Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Embark verzameltopic

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Persistence
Zeer actief

Re: Embark verzameltopic

Ongelezen bericht door Persistence »

Bella is ook drager daarvan, bij Health kun je dat zien: http://embk.me/bella2574?utm_campaign=c ... rce=embark

Bella is at increased risk for Type I IVDD

How to interpret this result
Bella has one copy of an FGF4 retrogene on chromosome 12. In some breeds such as Beagles, Cocker Spaniels, and Dachshunds (among others) this variant is found in nearly all dogs. While those breeds are known to have an elevated risk of IVDD, many dogs in those breeds never develop IVDD. For mixed breed dogs and purebreds of other breeds where this variant is not as common, risk for Type I IVDD is greater for individuals with this variant than for similar dogs.

What is Type I IVDD ?
Type I Intervertebral Disc Disease (IVDD) is a back/spine issue that refers to a health condition affecting the discs that act as cushions between vertebrae. With Type I IVDD, affected dogs can have a disc event where it ruptures or herniates towards the spinal cord. This pressure on the spinal cord causes neurologic signs which can range from a wobbly gait to impairment of movement. Chondrodystrophy (CDDY) refers to the relative proportion between a dog’s legs and body, wherein the legs are shorter and the body longer. There are multiple different variants that can cause a markedly chondrodystrophic appearance as observed in Dachshunds and Corgis. However, this particular variant is the only one known to also increase the risk for IVDD.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Floortje schreef: 29 aug 2021 11:48 Russel terriër type heet het daar. Dus ook Parson.
Populairste naam bij dat ras is Jack :mrgreen:
Oh, bij de "R" moet ik dus kijken.
Bedankt, staat er dus wel in :ok:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Floortje schreef: 29 aug 2021 11:27
blacky schreef: 29 aug 2021 09:16
Floortje schreef: 29 aug 2021 07:52
blacky schreef: 01 mar 2021 18:51 De testen van Ninthe en Loekie zijn terug. Leuk om te zien COI van Ninthe 8% COI van Loekie 12% volle broer en zus.
Wolvines van Ninthe 1.5% Wolvines van Loekie 0.8%
Verder geen onverwachte dingen. Loekie heeft korte pootjes gen (althans zo noem ik het) en Ninthe niet (is ook langpootmugje).
Beide hebben ALT wat niets anders is dan dat de leverenzymen in het bloed laag zijn.
Verder geheel vrij van alle 198 erfelijke aandoeningen waar Embark op test.
Ninthe is zwart (ook volgens de test) maar heeft ook een grote kans dat ze brindel is. Bij havanezers heet dat Havana. Ze is echter gewoon zwart lijkt het.
Waar zie je dat? Of is dat alleen bij de breederskit?
Je kunt het goed zien als je gaat naar printresult en dan full report.
Zelf vind ik het ook altijd moeilijk zoeken.
Bij traits vind je alle testen.
Bij health staat een blokje breeding en deversity en dat moet je aanklikken dan vind je ook de coi
COI kan ik vinden, maar waar staat het korte pootjes gen? En hoe heet dat officieel?
Ik zie alleen vacht kleur, lengte en baard enz. En grootte, maar niks over de lengte van de poten.
bij Health: Intervertebral Disc Disease (Type I)
Chondrodystrophy and Intervertebral Disc Disease, CDDY/IVDD, Type I IVDD

Ik mag van Marjoleine geen kortepootjes gen zeggen. :D maar doe het toch omdat het eigenlijk hoofdzakelijk voorkomt bij honden die kleiner zijn dan normaal of in verhouding kortere pootjes hebben. De tekkel heeft dit gen standaard meen ik. Als bij jou bij health alles op groen staat heeft je hond het dus niet. Ninthe is ook klein maar toch duidelijk anders gebouwd dan haar moeder en broer die beide het gen wel hebben. Dit kan toeval zijn hoor maar ik denk het niet.
Afbeelding
gevni havanezers
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

blacky schreef: 29 aug 2021 21:05 Ik mag van Marjoleine geen kortepootjes gen zeggen. maar doe het toch omdat het eigenlijk hoofdzakelijk voorkomt bij honden die kleiner zijn dan normaal of in verhouding kortere pootjes hebben. De tekkel heeft dit gen standaard meen ik. Als bij jou bij health alles op groen staat heeft je hond het dus niet. Ninthe is ook klein maar toch duidelijk anders gebouwd dan haar moeder en broer die beide het gen wel hebben. Dit kan toeval zijn hoor maar ik denk het niet.
Ik kwam toevallig ook een schapendoes tegen met dit gen. Geen idee of dat echt uitzonderlijk is want er staan maar 3 schapendoezen op embark die ik kan zien, incl Flora :wink:
https://my.embarkvet.com/dog/saoirse15#summary

