Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hele prooidieren
Moderator: moderatorteam
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Re: Hele prooidieren
Prooidier.nl, kiezebrink en Dogmeat.
De prooidieren komen allemaal bij kiezebrink vandaan. Ook als je bij Dogmeat besteld.
Hier eet de kat en de fretten zowat alles behalve kwartel.
Saartje eet wel kuikens en muizen.
Voor de kat en fretten bestellen we dus alles wat er te krijg is.
De prooidieren komen allemaal bij kiezebrink vandaan. Ook als je bij Dogmeat besteld.
Hier eet de kat en de fretten zowat alles behalve kwartel.
Saartje eet wel kuikens en muizen.
Voor de kat en fretten bestellen we dus alles wat er te krijg is.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dogmeat
Met name kwartels in de veren en heel konijn met vacht.
Ik heb kuikens in de vriezer liggen maar daar staan er 2 erg vies naar te kijken. Alleen Xavi eet ze op.
Af en toe krijg ik verse net geschoten gans van de jager. Maar die geef ik niet helemaal.
Met name kwartels in de veren en heel konijn met vacht.
Ik heb kuikens in de vriezer liggen maar daar staan er 2 erg vies naar te kijken. Alleen Xavi eet ze op.
Af en toe krijg ik verse net geschoten gans van de jager. Maar die geef ik niet helemaal.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik vind het idee voor de honden prachtig maar heb er zelf moeite mee om dieren te voeren die speciaal voor mijn honden in erg matige omstandigheden zijn opgefokt. Ik zou dus niet zo snel muis, rat of tamme konijn voeren of kippenpoten van de supermarkt. Taro en Dalí regelen overigens wel zelf barf op muizen
Tot dusverre mijn bijdrage.

- Lothian
- Zeer actief
Dat is wel leuk ja. Muizen zijn sowieso erg leuke dieren.
Ik ben ooit bij een knaagdierenbroodfokker op excursie (jawel) geweest en dat vond ik om te janken.

- Lothian
- Zeer actief
Heb je wel eens dat filmpje gezien van die mannen die met een samenwerking tussen fretten en lurchers talloze konijnen vangen? Schitterend!

- dagmar88
- Zeer actief
Lothian schreef: ↑14 jul 2021 21:28 Ik vind het idee voor de honden prachtig maar heb er zelf moeite mee om dieren te voeren die speciaal voor mijn honden in erg matige omstandigheden zijn opgefokt. Ik zou dus niet zo snel muis, rat of tamme konijn voeren of kippenpoten van de supermarkt. Taro en Dalí regelen overigens wel zelf barf op muizen![]()
Het is weer wilde ganzenseizoen. Dogmeat had ze afgelopen keer spotgoedkoop. Ze zijn er bezeten van en het is prachtig vlees.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De meeste honden eten geen ratten denk ik. Mollen, ratten, hermelijnachtigen zijn allemaal dieren die vlees eten en honden houden daar niet van.Cleva schreef: ↑14 jul 2021 21:43De muizen fok ik zelf en die zitten niet matig.Lothian schreef: ↑14 jul 2021 21:28 Ik vind het idee voor de honden prachtig maar heb er zelf moeite mee om dieren te voeren die speciaal voor mijn honden in erg matige omstandigheden zijn opgefokt. Ik zou dus niet zo snel muis, rat of tamme konijn voeren of kippenpoten van de supermarkt. Taro en Dalí regelen overigens wel zelf barf op muizen![]()
Die krijgen doosjes en plankjes en zowel kippenvoer als hondenbrok en groen met meelwormen. Die zijn echt heel tevreden. Geloof mij maar. Leuke beestjes om even een paar minuten per dag voor te zorgen, hoor.![]()
De rest moet ik nog kopen. Maar ik moet eerst weten of het opgegeten gaat worden.![]()
Konijnen en muizen zijn prima. Voor een muis maken ze een uitzondering op dat dieet denk ik

