomnaam was Bluffie
Bluf werd ook wel "het Geblufte" genoemd

Jol van mijn vriend (Jolly) zij kwam als pup uit het asiel met de naam Lolly.
Tante Pollewop, Jollepol

Aki is zo genoemd door de fokker, voluit Aki Chase als stamboomnaam
Akedraki :mrgreen:

Tot slot onze Chara, de dame uit Rusland zij droeg de naam en dat hebben we zo gehouden
Charina..
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

De een naar de topscoorder van het kaatsseizoen in zijn geboortejaar. De ander naar zijn opa.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kies namen puur op klanken die ik mooi vind (open klanken met volle klinkers en twee lettergrepen).

Mila vond ik dus gewoon mooi en melodieus klinken.
Amy kreeg de naam van de eigenaresse van het asiel waar ze een paar maanden verbleef. Ik vond het een prima naam en na die maanden zag ik ook geen reden om het te veranderen, de naam hoorde inmiddels al helemaal bij haar.
Amoz heette in het asiel Sinbad. Dat vond ik ten eerste geen mooie naam, maar hij had er ook veel negatieve associaties mee. Hij kende zijn naam wel degelijk (dat gold voor alle honden in het asiel), maar hij hoorde die naam alleen maar als hij op zijn flikker kreeg.
Arlo heette ook al zo toen hij bij mij kwam. Ik had het zelf nooit gekozen, maar na een jaar opvang ga je dat ook niet meer veranderen, dus prima zo.

Ik heb nu wel drie hondennamen die beginnen met een A, maar wel allemaal anders uitgesproken, dus er zit nog genoeg onderscheid in qua klanken.
moon-C
Zeer actief

Ongelezen bericht door moon-C »

Onze Roemeense had de naam Danuta, heel mooi maar toch maar gauw Daan, Daantje van gemaakt.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb me nooit aan stamboomnamen gehouden. Eigenlijk was de pup altijd al een dagje of zo in huis voor me ineens de passende naam te binnen schoot, alleen bij Bruno was dat niet het geval; toen mochten de kinderen kiezen en dat werd dus Bruno, uit een of andere jeugdfilm.
Bij Sancho zijn we wel enigszins in de stijl van het ras gebleven maar dat kwam zo in me op. Hij heette eigenlijk Juan en het is ook een echte Don Juan maar Sancho bekt lekkerder.
Tomas was een echte doedel, een Tomas dus.
Falco zag er uit zoals de naam; spits van voren ( de -f-) en met een volmaakt ronde krul op het eind.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”