Mies heeft 2 kopieën van het gen, ze is 72% teckel. Helaas heeft ze inderdaad een hernia gehad :ugh:
Afbeelding
blacky
Zeer actief

pioenroos schreef: 29 aug 2021 21:13
blacky schreef: 29 aug 2021 21:05 Ik mag van Marjoleine geen kortepootjes gen zeggen. maar doe het toch omdat het eigenlijk hoofdzakelijk voorkomt bij honden die kleiner zijn dan normaal of in verhouding kortere pootjes hebben. De tekkel heeft dit gen standaard meen ik. Als bij jou bij health alles op groen staat heeft je hond het dus niet. Ninthe is ook klein maar toch duidelijk anders gebouwd dan haar moeder en broer die beide het gen wel hebben. Dit kan toeval zijn hoor maar ik denk het niet.
Ik kwam toevallig ook een schapendoes tegen met dit gen. Geen idee of dat echt uitzonderlijk is want er staan maar 3 schapendoezen op embark die ik kan zien, incl Flora :wink:
https://my.embarkvet.com/dog/saoirse15#summary

Mies heeft 2 kopieën van het gen, ze is 72% teckel. Helaas heeft ze inderdaad een hernia gehad :ugh:
ik weet niet of het uitzonderlijk is. Een schapendoes is ook geen groot ras. Zelf heb ik het idee dat wanneer de verhoudingen lengte x hoogte zeg maar 3 : 2 (dat is de coton) is er meer kans is. De havanezer is 7 : 5 .
Afbeelding
gevni havanezers
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Cleva schreef: 29 aug 2021 21:56 Als er outcross met de teckel gedaan gaat worden moet je dat er uit fokken.
Wat is er nou leuker dan een tekkel met poten? Zo'n hertenrood adelhondje met zwarte franje of een ruwharige tek die over een hegje kan springen?
Ik zou er meteen 3 bestellen :lol1:
Maar je zit dan eerst met de lelijke F1tjes en een overschot aan mislukte f2's :blauwoog:
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Tamara/Bayko schreef: 29 aug 2021 15:59
Floortje schreef: 29 aug 2021 11:27
COI kan ik vinden, maar waar staat het korte pootjes gen? En hoe heet dat officieel?
Ik zie alleen vacht kleur, lengte en baard enz. En grootte, maar niks over de lengte van de poten.
Ik denk dat ze doelt op de uitslag voor CDDY/IVDD. Zoek daar in Embark maar eens op in de lijst van health conditions.
Persistence schreef: 29 aug 2021 16:11 Bella is ook drager daarvan, bij Health kun je dat zien: http://embk.me/bella2574?utm_campaign=c ... rce=embark
blacky schreef: 29 aug 2021 21:05
bij Health: Intervertebral Disc Disease (Type I)

Ik mag van Marjoleine geen kortepootjes gen zeggen. :D maar doe het toch omdat het eigenlijk hoofdzakelijk voorkomt bij honden die kleiner zijn dan normaal of in verhouding kortere pootjes hebben. De tekkel heeft dit gen standaard meen ik. Als bij jou bij health alles op groen staat heeft je hond het dus niet. Ninthe is ook klein maar toch duidelijk anders gebouwd dan haar moeder en broer die beide het gen wel hebben. Dit kan toeval zijn hoor maar ik denk het niet.
Bedankt allemaal! Ik heb het gevonden en het is me nu duidelijker :ok:
pioenroos schreef: 29 aug 2021 21:13 Mies heeft 2 kopieën van het gen, ze is 72% teckel. Helaas heeft ze inderdaad een hernia gehad :ugh:
Balen :blauwoog: Doe je nog iets speciaals om het te ontlasten?
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

De uitslag van Rakoes is binnen:
http://embk.me/rakoes?utm_campaign=cns_ ... rce=embark

Afbeelding

Een gevarieerd boeket aan rassen. Geen hele verrassende dingen, omdat beide ouders bekend zijn. Als het een asielhondje geweest was zou ik wel verbaasd zijn over de shih tzu :mrgreen:

Toch teckel wat ik al dacht (hoopte). Niet vanwege het uiterlijk, maar ze heeft gewoon van die typische karaktertrekjes.
En meer pincher, zelfs Duitse!

