Hebben jullie nog goede tips voor honden met een hotspot?
Haren goed wegscheren, groene leem erop of calendula er op.
Nog meer tips? Wat doe je wel/niet?
Wanneer ga je naar de da ermee?
Weer een voordeel van blote honden, die hebben dat niet

Moderator: moderatorteam
Wat ik nu zie bij de honden die ik ken die een hotspot krijgen lijkt het er in ieder geval op dat het gebeurt als ze wat stress/verminderde weerstand hebben.
Wat ik nu zie bij de honden die ik ken die een hotspot krijgen lijkt het er in ieder geval op dat het gebeurt als ze wat stress/verminderde weerstand hebben.
Het werkt op een aantal manieren: koelt, jeukstillend en genezend. Er zitten een soort bolletjes in die langzaam oplossen en zo alle werkzame stoffen vrijgeven. En het smaakt niet lekker. Win.Heavy schreef: ↑27 jun 2021 18:31Ziet er goed uit. Verkoelend lijkt me erg fijn jeukstillend ookCrescent schreef: ↑27 jun 2021 18:22 Virbac dermacool. Wondermiddel.
Ik heb ervaring met complexe wonden aan voeten en tenen, en in dit geval ging het ook helemaal de verkeerde kant op incluis likgedrag (wat ik in midwinter had gemist omdat vrouwlief altijd onder een deken blieft te slapen) maar een AB kuur en aansluitend de virbac heeft alles weer goed gemaakt. Ik betaalde toen een euro of 20 maar het is het zo waard.
https://www.virbac.nl/Producten/Kat/Hui ... l-hot-spot
En een spray lijkt me ook heel fijn dan hoef ik niet meer kokhalzend die bult in te smeren![]()
Maar goed eerste even naar de dierenarts want die bult moet eruit
Ik vind zalf juist niets. Het moet indrogen. Buiten de prednisolon bevat hydrocortiderm parfum en paraffine. Ook vetramil is geformuleerd op basis van paraffine. Dat legt een barrière. Bij een vochtige wond sluit het dus het vocht op.Branka schreef: ↑27 jun 2021 20:25 Mijn ervaring is dat hotspots meestal op de warme plekken ontstaan waar ze goed kunnen krabben of bijten. Wat ik zo lees bij honden met dikkere (onder)vachten.
Tagor had er ook regelmatig last van. Als hij een hotspot had knipten we zijn vacht rond de wond ruim weg en smeerden met hydrocortiderm zalf. Daarna waken dat hij het er niet af likte en de wond erger maakte.
Denk dat honingzalf ook goed kan werken bij het herstel.
Groene leem! Echt, lekker bepoederen met groene leem.alinelaila schreef: ↑19 jul 2021 15:38 Sem heeft voor het eerst in z'n leven een hotspot. Naast de staartaanzet (nee, geen vlooien). Hij heeft nogal moeite met de vachtwissel nu hij oud is en ik denk dat het is gaan broeien na het zwemmen.
Maargoed, heb de haren eromheen weggeknipt en geschoren en de plek wat schoongespoeld waarbij hij het uitpiepteHeb ook honingzalf gehaald, maar de plek is nogal nat dus het lijkt me beter er niks op te smeren? Ik dep het nu af en toe droog met een keukenpapiertje.
Sem is er helemaal beroerd van, zo sneu. Hij wil niks, niet lopen, niet eten en heeft nu een kap om, anders zit hij er steeds aan.