Ik vind het hele gegeven dat een hondenras voor de hond zelf schadelijke kenmerken moet hebben vanwege een bepaalde historische functie nogal 2010. Ik dacht dat we daar wel voorbij waren.
Ik geloof er sowieso niet in. Als een hond schade oploopt door zijn uiterlijk of gedrag is het dus ook niet meer functioneel. En als je echt kritisch luistert naar waarom de hond zogenaamd die eigenschappen moet hebben is het 9 van de 10 keer pertinente onzin. Een bulldog heeft een korte neus "zodat hij kan blijven ademen terwijl hij in de stier hangt". Terwijl een normale hondenneus gewoon vrij is wanneer ze ergens vol in bijten.
"De oren van een bloedhond vangen de geur". Hier durf ik ook echt mijn vraagtekens bij te zetten. Honden (en wij) hebben twee neusgaten omdat we dan stereo kunnen ruiken. De geur komt net iets eerder in het ene neusgat dan in het andere en daardoor kan je richting bepalen. Een belangrijk onderdeel van het speuren. Ik denk dat een koof van flaporen daarbij alleen maar hindert en verstoort. Als ik mijn handen achter mijn oren doe hoor ik geluid ook sterker maar wordt het lastiger om precies de richting te bepalen.
En dat een bloedhond fenomenaal goed kan speuren (want dat zal ik nooit ontkennen) is omdat ze gefokt zijn op een reusachtige, gevoelige neus en gedragsmatig op een drang om een spoor uit te blijven werken. Twee eigenschappen die níet schadelijk zijn. (Niet dat die oren nou zo vreselijk zijn hoor, maar die werden in het andere topic aangehaald.)
Maar goed, misschien heb ik het mis en voegen die flaporen heel veel toe. Dat is alleen heel makkelijk op te vangen door een halsband met vilten neporen ofzo aan de hond te hangen, of een soort cone. Je hoeft daarbij niet die hinderende eigenschappen in te fokken.
Of denk maar aan de lundehund, waarbij de extra tenen zogenaamd voor extra grip zorgen. Klinkt logisch tot je er langer dan een paar minuten over nadenkt - dit is natuurlijk complete onzin. Zolang ze geen opponeerbare duim hebben gekregen zorgt die extra teen (die bovendien helemeaal niet zo mooi functioneel aan die poot vast zit) echt niet dat een hondachtige opeens betere grip heeft. Goed gevormde voeten en een functionele bouw zorgen daar wel voor.
Kapotgeslagen staarten lijkt me vooral een kwestie van fokken op stevigere staarten. Misschien moet je daarvoor, oh gruwel, een ander ras infokken dat niet van oudsher gecoupeerd wordt. Ik zie het probleem niet. Grappig genoeg hoor je nooit dat bijvoorbeeld glad- en langhaar teckels met kapotte oren en staarten uit de bramenstruiken komen. Ja, nu kan er ongetwijfeld gegoogled worden en zijn er vast wel ergens voorbeelden maar het is niet een typisch probleem zoals bij de spaniels.
En natuurlijk zit er een sterke link tussen uiterlijk, gedrag, en functie. Een windhond is gebouwd op snelheid, de gemiddelde terrier op kracht, wendbaarheid, formaat en doorzettingsvermogen, een goede herder kan uren draven en een sledehond heeft een vacht voor in de sneeuw en een krachtige, functionele bouw.
Ok, ik kan bezig blijven, maar mijn punten zijn:
1. Ja, bouw en gedrag zijn (sterk) verbonden aan functie
2. Mensen fokken daarbij alleen graag met overdrijvingen (bulldog) of verzinnen achteraf een functie die er niet is (lundehund)
3. Als de hond vervolgens last heeft van die eigenschappen word ik altijd een beetje boos van het slappe gelul dat het allemaal een functie heeft