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inderdaad. In Culemborg hadden we veel ratten, mollen, muizen en konijnen op het terrein.sirene schreef:De meeste honden eten geen ratten denk ik. Mollen, ratten, hermelijnachtigen zijn allemaal dieren die vlees eten en honden houden daar niet van.Cleva schreef: ↑14 jul 2021 21:43De muizen fok ik zelf en die zitten niet matig.Lothian schreef: ↑14 jul 2021 21:28 Ik vind het idee voor de honden prachtig maar heb er zelf moeite mee om dieren te voeren die speciaal voor mijn honden in erg matige omstandigheden zijn opgefokt. Ik zou dus niet zo snel muis, rat of tamme konijn voeren of kippenpoten van de supermarkt. Taro en Dalí regelen overigens wel zelf barf op muizen![]()
Die krijgen doosjes en plankjes en zowel kippenvoer als hondenbrok en groen met meelwormen. Die zijn echt heel tevreden. Geloof mij maar. Leuke beestjes om even een paar minuten per dag voor te zorgen, hoor.![]()
De rest moet ik nog kopen. Maar ik moet eerst weten of het opgegeten gaat worden.![]()
Konijnen en muizen zijn prima. Voor een muis maken ze een uitzondering op dat dieet denk ik
Alles werd gedood, alleen de konijnen werden ook gegeten. De rest werd dood achtergelaten.
Nu in Zegveld vangen ze soms een watervogel, maar die gaan ook alleen dood en worden niet opgegeten.
De rivierkreeftjes die ze vangen gaan wel op, dan vinden we alleen wat gekraakte buitenkant

- Lothian
- Zeer actief
In de paardenwei had Taro een heel nest uitgegraven en hij gaat dan als een kat met die levende muizen gooien en spelen
ik heb ze zelf maar doodgeslagen...