Qua gezondheid alleen low ALT en verder vrij van alle geteste aandoeningen. COI 1%, wolfiness 0,6%

En dan de korte pootjes: Intervertebral Disc Disease (Type I)
Daar is ze vrij van en dat begreep ik dus niet. Ik zat te zoeken bij de traits voor uiterlijke kenmerken, maar dit is dus een gezondheidsaangelegenheid. Het zijn niet de korte pootjes an sich, maar de combi van genen die een verhoogd risico op een hernia geven. Daar zat bij mij de denkfout. Want kom op, hier kun je met de beste wil van de wereld toch geen langpoot van maken? :LOL:

Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Wolfiness 0,6% hahaha!
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Floortje schreef: 30 aug 2021 09:37 De uitslag van Rakoes is binnen:
http://embk.me/rakoes?utm_campaign=cns_ ... rce=embark

Afbeelding

Een gevarieerd boeket aan rassen. Geen hele verrassende dingen, omdat beide ouders bekend zijn. Als het een asielhondje geweest was zou ik wel verbaasd zijn over de shih tzu :mrgreen:

Toch teckel wat ik al dacht (hoopte). Niet vanwege het uiterlijk, maar ze heeft gewoon van die typische karaktertrekjes.
En meer pincher, zelfs Duitse!

Qua gezondheid alleen low ALT en verder vrij van alle geteste aandoeningen. COI 1%, wolfiness 0,6%

En dan de korte pootjes: Intervertebral Disc Disease (Type I)
Daar is ze vrij van en dat begreep ik dus niet. Ik zat te zoeken bij de traits voor uiterlijke kenmerken, maar dit is dus een gezondheidsaangelegenheid. Het zijn niet de korte pootjes an sich, maar de combi van genen die een verhoogd risico op een hernia geven. Daar zat bij mij de denkfout. Want kom op, hier kun je met de beste wil van de wereld toch geen langpoot van maken? :LOL:

Afbeelding
niet alle kortpootjes hebben het idd. Mijn Ninthe ook niet en die heeft ook echt geen lange pootjes hoor.
Bij sommige rassen geeft het problemen zoals de tekkel en andere rassen komt het wel voor maar geeft het geen problemen. Wat wel grappig is dat ik bij mijn honden dus wel het verschil zie in de honden met en zonder dit gen. toeval denk ik maar ik hoor het meer. Het komt bijvoorbeeld wel bij de dwergpoedel voor maar niet bij de koningspoedel.
Afbeelding
gevni havanezers
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Casper is ook getest en wat genetisch bepaalde afwijkingen scoorde hij best goed. Ook zijn COI is mooi. Wat betreft de rassen, op en top terriër.

Afbeelding

Afbeelding

DCM1 is een afwijking aan het hart, maar omdat het bij Casper maar 1 stukje in de keten is heeft hij niet meer risico dan anders om dit te ontwikkelen.
ALT is dat hij bij bloedonderzoek een lagere leverbaar heeft dan gemiddeld. Iets om rekening mee te houden dus.

Afbeelding
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Op en top terriër? Nog altijd een kwart boomer ;) Hij is leuk gelukt in ieder geval!
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Fotogravinnetje schreef: 02 nov 2021 14:43 Op en top terriër? Nog altijd een kwart boomer ;) Hij is leuk gelukt in ieder geval!
Vertel hem dat :mrgreen:
Goed gelukt is hij zeker.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Mila wil graag een date met Cas als ze beide oud genoeg zijn.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
janeway
Zeer actief

Ongelezen bericht door janeway »

Hallo allen.
Voor ons straatratje zou ik wel een dna test willen doen. Ze komt uit roemenie en is waarschijnlijk vanalles en niks maar ik vraag me gewoon af wat er evt allemaal in kan zitten.
Nu zou ik graag weten welke test de betere is. WIsdom of EMbark.
Afbeelding
[/list]Koda heeft ook een facebookpagina

Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Embark controleert op 2 maal zoveel punten dan Wisdom.
Wisdom daarentegen heeft een meer uitgebreide rassen database.
Welke de beste is valt eigenlijk nauwelijks te zeggen, naar mijn mening.
(Als voorbeeld: Heb je een Mastín mix dan kom je niet veel verder met Embark omdat deze de Mastín niet in hun database hebben. Kortom dan ben je aangewezen op Wisdom.)
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
janeway
Zeer actief

Ondertussen.. Heeft het maanden geduurd voordat ik de test binnen had. Ik heb zelfs een tweede opgestuurd gekregen die er ook nog niet is. Nummer 1 is wel aangekomen. Test gedaan verstuurd en nu dik een week onderweg naar de usa.. Oja we hebben gekozen voor Embark

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Zo dat heeft een poos geduurd ik ben benieuwt
Afbeelding
janeway
Zeer actief

twinkeltje schreef: 02 mar 2022 15:45 Zo dat heeft een poos geduurd ik ben benieuwt
Ik denk dat ik ook een uitslag krijg van zo bijzonder ras dat het geld waard is. hehehe. Niet dat ze weggaat maar ja kan niet anders.

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik denk dat je eigenhond altijd veel geld waard is ik zou ze niet ruilen voor een miljoen zei ik altijd
Afbeelding
Freek88
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising Husky X Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Freek88 »

twinkeltje; daar ben ik het helemaal mee eens! Je eigen hond is te veel waard om ze om te ruilen of wat dan ook :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”