Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor de verzorging van de poedelvacht

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Scott&Bliss
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Poedel en Border Collie
Aantal honden: 2

Tips voor de verzorging van de poedelvacht

Ongelezen bericht door Scott&Bliss »

Sinds kort hebben wij weer een grote poedel in huis! Een heerlijke hond met een geweldig karakter. En nu lijkt het me leuk om tips uit te wisselen voor de verzorging van de vacht met andere poedel eigenaren. Hoe vaak was jij je hond(en)? Wat gebruik je daarbij? Trim je ze zelf? En zo ja, hoe?
Ik zou graag leren hoe ik mij hond zelf kan trimmen, omdat ik het altijd een beetje zielig vind hoe lang de trimmer met een grote poedel bezig is. Zelf zou ik het bijvoorbeeld in fases kunnen doen, met pauzes tussendoor. Want ik kan me toch niet voorstellen dat poedels al dat gepruts aan hun lijf heel erg fijn vinden, hoe braaf ze er ook onder blijven. Het blijven toch honden. Wat denken jullie? Vertel me al jullie tips!
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Re: Tips voor de verzorging van de poedelvacht

Niet in de buurt helaas. Ik woon in het zuiden van Nederland... Maar bedankt voor je aanbod! Het zou ideaal zijn geweest!
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Ik heb ervaring met het scheren van schapen, haha! Maar ik zou graag het scheren en knippen leren. Vooral hoe je de vacht zo krijgt dat je er met de opzetkam van het scheerapparaat doorheen komt. Onze vorige poedel heb ik ook wel eens zelf geknipt, maar scheren met opzetkam lukte me nooit. Waarschijnlijk omdat ik toen ook geen goede waterblazer had (die heb ik nu wel al besteld) en hij een extreem vette vacht had. Hij werd altijd door de trimmer getrimd. Ik hoef niet perse volgens de echte poedelregels modellen te kunnen knippen, maar wel dat het er gewoon een beetje fatsoenlijk uit ziet. Ik hou wel van een wat 'natuurlijkere' look. Met wat meer haar op de snoet bijvoorbeeld. Wij lieten onze vorige poedel ook vaak in model Labradoodle trimmen.
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

En bedankt voor de tip van YouTube, daar ga ik kijken!
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Oké, bedankt voor alle info! En welke borstel gebruik jij voor het uitborstelen? Ik wist niet dat je de poten ook met opzetkammen kunt doen. Dat lijkt me wel handig, want dat gaat denk ik sneller dan knippen toch?
Ik heb een kleine Tritra tondeuse die een scheerkop heeft met verschillende standen en er zitten ook verschillende opzetkammen bij. Ik heb geen idee of de scheerkop zelf een 30 is. Waar staat het getal 30 voor? En twee keer wassen dus! Gebruik je ook iets van conditioner? Of is dat eigenlijk niet nodig? (Dat vraag ik mij altijd af).
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Onze hond is niet erg mager, maar zeker ook niet stevig. Hij is nu vrij kort geschoren op zijn lijf en dat vind ik hem goed staan. En is normaal in de zomer natuurlijk ook wel erg fijn voor ze. Deze zomer maakt het helaas niet zoveel uit...😅
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Die borstels zien er handig uit. Ik heb nu een gewone, fijne slicker brush, maar dat lijkt me minder handig te gebruiken tijdens het drogen.
De patatzakken bespaar ik mezelf graag, haha! Dus dan maar niet knippen. Mijn Tritra tondeuse heeft een vaste, verstelbare kop (van 1mm tot 1,9 mm) en daar kun je dan opzetkammen op klikken. Ik heb hem nog niet gebruikt, dus ik ben benieuwd! Ik kan altijd in de toekomst nog een professionele tondeuse kopen, maar eerst maar eens zien hoe handig ik daadwerkelijk ben😅
Goed om te weten van die conditioner! Dat je dat niet moet doen voor het trimmen. Welke shampoos en conditioners zijn goed voor de poedelvacht?
Jetski
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jetski »

Ik kwam erachter dat de vaste scheerkop op de kortste stand moet voor je de opzetkam erop klikt of schuift.
Anders pakt ie helemaal niet. Misschien bij jouw scheerapparaat ook?
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Nanna schreef: 30 aug 2021 15:30 Gewoon een koordpoedel van maken. Lekker makkelijk en je hebt eens iets dat een ander niet heeft👍🏻
Afbeelding
Dat lijkt me nou juist heel veel werk, die koordjes erin krijgen en goed bijhouden!🙈
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Jetski schreef: 30 aug 2021 13:31 Ik kwam erachter dat de vaste scheerkop op de kortste stand moet voor je de opzetkam erop klikt of schuift.
Anders pakt ie helemaal niet. Misschien bij jouw scheerapparaat ook?
Ah kijk, dat is een goede tip! Dat wist ik niet!
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