- Gimmick
- Zeer actief
Taxi en Veyroj gaan als een volleerd team op jacht.
Taxi jaagt ze de bossen uit en bijt ze dood en Veyron brengt ze netjes bij mij. Zo leuk om te zien. Hier wordt echter niks opgegeten dus ik heb regelmatig dode muizen die me geleverd worden. Helaas verdwijnen ze dan in de kliko.
Taxi jaagt ze de bossen uit en bijt ze dood en Veyron brengt ze netjes bij mij. Zo leuk om te zien. Hier wordt echter niks opgegeten dus ik heb regelmatig dode muizen die me geleverd worden. Helaas verdwijnen ze dan in de kliko.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Het was met de honden ooit wel de gedachte, misschien met de volgende hond dan. De mannelijke dieren verkopen voor geen meter, dus dan heb ik cavia's, kippen (kriel), (japanse) kwartels en konijnen (dwerg). Kwartels zijn simpel te doen. Kuikens zijn wel echt kamikaza-piloten, maar als je daarvoor alles goed draaiend hebt produceert het als een jekko. 4-6 hennen met 1 haan en dan eieren rapen en in de broedmachine stoppen. Reken niet op natuurbroed, dat is heel zeldzaam. Wil je dat wel, dan moet je kuikens nemen die uit natuurbroed zijn ontstaan, daar heb je dan de meeste kans mee.
Met een week of 7-8 worden de mannen dusdanig hitsig dat je de dames graag van hen verlost. De dames verkopen hier wel goed.
Met een week of 7-8 worden de mannen dusdanig hitsig dat je de dames graag van hen verlost. De dames verkopen hier wel goed.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Schnauzer, kooiker
Ditsirene schreef: ↑15 jul 2021 07:28De meeste honden eten geen ratten denk ik. Mollen, ratten, hermelijnachtigen zijn allemaal dieren die vlees eten en honden houden daar niet van.Cleva schreef: ↑14 jul 2021 21:43De muizen fok ik zelf en die zitten niet matig.Lothian schreef: ↑14 jul 2021 21:28 Ik vind het idee voor de honden prachtig maar heb er zelf moeite mee om dieren te voeren die speciaal voor mijn honden in erg matige omstandigheden zijn opgefokt. Ik zou dus niet zo snel muis, rat of tamme konijn voeren of kippenpoten van de supermarkt. Taro en Dalí regelen overigens wel zelf barf op muizen![]()
Konijnen en muizen zijn prima. Voor een muis maken ze een uitzondering op dat dieet denk ik![]()
Vleeseters eten over het algemeen geen andere vleeseters.
Geen van mijn honden of katten aten ratten, mollen of spitsmuizen.
Ze maakten ze wel dood maar opeten niet.
« Maybe why all the doors are closed, so you can open one that leads you to the perfect road »
- Domor
- Zeer actief
Konijnen zijn met 3-4 maand slachtklaar, mits je kleine of middelgrote neemt. De allergrootsten leveren pas heel laat wat op.
Cavia's zijn ook met 4 maanden klaar, maar hebben wel een dracht van 2 maanden (tov 1 maand bij konijnen).
Ik heb ze in grote rennen. Elke dag een schep brok (ze mogen in principe onbeperkt) en elke paar dagen hooi aanvullen (ook onbeperkt). Eens in de week het nachthok verschonen, 1 a 2x per maand de buitenren. Voeren kost me dagelijks max een half uur van alle verblijven bij elkaar (op het moment ruim 100 dieren. 25 fokdieren en verder nafok tot 4 maanden).
Cavia's zijn ook met 4 maanden klaar, maar hebben wel een dracht van 2 maanden (tov 1 maand bij konijnen).
Ik heb ze in grote rennen. Elke dag een schep brok (ze mogen in principe onbeperkt) en elke paar dagen hooi aanvullen (ook onbeperkt). Eens in de week het nachthok verschonen, 1 a 2x per maand de buitenren. Voeren kost me dagelijks max een half uur van alle verblijven bij elkaar (op het moment ruim 100 dieren. 25 fokdieren en verder nafok tot 4 maanden).
-
- Zeer actief
Jesses
Ik ben echt een nerd.
Ik wil onder geen beding dat er ook maar iets gedood wordt door mijn honden. Daar bent ik echt te soft voor. En ook dat dan het hek van de dam is.
Toen Joe kwam was dat wel 1 van mijn angsten want ja... dacht dat wordt wel een dingetje.
We hebben een bostuin en zoveel jonge vogeltjes, muizen enz.
Hij vind het best leuk om op een muisje te jagen maar doden nee.
Laatst door een foutje (jaja) los tussen de jonge konijnen in het duin, zweet brak me uit maar meneer liep met een pretbek te huppelen en er achteraan maar echt voor de lol en kwam netjes terug toen ik riep en de konijntjes zich verstopt hadden
Ik maak daar ook wel echt werk van.
Ook een egel laatst in de tuin, gingen we samen kijken en ik zei: laat m maar en dat doet ie dan ook
Ik hoop dat het zo blijft met hem.
Dus nee, geen prooidieren hier, al vind ik het wel een mooie manier van voeren.
En zeker hoe jij dat doet, Cleva.
Alleen ik zou nooit een muis die ik verzorg aan m’n kat kunnen voeren want dat is dan meteen familie

Ik ben echt een nerd.
Ik wil onder geen beding dat er ook maar iets gedood wordt door mijn honden. Daar bent ik echt te soft voor. En ook dat dan het hek van de dam is.
Toen Joe kwam was dat wel 1 van mijn angsten want ja... dacht dat wordt wel een dingetje.
We hebben een bostuin en zoveel jonge vogeltjes, muizen enz.
Hij vind het best leuk om op een muisje te jagen maar doden nee.
Laatst door een foutje (jaja) los tussen de jonge konijnen in het duin, zweet brak me uit maar meneer liep met een pretbek te huppelen en er achteraan maar echt voor de lol en kwam netjes terug toen ik riep en de konijntjes zich verstopt hadden

Ik maak daar ook wel echt werk van.
Ook een egel laatst in de tuin, gingen we samen kijken en ik zei: laat m maar en dat doet ie dan ook

Ik hoop dat het zo blijft met hem.
Dus nee, geen prooidieren hier, al vind ik het wel een mooie manier van voeren.
En zeker hoe jij dat doet, Cleva.
Alleen ik zou nooit een muis die ik verzorg aan m’n kat kunnen voeren want dat is dan meteen familie

