Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vectra 3D
Moderator: moderatorteam
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Vectra 3D
Zijn jullie daar bekend mee?
Helaas vlooien hier. Hoopte dat het bij één zou blijven (Saar en Dex hebben nooit eerder vlooien gehad) ik maak altijd een goedje wat zomers echt goed helpt tegen teken. Maar tegen vlooien doet het niks is gebleken
Ook de knoflookbonbons doen niks. Helaas had ik met Toots slechter ervaring met Seresto band dus ben wat huiverig geworden.
Maar die vlooien dat kan echt niet blijven. Heb dus Vectra 3D besteld en dat komt Iig morgen binnen.
Nu alleen mezelf ertoe aanzetten het te gaan gebruiken.
Helaas vlooien hier. Hoopte dat het bij één zou blijven (Saar en Dex hebben nooit eerder vlooien gehad) ik maak altijd een goedje wat zomers echt goed helpt tegen teken. Maar tegen vlooien doet het niks is gebleken
Ook de knoflookbonbons doen niks. Helaas had ik met Toots slechter ervaring met Seresto band dus ben wat huiverig geworden.
Maar die vlooien dat kan echt niet blijven. Heb dus Vectra 3D besteld en dat komt Iig morgen binnen.
Nu alleen mezelf ertoe aanzetten het te gaan gebruiken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Vectra 3D
Het blijft troep maar vlooien is ook niks. Kiezen tussen 2 kwaden. Is goed wassen met vlooienshampoo nog een optie?

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Vlooien shampoo doet het zelfde als het goedje wat ik maak. Het goedje wat ik maak kan ik ook Shampoo mee maken met o.a lavendel
Wat ik maak zit ook neem in en salie, citroengras, rozemarijn enz. Ik weet niet wat dit voor vlooien zijn maar ze blijven komen. Ik kam ze elke dag 3 keer nu. Ze krijgen knoflook bonbons. Sprayde ze in met dat goedje maar ben daar nu mee gestopt omdat het niks doet tegen de vlooien.
Ja ik weet dat Vectra en andere middeltjes troep zijn. Maar ik denk dat we er anders niet vanaf komen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik ben er niet mee bekend.
De bijsluiter https://ec.europa.eu/health/documents/c ... 161_nl.pdf
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hier was het ook nodig om grover geschut in te zetten tegen de vlooien. Heb het gedaan met frontline en vlooienanticonceptie, en uiteraard vlooienspray voor de omgeving. Helaas reageerde Gait er heel beroerd op, dus toen de plaag opnieuw oplaaide vorig jaar, heb ik alleen Elco daarmee behandeld en Gait met dimethicon. Sindsdien geen vlooien meer gehad. Seresto deed onvoldoende bij die plaag. Soms moet je wel chemisch bestrijden, helaas.
Met Vectra 3D heb ik zelf geen ervaring
Met Vectra 3D heb ik zelf geen ervaring
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Die had ik al doorgenomen. Maar toch bedanktranetje schreef: ↑03 nov 2021 17:55 Ik ben er niet mee bekend.

Bij al die "dodende" middelen wordt ik niet vrolijk van de bijsluiter helaas.
Chihuahuas zijn ook nog eens best wel gevoelig voor bepaalde dingen. Ik heb elders wat speurwerk verricht naar lees eigenlijk overal dat het goed gaat ermee. Op één geval na die hotspots kreeg dat was een reactie op het middel.
Maar de vlooien zich maar laten vermenigvuldigen zal ook niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid en gelukkig zijn ze niet allergish voor vlooien. Maar het is wel irritant die kriebel beesten.
Er zat een egel in de tuin.2 dagen later ontdekte ik de eerste vlo bij Dex. Er lopen koeien naast ons huis en weet niet of die ook vlooen hebben. Onze kat komt niet buiten het gekke is dat ze hier wel altijd met andere hondjes spelen ook op de hondenschool komen (nu toevallig al een tijd niet) en nooit vlooien. Ik dacht eigenlijk dat hun gewoon niet aantrekkelijk waren. Heb er nooit wat voor hoeven gebruiken bij hun. Alleen zomers tegen teken.
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Een vriendin van ons heeft een paar weken geleden (ook met enige tegenzin) maar Vectra 3D gebruikt bij haar honden (een witte herder en een mechelaar).
De gebruikelijke druppels in de nek hielpen niet, en dat in combinatie met katten is geen goeie. Heeft goed gewerkt in elk geval, en de honden hebben het goed verdragen.
Ik durf het mijn honden ook niet geven, hier krijgen ze standaard begin van het jaar een seresto band om, afhankelijk van hoe het weer is, ergens tussen eind maart en begin mei. Die werken 8 maanden.
De laatste maanden van het jaar doe ik ze dan af, paar maanden rust, en in het voorjaar weer nieuwe om.
Zeker gezien het bosrijke (lees teken) gebied waar we werken en wandelen belangrijk dat het doet wat het moet doen.
Werkt voor ons prima, zou er eentje het niet (meer) zo goed verdragen dan kan ik die band afdoen, en klaar.
Ik heb al een hond jong verloren aan epilepsie, heb ze niet allemaal getest op MDR1, en tja border collies
Ik denk dan ook liever safe than sorry.
De gebruikelijke druppels in de nek hielpen niet, en dat in combinatie met katten is geen goeie. Heeft goed gewerkt in elk geval, en de honden hebben het goed verdragen.
Ik durf het mijn honden ook niet geven, hier krijgen ze standaard begin van het jaar een seresto band om, afhankelijk van hoe het weer is, ergens tussen eind maart en begin mei. Die werken 8 maanden.
De laatste maanden van het jaar doe ik ze dan af, paar maanden rust, en in het voorjaar weer nieuwe om.
Zeker gezien het bosrijke (lees teken) gebied waar we werken en wandelen belangrijk dat het doet wat het moet doen.
Werkt voor ons prima, zou er eentje het niet (meer) zo goed verdragen dan kan ik die band afdoen, en klaar.
Ik heb al een hond jong verloren aan epilepsie, heb ze niet allemaal getest op MDR1, en tja border collies