@Tiny: Ik heb inderdaad de huismerkshampoo van trim.nl gekocht. Fijn dat die goed is. En top dat ik hem kan verdunnen! Dan nu nog een conditioner erbij kopen.
Ik stuur je graag foto's als het zover is (moet wel even uitzoeken hoe ik dat doe). Hij is nu net afgelopen vrijdag getrimd door de trimmer, want dat was echt nodig. Ik hoop dus dat het nog even duurt voordat hij weer moet. Maar dan ga ik zelf een poging wagen! Tussendoor ga ik hem wel wassen natuurlijk. Helaas kan ik het haar op zijn snoet nog niet langer laten groeien, omdat hij momenteel rauw vlees eet (en dat wordt echt beste wel vies. Hoe doen mensen met langharige honden dat toch?!). Maar mogelijk gaat hij in de toekomst over op brokken en dan zou het wel makkelijker kunnen. Of ik moet zijn snoet vaker wassen🤔
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

En welke schaar kunnen jullie mij aanraden? Bijvoorbeeld voor het knippen van het hoofd?
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik lees even mee. Niets fijners en mooiers dan een goed verzorgde koningspoedel of doodle.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn ervaring is dat je met jou tondeuse niet door een poedelvacht heen komt. daar is hij niet krachtig genoeg voor. ik heb nl ook een titra oplaadbare tondeuse maar voor mijn poedel gebruikte ik altijd de aesculaap.
Afbeelding
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

ellen en de birmanen schreef: 31 aug 2021 08:50 mijn ervaring is dat je met jou tondeuse niet door een poedelvacht heen komt. daar is hij niet krachtig genoeg voor. ik heb nl ook een titra oplaadbare tondeuse maar voor mijn poedel gebruikte ik altijd de aesculaap.
Oh dan ga ik de mijne terugsturen. Is draadloos überhaupt wel handig? Of zijn die altijd minder krachtig dan die met draad? Het lijkt me altijd zo onhandig zo'n snoer.
Ik had voor mijn vorige poedel een Andis, maar daar kwam ik ook niet overal goed mee door de vacht. Maar Aesculaap is dus wel goed? Welke tondeusemerken zijn geschikt voor poedels? Ik was eerst van plan om alleen de snoet en voetjes zelf te gaan scheren, vandaar de Tritra, maar ik werd toch ineens enthousiast om alles zelf te gaan doen, haha!).
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

_Tiny_ schreef: 31 aug 2021 01:09
Een brede rechte poedelschasr. Mag best een amateur schaar zijn als je toch alleen maar je eigen hond knipt.

Zoiets
https://www.trim.nl/scharen/scharen-div ... r-1999700/

Kun je later altijd nog upgraden.

Zoiets heb ik inderdaad al, dus dat is mooi. Maar ik heb dus geen effileerschaar nodig?
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Scott&Bliss schreef: 31 aug 2021 09:28
ellen en de birmanen schreef: 31 aug 2021 08:50 mijn ervaring is dat je met jou tondeuse niet door een poedelvacht heen komt. daar is hij niet krachtig genoeg voor. ik heb nl ook een titra oplaadbare tondeuse maar voor mijn poedel gebruikte ik altijd de aesculaap.
Oh dan ga ik de mijne terugsturen. Is draadloos überhaupt wel handig? Of zijn die altijd minder krachtig dan die met draad? Het lijkt me altijd zo onhandig zo'n snoer.
Ik had voor mijn vorige poedel een Andis, maar daar kwam ik ook niet overal goed mee door de vacht. Maar Aesculaap is dus wel goed? Welke tondeusemerken zijn geschikt voor poedels? Ik was eerst van plan om alleen de snoet en voetjes zelf te gaan scheren, vandaar de Tritra, maar ik werd toch ineens enthousiast om alles zelf te gaan doen, haha!).
ik gebruikte de titra voor de voetjes en snoet. die stond altijd kort. toen ik begon met trimmen had je alleen de aesculaap tondeuse met losse scheerkoppen ( zo'n 25 jaar geleden heb ik het dan). het snoer is lang genoeg om niet in de weg te hangen.
ik weet niet hoe lang een accu mee gaat. zal lullig zijn als je bezig bent en halverwege is je accu leeg, loop je met een half geschoren hond rond :wink:
Afbeelding
Jetski
Zeer actief