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hele vreemde opmerking maar zijn honden niet te ver gedomesticeerd om van hele prooien te leven? Het gehalte aan eiwitten is erg hoog en ik denk dat er toch een verandering is in de huidige hond ten opzichte van de wolf. Katten en vossen eten hele prooien maar zelfs de vos vult het aan met groen en fruit. Ik zou hele prooien wat rijk vinden. Hooguit als snacks geschikt.
-
- Zeer actief
Ah, ik dacht ook voor de honden omdat het over kwartels en konijnen ging op een bepaald moment.Nanna schreef: ↑16 jul 2021 13:20Ja maar Cleef wil het voor de katten en dat zijn pure carnivorenlaeken schreef: ↑16 jul 2021 13:03 Hele vreemde opmerking maar zijn honden niet te ver gedomesticeerd om van hele prooien te leven? Het gehalte aan eiwitten is erg hoog en ik denk dat er toch een verandering is in de huidige hond ten opzichte van de wolf. Katten en vossen eten hele prooien maar zelfs de vos vult het aan met groen en fruit. Ik zou hele prooien wat rijk vinden. Hooguit als snacks geschikt.![]()
De honden snacken denk ik wat mee?
- dagmar88
- Zeer actief
Is feitelijk niets anders dan zelf samengesteld voeren volgens het prooidiermodel. Alleen in een handige kant en klare verpakkinglaeken schreef: ↑16 jul 2021 13:03 Hele vreemde opmerking maar zijn honden niet te ver gedomesticeerd om van hele prooien te leven? Het gehalte aan eiwitten is erg hoog en ik denk dat er toch een verandering is in de huidige hond ten opzichte van de wolf. Katten en vossen eten hele prooien maar zelfs de vos vult het aan met groen en fruit. Ik zou hele prooien wat rijk vinden. Hooguit als snacks geschikt.

Groente en fruit wordt dan voornamelijk gegeven om onverteerbare delen na te bootsen, de voedingswaarde is mooi meegenomen.
Wat voor probleem zou een hoog eiwitgehalte uit vlees geven?
-
- Zeer actief
Geen direct idee eigenlijk maar brokken bevatten vaak maar 20 % eiwitten. Dus vandaar dat ik me dat afvroeg. Dat zal ook wel een reden hebben.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Katten eten ook kwartels en konijnenlaeken schreef: ↑16 jul 2021 13:46Ah, ik dacht ook voor de honden omdat het over kwartels en konijnen ging op een bepaald moment.Nanna schreef: ↑16 jul 2021 13:20Ja maar Cleef wil het voor de katten en dat zijn pure carnivorenlaeken schreef: ↑16 jul 2021 13:03 Hele vreemde opmerking maar zijn honden niet te ver gedomesticeerd om van hele prooien te leven? Het gehalte aan eiwitten is erg hoog en ik denk dat er toch een verandering is in de huidige hond ten opzichte van de wolf. Katten en vossen eten hele prooien maar zelfs de vos vult het aan met groen en fruit. Ik zou hele prooien wat rijk vinden. Hooguit als snacks geschikt.![]()
De honden snacken denk ik wat mee?

