Hij groeide uit tot een prachtige podenco. We gingen samen op avontuur, samen fietsen. Jagen als een malle deed hij, maar hij was o zo lief. Binnen het gezin was hij echt “mijn” hond. Hij stond altijd op de eerste verdieping uit het raam te kijken tot ik thuiskwam van school

Twee jaren later vertrok ik naar de universiteit. Ik was de hele week weg en ik de weekends wisselde ik ook nog eens af tussen mijn twee ouders (hij woonde bij mijn mama). Mijn mama veranderde van job, werkte niet meer van thuis uit en bijgevolg zat Roméo hele dagen alleen thuis. Mijn mama besloot dat het zo niet verder kon, hij moest weg. Ik was er kapot van, maar veel opties had ik toen niet. Ik woonde op kamers, had hele dagen les, geen geld om hem te bekostigen.
Mijn mama had een collega die bij een dierenasiel werkte en daar zou hij naartoe gaan, had ze beslist. Wat was dat verschrikkelijk. Ik krijg er nog tranen van als ik terugdenk aan zijn gezicht, zijn geblaf als hij doorheeft dat we doorgaan zonder hem... Wat een rotte beslissing was dat toen. Ik snap nu nog niet waarom we niet zelf een nieuwe thuis voor hem zochten, of iemand om te bemiddelen, of tijdelijke opvang, of... Alles moest heel snel gaan opeens, daar was allemaal “geen tijd voor”.
Ik heb toen gezworen dat mijn volgende hond alleen van mij zou zijn, zodat niemand me ooit zou kunnen dwingen hem weg te moeten geven. Dat die hond bij mij oud zou worden, wat er ook moge gebeuren.
Gelukkig vond hij heel snel een baasje, waar we ook contact mee hadden (dat hadden we gevraagd aan die collega, die ook updates stuurde over hem in het asiel). Hij kwam in Duitsland terecht, waar hij zelfs een vriendinnetje had. Ik kreeg af en toe foto’s van hem, dat was nu al enkele jaren geleden. Vandaag kreeg ik het droevige bericht dat hij is ingeslapen, op 12-jarige leeftijd.
Eens ik op mijzelf woonde heb ik vaak op het punt gestaan hem te gaan bezoeken. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan, omdat het me niet fair leek voor hem. Wat als hij dolblij zou zijn en mee zou willen ? Misschien naïef gedacht, maar ik kon hem geen tweede keer achterlaten...
Het voelt zo raar om te weten dat hij er niet meer is. Ik voel me schuldig om die beslissing van 10 jaar geleden. Dat we hem dat hebben aangedaan, dat ik geen andere oplossing had, dat ik hem niet meer ben gaan bezoeken. Het had allemaal zo anders gekund toen, weet ik nu.
Vaarwel lieve vriend, ik vergeet je nooit.
(Sorry voor het lange verhaal, ik vond dat hij toch een mooi plekje verdiende hier)