Ik heb deze. Erg fijn en ook draadloos..
Afbeelding
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

De Wahl dus. Daar ga ik naar kijken, klinkt goed! Ik wil wel iets goeds en heb er ook wel wat voor over.
En gewoon gaan knippen dus, met die rechte schaar. Spannend, maar ik heb er zin in! En die kromme scharen zijn dus ook niet nodig?
Momenteel ziet hij er zo uit, hij kan dus nog wel even doorgroeien:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een knapperd hè 🥰
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

_Tiny_ schreef: 31 aug 2021 21:12 Het is zeker een knappert!
Mooi model hoor. Niet moeilijk, heb je zo geleerd😉
Ik ben heel benieuwd! Heeft dit model toevallig ook een naam? Ik heb hem in dit model gekregen en gewoon weer hetzelfde laten trimmen, maar dan korter.
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Zou dit wat zijn? https://www.trim.nl/tondeuse/tondeuse-d ... -10500010/
Er staat helaas geen beschrijving bij.
Die Wahl Super Cordless van Jetski kan ik niet vinden online...
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Oké, dan moet ik verder zoeken. En is het handig om een kleinere tondeuse erbij te hebben voor de voetjes? Of lukt dat met zo'n groter apparaat ook wel?
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Oké, ik heb alles van de basisuitzet zoals @Tiny die noemt, maar ben nu dus nog op zoek naar een goede tondeuse. Willen jullie even meekijken?
Is dit wat? https://www.dierenwellness-shop.eu/a-57 ... room-1872/
De Wahl Super Cordless die mij door @Jetski aangeraden werd vind ik alleen op websites voor mensen, zoals hier: https://www.wahl.shop/nl/tags/super-cor ... SwQAvD_BwE
Is deze dan wel voor honden te gebruiken? Ik dacht dat er verschillende tondeuses voor honden en mensen zijn namelijk?
Jetski
Zeer actief

De ( grotere) Wahl in je link ziet er precies zo uit als de mijne.
Ook de omschrijving is hetzelfde als die van mij.
Dus het lijkt me dezelfde.
Staat nog type nr op de doos mss heb je daar wat aan: type 1872
Ik heb hem gekocht bij meervoorhaar.nl
De opzet kammen heb ik er later bijgekocht bij haarshop.nl
Jetski
Zeer actief

Edit: het is idd degene uit je eerste link.
Type nr is hetzelfde
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

@Jetski: Ah super! Dan heb ik hem toch gevonden! En heeft jouw poedel een hele dichte vacht? Die van mij namelijk wel, dus ik moet wel zeker weten dat hij er doorheen komt😅
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Of doe ik er toch beter aan deze te kopen:
https://www.dierenwellness-shop.eu/a-38 ... escription
Hier kan ik blijkbaar weer makkelijker opzetkammen bijkopen. Ik zie door de tondeuses het bos niet meer😅
Jetski
Zeer actief

Ik heb geen poedel maar een Portugese waterhond :D

De wahl km 5 ziet er ook goed uit.
Alleen is die niet draadloos te gebruiken en duurder.. Ligt denk ik een beetje aan je eigen voorkeur..
Het was best wel even zoeken voor de juiste opzetkammen voor mijn apparaat (had eerst niet passende opzetkammen besteld) dus dat is ook wel handig als je dat niet hoeft uit te zoeken..

Onze hond gaat elke 2 maanden naar de trimster. Maar voor tussendoor en afgelopen jaar met de Corana maatregelen vind ik het wel heel fijn om hem zelf ook te kunnen bijhouden... Hij heeft een wavy vacht, maar vlg de trimster ook dik en vol om doorheen te komen..
Scott&Bliss
Vaste gebruiker

Ah oké, ik weet niet zeker of de vacht van een waterhond vergelijkbaar is met die van een poedel... Ik zal voor de zekerheid de winkel wel even bellen en vragen of dit apparaat ook door een poedelvacht heen komt. Ik geef liever €150 meer uit als ik dan zeker weet dat ik mijn hond ermee kan trimmen.
Jetski
Zeer actief

Zou ik ook hebben hoor!
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”