Ik denk dan ook liever safe than sorry.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik zou het ook liever niet gebruiken. Maar wat anders? Die Seresto komt er hier niet meer in. Sommige reacties daar kun je de band wel af doen maar is het kwaad al geschied.
Ik weet echt even niet hoe we anders van die vlooien af komen. Suggesties zijn ook welkom
Ik weet echt even niet hoe we anders van die vlooien af komen. Suggesties zijn ook welkom

- Sassy
- moderator
Als iets anders niet werkt zul je toch wat moeten.
Al eens overlegd met je dierenarts hierover?
Ik weet niet hoe gemakkelijk jouw hondjes zich eventueel laten wassen?
Wat ik hier ook al tussendoor eens gedaan heb is wassen met een goeie teatree shampoo.
Ruikt niet fijn, maar werkt wel al iets tegen ongedierte.
Niet te gebruiken op katten trouwens.
Of een andere goeie vlooienshampoo?
Moet zeggen van de seresto heb ik een keer in al die jaren een hond met een kaal plekje in de hals gehad, en ook maar een keer. De band even een paar weekjes afgedaan en dat was opgelost.
En ik heb niet maar een hond, maar meerdere.
Al eens overlegd met je dierenarts hierover?
Ik weet niet hoe gemakkelijk jouw hondjes zich eventueel laten wassen?
Wat ik hier ook al tussendoor eens gedaan heb is wassen met een goeie teatree shampoo.
Ruikt niet fijn, maar werkt wel al iets tegen ongedierte.
Niet te gebruiken op katten trouwens.
Of een andere goeie vlooienshampoo?
Moet zeggen van de seresto heb ik een keer in al die jaren een hond met een kaal plekje in de hals gehad, en ook maar een keer. De band even een paar weekjes afgedaan en dat was opgelost.
En ik heb niet maar een hond, maar meerdere.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik maak en gebruik nu een goedje waar tea trea in zit.
Ik maak daar een spray van. Ik zou daar ook shampoo van kunnen maken. Wat het doet is dat de vlooien die er evt opzitten dan weg zijn. Maar dat de vlooien die in de tuin of huis zijn (en ja wij wassen mandjes, kleedjes en zuigen goed) maar toch komen ergens dan weer vlooien vandaan. En die komen weer op de hondjes die tea trea geur doet ze niet afschrikken Iig
. De hondjes laten zich prima wassen ze gaan regelmatig in bad.
De vlooien moeten nu gewoon allemaal dood en dan zijn we er vanaf. Anders blijft het dweilen met de kraan open vrees ik.
Ik maak daar een spray van. Ik zou daar ook shampoo van kunnen maken. Wat het doet is dat de vlooien die er evt opzitten dan weg zijn. Maar dat de vlooien die in de tuin of huis zijn (en ja wij wassen mandjes, kleedjes en zuigen goed) maar toch komen ergens dan weer vlooien vandaan. En die komen weer op de hondjes die tea trea geur doet ze niet afschrikken Iig

