Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy kiezen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Puppy kiezen

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Allebei de honden puur op gevoel en uiterlijk uitgekozen. Bij allebei ook nog eerste keus en al bij één week oud mogen kiezen (fokker in de buurt).
Waarom dan precies die pups, echt geen idee :denken:
Beiden waren geen pups die direct om me af kwamen stormen overigens.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

4 weken is ook nog wel erg jong om veel verschillen te zien denk ik. En uiteindelijk vraag ik me ook wel af of het zoveel uitmaakt. Ik weet nog dat ik heb geholpen met de puppytest van Karels nest en daar waren 3 van de 5 reuen echt heel erg vergelijkbaar. Had me werkelijk niets uitgemaakt welke van de 3 het was geworden. Soms heb je wel echt een klik met een bepaalde pup, bij Pom had ik dat wel, maar als je dat niet hebt is het sowieso wel okee volgens mij hoor. Maar ik zou gewoon met 6 weken nog eens kijken of er een pup is die er voor jullie uitspringt
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zinodo schreef: 30 aug 2021 13:25 Ik denk dat als je volledig achter de pap en mam staat, als alles rondom het nest je aanstaat qua verzorging en omgang etc etc,
dat je dan ook niet echt een verkeerde keuze kan maken. Ja er zijn heus wel verschillen tussen de pups, maar extreme verschillen?
Muah.
Toen we Ziva mochten kiezen was er keuze uit 4 teefjes. Eentje was wat pittiger, eentje wat slomer, maar echt niet dat je zou denken wauw wat een verschil. We hadden officieel eerste keuze maar onofficieel was de pittigere dame al zowat besproken. Het was toevallig Ziva die op mijn schoenen ging liggen slapen terwijl de rest speelde en daarom heb ik haar gekozen. :mrgreen: maar al haar zusjes zijn net zo leuk!
Datte.
Verder als je al een gedegen keuze wil maken moet je kijken naar wat jij belangrijk vindt.
Sommige basisdingen in het karakter veranderen niet of nauwelijks. Energie, samen willen werken, hoe je omgaat met opwinding, stress en nieuwe dingen. Als je dat belangrijk vindt moet je daar naar kijken. Hele vocale pups blijven vaak ook wel vocale pups.
Een pup die als eerste naar je toekomt is leuk, die is ws heel sociaal. Maar als je een hele baasgerichte hond zoekt moet je misschien juist de pup nemen die bij de fokker blijft hangen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

elskeadrianne schreef: 30 aug 2021 13:09 Allebei de honden puur op gevoel en uiterlijk uitgekozen. Bij allebei ook nog eerste keus en al bij één week oud mogen kiezen (fokker in de buurt).
Dat zou voor mij niet als 'mogen' voelen maar als 'moeten'. Ik vind dat echt veel te vroeg, maar het zal wel uitmaken wat voor nest het is. In een rasnest zullen de verschillen kleiner zijn en dan maakt het misschien niet zoveel uit (alhoewel dat ook van het ras afhangt), in een kruisingsnest zullen de verschillen in karakter over het algemeen toch wel groter zijn en zou ik het echt niet fijn vinden.
elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Zamunda schreef: 30 aug 2021 13:41
elskeadrianne schreef: 30 aug 2021 13:09 Allebei de honden puur op gevoel en uiterlijk uitgekozen. Bij allebei ook nog eerste keus en al bij één week oud mogen kiezen (fokker in de buurt).
Dat zou voor mij niet als 'mogen' voelen maar als 'moeten'. Ik vind dat echt veel te vroeg, maar het zal wel uitmaken wat voor nest het is. In een rasnest zullen de verschillen kleiner zijn en dan maakt het misschien niet zoveel uit (alhoewel dat ook van het ras afhangt), in een kruisingsnest zullen de verschillen in karakter over het algemeen toch wel groter zijn en zou ik het echt niet fijn vinden.
Eens, in dit geval wel twee keer een rasnest.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik neem aan dat de hondjes geen outcross zijn of een f2 toch?
Dan kun je er echt wel van uit gaan dat je geen verkeerde keus kan maken.
Ik blijf het wel raar vinden al die fokkers waar men zo snel moet kiezen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Mijn oog viel direct na de geboorte al op Smalle (Taro). Daarna vond ik zijn broertje ook wel heel erg leuk op basis van de foto's (had lichte voorkeur voor een reu) en ik keek ook extra naar Stip maar toen we ze mochten bezoeken waren man en ik allebei helemaal verliefd op Taro. Hoe hij contact maakt en hoe schattig hij was.

Maar als ik een andere pup uit dat nest had gekregen was ik volgens mij net zo gelukkig geweest. Ik vind ze alle vijf enig.

