Wil de hond schreef:binnen de africhting mogen de hondjes namelijk speels blijven en hoeven ze niet compleet afgericht te zijn als ze 1 zijn.
Deze topic ging in eerste instantie over een hond op een EG-kursus.
Ik ben natuurlijk ook voorstander met het trainen mét afleiding. Ik probeer echter aan te geven dat het leren veel sneller en beter gaat als je een training opbouwt. Je moet eerst een bepaald beheersingsniveau bereiken voordat je een stapje verder zet, en naar het volgende beheersingsniveau toewerkt. Het is verbazingwekkend hoevéél je in een rustig half uurtje een hond en zijn eigenaar bij kunt brengen.
Dat een hond na een uurtje trainen nog niet klaar is voor het volgen in de Kalverstraat betekent simpelweg dat je dat dan ook nog niet moet gaan proberen, maar eerst rustig op andere, minder drukke plaatsen moet gaan werken aan het volgen. Plaatsen die je hond wel aan kan. En stap voor stap naar die Kalverstraat toe moet werken.
Op een training kun je sowieso slechts een basis leggen, die daarna thuis verder uitgediept moet worden.
Ook geloof ik dat één keer in de week een uurtje trainen te weinig is, voor iemand die redelijk snel resultaat wil hebben. Zeker als die iemand een onkundige eigenaar is met een enigszins uit de hand gelopen ongehoorzame hond.
ja, en bij ons geldt dit gewoon voor alle cursussen
het is nu gewoon eenmaal zo dat het ene weekend het barst van de kinderen en voetballen en het andere weekend loopt er maar 1 kind wat binnen in de kantine ene spelletje zit te spelen.
dat zijn dingen waar je gene vat op hebt, maar de honden wel constant mee maken.
zeker in voorjaar en zomer is het een drukke bedoeling, maar de honden merken er weinig van.
behalve qyan, want voor qyan hoe meer mensen hoe meer vreugde.
maar ik begrijp niet waarom het op een africhtingsvereniging (waar ook d cursussen van cynophilia gegeven worden) het allemaal wel kan en de honden het blijkbaar wel kunnen leren, en waarom dit dan op een KC of gewone hondenschool complete taboe is.
want het kan gewoon.
natuurlijk moet je in de kalverstraat niet gaan volgen als je het nog niet beheerst, dat ben ik helemaal met je eens

, maar dat zijn keuzes die je zelf kan maken.
als ik met qyan wil gaan volgen op het spui op een warme zomerdag, wetende dat hij dat nog helemaal niet kan, ben ik als eigenaar niet goed bij mijn hoofd.
wat ik wel heb geleerd ondanks dat hij het niet kan, is hoe ik zijn anadacht erbij kan houden en moet reageren in die situaties.
want op het veld is het ook een drukte van jewelste.
maar juist op een trainingsveld is alles altijd anders, en ik denk dat dat alleen maar goed is, voor welke vorm van training ook.
of het nu lopse teven zijn, voetballende kinderen, zelfs de puppy's leren erg snel..
en tuurlijk, soms moeten ze alles uit de kast halen en nog gekker doen dan ze normaal doen.
het zal uiteraard veel sneller en beter gaan de training als alles geleidelijk aan wordt opgebouwd, dat spreek ik niet tegen.
maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, want het lukt geweldig, resultaten van d puppyexamens waren er echt wel naar.
maar een vereniging heeft nu eenmaal geen vat op het aantal bezoekers, kinderen en dergelijke.
je zou kunnen zeggen kinderen niet voetballen of kindren thuis laten, maar op zondag spenderen wij soms 10 uur op de vereniging.
ik was altijd pas na etenstijd thuis en was er al om half 8.
zelfs de EG en G&G groepen blijven de hele dag hangen. het is gewoon gezellig bij ons