De vlooien moeten nu gewoon allemaal dood en dan zijn we er vanaf. Anders blijft het dweilen met de kraan open vrees ik.
- Sassy
- moderator
Heb je misschien een stoomreiniger?
Daarmee krijg je ook wel wat weg, in hoeken en kieren, vloeren en dergelijke.
O, en lach niet, ik heb op aanraden van mensen vroeger mijn epilepsie hond ook wel ingesmeerd met kokosvet, hield ook wel iets tegen.
Die EM kralen helpen btw helemaal niet. Sommigen zweren daar dan weer bij.
Daarmee krijg je ook wel wat weg, in hoeken en kieren, vloeren en dergelijke.
O, en lach niet, ik heb op aanraden van mensen vroeger mijn epilepsie hond ook wel ingesmeerd met kokosvet, hield ook wel iets tegen.
Die EM kralen helpen btw helemaal niet. Sommigen zweren daar dan weer bij.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik heb een stoomreiniger en geloof idd niet in EM.
Ik heb ook Stop aroma Therapie liggen in spray vorm nog maar mijn middeltje is sterker. Dus dat gaat ook niet voldoende werken.
Kokosvet zou ik nog kunnen proberen. Wassen opzich ook al geloof ik er niet in. Maar dat zal ik dan eerst nog proberen voordat ik dat spul ga inzetten. Dat kan Iig geen kwaad. Maar het zijn dus middeltjes waar enkel de vlooien die op dat moment op de hond zitten verdwijnen. Niet uit de omgeving (tuin-huis)
In huis ga ik ook aan de gang met een spray nadat ik alles weer opnieuw gewassen heb. Maar dat werkt tijdelijk. Als er vlooien in de tuin zitten dan nemen ze ze weer mee naar binnen tenzij de vlooien op hun doodgaan
Ik heb voor Toots enkel één x Seresto gebruikt en verder enkel stop of eigen middel. Ik ben echt tegen dat soort rommel. Maar ik heb dus nog nooit dit probleem gehad en zie nu wel in dat als je dat aan de hand hebt je er niet zo makkelijk vanaf komt.
Ik heb ook Stop aroma Therapie liggen in spray vorm nog maar mijn middeltje is sterker. Dus dat gaat ook niet voldoende werken.
Kokosvet zou ik nog kunnen proberen. Wassen opzich ook al geloof ik er niet in. Maar dat zal ik dan eerst nog proberen voordat ik dat spul ga inzetten. Dat kan Iig geen kwaad. Maar het zijn dus middeltjes waar enkel de vlooien die op dat moment op de hond zitten verdwijnen. Niet uit de omgeving (tuin-huis)
In huis ga ik ook aan de gang met een spray nadat ik alles weer opnieuw gewassen heb. Maar dat werkt tijdelijk. Als er vlooien in de tuin zitten dan nemen ze ze weer mee naar binnen tenzij de vlooien op hun doodgaan

- Sassy
- moderator
Voor de omgeving zul je toch echt (naast alles wat wasbaar is heet genoeg wassen) spuitbussen chemie moeten inzetten, en daarnaast evt vloer/meubelen met de stoomreiniger moeten doen.
En dat consequent een aantal weken volhouden, zit niks anders op.
En dat consequent een aantal weken volhouden, zit niks anders op.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ja. Dat zijn we al aan het doen. Bankhoezen zijn ook waabaar. Ik hoopte er al vanaf te zijn. Maar helaas vandaar nu toch ook deze stap.
Moet ook wel zeggen we hebben een groot huis. Met ook grote loods waar niet echt tegenop te zuigen valt. Vlooien kunnen onder de deur naar de hal en loods of terug. Al denk ik dat daar geen vlooien zitten maar meer toch bij de hondenmandjes/bank/kleed en in de tuin natuurlijk. Maar tot nu toe heeft wat ik doe Iig weinig effect en moet ik wat anders gaan toepassen. Misschien moet ik ook een andere omgevingsspray?
Moet ook wel zeggen we hebben een groot huis. Met ook grote loods waar niet echt tegenop te zuigen valt. Vlooien kunnen onder de deur naar de hal en loods of terug. Al denk ik dat daar geen vlooien zitten maar meer toch bij de hondenmandjes/bank/kleed en in de tuin natuurlijk. Maar tot nu toe heeft wat ik doe Iig weinig effect en moet ik wat anders gaan toepassen. Misschien moet ik ook een andere omgevingsspray?
- Sassy
- moderator
Zou zomaar kunnen, je ziet de laatste jaren steeds vaker resistentie optreden.
En ja, vaak komen die vlooien vanaf een andere gastheer (katten, egel e.d.)
En ja, vaak komen die vlooien vanaf een andere gastheer (katten, egel e.d.)
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ik heb het ze toch gegeven gister. En tot nu toe geen rare dingen. Saartje was vanmorgen aan de race. Maar dat kan toeval zijn. Dacht, ik laat dat nog wel weten.
-
- Zeer actief
Vectra werkt op dit moment heel goed tegen vlooien, het is een andere werkzame stof dan de doorsnee en er is nog geen resistentie op dit moment.. zelf merk ik wel dat als ik het gebruik dan hebben de dieren heel veel jeul.. ik hou het zelf graag beperkt tot zo min mogelijk en verder die bussen van organimal met die aarde en deet is zonder bijwerkingen en veilig alleen gebruiken als ze krabben
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Fijn dat ze geen last hebben en de race kan inderdaad toeval zijn.Chihuahua-paws schreef: ↑05 nov 2021 15:45 Ik heb het ze toch gegeven gister. En tot nu toe geen rare dingen. Saartje was vanmorgen aan de race. Maar dat kan toeval zijn. Dacht, ik laat dat nog wel weten.
Goed dat ik het weet. Ik had mijn teckels spot-on (wegens heel veel egels op het moment) gegeven maar een week later ontdekte ik alweer een vlo.S@ndr@ schreef: ↑05 nov 2021 15:50 Vectra werkt op dit moment heel goed tegen vlooien, het is een andere werkzame stof dan de doorsnee en er is nog geen resistentie op dit moment.. zelf merk ik wel dat als ik het gebruik dan hebben de dieren heel veel jeul.. ik hou het zelf graag beperkt tot zo min mogelijk en verder die bussen van organimal met die aarde en deet is zonder bijwerkingen en veilig alleen gebruiken als ze krabben

