Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Noodgreep om bal uit keel te krijgen.
Moderator: moderatorteam
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Noodgreep om bal uit keel te krijgen.
Dit komt van een openbaar gedeeld filmpje op facebook.
Het is GEEN leuk filmpje om te zien, twee honden die meer dood dan levend bij een dierenarts zijn. Wel heel nuttig. Het laat een techniek zien waarbij je een bal uit de keel van een hond kunt krijgen, als die muurvast lijkt te zitten. Die situatie kost nog altijd hondenlevens, en weten hoe je moet handelen kan dan van levensbelang zijn.
Heel in het kort, hond wordt rugggelings neergelegd, kop goed achterover. (eventueel nek over iemand enkels zoals in dat eerste filmpje) De bal wordt er dan handmatig uitgeduwd.
In principe moet je zelf natuurlijk niet rommelen met medische zaken. Maar deze techniek kan het verschil maken tussen leven en dood in een acute noodsituatie. Vandaar dat ik hem deel. De techniek is niet erg bekend (als ik het goed begrijp zelfs bij dierenartsen niet)
Beide honden uit het filmpje hebben het overleefd.
Het is GEEN leuk filmpje om te zien, twee honden die meer dood dan levend bij een dierenarts zijn. Wel heel nuttig. Het laat een techniek zien waarbij je een bal uit de keel van een hond kunt krijgen, als die muurvast lijkt te zitten. Die situatie kost nog altijd hondenlevens, en weten hoe je moet handelen kan dan van levensbelang zijn.
Heel in het kort, hond wordt rugggelings neergelegd, kop goed achterover. (eventueel nek over iemand enkels zoals in dat eerste filmpje) De bal wordt er dan handmatig uitgeduwd.
In principe moet je zelf natuurlijk niet rommelen met medische zaken. Maar deze techniek kan het verschil maken tussen leven en dood in een acute noodsituatie. Vandaar dat ik hem deel. De techniek is niet erg bekend (als ik het goed begrijp zelfs bij dierenartsen niet)
Beide honden uit het filmpje hebben het overleefd.

- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Re: Noodgreep om bal uit keel te krijgen.
Hee, dat is handig. Ik moest even twee keer kijken. Op de rug leggen en onder bij de keel, ongeveer ter hoogte van de kaakgewrichten omhoog duwen dus. Eigenlijk best logisch!!

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Oh, die is zeker handig om te kennen! Dank je voor het delen
- Habibi
- Zeer actief
- Habibi
- Zeer actief
Ik heb een bijbehorend artikel waarin de techniek uitgelegd wordt opgezocht.
Is in het engels, wel heel duidelijk, en met afbeeldingen van waar je exact moet drukken.
Klik op onderstaande tekst voor het volledige artikel
Intervention for Choking in an Unconscious Dog: XXT – eXternal eXtraction Technique
Robin Van Metre, VMD; Dennis T. (Tim) Crowe, Jr., DVM, Diplomate ACVS Emeritus, Charter Diplomate ACVECC, FCCM; KaLee Pasek, DVM; Jo-Anne Brenner, EMT-Tactical, NREMT-I, K9™ Medic Executive Director and Founder
Date Published: 12/12/2018
Is in het engels, wel heel duidelijk, en met afbeeldingen van waar je exact moet drukken.
Klik op onderstaande tekst voor het volledige artikel
Intervention for Choking in an Unconscious Dog: XXT – eXternal eXtraction Technique
Robin Van Metre, VMD; Dennis T. (Tim) Crowe, Jr., DVM, Diplomate ACVS Emeritus, Charter Diplomate ACVECC, FCCM; KaLee Pasek, DVM; Jo-Anne Brenner, EMT-Tactical, NREMT-I, K9™ Medic Executive Director and Founder
Date Published: 12/12/2018

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Goeie filmpjes 
De heimlich greep is ook een optie toch?
Of werkt dit beter.

De heimlich greep is ook een optie toch?
Of werkt dit beter.
- Habibi
- Zeer actief
Als ik het goed begrepen hebt zitten dit soort ballen te vast voor Heimliich.
En is dit dus eigenlijk wat je kunt doen als heimlich niet werkt, en de hond al bewusteloos is.
En is dit dus eigenlijk wat je kunt doen als heimlich niet werkt, en de hond al bewusteloos is.

- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Bedankt voor het delen,
De hond van mijn ouders had een keer de bal achter in de keel. Mijn vader lukte het toen om met 2 vingers achter de bal deze weer eruit te drukken. Sindsdien koop ik nooit geen gladde ballen meer.
De hond van mijn ouders had een keer de bal achter in de keel. Mijn vader lukte het toen om met 2 vingers achter de bal deze weer eruit te drukken. Sindsdien koop ik nooit geen gladde ballen meer.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*