Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dementeren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

NoaVinny
Actief
Mijn ras(sen): Kruising jackrussel, Black/Tan
Aantal honden: 2

Dementeren

Ongelezen bericht door NoaVinny »

Vinny is mijn oudste hond. Hij is nu de 16 gepasseerd. Al geruime tijd merk ik dat hij aan het dementeren is.
Hij kan nog heel enthousiast zijn en als we naar buiten gaan, dan rent hij soms aan een stuk achter elkaar.
Ook kwispelt hij ineens als er een andere hond komt snuffelen. Terwijl hij dat voorheen nooit deed.
Binnen staat hij vaak te staren in het niets. Dan leg ik hem in de mand en dan blijft hij daar wel even liggen. Totdat hij opveert en weer heen en weer gaat lopen.
Hij heeft continue een pakje aan met een tena men erin, want hij plast gewoon binnen (werkt overigens perfect). Ik noem het nog niet echt incontinent, want hij gaat er echt voor staan, steekt zijn staart omhoog en zet dan de sluizen open. Dat pakje daar is hij al helemaal aan gewend.
Ik herken er veel in, van het gedrag van dementerende bejaarden, waar ik lange tijd mee heb gewerkt.
Hij loopt de laatste tijd ook vaak heel langzaam, en soms heeft hij zijn oren naar beneden staan. Dan vraag ik me af of hij pijn heeft.
Op zich gaat het qua blaffen nog vrij goed. Op wat gekke momentjes na.
Eten doet hij nog vrij goed, wel duurt het nu soms wat langer eer hij begint met eten (het lijkt of hij dan even niet meer weet wat ie moet doen).
Verder is hij wat eten betreft ook erg obsessief, altijd al geweest. Hij denkt dat alles te eten is, en als je dan je hand naar hem toe brengt dan hapt hij er naar als of er wat te eten in zit.
Maar wat ik nu ook ervaar is dat hij obsessief drinkt. Hij slobbert zo een hele bak leeg. En als ik deze laat staan drinkt hij de bak echt helemaal leeg.
Met gevolg dat ik de bak steeds weg moet zetten. De andere hond kan daardoor niet meer drinken wanneer ze wil.
Dit vind ik onder andere heel moeilijk.
De DA is er van op de hoogte.
Maar waar ik nu dus mee zit is, wanneer neem je de beslissing om je hond in te laten slapen? Lijdt hij pijn of niet? doe ik er goed aan? Ik vind dit zo ontzettend moeilijk.
Het is zo'n lieverd. En nu neem ik hem vaak bij me en knuffel ik met hem, of geef hem een soort aai massage. Dan blijft hij altijd wel even liggen.
Maar even later springt hij weer van de bank en gaat weer heen en weer lopen. Hij heeft heel wisselende momenten dat hij heel goed lijkt, en dan weer afwezig.
Noa, de andere, is 14,5.
Ik ben ook heel erg bang dat als ik hem laat inslapen, Noa niet alleen kan blijven. Ze is al 14,5 jaar bij hem.
Nu is zij wel een makkelijkere hond, maar ik heb niemand om haar evt. naar toe te brengen als ik aan het werk ben. En meenemen kan niet want ik werk in een gezondheidscentrum.
Ik vind het zo moeilijk. En sta hier helemaal alleen in.

(ps voor diegene die opmerkingen willen maken over zijn pakje, nee, het zit niet te straks, dat lijkt zo op de foto. daar heb ik heel goed over nagedacht)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Re: Dementeren

Ongelezen bericht door Wildflower »

Agosh, mijn hart gaat uit naar je ouwetje. :lief:
Volgens mij doe je er alles aan om hem een comfortabel leven te geven.
Ik kan je geen advies geven over inslapen. Het is de moeilijkste beslissing die je kan nemen.
Ik zit met een soortgelijk dilemma. Dus ik lees even mee of iemand goede tips heeft.

Geef Vinny een dikke knuffel. Hij ziet er zo aandoenlijk uit. :I:
NoaVinny
Actief

Dus jij zit ook in een soortgelijke situatie. Hoeveel honden heb je?

Ja, ze hebben het wat dat betreft heel goed hier :wink:

Ik zal de knuffel doorgeven.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

heb je al Cholodin gegeven voor het dementeren?
Ik snap je dilemma heel goed. Ik had een windhond van 16,5 die wel wat dement was, doof, en door haar poten begon te zakken, maar verder functioneerde nog alles prima. Zelf hebben we haar in laten slapen, toen haar achterpoten haar nog maar ternauwernood overeind hielden. Voordat ze echt niet meer zelfstandig kon plassen of lopen. Dat voelt rot, want ze was niet ziek. Maar ik heb er geen spijt van, het was een waardig einde voor haar.