Ik zou het graag doen , maar t enige wat mijn kat van prooidier blieft is eendagskuikens en af en toe een kwartel
Ze eet wel KVV met de honden mee
De honden eten natuurlijk meer dan de kat , dat zouden dan wel heel veel muizen , kuikens of kwartels moeten zijn op een dag
Ze krijgen hun KVV en dan is t op de zondag kuiken erbij of kwartel
En wat barfspul
Heel konijn lusten ze ook graag , maar das tegenwoordig niet meer te betalen , dus dat kopen we af en toe eens
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
De kvvis er toch ook op afgestemt qua verhoudingen? Ze eten hier nooit brok als maaltijd, hooguit als beloningssnoepje met wandelen. Ik vind t overigens te tijdrovend en te duur om dat 7 dagen per week te voeren, prooidieren. Daarom krijgen ze dat maar 1x per week.laeken schreef:Hele vreemde opmerking maar zijn honden niet te ver gedomesticeerd om van hele prooien te leven? Het gehalte aan eiwitten is erg hoog en ik denk dat er toch een verandering is in de huidige hond ten opzichte van de wolf. Katten en vossen eten hele prooien maar zelfs de vos vult het aan met groen en fruit. Ik zou hele prooien wat rijk vinden. Hooguit als snacks geschikt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Ja. Dat dierlijke, kwalitatieve eiwitbronnen (spiervlees) duur zijn en dat brokken vormen zonder plantenpapje voor een omnivoor onnodig duur is.
Vlees bevat niet teveel eiwit, brokken in de regel te weinig en van minderwaardige kwaliteit, want plantaardig.
Voor katten bestaat het wel, brokken met eiwit voor 98% uit dierlijke bron. Dat kost meer dan een tientje per kilo.
Een normaal eiwitgehalte in versvoer heeft in ieder geval geen verband met nierproblemen of kanker.
Bij een hoog eiwitgehalte in brokken, ontstaat bij sommige honden diarree/slappe poep.
Het minimum eiwitgehalte dat wordt aangeraden bij een brok met plantaardige eiwitbronnen (granen, peulvruchten, aardappel) is 30%.
-
- Zeer actief
Ik heb wel eens ergens gelezen dat hoog eiwit erg belastend is voor de organen van een oude hond. Bas is minstens 10-12 of misschien nog wel ouder. Niet dat ik die op prooidieren zou zetten want ze kauwt niet op muizen. Hap slik weg....dagmar88 schreef: ↑16 jul 2021 15:12Ja. Dat dierlijke, kwalitatieve eiwitbronnen (spiervlees) duur zijn en dat brokken vormen zonder plantenpapje voor een omnivoor onnodig duur is.
Vlees bevat niet teveel eiwit, brokken in de regel te weinig en van minderwaardige kwaliteit, want plantaardig.
Voor katten bestaat het wel, brokken met eiwit voor 98% uit dierlijke bron. Dat kost meer dan een tientje per kilo.
Een normaal eiwitgehalte in versvoer heeft in ieder geval geen verband met nierproblemen of kanker.
Bij een hoog eiwitgehalte in brokken, ontstaat bij sommige honden diarree/slappe poep.
Het minimum eiwitgehalte dat wordt aangeraden bij een brok met plantaardige eiwitbronnen (granen, peulvruchten, aardappel) is 30%.
- dagmar88
- Zeer actief
Oudere honden hebben juist kwalitatieve eiwitten nodig om hun spieren te behouden. Daar gaat het bij veel seniorbrokken mis.
Maar ik snap het niet geloof ik, Bas eet gewoon kvv? Een rol eendenkvv maakt qua eiwitten toch niets uit tegenover een hele?
Hier krijgen ze ook niet vaak prooidieren hoor, daar niet van. Gewoon omdat afwisseling leuk voor ze is. Herkenbaar als beest vinden ze spannend.
Helaas was vorige keer de wilde gans met veren verruild voor een geplukte, maar ze hebben niet geklaagd.

Maar ik snap het niet geloof ik, Bas eet gewoon kvv? Een rol eendenkvv maakt qua eiwitten toch niets uit tegenover een hele?
Hier krijgen ze ook niet vaak prooidieren hoor, daar niet van. Gewoon omdat afwisseling leuk voor ze is. Herkenbaar als beest vinden ze spannend.
Helaas was vorige keer de wilde gans met veren verruild voor een geplukte, maar ze hebben niet geklaagd.

