Cleva schreef: ↑01 mar 2021 10:58
Ik vind dat versimpelde gesoebat naar het laagste benulniveau niet interessant. Dat kunnen we wel aan de rasverenigingen overlaten, dat verstoppen achter elkaar.
Op zich is het wel goed als je geteste en beschikbare reuen in een database kunt vinden maar nodig is het ook weer niet en inderdaad, gewoon helemaal op je eigen benen staan geeft meer garanties dan geneuzel met een groepsproject.
Precies, uiteindelijk gaat het toch altijd over het laagst aanvaardbare niveau. Ik voel me niet geroepen.
30 jaar geleden was er alleen het knullig geprinte clubblaadje van de rasvereniging. Schnauzers bij ons.
Daar stond dan in dat er dwergpups beschikbaar waren in Zwolle met het telefoonnummer en meer hoefde het ook niet te zijn.
Ik heb een hele hoop contacten, met hun eigen ideaalbeeld en fokprogramma/planning. Je hebt elkaar uiteindelijk nodig en lullen is gezellig en nuttig, maar dat hoeft niet meer georganiseerd.
Marlett schreef: ↑01 mar 2021 11:13
Het hoeft van mij ook niet met wolventruien en vergaderingen met oploskoffie, maar wat je zegt, een database voor mensen die een hond zoeken, mensen die geen ras of broodfok willen, maar wel voorkennis willen over de ouderdieren.
Toen ik op zoek was naar een hond, viel dat niet mee om te vinden, zeker als je geen connecties hebt.
Dat valt niet te doen. De beschikbare software is ongeschikt voor één grote database. Die zou daar op ingericht moeten worden en daar hangt een prijskaart aan.
De initiatiefnemers en investeerders beginnen er niet aan omwille van liefdewerk oud papier, die hebben hun eigen belang. Veel pups kwijt komen.
Het loopt in de tienduizenden euro's om zo'n database serieus op te zetten inclusief software, website, beheerder, stichting etc en daarna je jaarlijkse kosten.
Om dat te laten werken heb je een enorm groot bereik nodig en dan gaat het dus meteen weer over dat laagst aanvaardbare niveau.
Broodfokkers eruit halen kun je door controles en aan huis DNA afnemen, al ondervang je dan natuurlijk nog niet alles. En wat is broodfok wanneer de voorzitter, penningmeester en secretaris dat moeten bepalen?
Je betaalt als goede hobbyfokker dus bij voorbaat voor een smet op je naam. In ruil voor een podium, een hogere verkoopprijs en een papier met hologram dat zegt je aan de laagste normen voldoet. Exact de insteek van de rashondenclubs.
Het enige verschil is dan nog dat het niet onmiddellijk over foute vlekjes, verkeerde oren en heilig zuiver bloed gaat.