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ze hebben ook geen jeuk klachten. Bij die kleintjes hoef je het alleen tussen de schouderbladen te doen. Dus ze konden er ook niet aan likken. Ben wel blij dat het Iig niks geks heeft veroorzaakt. Zag er tegenop maar nu ben ik blij dat ik het gegeven heb.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik blijf het ook altijd spannend vinden, hoor. Het blijft natuurlijk een gif dat je gebruikt. En een hond kan er opeens allergisch op reageren. Maar soms moet het gewoon
- Sassy
- moderator
O fijn dat het goed gegaan is, ja soms moet je afwegen wat de beste keuze is.
En voordat je een echte vlooienplaag in huis hebt, dat is lastig er weer vanaf te komen.
Heb ik gezien bij een vriendin, die veel katten heeft, hoe moeilijk dat kan zijn.
Zelf gelukkig in ons eigen huis (klopt af op hout) nog nooit mee van doen gehad.
En voordat je een echte vlooienplaag in huis hebt, dat is lastig er weer vanaf te komen.
Heb ik gezien bij een vriendin, die veel katten heeft, hoe moeilijk dat kan zijn.
Zelf gelukkig in ons eigen huis (klopt af op hout) nog nooit mee van doen gehad.
-
- Zeer actief
Ja als je katten hebt dan is het lastiger.. het zijn ook allemaal katten vlooien volgens mij
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Nouja zou kunnen dat er wel al een plaag ofzo is (in huis zag ik ze niet) we hebben ook een kat. Komt niet buiten. Maar er was dus een egel in de tuin (vrees toch dat dat de boosdoener was)Sassy schreef: ↑07 nov 2021 11:07 O fijn dat het goed gegaan is, ja soms moet je afwegen wat de beste keuze is.
Ik ving ze met de kam en doodde ze dan. Maar een paar uur later hadden ze weer één of meer vlooien en dat vind ik echt frustrerend. Maar dat zegt toch dat er meer zaten/zitten. Dat kan ook in de tuin zijn overigens. Maar even afwachten wat het gaat doen nu.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
ik gebruik het. werkt idd prima en het was het enige middel wat ik een drachtige hond zou mogen geven aldus de da. Heb het niet gedaan maar elk ander middel kon niet. Het werkt prima en mijn honden hebben er geen last van. Van alle ander vlooiendruppels altijd wel. Ook vlooienbanden waren altijd een ramp.
Overigens konden mijn honden ook bravecto goed verdragen en die werkten ook erg goed tegen vlooien. Deze hoeft maar 1x per 6 maanden gegeven te worden. Ik weet dat er erg veel weerstand tegen is maar bij mijn honden werkt het prima. Deze mag je echter niet gebruiken bij drachtige honden of honden die binnen 3 maanden na het geven drachtig zullen worden. Maar dit geldt ook voor de meeste druppels en vlooienbanden.
Overigens konden mijn honden ook bravecto goed verdragen en die werkten ook erg goed tegen vlooien. Deze hoeft maar 1x per 6 maanden gegeven te worden. Ik weet dat er erg veel weerstand tegen is maar bij mijn honden werkt het prima. Deze mag je echter niet gebruiken bij drachtige honden of honden die binnen 3 maanden na het geven drachtig zullen worden. Maar dit geldt ook voor de meeste druppels en vlooienbanden.