Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vacht na castratie bij langharen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Vacht na castratie bij langharen

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

www.doggo.nl/artikelen/verzorging-van-e ... ondenvacht

We hebben er zelfs een heel artikel aan besteed. Helaas wordt het, met name door DA's, nog steeds gebagatelliseerd.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Maar geldt dat ook voor teven?
Die heb ik altijd als tweedehandsjes gekregen en dus zelf daar niets meer over te vertellen.
Yuna heeft nog meer vacht dan mijn berners trouwens. Murdog heb ik inderdaad niet laten castreren en mijn teckel destijds ook niet. Die zagen er inderdaad uit zoals de hond op de bovenste foto. :I:
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Nanna schreef: 05 mar 2021 12:27 Heeft uw hond een mooie lange blinkende vacht en een kortbehaard gezicht? Denk aan Golden Retrievers, Ierse setters, Berner sennenhonden en what have you.
Zet dan bij voorkeur niet het mes er in ter castratie.
In negen van de tien gevallen verandert die mooie pels in een drama fuckvacht. Het mooie is er voorgoed af en je hebt er veel meer werk aan.
Ik weet het, helaas. Maar je hebt niet altijd keuze. Zo gaat maandag bij Sis toch echt het mes erin.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Rosita Compagner schreef: 05 mar 2021 12:31 www.doggo.nl/artikelen/verzorging-van-e ... ondenvacht

We hebben er zelfs een heel artikel aan besteed. Helaas wordt het, met name door DA's, nog steeds gebagatelliseerd.
Kan de link niet openen, maar zou het wel graag willen lezen.

Ik zie het bij de kat ook, de vacht van de langhaar ziet er nu al heel anders uit dan voor de castratie.
En bij Chara, die ook langharig is weet ik het natuurlijk nog niet. Zou zou ook wel al gesteriliseerd zijn.
Merk wel dat ze op dit moment enorm verhaard, en ook echt zoals bij een Duitse herder dat je de dotten eruit kunt halen, en bij gebruik van herderhark heb je het idee dat ik moet blijven kammen.. halve groenzak met haar vol al, en het is nog niet klaar :19:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: 05 mar 2021 12:46 Als het noodzaak is is het natuurlijk wat anders. Maar veel mensen doen het voor het makkelijk. En dat is ook prima als je je maar realiseert dat je die mooie glanzende vacht kwijt bent.
Ja, bij de papa van Jaap moest het ook. Ze schelen maar een jaar. Jaap is op en top reu, strak en gespierd. Niks schraal, want dat wil ik niet.
Django is een ontplofte aardappel. Hij valt wel af, maar het gaat heel langzaam. Er komt dubbel zo veel onderwol uit en dat was al niet niks.
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Hoe is dat bij de Ruwharen/draadharen? Niet dat ik een castratie van plan ben trouwens.

Laat maar , artikel gevonden.[url https://www.doggo.nl/artikelen/verzorgi ... ndenvacht/] [/url]
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Jimi is gecastreerd in het asiel en dat is zijn vacht niet ten goede gekomen.

Van dit

Afbeelding

Naar dit .

Afbeelding.

Hij is gisteren weer naar de trimster geweest, hij gaat iedere drie maanden en nu weer zo.

Afbeelding

Hij is er uiteraard niet minder om maar zijn vacht is echt een ramp. Pluizig en het staat altijd uit waardoor hij er altijd wat geblokt uitziet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
StellaViolet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Die vacht en het karakter zijn twee grote redenen dat Woes nog intact is.
Het is een heerlijk sociaal jongetje, en ik zie het bij zoveel honden om mij heen veranderen na de castratie.
En om over die vacht nog niet te spreken, vreselijk. :schrik:
Die toename van gewicht zou nog niet eens zo'n probleem zijn, ik krijg het er nu gewoon niet aan, hij blijft op 5,5 hangen.
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
80564M

Nanna schreef: 05 mar 2021 12:46
Marion. schreef: 05 mar 2021 12:38
Nanna schreef: 05 mar 2021 12:27 Heeft uw hond een mooie lange blinkende vacht en een kortbehaard gezicht? Denk aan Golden Retrievers, Ierse setters, Berner sennenhonden en what have you.
In negen van de tien gevallen verandert die mooie pels in een drama fuckvacht. Het mooie is er voorgoed af en je hebt er veel meer werk aan.
Ik weet het, helaas. Maar je hebt niet altijd keuze. Zo gaat maandag bij Sis toch echt het mes erin.
Als het noodzaak is is het natuurlijk wat anders. Maar veel mensen doen het voor het makkelijk. En dat is ook prima als je je maar realiseert dat je die mooie glanzende vacht kwijt bent.
Ben je ons nu aan het onderwijzen?? Ik denk dat het gros van de mensen die hier actief meedoen, het niet voor het makkelijk doen. Verkeerde doelgroep.
dagmar88
Zeer actief

Oh jee, daar hebben we de nepverontwaardiging weer. Het zou ook eens niet.
80564M