Jij hebt een wel heel groot dilemma met een nog andere oude hond. Daar wil je dan ook rekening mee houden. In dat geval zou ik toch wel kijken of hij nog ergens baat bij kan hebben. Zoals Nanna zegt, bloedonderzoek, en die cholodin. Maar hij moet er natuurlijk ook nog wel een beetje plezier in hebben. Sterkte!
Afbeelding
NoaVinny
Actief

Tja, wat zou er dan uitkomen? De DA zegt ook aan de hand van wat ik beschrijf dat dit gewoon gedrag lijkt. Als ik buiten kom en er ligt een plasje water, dan taalt hij daar niet naar.
Eten is altijd al een obsessie voor hem geweest en nu likt dat drinken.
Ik merk het ook als ik de bak weg haal, dat hij zijn kop helemaal met de bak mee beweegt. Ik test het door hem rustig te corrigeren en weg te houden of af te leiden, maar zodra hij de bak ziet, loopt hij er meteen naar toe. Hij plast ook nog goed. En ziet er licht gekleurd uit. Als ik de tena vervang, ruikt het ook normaal.
Afbeelding
NoaVinny
Actief

Ik zie niet hoe ik hier iets kan citeren, dus ik reageer zo maar op bovenstaande.
Hij lijkt nog wel plezier te hebben, dat merk ik bij het wandelen. Dan rent hij uit enthousiasme. En ik geef hem af en toe iets lekkers om op te kauwen. Ik laat hem in de tuin. En knuffel met hem. Verder slapen ze heel veel overdag.
Ik ga sowieso met de DA bespreken of er medicatie, en of supplementen zijn om het wat te ondersteunen. Mar hoe geeft een hond pijn aan?
Ik zie alleen dat zijn oren af en toe tijdens het wandelen wat naar beneden staan. Dan laat ik hem even uitrusten of til hem op.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Denk dat je je vooral af moet vragen: is het nog Vinny-waardig? Probeer dat ook concreet te omschrijven: wat is nog Vinny-waardig en wat is niet Vinny-waardig meer? En check dan elke 2 weken ofzo of hij nog steeds voldoet aan het eerste lijstje en niet aan het tweede...
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Zou het als Noa alleen achterblijft iets zijn om Stichting OOPOEH in te schakelen voor haar. Als oppas?
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Voor wat betreft de hond die achter zou blijven, daar zou ik geen rekening mee houden. Dat weet je namelijk niet. Ik had een "me and my shadow", waar de oudste ging ging de jongste ook, en zonder grote zus kon ze helemaal niets. Dus toen we de oudste moesten laten inslapen (op een gegeven moment is het moment gewoon daar, dat weet je gewoon als eigenaar) dacht ik dat we de jongste ook binnen 2 weken moesten laten gaan. Maar niets was minder waar. Miep was erbij toen we Saar in haar gat legden, ze snuffelde even en ging toen naar binnen op de stoel zitten wat Saar's plek was. En ze is nog 4,5 jaar heel gelukkig enig kind geweest.

Maar het kan ook helemaal de andere kant op natuurlijk, dat Noa helemaal wegkwijnt. Maar dat weet je gewoon niet, tot het zover is.
NoaVinny
Actief

Ik ga het hierboven geschrevene inderdaad eens voor mezelf op een rijtje zetten en kijken wat nog vinny-waardig is. En inderdaad, hoe het verder gaat lopen weet alleen de tijd.
En ja, stichting opoeh kan ik ook eens benaderen.
Ik vind het gewoon dubbel zo moeilijk omdat ik (heel veel) alleen ben, en het met vrijwel niemand kan delen. Ik weet dat ik Noa dan nog steeds bij me heb. Maar lastig vind ik het wel.
Afbeelding
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

NoaVinny schreef: 07 mar 2021 13:25 Dus jij zit ook in een soortgelijke situatie. Hoeveel honden heb je?

Ja, ze hebben het wat dat betreft heel goed hier :wink:

Ik zal de knuffel doorgeven.
Ik heb twee honden. De oudste is bijna 14 en hij is inmiddels echt een bejaard mannetje.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”