-
- Zeer actief
Bas eet zeker kvv. Carnibest en nog een goed merk. Ze doet het er ook super op. Maar daar zit ook rijst en groente in.
- BieneMaya
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond
- dagmar88
- Zeer actief
Kitty is ontspoort.
Nee, bij katten moet je meteen beginnen, anders is het een verloren zaak. En het moeten een beetje normale katten zijn, niet van die instinctloze dozen.
Mijn britten zijn.... lief. En oud nu, maar er zit al tien jaar amper leven in.
- dagmar88
- Zeer actief
Gewoon van dogmeat. Volgens mij hebben veel versvoerboeren ze in het seizoen.Tamara81 schreef: ↑16 jul 2021 22:43 Hoe kom je daar dan aan Dagmar?
Lijkt me ook wel eens leuk om zoiets te voeren. Mijn honden krijgen alles en het liefst elke dag iets anders, maar dat zijn dan resten van mijn eigen maaltijd, ingevroren groenten en granen en fruit dat ik zelf heb bereid voor hen, Olvarit en kvv en barf van de vlees dierenwinkel, tot een vegetarische maaltijd af en toe.
Gans vinden Lanai en Fet ook erg lekker, maar dan komt het uit een rol kvv.
En dan zoef met de decoupeerzaag er door.
https://www.dogmeat.nl/index.php?main_p ... ts_id=1565
https://www.dogmeat.nl/index.php?main_p ... ts_id=1564
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben Dagmar nietTamara81 schreef:Hoe kom je daar dan aan Dagmar?dagmar88 schreef: ↑16 jul 2021 17:51 Oudere honden hebben juist kwalitatieve eiwitten nodig om hun spieren te behouden. Daar gaat het bij veel seniorbrokken mis.
![]()
Lijkt me ook wel eens leuk om zoiets te voeren. Mijn honden krijgen alles en het liefst elke dag iets anders, maar dat zijn dan resten van mijn eigen maaltijd, ingevroren groenten en granen en fruit dat ik zelf heb bereid voor hen, Olvarit en kvv en barf van de vlees dierenwinkel, tot een vegetarische maaltijd af en toe.
Gans vinden Lanai en Fet ook erg lekker, maar dan komt het uit een rol kvv.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik vind het te veel gedoe om elke dat te doen, dus ik geef meestal gewoon kvv.
Als ik kijk naar de ingrediënten van bijv. het "wild" pakket van Darf dan zie ik dit:
Vocht: 65,1%
Ruw eiwit 16,8%
Ruw vet 10,6%
Vezels 3.8%
Ruw as 3,7%
C: 0.87%
P: 0.46%
Zo veel eiwit is dat toch niet?
Ze schrijven er verder dit over:
Vrij van granen hoeft voor mij niet, dus de honden eten (met groot genoegen) nog wat volkorenbrood.
Als lekkers krijgen ze banaan, appel en als het er is mandarijn en wat er verder op de grond valt aan fruit
Als ik kijk naar de ingrediënten van bijv. het "wild" pakket van Darf dan zie ik dit:
Vocht: 65,1%
Ruw eiwit 16,8%
Ruw vet 10,6%
Vezels 3.8%
Ruw as 3,7%
C: 0.87%
P: 0.46%
Zo veel eiwit is dat toch niet?
Ze schrijven er verder dit over:
bronDARF Wild is kvv en compleet volgens het BARF-principe. Het bevat vlees en bot van niet dragende delen. Plus van twee diersoorten orgaan. Daarnaast is het vlees vrij van granen, conserveermiddelen en ongewenste antibiotica.
Vrij van granen hoeft voor mij niet, dus de honden eten (met groot genoegen) nog wat volkorenbrood.
Als lekkers krijgen ze banaan, appel en als het er is mandarijn en wat er verder op de grond valt aan fruit

- Domor
- Zeer actief
Aangezien je van kvv ongeveer 2x zoveel moet voeren als van brok, is dat ongeveer gelijk aan een brok met 34% eiwit en 21% vet. Dat is wel wat ruim, maar niet extreem. Normaal houd ik voor gewone honden tussen de 25-30% eiwit aan voor een brok. Meer levert eigenlijk niets op voor de hond.
Wanneer je naast je kvv ook nog wat brood voert, zit je dus al snel aan aan de 25-30% eiwit omdat brood veel minder eiwit per gram droge stof bevat.
Wanneer je naast je kvv ook nog wat brood voert, zit je dus al snel aan aan de 25-30% eiwit omdat brood veel minder eiwit per gram droge stof bevat.