Nanna schreef: 05 mar 2021 17:48 Ik ‘onderwijs’ helemaal niks. Het is meer bedoeld als eyeopener, iets om mee te nemen in de beslissing. Veel mensen denken helemaal niet aan die vacht als ze kiezen voor castratie. En het staat ook onderaan de prioriteitenlijst. Maar als je wens een mooie glanzende hond is die trots naast je draaft dan kom je van een koude kermis thuis.
En een gewaarschuwd mens...😉
Nee, mensen als mijn moeder denken daar niet over na inderdaad. Maar die komen ook niet op het HF :mrgreen:
(maar gelukkig heeft mijn moeder een dochter haha)
80564M

dagmar88 schreef: 05 mar 2021 17:49 Oh jee, daar hebben we de nepverontwaardiging weer. Het zou ook eens niet.
Huh? Wie is er verontwaardigd?
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Marion. schreef: 05 mar 2021 17:33
Nanna schreef: 05 mar 2021 12:46
Marion. schreef: 05 mar 2021 12:38
Als het noodzaak is is het natuurlijk wat anders. Maar veel mensen doen het voor het makkelijk. En dat is ook prima als je je maar realiseert dat je die mooie glanzende vacht kwijt bent.
Ben je ons nu aan het onderwijzen?? Ik denk dat het gros van de mensen die hier actief meedoen, het niet voor het makkelijk doen. Verkeerde doelgroep.
Nou.. mijn vader was een fokker, dus er werd bij ons thuis nooit een hond "geholpen"
Eenmaal het huis uit heb ik nooit een van mijn honden laten castreren, daar heb ik niet eens over nagedacht. Toen mijn oud duitse herder Max meerdere voorhuidontstekingen per jaar had heb ik hem op advies van de da op 4 jarige leeftijd laten castreren.
Wat een drama werd zijn vacht zeg :jank:
De dierenarts heeft daar nooit een woord over gezegd.. sterker nog.. ik begreep het pas toen ik op dit forum ging lezen.
Dus een waarschuwing had ik ook graag gehad. Als ik het geweten had had ik hem niet laten castreren, dan had ik andere oplossingen gezocht
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
80564M

Anja schreef: 05 mar 2021 18:06 Nou.. mijn vader was een fokker, dus er werd bij ons thuis nooit een hond "geholpen"
Eenmaal het huis uit heb ik nooit een van mijn honden laten castreren, daar heb ik niet eens over nagedacht. Toen mijn oud duitse herder Max meerdere voorhuidontstekingen per jaar had heb ik hem op advies van de da op 4 jarige leeftijd laten castreren.
De dierenarts heeft daar nooit een woord over gezegd.. sterker nog.. ik begreep het pas toen ik op dit forum ging lezen.
Dus een waarschuwing had ik ook graag gehad. Als ik het geweten had had ik hem niet laten castreren, dan had ik andere oplossingen gezocht
En wij hebben bij ons thuis maar 1 hond gehad (overigens ook niet geholpen). Maar die dingen als vacht en bv incontinentie weet je toch gewoon? Dat zie je toch gewoon als je buiten loopt? Ik kan met mijn neus aanwijzen welke Golden is "geholpen" hoor.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Marion. schreef: 05 mar 2021 18:18
Anja schreef: 05 mar 2021 18:06 Nou.. mijn vader was een fokker, dus er werd bij ons thuis nooit een hond "geholpen"
En wij hebben bij ons thuis maar 1 hond gehad (overigens ook niet geholpen). Maar die dingen als vacht en bv incontinentie weet je toch gewoon? Dat zie je toch gewoon als je buiten loopt? Ik kan met mijn neus aanwijzen welke Golden is "geholpen" hoor.
Hoezo weet je dat gewoon? Hoe dan? Dat moet je verteld worden of erover gelezen hebben.. en beide is niet gebeurd :19:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna, heb je ook zo'n voor en na foto van een collie?
Voor mij is dit een van dé redenen om Mila niet te laten castreren als het niet nodig is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef: 05 mar 2021 19:15
DeDiana schreef: 05 mar 2021 18:50 Nanna, heb je ook zo'n voor en na foto van een collie?
Voor mij is dit een van dé redenen om Mila niet te laten castreren als het niet nodig is.
Geen Collie maar een Sheltie. Nou ja, qua vacht hetzelfde.