Dus ja. Wel heel fijn dat je ze allemaal leuk vindt, eigenlijk :D wat een luxe.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vond het bij Mila best makkelijk, maar op een leeftijd van één of vier weken had ik het echt nog niet geweten hoor :F:
Bij Mila's nest gebeurde de toewijzing in overleg met de fokker toen de pups 7 weken waren. Ik was al een paar keer geweest en met zes weken had ik een sterke voorkeur voor Mila: zij was duidelijk het meest speelse, actieve en pittige pupje van het nest. Een kleine Truus de mier die maar met speeltjes aan het sjouwen was terwijl de andere pups lagen te slapen, alleen maar wilden knuffelen of gewoon meer op zichzelf waren en vooral gewoon heel lief waren, maar 'alleen lief' zocht ik niet.
De verschillen waren in dat nest best groot vond ik en bij de nestgenootjes die ik op volwassen leeftijd nog eens gezien heb, waren met name die verschillen in energieniveau en speelsheid nog steeds terug te zien. Mila apporteerde met zeven weken al alles en kon daar geen genoeg van krijgen, maar de helft van de pupjes in het nest keken nauwelijks naar speeltjes om of beten er alleen wat in, maar namen geen initiatief om er samen mee te spelen. Mila had wel een zusje die een partner in crime was (mijn tweede keus), maar die heb ik helaas nooit meer gezien op volwassen leeftijd. Ik vond de teefjes qua uiterlijk allemaal ongeveer even aansprekend. Misschien was de keuze voor mij makkelijker omdat ik heel duidelijk in mijn hoofd had wat ik zocht, en als er geen pupje in het nest had gezeten waarbij ik het idee had dat het een hondje was die erg graag samen actief wilde zijn, had ik geen pup uit dat nest genomen.
Natuurlijk is het een momentopname, maar wat ik zocht en leuk vond aan Mila, sloot precies aan bij de indruk die de fokker van haar had.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Faiza kwam uit een vrij, levendig nest waar ik 3x ben gaan kijken. Ik kende de moeder (nestzuster van mijn oudere teef) en de vader van de sport. Ik had tweede keus teef maar ze was mijn eerste keus. De fokker dacht dat ik voor een andere zou gaan, maar die stond me niet zo aan, dat was wel de pup waar het gros van de rest achteraan rende, maar ook een hondje wat kwaad werd om niks, en overal als een gek op af ging. Nieuwsgierigheid zie ik wil graag maar liever geen kamikazegedrag. Bovendien vond ik dat die erg intolerant was naar de andere pups. Ik vond 2 pups erg leuk, die renden niet steeds direct met de meute mee en waren qua kleur wat roder dan de anderen. Die twee vond ik veel relaxter in de omgang met andere pups maar lieten zich ook de kaas niet van het brood eten. Faiza was net wat brutaler en nieuwsgieriger, en had ook de mooiste bouw qua hoekingen, en toen ik mocht kiezen was zij dus m’n eerste keus. Geen spijt van gehad, al is ze niet altijd de gemakkelijkste geweest.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Boutje schreef: 30 aug 2021 13:59 Je hebt vaak een wat "minder slim" hondje in een nest, die neem ik sowieso niet, heb ik het geduld niet voor. Ik had in een nestje eentje die 2 dagen nadat de andere vooruit kropen pas kon kruipen, en dan achteruit. Die is naar een rustig bejaard koppel gegaan, paste perfect.

En dan neem ik normaal gezien (op Kika na, maar het enige andere teefje sprak me niet aan) ook niet het pupje wat de hele tijd broers en zusjes domineert. Want ik ben zelf wat aan de softe kant daar voor. Of een pup die veel vaker dan andere pups door moeder gecorrigeerd wordt, die hoef ik ook liever niet.

Pup mag op onderzoekend of afwachtend zijn, komt allebei wel goed, maar liever geen pup die na schrik niet redelijk snel herstelt of die als pup al geluidsovergevoelig lijkt.
Pupje wat zin heeft om te spelen met mij, in mijn haren hangt, trekspelletje of zelfs een apportje halen, prima! Pup die op schoot in slaap valt ook prima.

Ik laat de fokker heel veel vertellen over de pups, die kent hen het beste en aangezien ik de fokker ook goed uitleg waar ik op hoop en wat voor mijn moeilijker is vertrouw ik daar heel veel op.

En dan voor de rest... een correcte bouw natuurlijk en het uiterlijk... soms val je daar op en soms weer net niet, maakt niet zo heel veel uit, ik hoef niet het mooiste of het meest symmetrisch getekende pupje, ik wil alleen geen hond die ik van kleur of aftekening echt niet mooi vindt zoals vb een border collie met heel veel wit op de kop of een bi-blue sheltie.

