Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Avocado gegeten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Avocado gegeten

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait had een avocado gevonden die ik had laten vallen en niet terug kon vinden. Vlak daarna ben ik even naar de winkel gegaan. Ik kwam terug van de winkel en zag de pit en wat schil in z'n mand liggen. Gait zat zelf in z'n bench met nog meer van z'n buit: nog een stuk schil. In eerste instantie dacht ik nog: gelukkig heeft hij de pit niet opgegeten, want die is giftig. Gelukkig besloot ik nog even een fact check te doen en toen bleek dus dat de hele avocado dat gif kan bevatten, al zit het vooral in de pit en de schil, en o.a. hartproblemen kan veroorzaken. Dus meteen dierenarts gebeld en met Gait in de auto gesprongen.
Gelukkig waren we er inderdaad snel bij. Hij heeft alles netjes uitgebraakt, inclusief toch nog best wat stukken schil. Hele maag leeg en de hoeveelheid klopte ook met een hele avocado.
Nu ligt hij te slapen en voelt zich hopelijk straks weer zichzelf. En hopelijk heeft hij hiervan geleerd dat avocado's toch niet zo'n goed idee zijn om op te eten
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Avocado gegeten

Ongelezen bericht door sirene »

Avocado is helemaal niet slecht. Alleen de pit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ze krijgen hier gewoon avocado.

Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

sirene schreef:Avocado is helemaal niet slecht. Alleen de pit.
En de schil. En Gait is maar een klein hondje, dus hij hoeft niet veel van de schil binnen te krijgen om er de gevolgen van te krijgen. Ik dacht eerst ook dat het weinig kwaad kon. Maar de schil is dus ook een probleem en dat had hij toch best wat van binnen gekregen. Vandaar toch maar naar de dierenarts in hem te laten braken
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Advocado is vet maar niet zo slecht.
Alex en Lady hebben eens "ingebroken" in mijn keuken en 10 advocados soldaat gemaakt, toen ik thuis kwam lagen er 10 pitten, veel schillen en 2 tevreden honden in de tuin :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Als hij alleen vruchtvlees gegeten had, was er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand geweest. Maar Gait heeft ook minstens de helft van de schil opgegeten en daar zit hetzelfde gif in als in de pit. Deze hoeveelheid is mogelijk niet problematisch voor een hond van 225 kilo of meer, maar het gaat hier om een hondje van 8,5 kg. Dan is het veel sneller een probleem. Ik laat hem dan ook liever braken dan straks zitten te duimen dat hij de hartritmestoornissen overleeft, terwijl hij in een kliniek opgenomen is
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Fotogravinnetje schreef:Als hij alleen vruchtvlees gegeten had, was er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand geweest. Maar Gait heeft ook minstens de helft van de schil opgegeten en daar zit hetzelfde gif in als in de pit. Deze hoeveelheid is mogelijk niet problematisch voor een hond van 225 kilo of meer, maar het gaat hier om een hondje van 8,5 kg. Dan is het veel sneller een probleem. Ik laat hem dan ook liever braken dan straks zitten te duimen dat hij de hartritmestoornissen overleeft, terwijl hij in een kliniek opgenomen is
Hoeveel honden zijn er van 225 kg? :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Cerberus misschien :F:

Fijn dat je toch even hebt laten checken. Fijner dan misschien grote problemen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

malinois schreef:
Fotogravinnetje schreef:Als hij alleen vruchtvlees gegeten had, was er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand geweest. Maar Gait heeft ook minstens de helft van de schil opgegeten en daar zit hetzelfde gif in als in de pit. Deze hoeveelheid is mogelijk niet problematisch voor een hond van 225 kilo of meer, maar het gaat hier om een hondje van 8,5 kg. Dan is het veel sneller een probleem. Ik laat hem dan ook liever braken dan straks zitten te duimen dat hij de hartritmestoornissen overleeft, terwijl hij in een kliniek opgenomen is
Hoeveel honden zijn er van 225 kg? :mann:
Typefout. Moest uiteraard 25 kg zijn
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Habibi schreef:Cerberus misschien :F:

Fijn dat je toch even hebt laten checken. Fijner dan misschien grote problemen.
Ja, ik ben over het algemeen heel makkelijk en kijk dingen meestal gewoon aan, maar dit was een risico dat ik toch maar liever niet neem. Liever 65 euro kwijt voor laten braken terwijl het niet echt nodig was dan het risico nemen dan dat z'n hart aangetast wordt door het gif uit de schil. We hebben afgesproken dat ze allebei ouder gaan worden dan Boomer geworden was, want met net geen 10 jaar is die veel te jong gegaan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Beter een keer te veel kotsen dan te weinig :ok:

Maar denken dat hij het verband ziet tussen kotsen en die avocado?
Denk het niet, dus er van leren zal hij naar mijn idee niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Nee, inderdaad. Ik hield hem een stuk van de schil voor en hij wilde hem zo opeten. Toen werd ik uiteraard boos. Denk dat dat meer effect heeft (en hem er alsnog niet van weerhoudt) ;)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef: 02 sep 2021 14:22 Nee, inderdaad. Ik hield hem een stuk van de schil voor en hij wilde hem zo opeten. Toen werd ik uiteraard boos. Denk dat dat meer effect heeft (en hem er alsnog niet van weerhoudt) ;)
:80:

Wat denk je te bereiken met boos worden en waarom is dat uiteraard?
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Beter het zekere voor het onzekere dan ja.

Vorige week had mijn kitten opeens een ritalin pilletje gevonden. Geen idee waar die vandaan komt, maar hij had hem in zijn mond en er op zitten kauwen. Meteen dierenarts gebeld en na overleg mocht ik het aankijken. Maar vond het spannende uren.
_Esmee
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Fotogravinnetje schreef: 02 sep 2021 14:22 Nee, inderdaad. Ik hield hem een stuk van de schil voor en hij wilde hem zo opeten. Toen werd ik uiteraard boos. Denk dat dat meer effect heeft (en hem er alsnog niet van weerhoudt) ;)
:80:

Wat denk je te bereiken met boos worden en waarom is dat uiteraard?
Boos is te sterk uitgedrukt, hoor. Meer een strenge 'nee'. Dezelfde nee die ik gebruik als hij een mes zou willen oppakken van de grond. Een 'pas op, gevaar!' dus. Maar ik voorkom liever herhaling door geen avocado's meer te laten vallen ;)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Beste kans :engel:

Niets meer laten vallen is een goed voornemen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”