Afbeelding
Geen voor en na foto, maar ook wel een duidelijke castratenvacht:

Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Daarom is Shira ook niet gecastreerd. Laila wel, in Spanje. Echt zo zonde. Ze was prachtig, nu ook nog steeds mooi en leuk. Maar het stralende is er af. Ontplofte vacht als ze in de rui is en snel overgewicht.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik zal eens kijken of ik nog een goede foto van Morris kan maken om het verschil te laten zien. Dat wordt ook steeds groter. Eeuwig zonde. Het is nog steeds de mooiste berner die ik ken, maar die vacht :schrik: Van een prachtige, glanzende vacht naar een doffe, sprieterige plofvacht :ugh: En na de castratie nog last van incontinentie ook.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik had een keesxfox teefje. Om medische redenen moest ze gecasteeerd worden. Dramavacht, incontinent, dik etc. Ik heb geen 'voor'foto helaas (digi camera bestond nog niet de rest ligt bij moeders) maar ze had een keesvacht niet overdreven lang en geen pluis. Dit zijn na fotos. Ze moest elke 6 weken naar de trimmer want alles klitte en broeide enorm in de zomer.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Onze eerste hond moest om medische redenen gecastreerd
Was een stokhaar Duitse herder , maar die vacht idd daarna ...
En husky zou er jaloers op zijn geweest

En niet alleen die vacht was erg , maar ( en dat word er ook niet bij verteld ) hij ontwikkelde ineens allergieën
Blijkbaar kan dat dus ook door castratie komen

De hond die we vorig jaar terug kregen is met 9 mnd gecastreerd
Ook een stokhaar Duitse herder , maar die vacht was nog erger dan die van mijn eerste hond
Nog nooit meegemaakt bij een stokhaar , maar die had echt klitten

Daar ben ik wel een hele dag mee bezig geweest om die weer enigszins fatsoenlijk te krijgen
Paar x wassen , in de cremespoeling , droogblazen , goed uitkammen
En toen was die weer een beetje toonbaar

En dik , 40 kg woog die , moest zeker 8 kg vanaf
Volgens de vorige eigenaar kreeg hij maar heel weinig brok

Hij is ook kwa lijf en karakter nooit volwassen geworden
Je kon echt het verschil zien tussen de reuen die ik had rondlopen en die hond

Gelukkig zaten we daar bij onze eerste hond echt bovenop

Geen hond , wel een langhaar kat
Die van mezelf , volgens het asiel een kruising pers
Vacht is zo’n fluis vacht , wel duidelijk te zien dat ze geholpen is

In de winter is het enorm statisch en vliegen de klitten erin waar je bij staat
Zeker aan de kant waar ze een achterpoot mist
Moet soms 2x pd kammen en dan nog zit er een uur later een klit in
In de zomer gelukkig geen omkijken naar , maar in de winter is t echt ff werk

Te dik is ze gelukkig niet , daar let ik wel op
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
tibbie
Actief

Ongelezen bericht door tibbie »

Bij Qi merk ik niet veel verschil tussen voor en na, glanst nog steeds en eerder minder dan meer klitten. Hoogstens is zijn staart iets minder vol, net als zijn 'broek'. Hij kwam wel in een record tempo aan, maar dat is er inmiddels door wat minder eten te geven al weer af.
Voor mij en voor Qi is het een goede (en zeker niet lichtzinnig genomen) beslissing geweest. Qua gedrag en reu-reu contacten is het een wereld van verschil. Niet dat er nu nooit meer iets voorvalt, maar Qi is in veel situaties bereikbaarder geworden. Hij speelt en ravot met de meeste honden en hij lijkt opeens oren gekregen te hebben. Ik geloof er heilig in dat zijn leven een stuk leuker is geworden en daar kan ik enorm van genieten. Ben wel blij dat het effect op zijn vacht niet erg groot lijkt te zijn.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

2 bernerteven, gesteriliseerd aantal jaren terug
Vacht is mooi gebleven, maar ze worden dan ook heel dikwijls door mij doorgekamd en bijgeknipt wat ook wel een verschil maakt.
Nisha heeft wat meer ondervacht gekregen maar is verder prachtig
Mila wat meer krul maar ook zij ziet er erg goed uit
dagmar88
Zeer actief

schelsey schreef: 06 mar 2021 07:47 2 bernerteven, gesteriliseerd aantal jaren terug
Vacht is mooi gebleven, maar ze worden dan ook heel dikwijls door mij doorgekamd en bijgeknipt wat ook wel een verschil maakt.
Nisha heeft wat meer ondervacht gekregen maar is verder prachtig
Mila wat meer krul maar ook zij ziet er erg goed uit
Op het ontwikkelen van een castratenvacht heb je geen invloed.

Hier de link van Rosita.

https://www.doggo.nl/artikelen/verzorgi ... ndenvacht/
BieneMaya
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leonberger x Pyreneese berghond

Ongelezen bericht door BieneMaya »

Nanna schreef: 05 mar 2021 19:47 Leonberger..

Afbeelding

Afbeelding
Jaiks!! Als er geen medische noodzaak is blijft Maya gewoon intact.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ja. Bij Isa is het ook wel flink veranderd ja. Dat onderpluis wat er zomers volledig uit zou moeten gaan, doet dat niet meer. Op zich valt het bij Isa wel mee hoor. Ze lijkt nog net zo mooi als eerst. Maar zomers is er weinig verandering. Niet zo extreem als eerst. Ik vind dat wel jammer.

Enne, Zahra wordt daarom idd niet geholpen zolang er geen medische noodzaak is. Ik heb geen bijzondere, dure Oosterse Prinses gekocht om haar vervolgens vol schaamte weg te stoppen :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”