En verder... Sherlock had ik niet echt keus, super blij mee.
Nanook heeft dochter gekozen, is ook van haar, zou ik niet gekozen hebben en nu ook niet kiezen maar 't kind is er nog altijd verliefd op dus dat is ook prima.
Pippa koos ik op foto toen ze 2 dagen was, bezoeken nadien bevestigden die keus.
Poppy ging ik bezoeken op 2 weken, viel op haar, dochter die mee was ook. Op 3 weken idem, ander kind mee en die koos ook haar. En op 4 weken nog eens het zelfde met kind 3 mee dus dat was duidelijk, met 4 uit ons gezien kozen we uit 8 pups Poppy...
Do verliefd op foto, kwam nadien onverwacht bij ons.
Kika voorkeur op foto en uiteindelijk vanwege afstand op 6 weken gekozen aan de hand van foto, filmpjes en beschrijving.
Dat is wat ik ook doe :ok:
Laat de fokker maar vertellen over wat zij ziet bij de pups en zelf zit ik ondertussen gewoon te kijken naar de acties in het nest.
Daarbij houd ik zo veel mogelijk rekening met wat ik graag zie bij een pup en wat ik liever niet zie.
Ik kan er zomaar een paar uur doorbrengen (bij de laatste pup kon dat een paar keer een halve dag, samen met de andere kopers).

Grappig is dat de fokker van Claire een van de pups ietsje minder geschikt vond voor de jacht en dat hondje blijkt een dijk van een jachthond te zijn. :lol1:
Dus ook dat kan anders uitpakken dan gedacht :tongue:
Nadat ze bij je in huis zijn leren ze nog zo veel en ontwikkelen ze nog zo enorm dat niet alles te voorspellen is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

DS was alleen en mocht direct mee naar huis. Al was ze pimpelpaars met 7 poten en geen staart geweest, dan nog had ik ze meegenomen want ik mocht een hond :LOL:
Runar had ik laatste keus (erg onverwacht gekomen, eigenlijk geen pups meer vrij maar ik mocht toch). Ik kende de persoon die 1ste keus had en we zijn samen gaan kijken, meteen de dag van ophalen. Ik zei dat ik Runar wel leuk vond (hij was klein, dapper en ondernemend) en ik mocht hem meenemen van zowel fokker als 1ste keus koper :ok:
Piiri was een nest van 2, fokker hield 1. Ik wist daar ook pas de dag van ophalen de welke 1 het ging worden.
Treskor had ik 2de keus, die ben ik op 6 weken gaan kiezen. Nest van 11 waarvan 7 reuen, dus ik wist hield mijn hart al vast.
Maar goed, fokker deed de kenneldeur open, alle pups storten zich naar buiten. 1 kwam buiten en beet zich vast in het been van de fokker, terwijl de rest over hem heen holde. 5 minuten later hing hij nog in dat been vast. Dus mijn keuze was toen al gemaakt :F: fokker koos de 1ste keus, maar gezien hij nog geen idee had wie te kiezen, had hij geen probleem met het feit dat ik al koos (is ook dezelfde fokker van Runar, dus geen vreemde).

Ik wil pups gewoon vrij zien rondlopen en dan kijk ik wel. Geen getest en omgekeerd houden en schieten en een potje voer in het midden en weet ik veel wat sommige allemaal doen. Gewoon loslaten en dan zien wat ze doen.
Bij mijn 1ste nest heb ik iemand laten komen die zo'n testen deed. Nou, ze had geen 1 karakter juist voorspeld. :Q: Dus laat maar dan, ik kijk dan wel gewoon zelf.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Wij hebben nu zelf een nestje van 4 weken oud (duitse herder) en zelfs wij hebben nog geen duidelijke voorkeur onder de hondjes, ze verschillen zo per dag of zelfs per uur en dan zien we ze meerdere keren per dag.
We houden zelf een reu aan, hebben er 6 om uit te kiezen, er springen er 3 uit qua kleur en 1 qua contact maken, maar dat kan met een paar dagen weer anders zijn. Dus ik zou gewoon genieten van alle foto's en filmpjes en met 6 weken eens rustig een keuze maken (of later, als dat kan en mag).
We laten de pupkopers ook altijd de pup waar ze voorkeur voor hebben apart nemen, ze mogen er mee de voortuin in (groot en afgezet) dit is een terrein waar de pups nooit komen, dus vreemd terrein. Zodat ze kunnen inschatten hoe ze zijn.

Bij aanschaf van Bindi, had ik geen keuze (ja.. haar niet nemen is ook een keuze) ik vond haar op de foto's al de leukste (nog voordat ik wist dat ze bij me kwam) en op filmpjes de grappigste. Ze zou wat gereserveerder zijn (aldus een andere pupkoper die haar daarom niet genomen heeft) en toen ik haar kwam halen... was ze de meest assertieve van het stel, racete door het huis, kwam direct contact maken, voor de duvel niet bang, heerlijk hondje. Dus zo kan het per dag/uur/week verschillen.

