ff een update want het gaat hartstikke goed met Bob en mij! *en zijn gehoorzaamheid dus*
Inderdaad (Janinca) ik moest leuker worden, meer met hem doen tijdens het buiten zijn en iets vinden wat écht de moeite waard is voor hem.
Hij moe(s)t de zin gaan inzien van naar mij komen.
Met voornamelijk wandelen en loslopen waarbij ik hem liet struinen red je dat duidelijk niet.
En nu: hij speelt met een hondje, ik fluit en hij komt aanrennen
Tijdens behendigheid (vind ie erg leuk, ik ook

) rende hij de eerste keren naar andere honden

erg leuk
Aan het eind van de eerste cyclus luisterde hij plots (echt van de ene op de andere les!) erg goed, hij begon behendigheid leuk te vinden, te wennen aan andere loslopende honden en last but not least, ik had getraind met hem en KAAS meegenomen. Uiteraard had ie geen avondeten gehad.
Tijdens de wandeling zo nu en dan geroepen en beloont bij komen, maakte dat ik leukvoor hem werd.
Kaas werkte; een speeltje in aanvang niet, terwijl nu speeltjes wel lijken te gaan werken (kort en dan weg) als beloning dus bouw ik de kaas langzaamaan af, om en om geven en niet geven, soms een speeltje pakken en soms vind ie behendigheid op zich al zo leuk en is een prijzing ook prima

om hem bij me te houden
Hij is nu 2 jaar.
Heerlijk dat ie zo goed luistert. Als ik ga fietsen en hem loslaat, zeg ik
stoep, berm, vooruit of wachten of rustig en ....... 'ik bedien hem' zoals de hondenfluisteraar zou zeggen.
Het werkt en het is leuk
Ik ben een blij mens
het is sowieso een scheet van een hond