Dus als alle hondjes je nu al aanstaan, de beide ouders je aanstaan, het ras je aanstaat, dan denk ik niet dat je thuis komt met een puppy waar je helemaal niets mee kan :)
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Beide keren in overleg met de fokker gekozen, maar beide hadden ook veel vertrouwen in mijn observatievermogen en inzicht in wat bij ons past. Nest van Elco zaten vier reuen in. Haantje de voorste was al gereserveerd om naar een huishouden met pubers te gaan. Dan was er eentje die gewoon echt niet zo slim was, terwijl wij onze hond graag van alles leren en willen uitdagen. Dus het ging nog tussen twee. De ene was druk druk druk (dat is ie overigens op volwassen leeftijd nog steeds), de andere was rustiger. De rustige was ook degene die het meeste naar mij trok. Van de drukke was ik bang dat die te intens zou zijn voor mijn man. Dus zo werd het Elco.

De tweede keer ging het tussen twee reuen en hadden wij eerste keuze. En inderdaad, elke weer ook zouden nemen, het zou wel goed komen. Dus wilde ik voor de qua uiterlijk meest belovende gaan om voor showtitels te kunnen gaan, mits hij er zelf ook plezier in zou hebben. Reutje blauw was de eerste die interesse toonde in de wereld buiten de kist, dus dat trok mij wel aan. Ook was hij fijner gebouwd dan reutje groen (rare brede kop dat die had!). En reutje groen had een wat korte staart. Dus met 3 weken wist ik het eigenlijk wel: reutje blauw. Weekje later kwam ik weer. Ik zit lekker in de kist tussen 3 van de vier pups, terwijl nummer vier lekker achter de kist gekropen was. En terwijl 1 bij mij op m'n been klautert om daar te zitten: hier hoor ik, zegt de fokker: ik maak me een beetje zorgen om groen, want ik krijg totaal geen contact met hem. We kijken wie er bij mij op schoot gekropen is: groen. Maar ja, blauw belooft mooier te worden... Blauw was overigens degene die achter de kist weggekropen was. Weer een week later: sinds je vorige bezoek kan ik gewoon contact krijgen met groen, dus daar heb ik geen zorgen meer over. En intussen staat groen vooraan in bij mij te zijn en blauw komt even kort snuffelen en vertrekt weer. Nog een week later hebben we pas definitief de knop doorgehakt. Opnieuw was blauw weinig geïnteresseerd, terwijl groen duidelijk naar mij trok, hoewel hij ook gewoon met de rest mee deed, dus heus niet aan mij vastgeplakt zat ofzo. Dus ja, toen definitief voor groen gekozen. Vanaf dat moment kwam blauw ook gewoon gezellig knuffels halen in plaats van mij bijna te negeren

Dus ja, eigenlijk hebben Elco en Gait ons gekozen. Leuke bij Gait is dat hij uiteindelijk uitgegroeid blijkt te zijn tot de meest rastypische van het nest :D
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Nanna schreef: 30 aug 2021 13:39 De ‘klik’ is imo zwaar overschat. Ik denk eigenlijk dat welke pup je ook meeneemt, je er blij mee bent.
Het uitkiezen van het ras of type hond dat er aan vooraf gaat is vele malen belangrijker.
Ik was gisteren op de show en er waren zo’n 40 Whippets. Ik was met elke hond daarvan blij geweest.
Ik vind de zogeheten "klik" ook helemaal niet belangrijk. Ik had bij Jips nest wel een voorkeur hoor, maar ik was ook heel blij geweest met het andere reutje.
En bij Abel dacht ik de eerste week dat het de hond van mijn vriend zou worden (Abel zocht hem steeds op) maar dat is 180 graden gedraaid. Hij past zelfs beter bij mij dan Jip, terwijl ik bij Abel geen idee had waar ik aan begon. Ik voelde niet direct een klik, maar ik geen seconde spijt van onze keuze gehad want Abel is een geweldige hond die eigenlijk direct vanaf het begin goed meedraaide in ons leven. Ik had hem voor geen goud willen missen, hij past hier perfect.

Sorry Heavy, geen antwoord op jouw vraag :Q: maar ik denk inderdaad dat je bij een nest als deze geen verkeerde keuze kan maken.
BieneMaya
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Ik had met Maya ook geen keus. Toen ik reageerde waren net alle teefjes verzegd. 2 weken later kreeg ik een mail of ik nog belang had want er was een afzegging. En Maya is super! :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”